Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

Ik lees al wat jaren mee op dit forum, hierbij mijn eerste post...........

MC elementen die ik de afgelopen 20 jaar heb gehad.

Denon DL110

Denon DL301

Van den Hul MC Two

Ortofon MC30

Ortofon Rohman

Ortofon Royal N

Ortofon Jubilee

Ortofon Kontrapunkt b

Benz Micro MC2

Jan Allaerts MC1 Boron MK2 (huidig)

Jan Allaerts MC2 finish gold (huidig)

Ik ben lang om de Jan Allaerts elementen heen gelopen (subjectieve mening: lelijk, duur en te exclusief) maar een analoog vriend was er op een moment laaiend enthousiast over. Bij hem goed kunnen beluisteren en besloten zelf op zoek te gaan naar een exemplaar.

Ik was nog wel enigzins gereserveerd omdat ik bang was de uitstekende "sporing" van Ortofon kwijt te raken.

Sinds ongeveer 1 jaar draai ik met de laatste 2 elementen in identieke draaitafels. Ik heb ze op de tweedehands markt op de kop getikt, dus voor slechts een fractie van de nieuwprijs. Valt mij op dat er meningen over elementen bestaan die men misschien een halve plaatkant heeft gehoord. Het is mogelijk dat een eerste luisterindruk de juiste blijkt te zijn..... Maar ik denk dat veel apparatuur (in dit geval elementen) daarmee te kort wordt gedaan. Ik heb nu ervaring met Allaerts uit eerste hand, en ik kan zeggen dat ze meer dan uitstekend bevallen. Dit zijn met stip de beste elementen die ik ken. En bij zo'n goed product zet ik mijn vooroordelen graag aan de kant.

Groeten,

• Members

Kan 1 van de mods (om dit draadje overzichtelijk onder te brengen) het misschien overbrengen naar Analoog?

BvD!

En nogmaals dank!

@ Arcman: welkom hier. Jouw verhaal is heel herkenbaar, velen horen 5 minuten iets, en hebben de mening al klaar. Helaas is dit nou net een materie waar gewoon heel veel tijd in gaat zitten, buiten dat, je krijgt ze niet zomaar even mee van een dealer.

Om nog wat dieper op jouw verhaal in te gaan, ik durf zelfs te beweren dat er Allaerts eigenaren zijn die nog steeds niet weten hoe goed hun element eigenlijk is. Simpelweg doordat de combinatie met de arm niet de optimale is. Met een SME zal je net niet alle sprankeling eruit krijgen (het vreemde is, een 309 doet het dan eigenlijk nog beter als een IV of V), hoe goed zo'n combinatie ook zal lijken. Zet datzelfde element in bijvoorbeeld een Graham en er gaat een nieuwe wereld voor je open. Dan weet je ineens hoe goed je element echt is. De combi met een Simon York arm, ook zo'n fantastische. Er kan zo veel meer, maar waar is al die kennis heen...

Behalve dat veel mensen nauwelijks dat element 1 uur gehoord hebben (in het gunstigste geval), zijn ook de omstandigheden altijd anders dan thuis. Er is dus niks zo lastig als een element kiezen. Gelukkig hebben we internet en kunnen we lezen wat anderen er van vinden. Vaak vind je wel overeenkomsten in die verhalen. Maar niet altijd. Zo las ik in dit draadje dat iemand de Glider een romantisch klinkend element vond. Dat is precies het tegenovergestelde van wat ik ervaar. In mijn oren is dit juist erg dynamisch en snel.

Ik kwam trouwens dit ding tegen (HiFi Choice):

cre2.jpg

Je zet je naald erop, en dan wordt je element opgewarmd met een sinus van 800 Hz.

En ja... een warm element klinkt ook al weer anders dan een koud.

:)

Bij het lijstje van Arcman valt wel op dat de JA verreweg het duurste element is. Dat neemt niet weg dat ik installaties met JA elementen altijd meer dan prima vind klinken. Voor mijn Graham mag je me er een cadeau geven.

Ze willen hier gaan zeilen in Griekenland Jack met de verkering daarbij. Ik denk dat het een huisje in Friesland wordt. En ik lekker bij Henk koffie drinken.

• Members

Ach Carl, zie het als jouw steentje bijdragen aan de plaatselijke economie, die kunnen het daar vast goed gebruiken.

Alhoewel, de Griekse distributeurs zijn enkelen van de succesvolste in Europa op het moment! Hoe zou dat nu toch komen...

Guest tubejack

Is sponser ze nog wel Jack. Maar met een jacht langs de Griekse eilanden met mij als doorlopende financier is meer dan sponseren  :(

Laat ze er maar zélf voor werken ;) Ik was bijna 25 jaar sponsor, die tijd is geweest :)

Wat mijmeringen zonder mensen te quoten.............

Aanschafprijs van een (MC) element vergelijken met een ander bestedingsdoel is voor mij totaal niet relevant.........

Ik geef het geld als het beschikbaar is, zelf het liefst uit aan audio. Voor 2013 ben ik echter in kopersstaking.

In mijn lijstje elementen zijn de Allaerts inderdaad de duurste, en voor mij momenteel de beste.

Zou mooi zijn als er nog betere elementen bestaan, dan zou ik daar graag kennis van nemen.

Het probleem is dat aanschaf van een element meestal een dure gok is vanwege het gebrek aan demo's (binnen de eigen set).

Om het maximale uit je element te halen vergt veel uitproberen, en dan nog weet je nooit zeker of je het maximum eruit gehaald hebt.

Nu ik 2 identieke draaitafels heb hoop ik in de toekomst beter te kunnen vergelijken, waarbij je 1 referentie intact laat.

Helaas moet ik mij "behelpen" met 2 SME V armen, waarbij een Graham het misschien nog beter zal doen?

Draai nu al ruim 10 jaar met mijn eerste V en sindsdien is het armenhoofdstuk min of meer afgesloten.

Zoals eerder opgemerkt (binnen dit forum) weet ik ook uit ervaring dat voorversterking veel verschil kan maken.

Wil daar in een ander topic t.z.t. nog op reageren.

Wat zijn eigenlijk de objectieve kwaliteit-eigenschappen die een top MC-element minimaal moet bezitten, als we "smaakgebonden" factoren buiten beschouwing laten? 

• Members

In de top hebben ze allemaal de eigenschappen die ze minimaal moeten bezitten, anders zouden ze niet in de top zitten.

Als je je echter aan het orienteren bent, kun je misschien beter uitgaan van wat je al hebt, of waar je wilt eindigen. Als je een eindstation als een SME V in huis hebt, zou ik eerder naar een vd Hul of Lyra zoeken als naar een Allaerts. Heb je al een Graham of een Simon York in je tafel zitten, dan zou de Allaerts op papier de eerste keuze zijn (alhoewel een Koetsu of Shelter ook bijzonder fraai kan uitpakken).

Daarbij vind ik fabrikanten welke je de mogelijkheid geven het element op specificaties te bouwen (wat vd Hul en Allaerts bijvoorbeeld doen) wel een streepje voor hebben. Ik heb zo ook het vermoeden dat er wel meer fabrikanten zijn die dit kunnen bieden, maar dat de handel zelf dit tegenwerkt (een voorraad kan namelijk zo goed als onverkoopbaar worden, of in ieder geval een lange termijn voorraad gaan worden). Om die reden zie ik dan ook liever dealers die een element ook echt op specificaties laten bouwen, deze als demo in de daarvoor bedoelde tafel gebruiken en gewoon nieuw bestellen voor de klant bij aanschaf i.p.v. datzelfde element gelijk doorverkopen of een standaard exemplaar uit voorraad. Maar ja, dan voorzie ik weer een volgend probleem, de consument kan maanden doen over het nemen van een beslissing, wanneer de kogel echter door de kerk is, is een weekje langer wachten bijna ondoenlijk...

Ik koop nu 35 jaar LP's en deze heb ik vrijwel allemaal bewaard. Sommige gelden nog steeds als referentie en andere bleken tot voor kort matig genietbaar.

Aan de andere kant zitten er zat opnamen tussen die altijd goed geklonken hebben. Ik verbaas mij er nog steeds over dat de gemiddelde geluidskwaliteit van mijn platenverzameling na al die jaren nog "groeit". Dat is het magische van analoog. Zo bezit ik ruim 25jaar een "Reference recording" die ik altijd inferieur achtte (te hard, te schel, te wisselvallige klanksignatuur). Daarnaast zeer lang in de veronderstelling geleefd dat pianomuziek niet echt tot het metier van de platenspeler behoorde. Tot de laatste upgrade...............Een Allaerts gaat gewoon verder.

Op basis van mijn persoonlijke analoog evolutie beschouw ik een aantal eigenschappen als objectief. Naast een al of niet bewust meegegeven klanksignatuur zal de ontwerper m.i. minimaal moeten voldoen aan:

1. Zeer goede sporing. (lang niet vanzelfsprekend bij duurdere elementen)

2. Hoge resolutie.

3. Lage vervorming.

4. Juiste klankbalans (die min of meer aansluit bij een gemiddelde klankmatige spreiding van opnamen)

5. Degelijk.

6. Reproduceerbaar (kan ik hetzelfde element na x jaar nog een keer kopen, of laten repareren)

7. Ondergrens 0,4mV uitgangsspanning.

8. Body gewicht <12g

Analoge  liefhebbers moeten zo hoog van de toren afblazen en niet denken dat digitaal een bij product is.

IK heb verdomd goede analoge en digitale opnames gehoord, maar ik heb ze ook allebei slechts gehoord.

• Members

Dat je in het digitale domein ook tot hele goede/mooie dingen kunt komen, vooruit, laat ik het ''top'' noemen, dat weet ik ook wel! Het gebeurt alleen zo verdomd weinig.

Een mooi voorbeeldje is ons, ooit uit een geintje geboren, ''Groove into Bits'' project van verleden jaar. Alle nummers stuk voor stuk opgenomen van vinyl, digitaal (!!) gemasterd door Fritz de With, en op cd uitgebracht.

Zelfs Ken Kessler vond het nodig dit onder de aandacht te brengen door hier wat over te schrijven, zijn commentaar?

''... because it arrives with a sound quality to die for! Do what ever it takes to get a copy...'' Het kreeg dan ook de HiFiNews UK album choise award!

Ook Rene van Es voelde zich geroepen hier iets over te publiceren, zijn verhaal (voor wie het interessant vindt) kun je HIER lezen...

Het is dus allemaal echt wel mogelijk, misschien zou het op termijn zelfs wel kunnen winnen van analoog/vinyl, maar dan zal er toch echt eerst wat moeten veranderen.

BTW, volgende week beginnen we aan Groove into Bits II, buiten de lat die erg hoog ligt (en de uitdaging aldaar), zie ik hier nu al enorm naar uit!

Bits into Groove hoeven we gelukkig niet aan te beginnen, die truuk wordt al met enige regelmaat (zeg maar 90-95% van de huidige vinyl uitgaves) toegepast

.

Overigens zit ik er nog steeds aan te denken om een keer een cd te maken waarop simpelweg 15 maal hetzelfde nummer staat, maar met 15 verschillende elementen afgespeeld. Puur en alleen om zo de klankkarakters van de elementen naar voren te laten komen. Zou voor de handel, en daarmee ook voor de consument, best wel eens een handige tool kunnen blijken! Alleen, welk muziekstuk...

@Wol,

Misschien moet ik het "magische van analoog" nuanceren.......

Ik bedoel eigenlijk de magie van analoog afspelen.

Kan zomaar zijn dat het een LP betreft die Digitaal is geregistreerd.

Ook deze "groeien" nog steeds in performance.

Ik ben zeker geen Digitaal hater, mijn prioriteit ligt echter bij de draaitafel.