Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

Marco, los of dit allemaal haabaar is, kan je mss zo'n 3 cd's uitbrengen. Klassiek, PopRock, Jazz(met vrouwenstem)

Voor ieder wat wils

Welke track???

zelf 5 tracks selecteren en daar laten over stemmen, zoals de luisteraar stemt vr een top 100, of sportman van het jaar. Op voorhand een kleine selectie

Zijn allemaal maar ideetjes , of het te organiseren valt weet ik allemaal niet.

Ik zou zo'n cd geweldig vinden.

• Members

Weet je Stef, haalbaar is het allemaal wel. Het kost vooral tijd (15 maal een element inbouwen in dezelfde tafel welke over een arm beschikt die met alle elementen ''matched'', de boel opnemen, uitgansniveaus gelijk trekken, ga zo maar door), maar het kost ook geld. Zoiets zet je namelijk niet zo maar 1,2,3 op. Over het nummer (de nummers) moet(en) rechten worden betaald, ze moeten worden geperst (zelf even op een cd'tje knallen doet af aan de kwaliteit), dus kost zo'n cd'tje uiteindelijk minimaal een tientje, 15 euro het stuk. Wordt je direct weer beticht van oplichten en geldklopperij.

Maar het zit al een tijdje in mijn hoofd...

Met haalbaar dacht ik niet alleen aan tijd maar ook aan de praktische kant zoals jij schrijft + het clearen van de nummers of tenminste een perslicentie aanvragen.

Er hoeven maar 10 hooligans te roepen en te vechten opdat iedereen denkt dat die hele voetbal wereld k*t is

Oplichterij geroep krijg je bijna met alles, zet je daar boven en denk aan de mensen die het enorm zullen apprecieren

je werkt vr de analoogliefhebber, dat zijn mensen die lp's blijven kopen en dus blijven investeren in de muziekwereld

• Members

Marco, waarom geen Lyra in een Graham?

Aha, moet ik je al feliciteren?

Waarom geen Lyra? Dat heb ik nooit gezegd, ik zou het alleen niet aanraden. Ook een Graham heeft nog een klein beetje eigen karakter, dat kan met het karakter van Lyra net te veel worden! Maar aan de andere kant, misschien vind je dat juist wel mooier? In jouw geval, met een massaloopwerk en monitor luidsprekers zou ik het al helemaal niet aanraden, maar wederom, misschien vind je dat juist wel mooier. Je hebt nu nog een arm met een rustig karakter op je Fat Bob, daar zit een nog rustiger (ingetogener) element in welke is aangesloten op een enorm snelle, open phonotrap. Ik zou dan zeggen dat het te veel wordt met een Graham en een Lyra. Als je die Graham arm toch al hebt, probeer dan eerst die vdH die je hebt liggen even in die arm, ook al is die daar niet voor geoptimaliseerd, dan merk je snel genoeg of een dergelijk karakter jou wel of niet aanspreekt. Zet diezelfde vdH ook nog even in je SME arm, trek daarna je eigen conclusies...

Tip: Ionisation van Varèse.

Zit alles in, duurt 6 minuten hooguit (5:51): dynamiek, laag, hoog, 3D :wub: , is perfect opgenomen (ASKO Ensemble, olv Ricardo Chailly)

Is klassiek, en rock, en modern, en schijnt vroeger ook veel gebruikt te zijn voor tests.

M :ph34r: rc

Tip: Ionisation van Varèse.

Zit alles in, duurt 6 minuten hooguit (5:51): dynamiek, laag, hoog, 3D :wub: , is perfect opgenomen (ASKO Ensemble, olv Ricardo Chailly)

Is klassiek, en rock, en modern, en schijnt vroeger ook veel gebruikt te zijn voor tests.

M :ph34r: rc

Werd gebruikt voor demonstraties: niet voor tests.

Leuk voor het verbluffen van toehoorders met vreemde, ja zelfs bizarre impulsen en transiënts.

Maar zeer beperkt wat dynamiek betreft. En veel van de vreemde klanken kan men niet "thuisbrengen": dus ook niet echt beoordelen.

Als je iets orkestraals / instrumentaals wilt hebben waar àlles in zit - alle bekende, vertrouwde muziekinstrumenten, zowel gezamenlijk als individueel en in groepen - dan is "A Young Person's Guide to the Orchestra" van Benjamin Britten een goede keuze.

Wie de volle omvang van het orkest wenst, dus inclusief de grote trom in realistische sterkteverhouding met de rest van het orkest, zou kunnen denken aan de uitvoering van het Cincinnatati Symphony Orchestra o.l.v. Paavo Jarvi (Telarc).

(Qua artistieke uitvoering beslist niet mijn favoriet, overigens.)

• Members

Ik zal het van de week wel eens in de groep gooien, eens zien wat er zo al mogelijk is. Ik zal ook de medewerking van de fabrikanten of in ieder geval distributeurs moeten hebben om achteraf gedonder voor te zijn. Eerst dus alle neuzen in dezelfde gezonde richting, daarna de uitwerking. Om zoiets betaalbaar te houden zal het eventuele hoesje wel volgeplakt komen te zitten met sponsoren, op een andere manier zie ik weinig medewerking hiervoor te winnen. Het is iets zeer specifieks voor een zeer kleine doelgroep, maar ik doe mijn best!

Voor dat het echter zo ver is, zelf had ik dit in mijn hoofd voor het hogere segment, misschien zou een opbouw van een prijsklasse vanaf een Benz Ace wenselijker zijn? Alleen MC, of ook MM en MI? Zijn hier nog suggesties voor? Input vanuit de hoek Sneek is in dat geval misschien zelfs wenselijk! Met een track van zeg max. 3,5 minuut kunnen er 20 elementen aan bod komen. Dat maakt het wederom omslachtiger en kostbaarder, maar misschien wordt de doelgroep hierdoor ook uitgebreid...

Arden,elke arm kleurt in principe.Je moet gewoon de juiste element in de juiste arm zien te krijgen zo simpel is dat,merken van armen moet je gewoon erbuiten laten is alleen goed voor de handelaar

Ik heb nog ergens een demo cd met verschillende elementen van een audio blad.

Maar dat grapje gaat ook niet op want vorig jaar in Krefeld  hebben ze een aantal elementen op workshop laten lopen met verschillende afstellingen en wat kan een element totaal verschillend klinken. 

mvg wol

• Members

En wat wil je daar mee zeggen Wol? Niet doen? Je gelooft toch niet dat je met een dergelijke cd (als hij er al komt) laat horen welk element de beste is? Je kunt er hooguit de karakters mee vangen, wat ook altijd stap 1 zou moeten zijn, weten welk karakter je het beste bevalt. Daarna zal je nog steeds verder moeten zoeken. Het zou wat zijn als een dergelijke cd voor iedereen direct het juiste element uit de doeken doet. Dan kan ik gelijk stoppen met werken, want dan ben ik binnen. Lijkt me dus een Utopie.

Het wordt hooguit een tool, een hulpmiddel in de zoektocht naar, niets meer en niets minder. Vooralsnog heeft er al 1 toegezegd mee te willen werken, wat nog niet wil zeggen dat we er zijn... Bij lange na niet!

Ruw gehoord Arden, is het lijstje van HS niet goed dan! <_<

Het is een gehoor verschil als ik het element op een thorens of op een fat bob hoor  met dezelfde arm en dan heb ik een rega draaitafel met een andere arm dat klinkt weer anders

En dan praten we nog niet over de voorversterker en dan praten we nog niet over de dac aan de opname kant.

mvg wol

Kijk je moet zo'n element zetten op een arm die redelijk universeel is en dan denk ik aan een SME. Instelling conform opgave van de fabrikant. Elementen moeten ingespeeld zijn. Ik weet niet of bijvoorbeeld Sneek meewerkt maar daar zou je in een dag klaar zijn met wat Henk daar heeft plus nog een paar extra. Een echte winnaar zal er niet uitkomen maar je krijgt een heel aardig beeld precies zoals Marco zegt. Daarbij is het voor een handelaar wel prettig als hij een tevreden klant heeft.

PS dat plaatje van Stereoplay is wel leuk om te beluisteren voorzover het elementen betreft. Stond ook een vergelijking van racks in maar dat was voor mij te hoog gegrepen

Kijk je moet zo'n element zetten op een arm die redelijk universeel is en dan denk ik aan een SME. (...)

Daar is zeker iets voor te zeggen!

SME-armen zijn immers redelijk universeel òngeschikt voor de beste elementen!

(Low-impedance / Low-output / Low-compliance / Low moving mass)

Maar de SME-V is toch wel redelijk universeel en neutraal?

Als er ook een paar populaire elementen uit de middenklasse bij zitten (Sumiko Blue Point, Goldring 2500, etc.) en niet alleen een klassiek stukje muziek, dan vind ik het ook erg leuk. Zo'n CD mag ook best wel een prijsje hebben, want een verkeerd element uitkiezen is veeeel duurder!

Ik snap de opmerking ook niet Spido, vergeef mijn onwetendheid.

De conische SME armen zijn een geaccepteerde wereldwijde standaard, of iedereen is total nuts geworden.

Vele "moderne" MC elementen vallen binnen de range van instelbaarheid en dimensionering.

Of het perfect matchen van mechanische parameters alleen, tot verwacht resultaat leidt daar verschillen de meningen over.

Maar welke onbekende/ongespecificeerde arm-parameters, laten MC elementen nog beter tot hun recht komen?

Wat heeft SME over het hoofd gezien? Zeg het mij dan kan ik mijn spaarvarken stukgooien. 

(...) De conische SME armen zijn een geaccepteerde wereldwijde standaard, of iedereen is total nuts geworden.

Vele "moderne" MC elementen vallen binnen de range van instelbaarheid en dimensionering. (...)

Ja, beste Arcman... ik had het ook niet over "vele moderne MC elementen"

Ter info:

(...) My SME V tonearm is a very good design, but presents problems when using moving coil cartridges. SME provided fluid damping and dynamic balancing (the spring loaded VTF option) to force low compliance cartridges to behave. It mostly works, but has negative side effects. There is no free lunch. (...) I also wound up with a low compliance cartridge that behaved much like a Denon DL103 crossed with a Decca, and a cartridge of even greater compliance. If you are married to a low mass arm, like the SME V, you will get better performance out of one of these new high compliance, low output moving coils. (...)

http://dagogo.com/zyx-r1000-airy3-x-silver-base-zn-cartridge-review

De waarheid ligt misschien ergens in het midden, als je sommige reviews erop naleest. Maar het wordt er niet duidelijker op. Dit gaat over de Audiomods arm maar vergelijkt deze met o.a. een SMEV12:

" Having tried the silly-end I went back and bolted up a far more reasonable match in the shape of the Music Maker 'Classic', a relatively low-mass (after the 14 grms of the DRT!) moving iron cartridge which has proved a giant killer here.

Once again I was really struck by how much the arm resembled the Artimiz, again all that speed and detail came out with brilliant yet never sharp top-end. In this respect it now bettered the V12 which I've never really felt was happy with such a compliant cartridge, being inclined to sound a little loose in the base and 'dirty' higher up. Interestingly Len Gregory doesn't recommend the stock Rega for the Music Maker, it's bearings aren't good enough, and it's at the top end as to Effective Mass. No such problem effected the Audiomod, and now that the Hadcock is no longer available I'd put the Audiomod as easily the No1 arm for the Music Maker at remotely its price point. Only two arms have done as well with this plastic oddball – Len Gregory's Communicator, which being an air-bearing parallel-tracker has its own strengths and weaknesses, and the Audiomeca Septum – both multiples of the Audiomod's price."

Bron: TNT-Audio http://www.tnt-audio.com/sorgenti/audiomods_e.html

• 2 months later...
  • Members

Vandaag ben ik weer even een stukje verder gegaan met het opzetten van een plan voor de cd welke de karakters van elementen moet vastleggen, hier zou ik nog wat input voor willen krijgen.

In eerste instantie wilde ik dit alleen voor mc elementen doen, buiten het loopwerk en de arm kan ik dan ook de phonotrap ongewijzigd blijven gebruiken (de vdH Grail of Holy Grail, deze passen de afsluitimpedanties automatisch aan). 

In principe zou ik een 20-25 tal elementjes willen vastleggen, is alleen MC dan wijsheid, of willen we ook graag MM zien? Dat maakt het alweer wat problematischer, maar problemen zijn er om op te lossen.

Verder is een prijs categorie ook wel handig, is het zinvol om dit te doen voor elementjes van zeg 100 euro, of beginnen we zeg maar vanaf een 500 euro?

Als track zit ik te denken aan ''Man in a long black coat'' van Dylan, daar pak je ongeveer alles mee wat je wilt terughoren. Dat nummer duurt alleen redelijk lang. Om dat nu 20-25 x op te gaan zitten nemen in een weekend...

Het project is dus nog steeds gaande, het neemt vastere vormen aan, maar zoals gezegd, gaarne nog wat input voor ik hier een hoop tijd en geld in moet gaan steken...