Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
Het gaat i.d.d een stuk beter, dank je :)

Misschien vrolijkt dit je nog wat verder op.

Beetje of-topic maar "Mania" zeker.... :rolleyes:

Ik ben meer iemand, van zo kort mogelijke signaalwegen alles dat ik via mijn SE versterker

en SS weergevers klinkt magisch mooi vooral dankzij deze buizen EML300BXLS

Staat rustig ingesteld en geeft ruim 13watt pure klasse A triode sound. Voor mij is er niets

mooier wat/dat muziek betreft :wub: Als stuurbuisje gebruik ik een 6SL7 die gemaakt is in 1954

dus ruim nog voordat ik geboren werd met ronde anodes..... :o

Reken maar, dat je daar gelukkig van wordt :)

Groeten,

Jack

Het gaat i.d.d een stuk beter, dank je :)

Misschien vrolijkt dit je nog wat verder op.

Beetje of-topic maar "Mania" zeker.... :rolleyes:

Ik ben meer iemand, van zo kort mogelijke signaalwegen alles dat ik via mijn SE versterker

en SS weergevers klinkt magisch mooi vooral dankzij deze buizen EML300BXLS

Staat rustig ingesteld en geeft ruim 13watt pure klasse A triode sound. Voor mij is er niets

mooier wat/dat muziek betreft :wub: Als stuurbuisje gebruik ik een 6SL7 die gemaakt is in 1954

Groeten,

Jack

Daar mag ik binnenkort van proeven :wub:

Ben benieuwd wat mijn gevoel en beleving gaan zeggen ...

Gr

Stef

• 8 months later...
Ik gebruik een 20 jaar oud Sumiko Talisman S element en denk dat de "fut" er een beetje uit is. Kortom : "Ik wil wat nieuws". Maar wat? Niemand heeft zoveel elementen geinstalleerd dat je "gewoon" kan kiezen. Kan iemand mij helpen om inzicht te krijgen in wat de kenmerken van de verschillende MC elementen zijn? Ik heb de site op high-endaudio.com gelezen, maar veel is toch wel wat erg ver boven mijn begroting;

Ps nadat we weer verschillende nieuwe elementen hebben binnen gekregen en getest, zullen we dat hier vermelden.

Ik ben weer benieuwd Henk.

De elementen die ik ken uit jouw lijst staan bij mij zo goed als in de zelfde volgorde, alleen heb ik de Spirit (MKIII) wat hoger staan, en de Colibri (ik zal wel een maandagochtendmodel gehoord hebben) wat lager.

Ik word altijd zo hebberig van die lijstjes. Heb je een redelijk element dan is er altijd weer een element nog iets beter. Commercieel zeer verantwoord.

Ik mis in ieder geval de grootste MC elementen fabrikant Ortofon in het lijstje.

Zoals ik al eens heb aangegeven vind ik, vanaf een bepaald basisniveau, verschillen tussen elementen niet zo dramatisch. Verschillen in de randomgeving, dus kabels, pluggen, armen en loopwerk vind ik spannender.

Guest tubejack

Daar mag ik binnenkort van proeven :wub:

Ben benieuwd wat mijn gevoel en beleving gaan zeggen ...

Gr

Stef

Nu een maand of 8 verder heb ik mijn SE versterker weer eens neergezet. Inmiddels is mijn Push Pull VDV UL-40S2 zo verschrikkelijk goed,

dankzij Tent/VDV auto-bias en Tent/VDV smoorspoel en nog een paar kleine andere ingrepen.

Dat dit oud nieuws is..... Ik ben van mening veranderd, en ga voorlopig niet verder met SE..... veel te duur ;)

Jack

@haudio

je zal binnenkort je lijstje mogen bijwerken met de nieuwe Lyra elementen :);)

Ik ben wel benieuwd hoe een JA klinkt versus transfiguration

Gr

stef

En ik zou wel eens willen wten of die Air Tight PC-1 (Supreme) nu werkelijk zo'n fabelachtig goed element is :rolleyes:

Nu mijn Dorian aan vervanging toe is (slijtage) denk ik aan de Lyra Delos.

De (tijdelijk geplaatste) Benz Micro Wood heeft een wat warmere klank en dat luistert wel gemakkelijk. Nu zal de klank ook nog wat gaan rijpen door het inspelen. De Dorian is wat pittiger, technischer en strakker. Ik ben benieuwd of de nieuwe Delos weer een stapje verder gaat dan de Dorian en wat de klanksignatuur is.

• 1 year later...

Eduard Barreveld, op 18 Aug 2005, 15:39:58, zei:

Ik gebruik een 20 jaar oud Sumiko Talisman S element en denk dat de "fut" er een beetje uit is. Kortom : "Ik wil wat nieuws". Maar wat? Niemand heeft zoveel elementen geinstalleerd dat je "gewoon" kan kiezen. Kan iemand mij helpen om inzicht te krijgen in wat de kenmerken van de verschillende MC elementen zijn? Ik heb de site op high-endaudio.com gelezen, maar veel is toch wel wat erg ver boven mijn begroting;

Beste Eduard,

Inderdaad is het niet zo gemakkelijk om alle kombinaties te kennen.

Maar er zijn natuurlijk kombinaties te noemen die altijd goed zijn , dat kan natuurlijk ook minder spannend zijn.

Misschien is het een goed idee om het een en ander hier te posten en dan eventueel later aanvullingen toevoegen.

Om te beginnen aan elk voordeel zit meestal ook een nadeel.

Gemiddeld weg zou je kunnen denken aan een Grado Prestige Green voor een prijs van 59,00 euro , doodeenvoudig om dat dit element voor het geld een uitstekende prijskwaliteitsverhouding geeft.

Ook is dit element heel erg vergevingsgezind en kun je er nooit een buil aan vallen.

Het is een warm klinkend element, niet te verwarren met veel te veel laag of zo , maar geeft een hoge muzikale verfijning in deze prijsklasse.

Indien je meer helderheid wilt en een strak laag dan zou je kunnen denken aan een Audio Technica AT 95 e of AT 110 e van hetzelfde merk, het een en ander afhankelijk van de andere gebruikte komponenten.

Een ander merk die qua klank hier tussenin zit is Goldring die ook zeer goede MM elementen maakt.

Een MM element betekent dat het een Moving Magneet is , dus Bewegende Magneet dit magneetje zit achterin het cantilever, precies aan de andere kant dan waar de naald zit , als de naald beweegt dan beweegt het magneetje ook in tegengestelde richting , om het magneetje zitten spoeltjes van dus koperdraad, net als bij een Dynamo van een fiets, de krachtlijnen worden gesneden en er ontstaat een spanning van ongeveer 5 mV, deze waarde kan natuurlijk afwijken , omdat de magneet minder sterk of sterker kan zijn , ook het aantal windingen van de spoeltjes bepalen mede welke spanning uiteindelijk wordt gegenereerd.

Een MC element betekent dat het een Moving Coil is, dus Bewegende Spoel dit is exact andersom dan bij een MM element, de spoeltjes zitten aan het cantilever vast en de meestal vrij sterke en grote magneet staat stil , omdat de spoeltjes vrij weinig windingen hebben komt er ook veel minder spanning af ongeveer 0,5 mV dat is behoorlijk minder dan een MM element en zal dus extra versterkt moeten worden , voor een MM element is een Voorversterker nodig met Riaa correctie en bij een MC is een Voorvoorversterker( PrePre) nodig ook met Riaa correctie.

Waarom zoveel moeite doen voor een MC , omdat de weinige windingen ook weinig wegen , dus de bewegende massa is daardoor veel lager.

Wat ook van belang is , de vorm van de naald, ook het soort materiaal waarvan het cantilever is gemaakt, de spoelen van goud zilver of koper, de spandraad een zeer belangrijk onderdeel, het geleidings rubber (levensduur) uitgangsspanning omdat een zeer lage uitgangsspanniong zeer hoge eisen steld aan de voor-voorversterker.

Ook is het meetbaar dat de spanningen die door de ether zweven behoorlijk hoog zijn bv 2,5 mV ook worden deze spanningen gegenereerd door bv GSM en afhankelijk van de afstand zal deze een behoorlijke invloed kunnen uitoefenen op een signaaltje van 150 microVolt.

Daarom kan het van belang zijn om om het element een kooi van Faraday te maken.

Ook zeer goed afgeschermde interlinks met een lage capaciteit kunnen van belang zijn, neem tussen element en pre pre beslist niet een te lange interlink , deze kunnen ook brom problemen geven.

Verder zijn de prijzen van MC elementen gemiddeld hoger dan MM elementen bv een ''Nieuwe'' Denon MC 103 kost 170,00 euro mits deze is gecontroleerd en door de officiele Importeur is geleverd.

Het begint dus bij een MC van Denon de 103, want Denon maakt natuurlijk ook de MC DL 110 en DL 160 maar dit zijn High Output elementen , daar is niets mis mee en er is geen MC voorversterker nodig, omdat deze een spanning afgeven van ongeveer 2,5 mV en daardoor gewoon op een MM ingang aangesloten moeten worden.

Ze hebben echter wel een nadeel , want er zitten veel meer windingen op de spoeltjes, waardoor de bewegende massa weer behoorlijk omhoog gaat, dit maakt dat ze dus tussen een MM en een MC inzitten.

Qua klank is het echter wel een echte MC ,ook andere merken doen hieraan mee ,bv Benz Micro en met een super goed resultaat want de nieuwe Benz Micro Ebony LP high is een top element en zeer zeker de beste MC high die er op dit moment bestaat.

Ook zal ik proberen een lijst te maken met MC elementen qua kwaliteits niveau, dat dit niet eenvoudig is zal te begrijpen zijn omdat het nooit precies kan kloppen, omdat het een en ander afhankelijk is van de totale gebruikte componenten, en ook omdat niet ieder element in iedere arm past.

Ook interlinks en zeer zeker niet te vergeten phonovoorversterkers zijn heel belangrijk voor wat betreft het uiteindelijke resultaat.

1 Denon DL 103,over de gehele linie een goed klinkend element, met

een warm klankbeeld ook het holografisch beeld

ontbreekt niet, prijskwaliteitsverhouding zeer goed.

2 Goldring Eroica LX,zeer neutraal klinkend element,een zijig

klankkarakter,rustig en nooit opdringerig,maar wel muziek.

2 Benz Micro Gold, helder klinkend element,direct, detailrijk, de

ingang naar de wereld van de mooie MC's.

3 Audio Technica OC 9,zeer mooi element z,n geld meer dan waard

zeer detailrijk, toch fluweel zacht nooit scherp,mooi holografisch

geluidsbeeld,slank karakter, universeel toepasbaar.

4 Benz Micro Ace,''het'' element in zijn prijsklasse en daar nog ver

boven, een super prijskwaliteitsverhouding, de nieuwe Ace heeft

alles wat een element moet hebben in zijn prijsklasse en steld op

geen enkel vlak teleur, een kleintje Jan Allaerts.

5 Benz Micro Glider, mooi element, zijn geld waard, hoog oplossend

vermogen,gemakkelijk element voor armen,ruimtelijk,holografisch

breed stereobeeld,mooi in balans.

6 Transfiguration Aria,onderschat element ,in alles een trapje hoger,

dan de Glider,zeer muzikaal element,sprankelend.

7 Benz Micro Ruby,rustig klinkend element,mooi holografisch,goed in

van hoog tot laag, fluweelzacht,maar wel helder.

7 Lyra Dorian, muzikaal, helder,duidelijk, open,

ruimtelijk,slank in het laag, wat in veel kombinaties

een voordeel kan zijn.

Lijkt een beetje op een OC 9 maar dan een paar trapjes hoger.

Vergelijkbaar met een Benz Micro Glider, qua niveau.

8 Jan Allaerts Eco, een echte Jan Allaerts,helemaal in balans,heeft

alles zoals het zou moeten, maar staat behoorlijk in de schaduw

van zijn grotere broer, de boron Mk 1.

8 Bluenote, zeer verfijnt klinkend element,met een hoog oplossend

vermogen,ook een mooi holografisch geluidsbeeld,je bent erbij.

8 Transfiguration Spirit, onderschat element, zeer veel muzikaliteit,

ruimtelijk ,nooit scherp,strak laag,warm klinkend,aanbevolen.

9 Benz Micro Ebony LP high,super element,levendig,helder,

dynamisch,holografisch,zeer verfijnt,detailrijk,toch fluweelzacht,

kortom een topper,de beste high output die ik ken !

meet slecht, dus meetgegevens zijn niet erg belangrijk soms.

9 Benz Micro LP Ebony low, ook een hoogwaardig topklasse element,

misschien iets minder levendig dan de high, maar wel verfijnder,

meer gelijkend op een Jan Allaerts, niet helemaal het holografisch

maar wel er heel dichtbij.

9 Van Den Hul Colibri, heeft een zeer mooi ruimtelijk beeld,ook een

fluweelzacht hoog nooit scherp,maar wel heel helder,het element

heeft een slank laag en zal het in veel kombinaties goed doen,

ook een topklasse element, niet geschikt voor alle armen met een

statische compliance van 35 ziet dit element liever een lichte arm.

De Van Den Hul Black Beauty is eveneens een topper heeft

praktisch dezelfde technische gegevens, maar heeft volgens mijn

smaak een evenwichtiger klankbeeld.

De spreiding in kwaliteit is niet klein te noemen.

10 Jan Allaerts MC 1 Boron, tja,alle bewoordingen in positive zin zijn

hier toepasbaar.

Open,duidelijk,glashelder maar fluweelzacht,diepte,ruimte,hoogte,

breedte(stage), alles is aanwijsbaar,holografisch geluidsbeeld,

dynamisch,toch rustig,gemakkelijk,verfijnt,hoog oplossend

vermogen,neutraal, veel muzikale rijkdom, kippevel opwekkend

indien de muziek dat is,veel emotie overdracht,zeer lange

levensduur, alleen de hoger geklasseerde elementen van Jan

Allaerts zijn de concurrenten !

10 Koetsu Urushi Signature Tsugaru, is vergelijkbaar met een Jan

Jan Allaerts MC 1 Boron , maar de Koetsu heeft een prijskaartje

van 4500,00 en een MC 1 Boron van 2750,00.

11 Bluenote Tuscany een MC element van de bovenste plank met een afgifte spanning van 150 microVolt dus zal er

super Phono versterker voor moeten om al de kwaliteit bij de versterker te brengen.

11 Jan Allaerts MC 1 Mk 2 boron van 3750,00 tja, ook dit MC element zit in de top klasse,dit element heeft ook een spanning

afgifte van `microVolt, ook hier een heel erg goede Phonoversterker nodig, dit element is zeer coherent.

11 Lyra Kleos Ook dit element is een MC en hoort bij de top , voor een prijs van 2900,00 voor deze prijs krijg je een element die zijn geld meer dan waar is , ook hier gaat het om een MC die niet kritisch is voor de afsluitweerstand, ook de gain hoeft geen probleem te zijn met een spannningsafgifte van 700 microVolt.

MvG,

Haudio

Guest tubejack

Het "lijstje" zijn natuurlijk de ervaringen van H audio....

Het staat toch iedereen vrij om zélf met een lijstje te komen :rolleyes: = veel leuker ook.

Mijn lijstje: Ortofon OM10, Grado Gold, Ortofon X5-MC, Benz Ace en nu Lyra Delos.

Vanaf de X5-MC had ik iets van wauw.... Bij de Ace hoorde ik voor het eerst dingen die ik nog nooit zo had ervaren.

Veel LP's waren een belevenis.

De Delos doet daar nog een schep bovenop met opvallend lage plaatruis en bijgeluiden.

Waarschijnlijk het beste element dat ik me kan permitteren en minstens zo belangrijk past

in mijn arm.

Groet,

Jack :)

Natuurlijk Arden mag je voor eigen parochieleden spreken ,daarvoor waarderen we je op hear :) en dat geldt ook voor henk ,maaaar of het verhaal klopt heb ik zeer mijn twijfels :D ,want de enigste plaats waar je kunt beslissen, ist bei uns zu hause :D