Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

Hey Haudio

Dag Henk,

Thanks vr de toelichting ivm Benz !

Even dan naar mij situatie Henk

Heb de Benz Ace Low (is het nu een 0.4 of 0.3 i don't know) met de jouw bekende Phono 1

Op het randje? Toch beter een Benz Mid genomen?

Groetjes

Stef

Ha die Stef,

Jij hebt geen enkel probleem, want jou low geeft 400 microVolt af en de minimale ingangsgevoeligheid van de Phono 1 zit op 200 micro Volt tot 900 micro Volt , bovendien heeft elke Versterker een bepaalde oversturingsmarge .

Bij jou past het dus wel maar er zijn gevallen bekent,waar het dus echt niet past ,maar wel werkt.

MvG,

Haudio

Leuk dat je weer bij de everlasting topic over elementen bent Henk.

Soms denk ik wel eens wat fabrikanten voor ogen hebben met apparatuur waar elementen mee kapot gaan (DC) of die moeilijk aan te passen zijn op elementen door een te veel aan gain.

Ik kan vrijwel exact onderschrijven wat Jitze ervaart bij te weinig gain; het klinkt futlozer,minder dynamisch en ook het podium wordt wat kleiner. Een paar weken geleden was ik in Sneek waar we een aantal bekende phonotrappen vergeleken met een nieuw model. Bij de nieuwe phonotrap kon ik gelijk horen dat de gain niet goed stond ingesteld. Een hogere gain bracht een opmerkelijke verbetering alhoewel het ding nog steeds niet mijn "cup of tea" was.

En nee, ik ben niet op zoek naar een nieuwe phonotrap! ;)

Dat kan natuurlijk gebeuren als de ruis duidelijk hoorbaar wordt of als de VV waar de phono-pre op aangesloten wordt te weinig ingangsgevoeligheid heeft. Het ging mij meer om de stelligheid waarmee Jitze op Andromeda reageerde die zelf geen probleem ervaart. De praktijk ligt niet altijd zo zwart-wit.

Optimaal is natuurlijk als e.e.a. goed op elkaar aansluit zoals Haudio zegt. En een goede phono-pre heeft wel enige marge waarbinnen dat ook goed is.

;)

Ik kan vrijwel exact onderschrijven wat Jitze ervaart bij te weinig gain; het klinkt futlozer,minder dynamisch en ook het podium wordt wat kleiner. Een paar weken geleden was ik in Sneek waar we een aantal bekende phonotrappen vergeleken met een nieuw model. Bij de nieuwe phonotrap kon ik gelijk horen dat de gain niet goed stond ingesteld. Een hogere gain bracht een opmerkelijke verbetering alhoewel het ding nog steeds niet mijn "cup of tea" was.

Dat kan natuurlijk gebeuren als de ruis duidelijk hoorbaar wordt of als de VV waar de phono-pre op aangesloten wordt te weinig ingangsgevoeligheid heeft. Het ging mij meer om de stelligheid waarmee Jitze op Andromeda reageerde die zelf geen probleem ervaart. De praktijk ligt niet altijd zo zwart-wit.

Optimaal is natuurlijk als e.e.a. goed op elkaar aansluit zoals Haudio zegt. En een goede phono-pre heeft wel enige marge waarbinnen dat ook goed is.

;)

Zoals elders al gemeld op dit forum speel ik nu met een Benz Micro Ruby Wood 2 met een apart lage 0.2mV volgens de bijgeleverde meetgegevens. Hij past prachtig bij de Jasmine LP2.0 phono pre die een gain heeft van 70dB. Hij speelt met groot gemak. Ik kan kiezen uit 4 impedanties: 30, 100. 250 en 1k. De laatste klinkt het best

ine

Guest Kraus vonBentinck

Is het niet de bedoeling dat idealiter de phonopre de juiste spanning levert voor de ingang van de voorversterker?

meestal komt dat er op neer dat de phonopre een spanning moet leveren van 200 - 250mV

voor een high output element van 2,5mV heb je dan een gain nodig van 40 dB, een low-output van 0.4mV een gain van 55 of 56 dB en voor een hele low-output van 0,1 mV 68dB gain van de phonotrap om op 250mV uit te komen.

Veel phonopre's houden het bij 55 tot 58 dB voor gezien; met 58dB gain moet je niet lager gaan dan 0,25mV output voor een element om nog aan de 200mV te komen.

Mijnj ervaring is dat de 55 - 58 dB geen onverstandige keuze is omdat er anders nogal wat ruis wordt geproduceerd. De Array phonotrap is bijzonder omdat hij bij 70dB gain nog volkomen stil is. Dat doen er niet veel hem na. Met die 70 dB kun je je dan nog een element permitteren met 0,08mV uitgangsspanning om aan 250mV te komen. Zo'n element bestaat er volgens mij niet eens. Lager dan 0,1 is er niet (of ik moet mij vergissen)

De afsluitimpedantie is weer een ander verhaal. Bij de correcte afsluitimpedantie (10 x de interne weerstand)levert het element qua afgiftespanning ook pas zijn volle vermogen.

Te weinig gain en verlies aan dynamiek ("te rustig") kan dus ook heel goed veroorzaakt worden door de verkeerde ( d.w.z. te lage) afsluitimpedantie.

Je kunt zo'n te lage afsluitweerstand ook wel weer compenseren met een hogere gain maar dat is niet de juiste weg. Het element komt pas echt tot leven vanaf een bepaalde afsluitweerstand en onder die grens moet je niet komen. Beide instelmogelijkheden van de phonopre zijn van zeer wezenlijk belang voor een optimale combinatie. Wel is het zo dat er makkelijke elementen zijn met een betrekkelijk lage interne weerstand (10 Ohm) en een flinke spanningsafgifte (vanaf 0,5mV) en dan is het allemaal al gauw wat minder kritisch.

Gelukkig voor jou, dat je niet meer keus hebt Spido.

Weet jij trouwens iets over Home Studio want ik hoor er helemaal niets meer van .

MvG,

Haudio

;)

Toch nog even terug komen, als een phono pre te weinig gain heeft zal dit zich in eerste instantie niet manifesteren in een toename van de hoorbare ruis, dynamiekverlies is beslist het eerste wat je zult kunnen waarnemen, om de ruis duidelijk in het signaal te krijgen moet je wel heel erg ver gaan met het mis-aanpassen........ :rolleyes: of erg veel opamps toepassen <_<

Dit is inderdaad iets dat ik met grote stelligheid durf te poneren !

Andersom, kunnen blazen betekent zeker niet dat je voldoen gain hebt, die stelling lijkt me derhalve niet overeind te houden.

Zeker bij het vergelijken van elementen is het aantal variabelen in aanpassing - gain, capaciteit en impedantie - een behoorlijke stoorzender, kleine verschillen kunnen zowel in het voordeel als in het nadeel van een bepaald element werken, zonder dat je echt storende zaken als vervorming en/of bovenmatige ruis kunt waarnemen.

De mooiste phonotrap om dit fenomeen helder te krijgen is mi die van Array, gewoon met de afstandsbediening instellingen wijzigen........

@ manus ,die jasmine is een topding he voor 670 euro :D .

Ik speel ook met 1 kohm afsluit weerstand zowel op de vd hul condor als op de zyx .

ook zeer belangrijk uiteraard.

gr :angry: hj :D

Zeker een topding. Absoluut geen last van ruis, ondanks de lage 0,2mV van de Benz Micro Ruby Wood2. Leuk te lezen dat jij ook zo'n plezier aan de Jasmine beleeft. Ik neem aan dat jij ook geen ruisproblemen hebt, de Low-versie van de Condor heeft toch ook een lage uitgangsspanning? Ooit heb ik trouwens de gemodde versie van de Jasmine gehoord, de LP3. Die was helemaal waanzinnig.

Ik heb de 0,55 mV versie de ruis valt wel mee , ik speel meestal helemaal met buis voor en eind dus een beetje ruis heb je toch bij ( harde volumes ) , en ik geloof niet dat de jasmine daar verantwoordelijk voor is , ik koop nog eens een solidstate phono erbij en dan ruil ik die jasmine er voor in denk ik , de nagra bps(ook top) waarschijnlijk maar die jasmine no 3 zou ook een kandidaat zijn zeker , of het beter is weet ik niet zo niet hou ik deze .

Ik heb de 0,55 mV versie de ruis valt wel mee , ik speel meestal helemaal met buis voor en eind dus een beetje ruis heb je toch bij ( harde volumes ) , en ik geloof niet dat de jasmine daar verantwoordelijk voor is , ik koop nog eens een solidstate phono erbij en dan ruil ik die jasmine er voor in denk ik , de nagra bps(ook top) waarschijnlijk maar die jasmine no 3 zou ook een kandidaat zijn zeker , of het beter is weet ik niet zo niet hou ik deze .

Okay, ik heb tot voor kort ook met buizen gespeeld (ook Jasmine trouwens, de Serenade), maar toen had ik deze Benz nog niet. Wel een Benz Glider L2 (0,35mv). Ook geen ruis trouwens.

Hai manus je komt uit leiden wel eens bij sense of music geweest, daar staat een heel assortiment aan speakers van me , misschien dat ronald binnen kort weer een VAC bestelt dat schijnt helemaal top te zijn de duurste VAC voor en eind, dat schijnt het beste te zijn wat hij heeft horen spelen maar wel prijzig :blink: .

(...) Weet jij trouwens iets over Home Studio want ik hoor er helemaal niets meer van .(...)

Beste Haudio,

Nee, ik weet er ook niet veel van. De auteurs noch de adverteerders hebben voor zover ik weet uitleg gekregen over het niet c.q. het niet op tijd verschijnen. Het schijnt moeilijk te zijn in de uitgeverswereld... :unsure:

Hai manus je komt uit leiden wel eens bij sense of music geweest, daar staat een heel assortiment aan speakers van me , misschien dat ronald binnen kort weer een VAC bestelt dat schijnt helemaal top te zijn de duurste VAC voor en eind, dat schijnt het beste te zijn wat hij heeft horen spelen maar wel prijzig :blink: .

Dag Andromeda,

Ik heb de Jasmine bij Sense of Music vandaan.... :D:D:D

Net als mijn draaitafel trouwens, de Nottingham Analogue Horizon SE...Ben er al een tijd niet geweest. Je speakers zien er geweldig uit. Misschien dat ik eens een keertje ga luisteren, al ben ik nog steeds best in mijn sas met mijn Magnepans.

• Members
(...) Weet jij trouwens iets over Home Studio want ik hoor er helemaal niets meer van .(...)

Beste Haudio,

Nee, ik weet er ook niet veel van. De auteurs noch de adverteerders hebben voor zover ik weet uitleg gekregen over het niet c.q. het niet op tijd verschijnen. Het schijnt moeilijk te zijn in de uitgeverswereld... :unsure:

Ik heb de 16e een afspraak bij de heren, misschien dat ze wat duidelijkheid kunnen verschaffen?

Ze hebben het blijkbaar heel erg druk met het opzetten van een concurrent voor Hifi.nl. Zie de volgende links...

http://www.allehifiwinkels.nl/

http://www.allehifimerken.nl/

Die laatste doet het op zijn Homestudioaans natuurlijk weer niet, die had deze posting gelijk weer on-topic kunnen maken...

Edit, ik zie nu dat er ook een link in de eerste bestaat naar alle hifi-merken die het wel doet, dus toch een beetje on-topic...

Guest kikkervisje

Beste Haudio,

Ik heb de 16e een afspraak bij de heren, misschien dat ze wat duidelijkheid kunnen verschaffen?

Ze hebben het blijkbaar heel erg druk met het opzetten van een concurrent voor Hifi.nl. Zie de volgende links...

http://www.allehifiwinkels.nl/

http://www.allehifimerken.nl/

Die laatste doet het op zijn Homestudioaans natuurlijk weer niet, die had deze posting gelijk weer on-topic kunnen maken...

Edit, ik zie nu dat er ook een link in de eerste bestaat naar alle hifi-merken die het wel doet, dus toch een beetje on-topic...

Is dit een Troyaans paard? :confused: :confused: :confused:

Guest kikkervisje
Is dit een Troyaans paard? :confused: :confused: :confused:

Nee "dikkop" dat zijn de mensen die niet quoten :rolleyes:

Jij ziet dan een en ander wel heel selectief door de vingers. :D

Maar ben blij te lezen dat het weer een stuk beter met je gaat. ;)

Guest tubejack
Jij ziet dan een en ander wel heel selectief door de vingers. :D

Maar ben blij te lezen dat het weer een stuk beter met je gaat. ;)

Je hebt gelijk Kikkervisje, je bent niet de enige :o

Komt vast door het warme weer :rolleyes:

Het gaat i.d.d een stuk beter, dank je :)