kappa7 Posted 28 april 2013 Report Share Posted 28 april 2013 Misschien ergens in het midden beginnen €250,- lijkt me een net bedrag voor een element. Van af 500 wordt het iets exclusief en vanaf 100 lijkt het me wel heel veel keus. (lees veel werk om compleet te zijn) Ongeveer 1 min van het zelfde nummer geeft al een goed beeld en lijkt mij voldoende Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 april 2013 Report Share Posted 28 april 2013 Heb je al een lijstje van de elementjes die je mee wil laten doen? Ik vind het idee super, maar ik zou er ook een paar oude bekenden bij doen, zodat er makkelijkker vergeleken kan worden. Een good old DL-103® kent bijna iedereen en wordt nog steeds door heel veel mensen gebruikt. Ik wil bovendien mijn JA Technics EPC100CMK4 ter beschikking stellen, om te weten te komen hoe deze zich staande weet te houden tussen de huidige generatie. Die Technics was destijds een top element en tot op heden het element met de kleinst bewegende massa (en ook nog MM). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 april 2013 Report Share Posted 28 april 2013 Ik ben niet zo kapot van die LP Marco volgens mij zelfs digitaal opgenomen volgens mij. Waarom niet jazz in The Pawnshop eerste nummer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 april 2013 Report Share Posted 29 april 2013 Is er interesse om bepaalde elementen met een verschillende afsluitimpedantie te laten horen? Het volgende maakt het allemaal intensiever qua opzet voor Marco, maar zijn er voorstanders om een paar mismatch( met opzet) combinaties te horen. Elementen die echt niet bij een bepaalde arm passen maar in een andere arm de sterren van de hemel spelen. Uit het horen van verschillen leer je veel vind ik Marco knap dat je dit op poten wilt zetten en laten slagen ook !!! chapeau Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 april 2013 Report Share Posted 29 april 2013 Misschien zou het ook zinnig kunnen zijn om een aspect te belichten dat tot dusverre weinig aandacht heeft gekregen: de stijfheid van de cantilever (naalddrager). Al tientallen jaren worden topkwaliteit elementen uitgerust met cantilevers van boron, robijn of ander zeer hard en stijf materiaal, om deeltrillingen en inwendige demping zoveel mogelijk uit te bannen. Maar er zijn ook altijd nog elementen met holle aluminium cantilevers, met een min of meer conische of elliptische doorsnede en een afgeplat einde. Wellicht iets voor een vergelijking? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 april 2013 Members Report Share Posted 29 april 2013 @ de reacties hierboven: *Ik schat zelf ook dat dit zinvol is met elementen vanaf 3 a 400 euro (daaronder is zoveel dat je alleen voor die prijsklasse al een paar cd's vol kunt zetten). *Een ''vintage'' element inzetten is niet zo zinvol, als een project als dit een draagvlak moet krijgen (anders is het gewoon een hobby project) zul je dit met commercieel verkrijgbare elementen moeten doen (en sorry, maar zonder commercie krijg ik dit niet van de grond). *De eerste mastering van Dylan's Oh Mercy was idd digitaal terwijl de opname analoog was, sommige latere remasters (waaronder die van 4 Men with Beards) zijn ook analoog. Ik denk dat meerdere mensen dat nummer beter trekken als een Jazz at the Pawnshop nummer. Ook een aardige, duurt slechts 2,5 minuten, ''Save my Child'' van Willy Dixon (google dat nummer maar eens). *Niet passende combinaties, ondoenlijk, dat kost ruimte voor goede combinaties. Buiten dat, het wordt al moeilijk genoeg omdat ik eigenlijk alle parameters gelijk wil houden: loopwerk, arm en phonopre. Ook dan zullen sommigen al zeggen dat dit geen goed vergelijk is om die match reden, terwijl als je dat niet doet en dus de juiste matchen zoekt ook dit weer op tegenstand loopt vanwege het niet gelijk houden van de parameters. Ik ga dit project in ieder geval aan met Bob Jansen, de opnames zullen worden gedaan door STS, de locatie van uitvoering wordt schat ik zo bij van den Hul, A10 Audio of Audio Selectief. Ik ga ze hier alledrie nog voor benaderen, maar dat zal ook pas na de High-End in Munchen zijn. *Betreffende de stijfheid van de cantilevers, ieder element wat aan bod zal komen krijgt ook zijn beschrijving in een begeleidend boekje. In hoeverre die stijfheid bepalend is voor het geluid zal ook weer uit de opnames moeten komen. Ik vermoed echter dat hoe lichter het materiaal is, hoe makkelijker het zal klinken. Niet een antwoord waar je nu veel aan hebt, maar misschien kristalliseert zich dat nog wel beter uit tijdens het gebeuren. Als dit project lukt zal het als een soort guideline moeten worden gezien, buitenbeentjes, new old stock of andere exoten gaan behandelen heeft zoals al aangegeven niet zo heel veel zin. Zelf denk ik aan Ortofon, Denon, low output Grado, vd Hul, Koetsu, Benz, Allaerts, Zyx enz. Dit in de prijsklasses van 3-400 tot 3-4000. Hoger heeft niet zo veel zin meer, lager ook niet, zie ook eerder uitgelegd waarom naar mijn idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 april 2013 Report Share Posted 29 april 2013 Thanks voor de uitleg !! en toelichtingen waarom iets wel en niet kan uitgevoerd worden. een opsomming, lees monteren afregelen instellen en opnemen, van alle elementen is idd al een geweldige klus op zich. Met een zeer goede pre en platenspeler gaan we idd al een heel eind komen wat betreft klankkleur detail felheid ruimtelijkheid enz van al de elementen. Op zich is dat al interessant genoeg om weten allemaal. kun je een bepaalde klanksignatuur waarnemen bij een bepaald merk of lijkt dit toch sterk te verschillen. Ik ben zeer zeer benieuwd naar het eindresultaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 april 2013 Report Share Posted 30 april 2013 Hoeveel elementen wordt meer verkocht, elementen van 3 tot 600 of 3 tot 4000 ik denk dat het eerste zinvoller is op dit form ,Ik kan het goed begrijpen dat het laatste zinvoller is voor jou want dat is voor jou marketing strategie. Het is een leuk idee ,en als je een element hebt uit gekozen en achteraf past het niet in combinatie ,en dan !! mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 april 2013 Report Share Posted 30 april 2013 Over STS ben ik gouw uitgesproken ik vond het een waardeloze vertoning in cafe Engels , digitale opnemen en analoog verkopen terwijl daar een analoge bandrecorder stond,hij heeft kennis van zaken maar is wel een lekkere comerciele jongen en heeft geen ambitie voor analoog . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 april 2013 Report Share Posted 30 april 2013 Lijkt mij dan dat de laatste categorie zinvoller is. Daar worden er minder van verkocht dus ook minder te beluisteren voor de aanschaf. Juist daarom is zo een dergelijke cd zinvol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 april 2013 Members Report Share Posted 30 april 2013 George heeft hem door... Elementen van 50, 100 zelfs 300 euro, we hebben allemaal wel een kennis die daar mee speelt, en anders zijn er voldoende dealers die daar mee demonstreren. Degenen echter die bijvoorbeeld eens een Koetsu Black willen horen, of een Benz LP, een vdH Frog of Canary, een Allaerts, die hebben vaak een probleem, dit is bijna ondoenlijk. Vergelijken kan al helemaal niet. Met de cd in kwestie weet je nog steeds niet precies hoe goed of niet een dergelijk element is, maar je weet nu wel in welke hoek je het moet zoeken omdat je in ieder geval het karakter hebt gehoord en weet of dat jouw smaak is. Daar is het voor bedoeld, niets meer en niets minder. Ik denk ook niet dat dit (zelfs wereldwijd) in grote aantallen verkocht gaat worden, dus het is relatief ook nog eens een duur project. Waarschijnlijk zullen de eerste digitale kopieen ook binnen een dag na uitbrengen wel op het internet circuleren, weten we ook gelijk weer maarom de muziekhandel zo in het slob zit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 april 2013 Report Share Posted 30 april 2013 idd verschillende karakters van "merken" kunnen horen betekent al heel veel ... zelf ben ik benieuwd naar de elementen tussen de pakweg 900 en 1500 euro ... ook ben ik benieuwd naar de houten body en de kunststof body een JA MK II kun je hier en daar nog eens horen, maar het topelement van pakweg 10 000 ... das andere koek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2013 Report Share Posted 30 april 2013 Marco, Juist daarom zou ik er graag een Denon DL-103 erbij willen hebben. Omdat iedereen die kent, heb je gelijk een herkende referentie. Desnoods krijg je die van mij wel te leen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 april 2013 Members Report Share Posted 30 april 2013 Marco, Juist daarom zou ik er graag een Denon DL-103 erbij willen hebben. Omdat iedereen die kent, heb je gelijk een herkende referentie. Desnoods krijg je die van mij wel te leen. Die moet er sowieso bij, dus dat kunnen we met de tijd wel regelen. Voorlopig ben ik eerst een lijstje met de te gebruiken elementen aan het samenstellen, daarna zien welke importeurs er mee willen werken waardoor er waarschijnlijk weer wat af zullen vallen en bij zullen komen. Voorlopig schat ik dat het ongeveer (de vooralsnog eerste 20 in basis) iets moet worden als: Ortofon MC Vivo Blue Rega Exact Sumiko BPE III Denon DL-103 of 103R Grado Statement Sonata (low output MI) Benz Ace Clearaudio Concept MC Goldring 2500 Audio Technica AT 33 ptg II van den Hul DDT II Lyra Delos Dynavector XX-2 mkII Koetsu Black Grado Statement Reference (low output MI) Allaerts MC 1 Zyv R-100 FX Ortofon Cadenza Black Lyra Kleos Benz Micro LP van den Hul Canary SE Wat voor tafel we gaan gebruiken zal geen groot geheim zijn, de Acoustic-Signature Thunder. Als arm toch de SME V (meest veilige keus en zeker hoogwaardig genoeg voor een dergelijke opzet) en de Grail als phonotrap. Vanuit de phono gaat het direct naar de digitale Nagra opnameapparatuur. STS gebruikt daar altijd Siltech voor, misschien dat er ditmaal wordt geswitched naar Sonore of naar van den Hul 3T, hangt nog een beetje van de locatie af. Er zit dus wel wat schot in de zaak, misschien wel een mooi iets om te introduceren op de X-fi dit jaar. Ik vemoed ook dat er voor het boekje een leuke photoshoot zal worden gehouden, al met al moet het een begerenswaardig iets gaan worden. Gelukkig lopen al die jongens volgende week op Munchen rond, dan kan ik daar alvast wat balletjes op gaan gooien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2013 Report Share Posted 30 april 2013 Als daar ook nog een Air Tight PC1 en bijv een Phasetech P3 bij zou kunnen ....... Misschien is wat via Axiss Europe te regelen (hebben Air Tight, Koetsu en Phasemation). Lars staat ook volgende week in München Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 april 2013 Members Report Share Posted 30 april 2013 Air Tight en Phasetech kan ik zo regelen, dat is geen punt, maar met bijvoorbeeld de Air Tight krijgen we toch weer een groepje ''exoten''. Dan moet daar nog een duurdere Allearts en Koetsu naast plus een Colibri of zoiets om ook dat weer vergelijkbaar te maken. Samenstellen blijkt soms nog het moeilijkste van alles... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 april 2013 Report Share Posted 30 april 2013 Niet commercieel interessant? Ik denk dat je er toch in Nl en DE al heel wat zou moeten kunnen verkopen en waarom niet de markt verbreden. We hadden hier vroeger Siep zitten en die was maatjes met die man van Acoustic Sounds? In de US verkopen ze veel via internet dus ook elementen. Het lijkt het me voor Frits ook wel een aardig project om zich te profileren. Waarom geen nummer van die analoge LP van hem. Ik heb toch iets tegen die Dylan, misschien te druk die muziek en je zal rechten moeten bepalen. PS waarom geen Soundsmith? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 april 2013 Members Report Share Posted 30 april 2013 Soundsmith heeft geen MC... De enige low output MI's zijn 5.000 en 8.000, dus dan ga je alweer... Zoals ik al zei: alleen dat samenstellen van elementen is al moeilijk genoeg! Over dat Dylan nummer, heb je dat nummer wel eens gegoogled? Niks druk, juist heel veel sfeer en ambiance met een hele mooie dynamiek. Wel te lang, helaas. Rechten is ook niet zo'n punt, op de nieuwe Groove into Bits staat hij ook, opgenomen van datzelfde 4 Men with Beards label. Rechten vallen bij Dylan reuze mee, die snapt namelijk hoe het werkt... Het vervelende is gewoon bij een project als dit dat we voor alle elementen echt hetzelfde nummer moeten gebruiken (wat zal het te gebruiken nummer slijten tijdens die dagen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 april 2013 Report Share Posted 30 april 2013 Transfiguration mss nog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 april 2013 Members Report Share Posted 30 april 2013 Da's een hele eenvoudige, vriend van Es heeft een Axia in zijn tafel zitten! Als Hansted mee wil werken moet dat ook geen probleem zijn. Hier nog een leuk verhaaltje van Rene van Es over datzelfde Axia element: KLIKKERDEKLIK Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 april 2013 Report Share Posted 30 april 2013 Ik heb en de cd en de LP die ik een keer gedraaid heb Marco. Ik zal die LP nog eens draaien maar de cd vond ik beter vandaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 april 2013 Members Report Share Posted 30 april 2013 [...] De eerste mastering van Dylan's Oh Mercy was idd digitaal terwijl de opname analoog was, sommige latere remasters (waaronder die van 4 Men with Beards) zijn ook analoog. [...] Misschien dat het daar fout ging? Maar ik heb al lang aangegeven dat het nummer te lang duurt. Je kan maar 80 minuten kwijt op een cd, als we 25-30 elementen willen behandelen houdt het dus met 2,5 minuten echt een beetje op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 april 2013 Report Share Posted 30 april 2013 2,5 min is echt lang zat om een idee te krijgen. Ik denk zelf dat 1 min al voldoende is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 april 2013 Report Share Posted 30 april 2013 Nina Simone op het 4 men with beards label kan mss interessant zijn ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 april 2013 Members Report Share Posted 30 april 2013 Maar zoek maar eens een nummer van 1 minuut... Een willekeurig langer nummer na 1 minuut afkappen vind ik ook zo niks! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts