stefk Posted 20 juni 2008 Report Share Posted 20 juni 2008 Hoe anders kan een element klinken met een andere impedantie? Kan er iets mis gaan? Is het ook een kwestie van smaak? De grote verschillen zitten in de hoogweergave. Voor het hoe en waarom, kijk hier ook deze draad op het vinyl engine forum is interessant (ook MM's moeten op de juiste wijze worden afgesloten. De 47K is een standaard van versterkerbouwers, niet van element bouwers. Elementen zijn electromechanische dingen, door verschillende bouwwijze zullen ze zich dus anders gedragen) Er kan eigenlijk niets mis gaan. Ja, smaak speelt altijd een rol. Met wat rekenwerk en/of meetapparatuur is e.a. "neutraal" in te stellen, vindt je het niet "mooi" pruts je lekker verder. Doen we toch allemaal... Puur gehoormatig zou je, indien de phonotrap het toelaat, vr een lowoutput MC de waarden 100 1000 en meer eens kunnen instellen en luisteren ... Belangrijk om te weten is dat er niets kan fout gaan ... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 <knip> Ook zal ik proberen een lijst te maken met MC elementen qua kwaliteits niveau, dat dit niet eenvoudig is zal te begrijpen zijn omdat het nooit precies kan kloppen, omdat het een en ander afhankelijk is van de totale gebruikte componenten, en ook omdat niet ieder element in iedere arm past. 1 Denon DL 103,over de gehele linie een goed klinkend element, met een warm klankbeeld ook het holografisch beeld ontbreekt niet, prijskwaliteitsverhouding zeer goed. 2 Goldring Eroica LX,zeer neutraal klinkend element,een zijig klankkarakter,rustig en nooit opdringerig,maar wel muziek. 2 Benz Micro Gold, helder klinkend element,direct, detailrijk, de ingang naar de wereld van de mooie MC's. 3 Audio Technica OC 9,zeer mooi element z,n geld meer dan waard zeer detailrijk, toch fluweel zacht nooit scherp,mooi holografisch geluidsbeeld,slank karakter, universeel toepasbaar. 4 Benz Micro Ace,''het'' element in zijn prijsklasse en daar nog ver boven, een super prijskwaliteitsverhouding, de nieuwe Ace heeft alles wat een element moet hebben in zijn prijsklasse en steld op geen enkel vlak teleur, een kleintje Jan Allaerts. 5 Benz Micro Glider, mooi element, zijn geld waard, hoog oplossend vermogen,gemakkelijk element voor armen,ruimtelijk,holografisch breed stereobeeld,mooi in balans. 6 Transfiguration Aria,onderschat element ,in alles een trapje hoger, dan de Glider,zeer muzikaal element,sprankelend. 7 Benz Micro Ruby,rustig klinkend element,mooi holografisch,goed in van hoog tot laag, fluweelzacht,maar wel helder. 7 Lyra Dorian, muzikaal, helder,duidelijk, open, ruimtelijk,slank in het laag, wat in veel kombinaties een voordeel kan zijn. Lijkt een beetje op een OC 9 maar dan een paar trapjes hoger. Vergelijkbaar met een Benz Micro Glider, qua niveau. 8 Jan Allaerts Eco, een echte Jan Allaerts,helemaal in balans,heeft alles zoals het zou moeten, maar staat behoorlijk in de schaduw van zijn grotere broer, de boron Mk 1. 8 Bluenote, zeer verfijnt klinkend element,met een hoog oplossend vermogen,ook een mooi holografisch geluidsbeeld,je bent erbij. 8 Transfiguration Spirit, onderschat element, zeer veel muzikaliteit, ruimtelijk ,nooit scherp,strak laag,warm klinkend,aanbevolen. 9 Benz Micro Ebony LP high,super element,levendig,helder, dynamisch,holografisch,zeer verfijnt,detailrijk,toch fluweelzacht, kortom een topper,de beste high output die ik ken ! meet slecht, dus meetgegevens zijn niet erg belangrijk soms. 9 Benz Micro LP Ebony low, ook een hoogwaardig topklasse element, misschien iets minder levendig dan de high, maar wel verfijnder, meer gelijkend op een Jan Allaerts, niet helemaal het holografisch maar wel er heel dichtbij. 9 Van Den Hul Colibri, heeft een zeer mooi ruimtelijk beeld,ook een fluweelzacht hoog nooit scherp,maar wel heel helder,het element heeft een slank laag en zal het in veel kombinaties goed doen, ook een topklasse element, niet geschikt voor alle armen met een statische compliance van 35 ziet dit element liever een lichte arm. De Van Den Hul Black Beauty is eveneens een topper heeft praktisch dezelfde technische gegevens, maar heeft volgens mijn smaak een evenwichtiger klankbeeld. De spreiding in kwaliteit is niet klein te noemen. 10 Jan Allaerts MC 1 Boron, tja,alle bewoordingen in positive zin zijn hier toepasbaar. Open,duidelijk,glashelder maar fluweelzacht,diepte,ruimte,hoogte, breedte(stage), alles is aanwijsbaar,holografisch geluidsbeeld, dynamisch,toch rustig,gemakkelijk,verfijnt,hoog oplossend vermogen,neutraal, veel muzikale rijkdom, kippevel opwekkend indien de muziek dat is,veel emotie overdracht,zeer lange levensduur, alleen de hoger geklasseerde elementen van Jan Allaerts zijn de concurrenten ! 10 Koetsu Urushi Signature Tsugaru, is vergelijkbaar met een Jan Jan Allaerts MC 1 Boron , maar de Koetsu heeft een prijskaartje van 4500,00 en een MC 1 Boron van 1996,00. Deze lijst zal in de toekomst verder uitgebreid worden en is aan veranderingen onderhevig, ook zal ik daar de klankmatige eigenschappen bijschrijven. Alle besproken elementen zijn door mij persoonlijk beluisterd in div. combinaties Dit wordt vervolgd, MvG, Haudio Jammer dat er nooit meer een vervolg op deze lijst is gekomen. Als je weer eens zin en tijd hebt om deze lijst te updaten......graag. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 <knip> Ook zal ik proberen een lijst te maken met MC elementen qua kwaliteit niveau, dat dit niet eenvoudig is zal te begrijpen zijn omdat het nooit precies kan kloppen, omdat het een en ander afhankelijk is van de totale gebruikte componenten, en ook omdat niet ieder element in iedere arm past. 1 Denon DL 103,over de gehele linie een goed klinkend element, met een warm klankbeeld ook het holografisch beeld ontbreekt niet, prijs kwaliteit verhouding zeer goed. 1.5 Benz Micro 20 e low duidelijk klinkend element, heeft wel een goede Phono Versterker nodig. heeft daarbij een zeer goede prijs/ kwaliteit verhouding. 1.7 Sumiko Blue Point Special Evo 3 duidelijk en slank klinkend high output MC Dus erg gemakkelijk voor een Phono Versterker heeft nl alleen MM versterking nodig. 2 Goldring Eroica LX,zeer neutraal klinkend element,een zijig klank karakter,rustig en nooit opdringerig,maar wel muziek. 2 Benz Micro Gold, helder klinkend element,direct, detailrijk, de ingang naar de wereld van de mooie MC's. 3 Audio Technica OC 9,zeer mooi element z,n geld meer dan waard zeer detailrijk, toch fluweel zacht nooit scherp,mooi holografisch geluidsbeeld,slank karakter, universeel toepasbaar. 4 Benz Micro Ace,''het'' element in zijn prijsklasse en daar nog ver boven, een super prijs kwaliteit verhouding, de nieuwe Ace heeft alles wat een element moet hebben in zijn prijsklasse en stelt op geen enkel vlak teleur, een kleintje Jan Allaerts. 5 Benz Micro Glider, mooi element, zijn geld waard, hoog oplossend vermogen,gemakkelijk element voor armen,ruimtelijk,holografisch breed stereo beeld,mooi in balans. 6 Benz Micro Ace S deze nieuweling gaat duidelijk verder dan de Benz Micro dan de versie zonder S het prijs verschil van 110,00 is hij dan ook meer dan waard. 6 Transfiguration Aria,onderschat element ,in alles een trapje hoger, dan de Glider,zeer muzikaal element,sprankelend. 7 Benz Micro Ruby,rustig klinkend element,mooi holografisch,goed in van hoog tot laag, fluweelzacht,maar wel helder. 7 Lyra Dorian, muzikaal, helder,duidelijk, open, ruimtelijk,slank in het laag, wat in veel combinaties een voordeel kan zijn. Lijkt een beetje op een OC 9 maar dan een paar trapjes hoger. Vergelijkbaar met een Benz Micro Glider, qua niveau. 8 Jan Allaerts Eco, een echte Jan Allaerts,helemaal in balans,heeft alles zoals het zou moeten, maar staat behoorlijk in de schaduw van zijn grotere broer, de boron Mk 1. 8 Bluenote, zeer verfijnt klinkend element,met een hoog oplossend vermogen,ook een mooi holografisch geluidsbeeld,je bent erbij. 8 Transfiguration Spirit, onderschat element, zeer veel muzikaliteit, ruimtelijk ,nooit scherp,strak laag,warm klinkend,aanbevolen. 9 Benz Micro Ebony LP high,super element,levendig,helder, dynamisch,holografisch,zeer verfijnt,detailrijk,toch fluweelzacht, kortom een topper,de beste high output die ik ken ! meet slecht, dus meetgegevens zijn niet erg belangrijk soms. 9 Benz Micro LP Ebony low, ook een hoogwaardig topklasse element, misschien iets minder levendig dan de high, maar wel verfijnder, meer gelijkend op een Jan Allaerts, niet helemaal het holografisch maar wel er heel dichtbij. 9 Van Den Hul Colibri, heeft een zeer mooi ruimtelijk beeld,ook een fluweelzacht hoog nooit scherp,maar wel heel helder,het element heeft een slank laag en zal het in veel combinaties goed doen, ook een topklasse element, niet geschikt voor alle armen met een statische compliance van 35 ziet dit element liever een lichte arm. De Van Den Hul Black Beauty is eveneens een topper heeft praktisch dezelfde technische gegevens, maar heeft volgens mijn smaak een evenwichtiger klankbeeld. De spreiding in kwaliteit is niet klein te noemen. 10 Jan Allaerts MC 1 Boron, tja,alle bewoordingen in positive zin zijn hier toepasbaar. Open,duidelijk,glashelder maar fluweelzacht,diepte,ruimte,hoogte, breedte(stage), alles is aanwijsbaar,holografisch geluidsbeeld, dynamisch,toch rustig,gemakkelijk,verfijnt,hoog oplossend vermogen,neutraal, veel muzikale rijkdom, kippenvel opwekkend indien de muziek dat is,veel emotie overdracht,zeer lange levensduur, alleen de hoger geklasseerde elementen van Jan Allaerts zijn de concurrenten ! 10 Koetsu Urushi Signature Tsugaru, is vergelijkbaar met een Jan Jan Allaerts MC 1 Boron , maar de Koetsu heeft een prijskaartje van 4500,00 en een MC 1 Boron van 1996,00. Deze lijst zal in de toekomst verder uitgebreid worden en is aan veranderingen onderhevig, ook zal ik daar de klankmatige eigenschappen bijschrijven. Alle besproken elementen zijn door mij persoonlijk beluisterd in div. combinaties Dit wordt vervolgd, MvG, Haudio Jammer dat er nooit meer een vervolg op deze lijst is gekomen. Als je weer eens zin en tijd hebt om deze lijst te updaten......graag. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 25 juni 2009 Report Share Posted 25 juni 2009 Waneer is iets een high, medium of low output MC element? Met High, Medium & Low output bedoeld men de waarde van de uitgangs spanning van een element. En er bestaan ook MM elementen die aan deze termen voldoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 juni 2009 Report Share Posted 26 juni 2009 Waneer is iets een high, medium of low output MC element? Met High, Medium & Low output bedoeld men de waarde van de uitgangs spanning van een element. En er bestaan ook MM elementen die aan deze termen voldoen. "Yep, there goes the bell" ( Eirann Joe McGraw, former world champion "\Wrestling March" in Cheech and Chong's Wedding Album ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 juni 2009 Report Share Posted 26 juni 2009 <knip> Ook zal ik proberen een lijst te maken met MC elementen qua kwaliteits niveau, dat dit niet eenvoudig is zal te begrijpen zijn omdat het nooit precies kan kloppen, omdat het een en ander afhankelijk is van de totale gebruikte componenten, en ook omdat niet ieder element in iedere arm past. 1 Denon DL 103,over de gehele linie een goed klinkend element, met een warm klankbeeld ook het holografisch beeld ontbreekt niet, prijskwaliteitsverhouding zeer goed. 1.5 Benz Micro 20 e low duidelijk klinkend element, heeft wel een goede Phono Versterker nodig. heeft daarbij een zeer goede prijs/kwaliteits verhouding. 1.7 Sumiko Blue Point Special Evo 3 duidelijk en slank klinkend high output MC Dus erg gemaskkelijk voor een Phono Versterker heeft nl alleen MM versterking nodig. 2 Goldring Eroica LX,zeer neutraal klinkend element,een zijig klankkarakter,rustig en nooit opdringerig,maar wel muziek. 2 Benz Micro Gold, helder klinkend element,direct, detailrijk, de ingang naar de wereld van de mooie MC's. 3 Audio Technica OC 9,zeer mooi element z,n geld meer dan waard zeer detailrijk, toch fluweel zacht nooit scherp,mooi holografisch geluidsbeeld,slank karakter, universeel toepasbaar. 4 Benz Micro Ace,''het'' element in zijn prijsklasse en daar nog ver boven, een super prijskwaliteitsverhouding, de nieuwe Ace heeft alles wat een element moet hebben in zijn prijsklasse en steld op geen enkel vlak teleur, een kleintje Jan Allaerts. 5 Benz Micro Glider, mooi element, zijn geld waard, hoog oplossend vermogen,gemakkelijk element voor armen,ruimtelijk,holografisch breed stereobeeld,mooi in balans. 6 Transfiguration Aria,onderschat element ,in alles een trapje hoger, dan de Glider,zeer muzikaal element,sprankelend. 7 Benz Micro Ruby,rustig klinkend element,mooi holografisch,goed in van hoog tot laag, fluweelzacht,maar wel helder. 7 Lyra Dorian, muzikaal, helder,duidelijk, open, ruimtelijk,slank in het laag, wat in veel kombinaties een voordeel kan zijn. Lijkt een beetje op een OC 9 maar dan een paar trapjes hoger. Vergelijkbaar met een Benz Micro Glider, qua niveau. 8 Jan Allaerts Eco, een echte Jan Allaerts,helemaal in balans,heeft alles zoals het zou moeten, maar staat behoorlijk in de schaduw van zijn grotere broer, de boron Mk 1. 8 Bluenote, zeer verfijnt klinkend element,met een hoog oplossend vermogen,ook een mooi holografisch geluidsbeeld,je bent erbij. 8 Transfiguration Spirit, onderschat element, zeer veel muzikaliteit, ruimtelijk ,nooit scherp,strak laag,warm klinkend,aanbevolen. 9 Benz Micro Ebony LP high,super element,levendig,helder, dynamisch,holografisch,zeer verfijnt,detailrijk,toch fluweelzacht, kortom een topper,de beste high output die ik ken ! meet slecht, dus meetgegevens zijn niet erg belangrijk soms. 9 Benz Micro LP Ebony low, ook een hoogwaardig topklasse element, misschien iets minder levendig dan de high, maar wel verfijnder, meer gelijkend op een Jan Allaerts, niet helemaal het holografisch maar wel er heel dichtbij. 9 Van Den Hul Colibri, heeft een zeer mooi ruimtelijk beeld,ook een fluweelzacht hoog nooit scherp,maar wel heel helder,het element heeft een slank laag en zal het in veel kombinaties goed doen, ook een topklasse element, niet geschikt voor alle armen met een statische compliance van 35 ziet dit element liever een lichte arm. De Van Den Hul Black Beauty is eveneens een topper heeft praktisch dezelfde technische gegevens, maar heeft volgens mijn smaak een evenwichtiger klankbeeld. De spreiding in kwaliteit is niet klein te noemen. 10 Jan Allaerts MC 1 Boron, tja,alle bewoordingen in positive zin zijn hier toepasbaar. Open,duidelijk,glashelder maar fluweelzacht,diepte,ruimte,hoogte, breedte(stage), alles is aanwijsbaar,holografisch geluidsbeeld, dynamisch,toch rustig,gemakkelijk,verfijnt,hoog oplossend vermogen,neutraal, veel muzikale rijkdom, kippevel opwekkend indien de muziek dat is,veel emotie overdracht,zeer lange levensduur, alleen de hoger geklasseerde elementen van Jan Allaerts zijn de concurrenten ! 10 Koetsu Urushi Signature Tsugaru, is vergelijkbaar met een Jan Jan Allaerts MC 1 Boron , maar de Koetsu heeft een prijskaartje van 4500,00 en een MC 1 Boron van 1996,00. Deze lijst zal in de toekomst verder uitgebreid worden en is aan veranderingen onderhevig, ook zal ik daar de klankmatige eigenschappen bijschrijven. Alle besproken elementen zijn door mij persoonlijk beluisterd in div. combinaties Dit wordt vervolgd, MvG, Haudio Jammer dat er nooit meer een vervolg op deze lijst is gekomen. Als je weer eens zin en tijd hebt om deze lijst te updaten......graag. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 juni 2009 Report Share Posted 26 juni 2009 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juni 2009 Report Share Posted 27 juni 2009 Ik kan me voorstellen dat Henk zich even teruggetrokken heeft na het toppic rond Onno. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 juni 2009 Report Share Posted 27 juni 2009 Ik kan me voorstellen dat Henk zich even teruggetrokken heeft na het toppic rond Onno. Henk heeft juist net weer een aanvulling van enkele elementen gedaan in die lijst. Kijk maar eens goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Waneer is iets een high, medium of low output MC element? Met High, Medium & Low output bedoeld men de waarde van de uitgangs spanning van een element. En er bestaan ook MM elementen die aan deze termen voldoen. Dat begreep ik ook maar bij welke waardes is een element low medium of high? Lyra Dorian output 0.6mV Benz Micro Ace low output 0.4mV Benz Mirco Ace High output 2.5mV Benz Micro Ace medium output 0.8mV Lyra Helicon SL output 0.22mV etc etc Kan ik er een beetje vanuit gaan dat alles boven de 1mV high output is tussen de 1 en 0.5 medium en onder de 0.5 low is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Waneer is iets een high, medium of low output MC element? Met High, Medium & Low output bedoeld men de waarde van de uitgangs spanning van een element. En er bestaan ook MM elementen die aan deze termen voldoen. Dat begreep ik ook maar bij welke waardes is een element low medium of high? Lyra Dorian output 0.6mV Benz Micro Ace low output 0.4mV Benz Mirco Ace High output 2.5mV Benz Micro Ace medium output 0.8mV Lyra Helicon SL output 0.22mV etc etc Kan ik er een beetje vanuit gaan dat alles boven de 1mV high output is tussen de 1 en 0.5 medium en onder de 0.5 low is? Mordante hoi, Het ontgaat mij een beetje maar waarom wil je dat aub weten? of waar heb je het voor nodig? Om te matchen met een phonotrap heb je waarde nodig en niet het lettertje L M of H Bedenk dat de ne low de ander niet is, eentje van 0.2 is de helft van 0.4 en dus een wereld van verschil vr een juiste pre. Of heb ik het verkeerd (Haudio)? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Waneer is iets een high, medium of low output MC element? Met High, Medium & Low output bedoeld men de waarde van de uitgangs spanning van een element. En er bestaan ook MM elementen die aan deze termen voldoen. Dat begreep ik ook maar bij welke waardes is een element low medium of high? Lyra Dorian output 0.6mV Benz Micro Ace low output 0.4mV Benz Mirco Ace High output 2.5mV Benz Micro Ace medium output 0.8mV Lyra Helicon SL output 0.22mV etc etc Kan ik er een beetje vanuit gaan dat alles boven de 1mV high output is tussen de 1 en 0.5 medium en onder de 0.5 low is? Neen dat is niet echt een vlag die de lading dekt. Speel thans zelf met een 8mV 60 er jaren MM, dat is erg High output. Een 2.5 mV Mc element noemt men weer ook een High output. Het is eigenlijk allemaal een relatie met het "vermogen" van je phonoamp. Een Lyra Helicon SL Mc, output 0.22mV vraagt nu eenmaal veel meer versterking als een 4 mV MM element ongeacht het merk. Dus wanneer je een ander element wilt uitproberen is het beslist verstandig om ook even na te gaan wat de versterkings mogelijkheden van je phonoamp. zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Waar het mij om gaat is dat er nog wel eens gesmeten wordt met de termen high, medium en low output als we het over MC of MM elementen hebben. Maar als men dat soort termen gebruikt dient men deze wel te definieren. Van mijn eigen phono pre die in mijn versterker zit heb ik geen gegevens, heb helemaal geen boekje of andere info over mijn versterker. Ik denk dat er niet dat ik hier iets aan kan instellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Ja als je de gegevens niet hebt zou ik voor een element gaan met een wat hogere uitgangsspanning bijv min 1 mv Voor de rest is het simpel in mijn optiek, een phonotrap maakt of breekt een element als de gain niet genoeg is, dus zoek een phono trap die genoeg gain heeft en klaar is kees bij 60 db gain heb je meer dan voldoende lijkt me voor alle elementen. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Waar het mij om gaat is dat er nog wel eens gesmeten wordt met de termen high, medium en low output als we het over MC of MM elementen hebben. Maar als men dat soort termen gebruikt dient men deze wel te definieren. Van mijn eigen phono pre die in mijn versterker zit heb ik geen gegevens, heb helemaal geen boekje of andere info over mijn versterker. Ik denk dat er niet dat ik hier iets aan kan instellen. Misschien kan je de specificaties van je phono amp. via google boven water krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 ........... zoek een phono trap die genoeg gain heeft en klaar is kees bij 60 db gain heb je meer dan voldoende lijkt me voor alle elementen. Zou hier maar niet vanuit gaan, met een gain van 60 dB zou ik niet denken aan elementen onder de 0,5 mV, of je moet van erg veel rust houden...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Ja als je de gegevens niet hebt zou ik voor een element gaan met een wat hogere uitgangsspanning bijv min 1 mv Voor de rest is het simpel in mijn optiek, een phonotrap maakt of breekt een element als de gain niet genoeg is, dus zoek een phono trap die genoeg gain heeft en klaar is kees bij 60 db gain heb je meer dan voldoende lijkt me voor alle elementen. gr hj Ik denk dat we nu wat teveel afdwalen met de discussie. Maar ter info, ik heb zelf een Lyra Dorian wat naar mijn mening een medium output MC element is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Om jitzes uitspraak te illustreren , ik meende dat die jasmine 63 db gain had, ik ben momenteel niet thuis dus ik kan het niet nakijken, bij de east west audio shop staat er 70 db op het internet dus daar kan ik mis mee zijn, ik speelde met die ZYX 0,25 mv er probleemloos mee ik kan er ramen mee uit de sponningen blazen "te veel gain" was mijn idee. Die nagra heeft 57,5 en ik speel met een vd hul met 0,55 mv ook ruim voldoende om te blazen van de vd huls wordt gezegd dat die optimistisch zijn met de opgave, de echte uitgangsspanning zou bijv 0,4 kunnen zijn . Ook belangrijk is de gain vd eindtrap die speelt ook mee en het rendement van je speakers ,maar ik heb die van mij ontworpen voor het max. output rendement en zo hoogomhig mogelijk in het filter . gr hj Ik zou zeggen koop een phonotrap van bijv 70 db en je hebt weer een probleem minder Om overigens binnen de discussie te blijven ik denk ook dat tot 0,5 je low zou kunnen noemen en boven de 1 high Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Dat je de ramen uit de sponningen kunt blazen, betekent niet dat de phonotrap voldoende versterkt, wel dat de combinatie ( eind ) versterker en speakers heel erg veel lawaai kan maken. Het gebrek aan gain in een phonotrap uit zich vaak wat subtieler, voor je echt geen kabaal meer kunt maken, verlies je als eerste de dynamiek en wordt de weergave erg vlak en rustig. Kunnen blazen is dus absoluut geen garantie voor een goede weergave, terwijl een phonotrap met voldoende gain hiertoe zeker bijdraagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Het klinkt ook strak uiteraard , voldoende dynamiek en transient response, het beeld blijft staan als een huis analoog ik wil nooit meer anders ............ gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Dat je de ramen uit de sponningen kunt blazen, betekent niet dat de phonotrap voldoende versterkt, wel dat de combinatie ( eind ) versterker en speakers heel erg veel lawaai kan maken.Het gebrek aan gain in een phonotrap uit zich vaak wat subtieler, voor je echt geen kabaal meer kunt maken, verlies je als eerste de dynamiek en wordt de weergave erg vlak en rustig. Kunnen blazen is dus absoluut geen garantie voor een goede weergave, terwijl een phonotrap met voldoende gain hiertoe zeker bijdraagt. Dat snap ik niet Jitze. Met een te lage ingansspanning krijg je hooguit wat meer ruisvloer. Dat leidt niet direct tot verlies aan dynamiek en tot onrust. Eerder als je element te veel spanning voor een bepaalde phono-pre af geeft krijg je dat soort verschijnselen --> oversturing of tegen oversturing aan zitten. 60 dB gain i.c.m. een element dat 0,5 mV nominaal afgeeft is een goede combi. Met echte low output elementen gaat het sowieso niet echt lekker zonder goede step-up trafo c.q. top phono-pre. Je zit dan op het randje wat technisch haalbaar is qua ruisvloer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Een phonotrap met te veel gain heb je niets aan. 60/62 Db is voldoende voor o,4 mv. Met 70 Db ben je de verhouding met andere bronnen kwijt. Het beste is een trap die je vrij kan instellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 dan zet je de volume knop toch iets lager ? 70 db heb je niks aan ,........en als je nou eens een vd hul kolibrie wil kopen 0,25 mv (in het echt misschien minder) dan heb je in ieder geval voldoende db geluidsterkte , dat liever als een phonotrap die het nauwelijks kan trekken. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 Dat je de ramen uit de sponningen kunt blazen, betekent niet dat de phonotrap voldoende versterkt, wel dat de combinatie ( eind ) versterker en speakers heel erg veel lawaai kan maken.Het gebrek aan gain in een phonotrap uit zich vaak wat subtieler, voor je echt geen kabaal meer kunt maken, verlies je als eerste de dynamiek en wordt de weergave erg vlak en rustig. Kunnen blazen is dus absoluut geen garantie voor een goede weergave, terwijl een phonotrap met voldoende gain hiertoe zeker bijdraagt. Dat snap ik niet Jitze. Met een te lage ingansspanning krijg je hooguit wat meer ruisvloer. Dat leidt niet direct tot verlies aan dynamiek en tot onrust. Eerder als je element te veel spanning voor een bepaalde phono-pre af geeft krijg je dat soort verschijnselen --> oversturing of tegen oversturing aan zitten. 60 dB gain i.c.m. een element dat 0,5 mV nominaal afgeeft is een goede combi. Met echte low output elementen gaat het sowieso niet echt lekker zonder goede step-up trafo c.q. top phono-pre. Je zit dan op het randje wat technisch haalbaar is qua ruisvloer. Ik kan vrijwel exact onderschrijven wat Jitze ervaart bij te weinig gain; het klinkt futlozer,minder dynamisch en ook het podium wordt wat kleiner. Een paar weken geleden was ik in Sneek waar we een aantal bekende phonotrappen vergeleken met een nieuw model. Bij de nieuwe phonotrap kon ik gelijk horen dat de gain niet goed stond ingesteld. Een hogere gain bracht een opmerkelijke verbetering alhoewel het ding nog steeds niet mijn "cup of tea" was. En nee, ik ben niet op zoek naar een nieuwe phonotrap! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 30 juni 2009 Report Share Posted 30 juni 2009 dan zet je de volume knop toch iets lager ? 70 db heb je niks aan ,........en als je nou eens een vd hul kolibrie wil kopen 0,25 mv (in het echt misschien minder) dan heb je in ieder geval voldoende db geluidsterkte , dat liever als een phonotrap die het nauwelijks kan trekken. Beste Andromedaaudiodesign, Het beste is dat het past, zowel gain dan wel afsluit impedantie. Te veel gain kan zorgen voor oversturing van de voorversterker en de daarmee gaande vervorming (clipping) ook kan een element die erg veel spanning afgeeft de Phono Versterker oversturen met alle narigheden van dien. Ook kan het zijn indien een element erg weinig spanning afgeeft en de Phono Versterker niet toereikend is , qua gevoeligheid ( te weinig gain) de ruisvloer erg hoog komt te liggen. Ook kan er zelfs dynamiek verlies optreden. Dus een element met een uitgangsspanning van bv 900 micro volt op een Phono Versterker met een ingangs gevoeligheid van 100 micro Volt zal toch heel snel aan zijn maximum zitten en kan worden overstuurd. Anders een element met een uitgangsspanning van bv 100 micro Volt zal niet goed combineren met een Phono Versterker die 1 Milli-Volt ingangs gevoeligheid heeft. Stef, wat betreft low spannings MC elementen is alles wat beneden de 1 mV zit volgens mij low en alles wat boven de 1 mV zit high, dat Benz Micro een mid uitgevonden heeft tja, ieder zijn meug. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts