Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

Marco,

Juist daarom zou ik er graag een Denon DL-103 erbij willen hebben. Omdat iedereen die kent,.....

iedereen minus 1   :)

Voorlopig schat ik dat het ongeveer (de vooralsnog eerste 20 in basis) iets moet worden als:

....

Rega Exact

...

Rega Exact is MM meen ik. Rega Apheta is MC, ligt vermoedelijk ook binnen de gekozen prijsklasse.

Lijkt me een interessante lijst, ik kijk met name uit naar de Benz LP en de Koetsu.  Ik weet niet of deze ook binnen de prijsklasse valt, danwel te exotisch is, maar een element uit de Audio Note Io serie is wellicht ook interessant?

Maar zoek maar eens een nummer van 1 minuut... Een willekeurig langer nummer na 1 minuut afkappen vind ik ook zo niks!

Deel je mening Marco, een mooi nummer afkappen is niet zo respectvol naar de artiest toe, als ik dit een beetje uitvergroot mag stellen.

Iedereen heeft vaak een ander gedeelte als voorkeur binnen een song en dat kan veel wrevel opwerken ...

Binnen de punk kan ik je veel nummers van 1min of 1min20 geven hoor :D

Een nummer van pakweg 2min30 is in vele opzichten een plus

Je krijgt de mogelijkheid om de track volledig te beluisteren als je zin hebt, en de mensen die heel specifiek willen vergelijken nemen bvb de intro en skip next element, of luisteren vanaf sec 53 tot 1min34 en dit telkens opnieuw voor elk element. Als je een 7-tal elementen hebt die je sterk bevallen, los van de prijs, dan ga je nadien toch echt de zin hebben de volle track te beluisteren

Is een beetje mijn gevoel ...

• Members

[...]

Rega Exact is MM meen ik. Rega Apheta is MC, ligt vermoedelijk ook binnen de gekozen prijsklasse.

Lijkt me een interessante lijst, ik kijk met name uit naar de Benz LP en de Koetsu.  Ik weet niet of deze ook binnen de prijsklasse valt, danwel te exotisch is, maar een element uit de Audio Note Io serie is wellicht ook interessant?

Ik geloof dat je zowaar gelijk hebt... Ik heb geen ervaring met Rega elementen, maar ik wil er wel graag 1 bij om het een beetje volledig te houden. De Apheta zou het dus blijkbaar moeten worden. Prijs heb ik geen idee van, maar dat zal niet in het exotische liggen mag ik aanemen? Een Audionote element kan ik met Caspar bespreken, maar ehhh 22 gram voor een element en een output van 0,04 mV? Klopt dat: KLIKKERDEKLIK

@ Stef, wat vond je van dat voorbeeld van Willy Dixon: SAVE MY CHILD ? Duurt 2.47 en hij klinkt wel ff iets beter op vinyl...

Marco ik moet nog luisteren naar de song. ik kom straks met feedback

Heb net een lading obscure 60's fuzzy garagerock gekocht, groepen van nu hoor, it's groovy time ... en ik vermoed dat hier maar een handvol mensen zijn die dit beluisteren

Missing Link van Link Wray mag anders ook hoor ;)

ik dacht dat een Alpheta zo rond de 1500 kostte ...

Ik geloof dat je zowaar gelijk hebt... Ik heb geen ervaring met Rega elementen, maar ik wil er wel graag 1 bij om het een beetje volledig te houden. De Apheta zou het dus blijkbaar moeten worden. Prijs heb ik geen idee van, maar dat zal niet in het exotische liggen mag ik aanemen? Een Audionote element kan ik met Caspar bespreken, maar ehhh 22 gram voor een element en een output van 0,04 mV? Klopt dat: KLIKKERDEKLIK

@ Stef, wat vond je van dat voorbeeld van Willy Dixon:

? Duurt 2.47 en hij klinkt wel ff iets beter op vinyl...

Apheta kost 1500 euro.

• Members

Dan past hij er heel mooi tussen, opnieuw dus:

Ortofon MC Vivo Blue

Sumiko BPE III

Denon DL-103 of 103R

Grado Statement Sonata (low output MI)

Benz Ace

Clearaudio Concept MC

Goldring 2500

Audio Technica AT 33 ptg II

van den Hul DDT II

Lyra Delos

Dynavector XX-2 mkII

Rega Apheta

Koetsu Black

Transfiguration Axia

Grado Statement Reference (low output MI)

Jan Allaerts MC 1 Boron

Zyv R-100 FX

Ortofon Cadenza Black

Lyra Kleos

Benz Micro LP

van den Hul Canary SE

plus eventueel 2 of 3 exoten: Air Tight, Allaerts, vd Hul?

Langzaam aan krijgt het lijstje zijn grove vorm, zijn we daar uit neem ik die lijst mee naar Munchen.

@ Stef, wat vond je van dat voorbeeld van Willy Dixon:

? Duurt 2.47 en hij klinkt wel ff iets beter op vinyl...

Dit hou ik gemakkelijk 20 tracks vol ... zooooooooooooooo mooi

Als die hard fuzzy rocker wil dit wat zeggen ;)

Heel graag de 2 of 3 exoten erbij :) (liefst iig de Air Tight)

Ik mis de Phasetech :unsure:  :D  ;)

Ik probeer nog een geschikt nummer te vinden, want ik zou er graag een stem bij willen hebben. Willy Dixon vind ik iig beter te pruimen de Bob Dylan. Die laatste is een goed songschrijver, maar hij kan zijn liedjes toch beter door iemand anders laten zingen. :blink:  :wacko:

(Ik had gedacht aan Seigmen -Döderlein, maar het is te lang en ik denk niet dat iedereen daar iets mee kan aanvangen (Marco, ik denk wdat het wel iets voor jou is)) :P

Ik heb ff naar dat AN element gekeken. 22g en nauwelijks output! Hebben ze maar 1 wikkeling gebruikt met een ouwerwetse ijzermagneet in een gietijzeren body met ebbenhout? Je kunt ook overdrijven met "old school" en "retro"

Ik heb ff naar dat AN element gekeken. 22g en nauwelijks output! Hebben ze maar 1 wikkeling gebruikt met een ouwerwetse ijzermagneet in een gietijzeren body met ebbenhout? Je kunt ook overdrijven met "old school" en "retro"

Wat een bizar element zeg.

Specifications for IoLtd.

Output voltage 0.04mV/ 5 cm/ sec

Coil Impedance 1 Ohm

Matching Impedance 3 - 4 Ohms

Frequency range 10 - 50KHz +/- 2db (dynamic test)

Separation greater than30db at 1KHz

Compliance (typical) As IoIIv

Magnetic field strength Electromagnetic 1.200 Gauss

Separate Power supply . Voltage 0.4 Amperes, 1.2 volts DC

Stylus pressure 1.5 - 4 grammes Weight 19 grammes

Je moet ook nog eens 400 mA bij 1.2V verstoken om dat ding aan het werk te zetten.

Plus 2 extra draden in je armbuis leggen voor die gelijkstroom.

Ding staat zeker in klasse A :D

Nee gekheid, de magneet is electromagnetisch bekrachtigd. Ze verzinnen wat!

In ieder geval heb je er een heel, HEEL goeie transformator bij nodig.

Ortofon had vroeger ook van die enorm lage output spanningen (MC3000 enzo, die ceramische dingen), daar hoorde een aparte pre-pre trafo bij.

Je kan 20 elementen met een muziekstuk doen van 1 minuut en dan diezelfde elementen met iets totals anders weer een minuut.

Inderdaad Carl, ik vind één stuk muziek wel wat weinig of er moet al "van alles wat"inzitten.

Ik zou vooral graag akoustische instrumenten en stemmen horen, met synthesisers wordt het moeilijk oordelen. Behalve "Die Tänzerin" van Ulla Meinecke misschien.

Suggesties:

• Neem één referentie-element* en vergelijk alle andere elementen (met optimaal ingestelde pre-amp) daar successievelijk  mee.

Andere procedures leiden slechts tot grote verwarring.

• Neem natuurlijke stemmen en instrumenten als materiaal: liefst live en/of zonder processing opgenomen. Niemand kan immers weten hoe elektronische instrumenten horen te klinken.

* Liefst het beste element dat je kunt vinden - als jullie het daar over eens kunnen worden. Maar dat hóeft niet: een kandidaat kàn beter zijn dan de referentie.

Je hebt niet alleen stemmen nodig maar ook instrumenten van laag tot hoog.

Veel MC elementen hebben de nijging op te lopen in het hoog of zijn mager in het laag.

Met een orkest is dat waarneembaar maar met een stem kom je niet in dat gebied.

Een stem laat wel het natuurlijke karakter horen van het element.

Een mooie mix zou dus zijn iets waar mooie stemmen op staan en orkest dat de hele frequente band beslaat.

Zou toch te vinden moeten zijn.

Een Audionote element kan ik met Caspar bespreken, maar ehhh 22 gram voor een element en een output van 0,04 mV? 

Had de specs (nog) niet bekeken. Wel ooit een van deze mc elementen op de Bristol show mogen beluisteren op een goedkope draaitafel. Klonk geweldig, violen hadden prachtige klankkleur en body.  Maar kan me voorstellen dat het in het kader van deze vergelijking/opnames wel een beetje lastig wordt.

Ik ben het met Spido en George eens. Natuurlijke stemmen en instrumenten en goede opnamen. Ik vergelijk altijd graag met muziek van Ella Fitzgerald.

Ik zat eerst op de lijn van Spido met een referentielement. Ben daar op teruggekomen want met een CD speler kan je natuurlijk programmeren en zo je eigen referentie kiezen.

Het is voor een goede beoordeling van een element noodzakelijk verschillende soorten muziek te beluisteren. Daar hoort zeker ook een groot symphonie orkest bij en natuurlijke stemmen. En zoveel elementen beoordelen met steeds hetzelfde stukkie muziek? Dat houdt geen mens vol, ik zeker niet.

Het is wellicht beter alles in brokken te hakken. Pak 5 elementen, vier stukjes gevarieerde muziek en vergelijk. Op de volgende uitgave weer 5 andere elementen. Je zou het kunnen indelen op basis van prijsklasse. Maar of dit ook haalbaar is?

Ik ben het met Spido en George eens. Natuurlijke stemmen en instrumenten en goede opnamen. Ik vergelijk altijd graag met muziek van Ella Fitzgerald.

Ik zat eerst op de lijn van Spido met een referentielement. Ben daar op teruggekomen want met een CD speler kan je natuurlijk programmeren en zo je eigen referentie kiezen.

Beste Carl,

Nòg een suggestie: vergelijk steeds zo vlug mogelijk! Veel verschillende, korte fragmentjes. En steeds pijlsnel overschakelen.

Laat gewenning niet toeslaan tijdens het luisteren. 

Als je niet metéén hoort welke van de twee die je vergelijkt beter is, hoor je het later ook niet!

Op die Stereoplay CD stonden 9 elementen en ze gebruikten fragmenten uit Sherazade. Overigens wel goed gekozen omdat die viool wel subtiel anders klonk. Ook met aanzwellende orkesten meen ik me te herinneren. Helaas is mijn CD speler niet aangesloten. Als je de CD niet hebt kun je hem lenen Marco.

Overigens staat er nog veel meer op die CD. Dus in principe ruimte genoeg. De gebruiker zal toch een paar elementen moeten vergelijken. 20 achter elkaar heeft geen enkele zin.

• Members

Ik kan hem op de youtubes en dergelijken even niet vinden, maar kent iemand Mr Clean van Fay Lovsky?

Die staat bij mij op het album Fay Lovsky & la Bande Dessinee, duurt slechts 36 seconden!

Zou een goede optie kunnen wezen, en anders Champion des Champignons van 2.52. Buiten Willy Dixon heb ik verder nog niet veel andere opties kunnen vinden.

Ik blijf er ook bij dat het (hoe vervelend voor sommigen ook) constant het zelfde nummer moet zijn. Iemand die wat in de zeg 2500 klasse zoekt gaat echt niet al die 300-1500 klasse elementen afluisteren, andersom denk ik ook niet. Hooguit een keer voor de leut! In mijn opinie is het alleen met alle parameters hetzelfde, dus ook het te gebruiken nummer van dezelfde lp zinvol, anders kun je nog steeds niet echt vergelijken. Ik zal al moeite zat krijgen met alle niveaus gelijk te houden, dat is al een uitdaging op zich. Wel komt daar als hulp dan toch de digitale techniek in dit geval om de hoek kijken, ben ik daar toch nog een keer blij mee...

Je kan toch muziek wegdraaien Marco. Dat nummer hoeft niet kort te zijn. Ik raad verder sterk aan geen moderne opname te gebruiken maar iets eind jaren 50 begin 60. Toen filterden ze niet/minder. Ik denk dat Dixon wel onthullend zal zijn.

PS het zou wel leuk zijn om het element wat het eerst is gebruikt na 20 maal afspelen van de plaat nog een keer te gebruiken. Ik zou de plaatslijtage wel eens willen horen of niet.

Ik blijf er ook bij dat het (hoe vervelend voor sommigen ook) constant het zelfde nummer moet zijn. Iemand die wat in de zeg 2500 klasse zoekt gaat echt niet al die 300-1500 klasse elementen afluisteren, andersom denk ik ook niet. Hooguit een keer voor de leut! In mijn opinie is het alleen met alle parameters hetzelfde, dus ook het te gebruiken nummer van dezelfde lp zinvol, anders kun je nog steeds niet echt vergelijken. Ik zal al moeite zat krijgen met alle niveaus gelijk te houden, dat is al een uitdaging op zich. Wel komt daar als hulp dan toch de digitale techniek in dit geval om de hoek kijken, ben ik daar toch nog een keer blij mee...

Als je bepaalde elementen wilt vergelijken, prijsklasse of merk, dan programmeer je die toch op je cdspeler ...

Als ik Transfiguration en audio technica wil vergelijken met mn Benz Ace, dan ga ik echt niet naar de 20 tracks luisteren. :)