carl Posted 15 juni 2008 Report Share Posted 15 juni 2008 Toch wel leuk ineens zo'n element als Transfiguration erbij Henk. Ik had er wel eens in een US blaadje van gehoord maar verder niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 juni 2008 Report Share Posted 16 juni 2008 Toch wel leuk ineens zo'n element als Transfiguration erbij Henk. Ik had er wel eens in een US blaadje van gehoord maar verder niet. Hey Carl, Wil je hersencellen niet in twijfel trekken maar de 2 Transfiguration elementen stonden van in het begin in de lijst ! Heb ooit de instapper gehoord en vond deze zeer zeer mooi! Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
marky Posted 16 juni 2008 Report Share Posted 16 juni 2008 Ik kreeg net het juli nummer van de Stereophile binnen en .... Beetje Off-topic, maar heb jij je abonnement direct via Stereophile lopen, of via iets als leesgigant lopen. Ik heb wel interesse, maar wil alleen zaken doen met een betrouwbare partner om gezeur over verlengen etc te voorkomen. Als ik de reacties op internet lees, kun je beter geen zaken doen met leesgigant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 16 juni 2008 Report Share Posted 16 juni 2008 1 Audio Technica AT 95 MM element , een element om toch vinyl te kunnen draaien. 1 Grado Prestige Green voor 59,00 het beste MM element in zijn prijsklasse en ver daarboven. 1.5 Denon DL 110 MC h Mooie instapper, die ervoor kan zorgen dat je weer met vinyl bezig gaat. Erg vergevings gezind. 1.5 Audio Technica AT 440 ML dezelfde niveau als de Denon 110 MC h maar dan een MM. 1.5 Ortofon Samba MC als het lekker rustig moet zijn en minder helder dan AT en Denon kun je voor deze Ortofon gaan. 2 Denon DL 103,over de gehele linie een goed klinkend element, met een warm klankbeeld ook het holografisch beeld ontbreekt niet, prijskwaliteitsverhouding zeer goed. 3 Benz Micro Gold, helder klinkend element,direct, detailrijk, de ingang naar de wereld van de mooie MC's. 3 Clearaudio Meastro zeer helder klinkend element, met een strak laag . 3 Sumiko Blue Point Special Evo 3 helder klinkend element, met een holografisch geluidsbeeld, een zeer goede prijs kwaliteits verhouding voor 299,00 euro , maar niet voor de Duitse prijs van 649,00 euro. 3 Goldring 1042 MM element zeer goed MM element , alles klopt ,rustig klinkend element zeer vergevingsgezind ivm armen en Phono Versterkers. 3.5 Goldring Eroica LX doet alles goed zeer rustig klinkend element, doet niets verkeerd, maar ook niet spannend, past in zeer veel armen en ook bij veel Phono Versterkers 500 microVolt 100 Ohm. 4 Benz Micro Ace,''het'' element in zijn prijsklasse en daar nog ver boven, een super prijskwaliteitsverhouding, de nieuwe Ace heeft alles wat een element moet hebben in zijn prijsklasse en stelt op geen enkel vlak teleur, een kleintje Jan Allaerts. 4 Audio Technica OC 9 ML 2,zeer mooi element z,n geld meer dan waard,kost op dit moment 659,00 Euro. zeer detailrijk, toch fluweel zacht nooit scherp,mooi holografisch geluidsbeeld,slank karakter, universeel toepasbaar. 4 Goldring Elite II MC helder klinkend element , nooit scherp, wel ruimtelijk , ook een holografisch geluidsbeeld , vodoende spanning, ook voor een Phono Versterker en gemakkelijk voor veel armen geschikt dus. 5 Benz Micro Glider, mooi element, zijn geld waard, hoog oplossend vermogen,gemakkelijk element voor armen,ruimtelijk,holografisch breed stereobeeld,mooi in balans. 6 Transfiguration Aria,onderschat element ,in alles een trapje hoger, dan de Glider,zeer muzikaal element,sprankelend. 7 ZYX 100 R A een fris helder klinkend element met een neutraal karakter , ondanks dat ,met nadruk op het hoog, weinig dieptebeeld, dus geen holografisch geluidsbeeld. 7 Benz Micro Ruby,rustig klinkend element,mooi holografisch,goed in van hoog tot laag, fluweelzacht,maar wel helder. 7 Lyra Dorian, muzikaal, helder,duidelijk, open, ruimtelijk,slank in het laag, wat in veel kombinaties een voordeel kan zijn. Lijkt een beetje op een OC 9 maar dan een paar trapjes hoger. Vergelijkbaar met een Benz Micro Glider, qua niveau. 7.5 Phase Tech P 3 MC element die meer in balans is dan een AT OC 9 MC II Mk II iets iets rustiger klinkt, maar iets meer laag, dus niet zo slank dan een OC 9. 8 Jan Allaerts Eco, een echte Jan Allaerts,helemaal in balans,heeft alles zoals het zou moeten, maar staat behoorlijk in de schaduw van zijn grotere broer, de boron Mk 1. 8 Bluenote, zeer verfijnt klinkend element,met een hoog oplossend vermogen,ook een mooi holografisch geluidsbeeld,je bent erbij. 8 Transfiguration Spirit, onderschat element, zeer veel muzikaliteit, ruimtelijk ,nooit scherp,strak laag,warm klinkend,aanbevolen. 9 Benz Micro Ebony LP high,super element,levendig,helder, dynamisch,holografisch,zeer verfijnt,detailrijk,toch fluweelzacht, kortom een topper,de beste high output die ik ken ! meet slecht, dus meetgegevens zijn niet erg belangrijk soms. 9 Benz Micro LP Ebony low, ook een hoogwaardig topklasse element, misschien iets minder levendig dan de high, maar wel verfijnder, meer gelijkend op een Jan Allaerts, niet helemaal het holografisch maar wel er heel dichtbij. 9 Van Den Hul Colibri, heeft een zeer mooi ruimtelijk beeld,ook een fluweelzacht hoog nooit scherp,maar wel heel helder,het element heeft een slank laag en zal het in veel kombinaties goed doen, ook een topklasse element, niet geschikt voor alle armen met een statische compliance van 35 ziet dit element liever een lichte arm. De Van Den Hul Black Beauty is eveneens een topper heeft praktisch dezelfde technische gegevens, maar heeft volgens mijn smaak een evenwichtiger klankbeeld. De spreiding in kwaliteit is niet klein te noemen. 10 Jan Allaerts MC 1 Boron, tja,alle bewoordingen in positive zin zijn hier toepasbaar. Open,duidelijk,glashelder maar fluweelzacht,diepte,ruimte,hoogte, breedte(stage), alles is aanwijsbaar,holografisch geluidsbeeld, dynamisch,toch rustig,gemakkelijk,verfijnt,hoog oplossend vermogen,neutraal, veel muzikale rijkdom, kippevel opwekkend indien de muziek dat is,veel emotie overdracht,zeer lange levensduur, alleen de hoger geklasseerde elementen van Jan Allaerts zijn de concurrenten ! 10 Koetsu Urushi Signature Tsugaru, is vergelijkbaar met een Jan Jan Allaerts MC 1 Boron , maar de Koetsu heeft een prijskaartje van 4500,00 en een MC 1 Boron van 1996,00. 10 MFLS 0.5 MC Topklasse element helemaal in balans, laat niets te wensen over, kostbaar nl 4000,00 Euro. 11 Jan Allaerts Boron Mk II , hetzelfde dan de MK I, maar dan in alles nog een beetje meer, en sneller, dus nog meer geschikt voor Jazz bv. Bovenstaande elementen kunnen en hebben in verschillende armen ,op verschillende loopwerken,aangesloten op verschillende Phono Versterkers , die verschillend zijn ingesteld , verschillende karakter eigenschappen. Dit maakt het niet zo gemakkelijk om te weten welke combinaties , het beste combineren , hier is veel ervaring en vakmanschap voor nodig. Deze lijst zal in de toekomst verder uitgebreid worden en is aan veranderingen onderhevig, ook zal ik daar de klankmatige eigenschappen bijschrijven. Alle besproken elementen zijn door mij persoonlijk beluisterd in div. combinaties Dit wordt vervolgd, MvG, Haudio Maar waar past de Zyx RS30-02 ????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marky Posted 16 juni 2008 Report Share Posted 16 juni 2008 Kan iemand me iets meer vertellen over een Ortofon MC30 MK2 super? Prijs, kwaliteit, klankkleur etc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 16 juni 2008 Report Share Posted 16 juni 2008 9 Benz Micro Ebony LP high,super element,levendig,helder, dynamisch,holografisch,zeer verfijnt,detailrijk,toch fluweelzacht, kortom een topper,de beste high output die ik ken ! meet slecht, dus meetgegevens zijn niet erg belangrijk soms. als aanvulling: dit is een element met veel punch en geeft daardoor een geluidsbeeld met flink body. Veel klankrijkdom en klinkt daardoor erg "levend" en volwassen. Veel minder glad (en plat) dan een Benz Wood L2 maar eerder een Benz Ace (maar veel minder schril) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 juni 2008 Report Share Posted 16 juni 2008 Eigenlijk wel leuk om die klankbeschrijvingen zo up to date te brengen/houden. Helpt mensen beter bij hun keuzen. Ik ken overigens zowel de Denon 110 als de 160 maar de 160 prefereer ik bij een Thorens 160. Ik mis eigenlijk de duurdere Ortophons (a, b jubilee) en Shelters (501, 90 X). In de buitenlandse pers zijn ze hier kapot van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Eigenlijk wel leuk om die klankbeschrijvingen zo up to date te brengen/houden. Helpt mensen beter bij hun keuzen. Ik ken overigens zowel de Denon 110 als de 160 maar de 160 prefereer ik bij een Thorens 160. Ik mis eigenlijk de duurdere Ortophons (a, b jubilee) en Shelters (501, 90 X). In de buitenlandse pers zijn ze hier kapot van. Die elementen heeft Haudio waarschijnlijk niet in zijn assortiment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Men zoeke overigens naar "Ortofon" en niet naar "Ortophon", want het gezochte merk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Men zoeke overigens naar "Ortofon" en niet naar "Ortophon", want het gezochte merk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Weleerwaarde, "Modern"? Wat is er "modern" aan kwaliteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Weleerwaarde, "Modern"? Wat is er "modern" aan kwaliteit? Het gaat toch over elementjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Weleerwaarde, J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Dan zitten wij toch op een soort gelijke golflengte. Ik vind het n.l. zo amusant om te lezen hoe de elementen Forum Goeroe`s internationaal zo van mening verschillen. Waarschijnlijk heeft dat ongetwijfeld ook met tegenstrijdige belangen te maken. Ach gelukkig kan je zelf beslissen wat betreft het element waarmee je wilt spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Eigenlijk wel leuk om die klankbeschrijvingen zo up to date te brengen/houden. Helpt mensen beter bij hun keuzen. Ik ken overigens zowel de Denon 110 als de 160 maar de 160 prefereer ik bij een Thorens 160. Ik mis eigenlijk de duurdere Ortophons (a, b jubilee) en Shelters (501, 90 X). In de buitenlandse pers zijn ze hier kapot van. Die elementen heeft Haudio waarschijnlijk niet in zijn assortiment. Beste, Jazeker wel, hoeveel moet je er hebben . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
marky Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Of de marge is te klein Van die marge weet jij niks af maar je opmerking is in ieder geval goedkoop Is inderdaad niet chique. Heb de opmerking verwijderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Die elementen heeft Haudio waarschijnlijk niet in zijn assortiment. Waar speel jij mee Vetman? ik met een Ace M en die maakt muziek Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Die elementen heeft Haudio waarschijnlijk niet in zijn assortiment. Waar speel jij mee Vetman? ik met een Ace M en die maakt muziek Jack U heeft van mij ook toch nimmer iets naars over dat element vernomen. Speel met een ClearAudio Maestro en die maakt evengoed een pijp muziek. Het mooiste element welke ik ooit gehoord heb is de Audio-Note I.O. ( KONDO).( eigenlijk de enige MC welke ik zou willen aanschaffen) Maar dan nog is het heel belangrijk om een geschikte Phono-pre. te kiezen. Je kan een element eigenlijk niet alleen opzich zelf beoordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 juni 2008 Report Share Posted 18 juni 2008 U heeft van mij ook toch nimmer iets naars over dat element vernomen. Speel met een ClearAudio Maestro en die maakt evengoed een pijp muziek. Het mooiste element welke ik ooit gehoord heb is de Audio-Note I.O. ( KONDO).( eigenlijk de enige MC welke ik zou willen aanschaffen) Maar dan nog is het heel belangrijk om een geschikte Phono-pre. te kiezen. Je kan een element eigenlijk niet alleen opzich zelf beoordelen. Ik heb liever, dat je gewoon "je" zegt of me gewoon bij mijn naam noemt Wie heeft het over "naar" Ik niet hoor... Het mooiste element, dat ik tot nu toe hebt gehoord is een Jan Allearts Boron ik dacht de MKII. Natuurlijk is de combinatie pre/element belangrijk, om het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 juni 2008 Report Share Posted 18 juni 2008 Maar om enigsinds een beeld te krijgen zou je toch ook meerdere elementen op Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 18 juni 2008 Report Share Posted 18 juni 2008 Maar om enigsinds een beeld te krijgen zou je toch ook meerdere elementen op Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 juni 2008 Report Share Posted 19 juni 2008 Beste Stef, MD/MM elementen worden meestal afgesloten op 47 kOhm. High-output MC elementen op ca. 1 kOhm. Normale MC elementen op ca. 100 Ohm. Low-output / low impedance MC elementen op ca. 10 Ohm. Mijn recente ervaring met het laatstgenoemde type, is dat aansluiting op een preamp met een ingangsimpedantie van nom. 100 Ohm het geluid minder fris, dynamisch, sprankelend maakt. Een verklaring moet ik je echter schuldig blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 19 juni 2008 Report Share Posted 19 juni 2008 Waneer is iets een high, medium of low output MC element? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 juni 2008 Report Share Posted 20 juni 2008 Ik kreeg net het juli nummer van de Stereophile binnen en .... Beetje Off-topic, maar heb jij je abonnement direct via Stereophile lopen, of via iets als leesgigant lopen. Ik heb wel interesse, maar wil alleen zaken doen met een betrouwbare partner om gezeur over verlengen etc te voorkomen. Als ik de reacties op internet lees, kun je beter geen zaken doen met leesgigant. Ik heb me gewoon geabonneerd via de Amerikaanse website. Volgens mij wordt hij in Europa vanuit Zwitserland verzonden. Ik heb ook nooit klagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 juni 2008 Report Share Posted 20 juni 2008 Hoe anders kan een element klinken met een andere impedantie?Kan er iets mis gaan? Is het ook een kwestie van smaak? De grote verschillen zitten in de hoogweergave. Voor het hoe en waarom, kijk hier ook deze draad op het vinyl engine forum is interessant (ook MM's moeten op de juiste wijze worden afgesloten. De 47K is een standaard van versterkerbouwers, niet van element bouwers. Elementen zijn electromechanische dingen, door verschillende bouwwijze zullen ze zich dus anders gedragen) Er kan eigenlijk niets mis gaan. Ja, smaak speelt altijd een rol. Met wat rekenwerk en/of meetapparatuur is e.a. "neutraal" in te stellen, vindt je het niet "mooi" pruts je lekker verder. Doen we toch allemaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts