Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

Ik gebruik een 20 jaar oud Sumiko Talisman S element en denk dat de "fut" er een beetje uit is. Kortom : "Ik wil wat nieuws". Maar wat? Niemand heeft zoveel elementen geinstalleerd dat je "gewoon" kan kiezen. Kan iemand mij helpen om inzicht te krijgen in wat de kenmerken van de verschillende MC elementen zijn? Ik heb de site op high-endaudio.com gelezen, maar veel is toch wel wat erg ver boven mijn begroting; :confused:

Eduard

Een winkel waar je beslist naar toe moet gaan voor een goed advies op analoog gebied is Audioselectief in Sneek. Henk kan niet alleen smakelijk vertellen maar zijn advies snijdt ook hout.

Audioselectief

Trek er wel een dag voor uit , want je zit er erg gezellig en voor je het weet is de middag voorbij. :D

Ik gebruik een 20 jaar oud Sumiko Talisman S element en denk dat de "fut" er een beetje uit is. Kortom : "Ik wil wat nieuws". Maar wat? Niemand heeft zoveel elementen geinstalleerd dat je "gewoon" kan kiezen. Kan iemand mij helpen om inzicht te krijgen in wat de kenmerken van de verschillende MC elementen zijn? Ik heb de site op high-endaudio.com gelezen, maar veel is toch wel wat erg ver boven mijn begroting;

Henk. Nou moeten we toch eens serieus praten. Als ik de gootsteen door laat lopen kan hij dat normaal sneller dan die van mijn buurman. Want die gooit meer uithardende restanten weg. Maar als ik het treefje laat zitten, wint hij. Punt.

Nou hetzelfde met elementen. Niet doortrekken hoor, maar als volgt. Let op.

Die 103 heeft een sferische tip. Voor de concurrent dus een makkie! Iedereen , zeker in de hogere prijsklasse moet er in een drafje omheen kunnen komen. Beetje duwen misschien, maar toch....

Wat draagt men al niet aan: Spulletjes van Heer Weinz uit een stadje ergens achter Pruem of een tip van Geiger, misschien wel een II/ modelletje. Eem ML- profiel en dergelijke. Dat geeft mi. een moeilijk te overbruggen voorsprong. Moet dus falen qua definitie in het hoog. Relatief gezien. Heeft Jean uut Belgie er al op geantwoord= Of is hij aan het researchen... Moet tegen die 103 toch al decennia op kunnen=

OK. de moderne hifi/ liefhebber gelooft maar in 1 uitvinding

Ik bedoel vragen  :lol:  ;)

..slechts een 3e plaats voor de OC9? :unsure:

(Gemist in het lijstje zijn elementen van bijvoorbeeld Van den Hull, Clearaudio en Koetsu.)

Beste Bellavista,

:D;)

De lijst gaat nog erg veranderen er komen nog elementen onder en boven .

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Owwww,,, Nu wordt het al anders. Ekskuus. Laawwe nog effe wachtuh. het is een soort doorlopend verhaal. Welke parameters bepalen dit proces...

Beste Jan,

Ik geloof dat ik het misschien verkeerd heb opgeschreven :lol:;)

Maar ik bedoel ermee nr. 1 is het goedkoopste element in het rijtje en op nr 10 staat het beste tot nu toe.

MvG,

Haudio

Beste Jan,

Ik geloof dat ik het misschien verkeerd heb opgeschreven :lol:;)

Maar ik bedoel ermee nr. 1 is het goedkoopste element in het rijtje en op nr 10 staat het beste tot nu toe.

MvG,

Haudio

Oepsssh. Trouwens, er is een bezorgcentrale die ook zo heet: oeps.

1                    Denon DL 103

2                    Goldring Eroica LX

2                    Benz Micro Gold

3                    Audio Technica OC 9

4                    Benz Micro Ace

5                    Benz Micro Glider

6                    Transfiguration Aria

7                    Benz Micro Ruby

7                    Lyra

8                    Jan Allaerts Eco

8                    Bluenote

8                    Transfiguration Spirit

9                    Benz Micro Ebony LP high

10                  Jan Allaerts MC 1 Boron

Deze lijst zal in de toekomst verder uitgebreid worden en is aan veranderingen onderhevig, ook zal ik daar de klankmatige eigenschappen bijschrijven.

Alle besproken elementen zijn door mij persoonlijk beluisterd in div. combinaties

Dit wordt vervolgd,

MvG,

Haudio

Kun je misschien naast deze lijst ook een lijstje maken met mm elementen. Zou bijvoorbeeld kunnen in tabelvorm, dus naast elkaar. Dan hebben we het lijstje helemaal compleet B)

Bij pick-up elementen speelt "smaak" een grote rol. (Net als bij luidsprekers, bijvoorbeeld.)

Dit betekent, dat iemand een element hartstochtelijk kan liefhebben om zijn opvallende eigenschappen. Om zijn fouten, zelfs...

Niet iedereen houdt van koel, nuchter, blond.

Sommigen aanbidden zwoel, doldwaas, latino.

Dus zijn er tegenstrijdige meningen. Wat de

Ik heb nu diverse elementen gehoord en ben begonnen met een Grado Prestige Gold MM element, een leuk element voor zijn prijs. Daarna een stapje hoger, Benz Micro Glider... een hele grote sprong vooruit en stond daarmee een tijd op de verlanglijst. Uiteindelijk na het horen van een V.d. hul Colibri heb ik gekozen voor een v.d. Hul Frog/Gold (Colibri was met net iets te duur).

Nu gaat er echt een wereld open, platen die voorheen "moeilijk" klonken en veel verzadiging in het hoog lieten horen klinken nu een stuk beter.

Als Arm heb ik een oude SME 3009/improved (gebruikt v.d. Hul zelf ook trouwens) en dat lijkt een prima match te zijn. Ik overweeg nog een 312 of een IV maar dat zal nog wel even duren.

Jaja....... Ik was een weekje op reis en dus zie ik al de reakties nu bij elkaar. Allemaal bedankt, maar hoeveel wijzer ben ik nu? Oke, als je van open en transparant houdt dan lijkt MC een "betere" keus dan MM. Ja.... Dat had ik in 1984 ook al door, vandaar de toenmalige keuze voor Sumiko Talisman (low output). De weg naar Sneek ken ik, maar is Henk nou echt de enige die zoveel elementen gehoord heeft dat hij een lijstje kan maken? Iemand vroeg naar de rest van de installatie. Nou dat is een Amazon speler en een SME3009 improved arm, een eigen ontwerp buizenvoorversterker (MC gevoeligheid), Meridian voor en eind versterkers en oude B en W 802FS speakers. Mijn muziek is klassiek, opera, kamer en symphonie muziek, tot en met Strawinski en Sjostakovitch. Maar ook technische pop zoals Pink Floyd kun je me voor wakker maken. IK heb de www.high/endaudio.com site voor wat betreft recommended components (Phono cartridges) gelezen, en kom na verder lezen op het inet veel over Dynavector tegen, vooral de 17D II. Ik weet dat Henk die ook kent, maar toch staat die niet in zijn lijstje. Foute keus of foute analyse????

Ik zet nog maar een CDtje op.............. :blink:

Lang verhaalen toch nog wat vergeten. Ik heb namelijk ook nog een Benz MIcro Gold. Aardig element, mooie instrumentplaatsing. het hoog klinkt ook best aardig open, het laag wat minder (een beetje wollig en onduidelijk) maar eerlijk gezegd ik kan er niet van wakker liggen.

Wat een ouwe zeur, vroeger vond men alles mooi. Maar ja de opstelling moet wel met een Meridian 24 bit CD speler kunnen konkureren, en ik weet zeker dat dat kan, maar....... ;)

Jaja....... Ik was een weekje op reis en dus zie ik al de reakties nu bij elkaar. Allemaal bedankt, maar hoeveel wijzer ben ik nu? Oke, als je van open en transparant houdt dan lijkt MC een "betere" keus dan MM. Ja.... Dat had ik in 1984 ook al door, vandaar de toenmalige keuze voor Sumiko Talisman (low output). De weg naar Sneek ken ik, maar is Henk nou echt de enige die zoveel elementen gehoord heeft dat hij een lijstje kan maken? Iemand vroeg naar de rest van de installatie. Nou dat is een Amazon speler en een SME3009 improved arm, een eigen ontwerp buizenvoorversterker (MC gevoeligheid), Meridian voor en eind versterkers en oude B en W 802FS speakers. Mijn muziek is klassiek, opera, kamer en symphonie muziek, tot en met Strawinski en Sjostakovitch. Maar ook technische pop zoals Pink Floyd kun je me voor wakker maken. IK heb de www.high/endaudio.com site voor wat betreft recommended components (Phono cartridges) gelezen, en kom na verder lezen op het inet veel over Dynavector tegen, vooral de 17D II. Ik weet dat Henk die ook kent, maar toch staat die niet in zijn lijstje. Foute keus of foute analyse????

Ik zet nog maar een CDtje op.............. :blink:

`tis ook nie gau goed. ;)

Oke, het allemaal op papier zetten kost wat tijd, ook Dynavector zal aan de beurt komen, van den Hul ook , maar je moet nu eenmaal ergens beginnen.

Ook is info van gebruikers welkom omdat er veel smaken en combinaties mogelijk zijn.

Werner kun jij er ook iets van zeggen, je hebt ervaring met veel element/arm/element/pre-pre combinaties en zelf een JA.

MvG,

Haudio

Werner kun jij er ook iets van zeggen, je hebt ervaring met veel element/arm/element/pre-pre combinaties en zelf een JA.

Hier zit em wel de crux voor een groot deel. Niet in Werner maar in deze: "element/arm/element/pre-pre combinaties".

Dat kun je gewoon niet los van elkaar beoordelen. Het lijkt mij haast onmogelijk om elementen te beoordelen als de pre en arm al zoveel invloed op de klank hebben. Ook kan de afsluitweerstand behoorlijk klankbepalend zijn, laagohmig afgesloten of hoogohmig kan ook nogal wat uitmaken. Zonder dat allemaal grondig te documenteren blijft een beoordeling slechts een hele ruwe schets en zelf als je wel goed documenteert dan nog blijft het ... een globale impressie.

Neemt niet weg dat zo'n impressie wel leuk is om te lezen.

;)

Hier zit em wel de crux voor een groot deel. Niet in Werner maar in deze: "element/arm/element/pre-pre combinaties".

Dat kun je gewoon niet los van elkaar beoordelen. Het lijkt mij haast onmogelijk om elementen te beoordelen als de pre en arm al zoveel invloed op de klank hebben. Ook kan de afsluitweerstand behoorlijk klankbepalend zijn, laagohmig afgesloten of hoogohmig kan ook nogal wat uitmaken. Zonder dat allemaal grondig te documenteren blijft een beoordeling slechts een hele ruwe schets en zelf als je wel goed documenteert dan nog blijft het ... een globale impressie.

Neemt niet weg dat zo'n impressie wel leuk is om te lezen.

;)

Beste Pjotr,

Je hebt helemaal gelijk , het is de totale combi van draaitafel/arm/element/phono pre.

En ook de andere komponenten spelen een grote rol.

Ook zal ik de armen tzt en loopwerken erbij betrekken, dus het wordt een heel verhaal.

Ook heb ik nu al een fout gemaakt , ik had er denk ik de updates data erbij moeten zetten, denk ik.

MvG,

Haudio