Guest Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 Super John, dit is ten minste heel erg leuk en hier heb je wat aan duimbreed gemeten mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 Als ik het goed zie komen er alleen fragmenten van MC elementen op die CD. Waarom niet een paar goede MM elementen erbij? Al was het alleen maar om het verschil te kunnen duiden voor mensen die de overstap overwegen. Verder vind ik het opmerkelijk dat er voor het medium CD gekozen is terwijl velen hier van mening zijn dat weergave vanaf vinyl superieur is aan weergave vanaf CD. Waarom niet opnemen in een HD formaat, 96/24 bijvoorbeeld en dan distribueren op USB stick? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 Verder vind ik het opmerkelijk dat er voor het medium CD gekozen is terwijl velen hier van mening zijn dat weergave vanaf vinyl superieur is aan weergave vanaf CD. Waarom niet opnemen in een HD formaat, 96/24 bijvoorbeeld en dan distribueren op USB stick? De vraag is dan of we dat verschil ook werkelijk gaan horen Het gaat hier toch om een klankhandtekening? Maar je hebt een punt, 24/96 is wel veiliger en kan ook prima op een data DVD voor distributie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 De vraag is dan of we dat verschil ook werkelijk gaan horen Het gaat hier toch om een klankhandtekening? Maar je hebt een punt, 24/96 is wel veiliger en kan ook prima op een data DVD voor distributie. Natuurlijk is het verschil niet hoorbaar maar er zullen altijd mensen zijn die het verschil waarnemen Het gaat mij meer om de inconsequentie. Hoe kunnen audiofielen die beweren dat vinyl beter klinkt dan CD elementen gaan vergelijken met een schamele 16 bit CD kwaliteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 16 bit 44 khz is niet zaligmakend en 24 bit 96 cq 192 is ook niet zalig makend. een AT klinkt beter op 16 bit 44 khz terwijl grado beter klinkt bij 24 bit 96 cq 192 khz specifiek gezien mvg wol Ravon ,ik neem liever een strijkkwartet op met 16 bit 48 khz dan met 24bit 192 khz Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Maak er dan gelijk DSD van dan kan het naar elk gewenst formaat worden gemaakt. Al denk ik wel dat voor het krijgen van een indruk 16/44 wel voldoende is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Dat kan liefst 2 256 en 512 voor de echte lief hebbers, maar 44.1 is ook goed je krijgt toch een beeld vorming er van. mvg wol ook sacd--PWM--- aanhanger Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Wol, het maakt mij niet uit in welk digitaal formaat die signalen worden binnengehaald (ook al zou ik dat zelf niet gauw in 16 bit doen en ook niet met meer dan 96kHz), ik wees slechts op de inconsequentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Natuurlijk is het verschil niet hoorbaar maar er zullen altijd mensen zijn die het verschil waarnemen Ik kan niet gevolgen daarom dat ik het vraag Bedoel je nu dat elk element, na opmane,hetzelfde zal klinken, dat we een Benz lp niet van een Ace kunnen onderscheiden of een Ace van een JA, om enkele combinaties eruit te lichten ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Bedoel je nu dat elk element, na opmane,hetzelfde zal klinken, dat we een Benz lp niet van een Ace kunnen onderscheiden of een Ace van een JA, om enkele combinaties eruit te lichten ... Elementen behoren net als luidsprekers, de opname en de akoestiek tot de vier grote klankbepalers. Ik bedoel dat het verschil tussen CD en 24/96 niet hoorbaar is, maar natuurlijk wel waarneembaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 Gek dit doet mij ineens denken aan een test bij Trans Tec Ze hadden een behoorlijk grote beloning beloofd aan die mensen die het verschil konden waarnemen, tussen een Klasse A versterker en een klasse B versterker en een klasse AB versterker en een Quad 405 Daar kwamen verschillende mensen op af maar niemand kon het verschil aangeven . Wat hadden ze gedaan, Een schakeling gemaakt waarbij de Quad altijd op het eind zat dus de andere versterkers voor de Quad met verzwakkers ervoor zodat het signaal altijd door de Quad ging en dan de luidsprekers aanstuurde . Dus elke versterker klonk zoals de Quad klonk Dit is natuurlijk anders, maar het schoot mij opeens te binnen MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 LOL ja, een zekere Klaas Feenstra kan daarover nog wel een mooi verhaal vertellen. Misschien dat we Spido eens kunnen kietelen om dat aan hem te vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Van Ommeren had mij eens verteld dat hij baalde dat hij soms de recensie moest overschrijven weer 3 weken testen omdat de fabrikant niet tevreden was over zijn recensie ,Zou Mijnheer Veenstra daar ook zich in herkennen. mvg wiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Armand van Ommeren was er eentje uit de school van Jan Kool en Jan de Kruijff. Als iets niet goed was dan schreef hij dat ook, zonder blikken of blozen en zonder omwegen. Daarbij was hij ook opnametechnicus en groot muziekliefhebber met een brede technische kennis. Verder was nuchterheid troef in die jaren. Een groot verschil met veel hedendaagse recensenten (sorry heren), als ik weer eens een Music Emotion inkijk dan kan ik soms mijn ergernis niet helemaal onderdrukken omdat het vrijwel altijd een volkomen subjectief verhaaltje is waarbij alles prachtig en nog weer beter is. Ook ontbreekt vaak de technische achtergrond; wat dat betreft was bv. het blad "Audio En Techniek" een verademing. Ze zouden mensen als Peter Van Willenswaard, Menno Van Der Veen, Hans Beekhuijzen, Henk Schenk, Eelco Grimm en, inderdaad, Armand Van Ommeren weer eens bij elkaar moeten zetten om een blad te maken. Het was altijd smullen van de technische be- en omschrijvingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Ik herken dat wol. Ik heb vroeger gewerkt bij een groot merk en een recensent liep daar regelmatig over de gangen en stond op de "pay rol". Nee het was zeker geen Klaas maar wel een andere bekende naam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Natuurlijk is het verschil niet hoorbaar maar er zullen altijd mensen zijn die het verschil waarnemen Het gaat mij meer om de inconsequentie. Hoe kunnen audiofielen die beweren dat vinyl beter klinkt dan CD elementen gaan vergelijken met een schamele 16 bit CD kwaliteit? "Vinyl klinkt beter" zou je meer in zijn algemeenheid moeten lezen, wat mij betreft. Daarbij gaat het niet zozeer om de kwaliteiten van het plastic, echter meer om de kwaliteiten van de mensen die de muziek op dat plastic zetten. En de standaard, die toen gemiddeld genomen hoger lag. Nu moet het leuk en vooral heel hard klinken op een mp3-tje op een telefoon. Of in de auto. Ik durf best te beweren dat in principe vinyl inferieur is aan cd, maar dat juist door de extra aandacht er vroeger véél betere totaal-produkten op de markt werden gebracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Ik durf best te beweren dat in principe vinyl inferieur is aan cd, maar dat juist door de extra aandacht er vroeger véél betere totaal-produkten op de markt werden gebracht. Inferieur vind ik een verkeerde woordkeuze, beperkter qua speelruimte is misschien beter op zijn plaats. Ik denk juist dat door die beperking men veel meer aandacht er aan schonk om het zo goed mogelijk op de plaat te krijgen om de muziek zelf tot zijn recht te laten komen. I.i.g. voor klassiek en Jazz. Voor de popmuziek ging dat toen ook niet op, dat plempte men destijds voor het merendeel ook vrij gemakkelijk er zo op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Een groot verschil met veel hedendaagse recensenten (sorry heren), als ik weer eens een Music Emotion inkijk dan kan ik soms mijn ergernis niet helemaal onderdrukken omdat het vrijwel altijd een volkomen subjectief verhaaltje is waarbij alles prachtig en nog weer beter is. Ook ontbreekt vaak de technische achtergrond; wat dat betreft was bv. het blad "Audio En Techniek" een verademing. Ze zouden mensen als Peter Van Willenswaard, Menno Van Der Veen, Hans Beekhuijzen, Henk Schenk, Eelco Grimm en, inderdaad, Armand Van Ommeren weer eens bij elkaar moeten zetten om een blad te maken. Dat is nodig om de audio-wereld weer met beide benen op de grond te krijgen. Maar wie adverteren er dan? De duurste advertenties op pagina 2 en de glossy achterkant zijn vaak van "kabel&conditioner" (lees: marketing-) bedrijven. Misschien moet eerst deze wind overwaaien, of moeten audiofielen eerst eens flink voor schut worden gezet in de NY-Times o.i.d. met hun sub-atomaire plakkers en parallele-wereld-stralingszoekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Ik durf best te beweren dat in principe vinyl inferieur is aan cd, maar dat juist door de extra aandacht er vroeger véél betere totaal-produkten op de markt werden gebracht. Helemaal mee eens. Dat is echter niet de benadering die vinyl fanaten kiezen als ze vinyl vergelijken met CD. Dan gaat het over resolutie en digitale randjes en meestal niet over de aandacht die eraan besteed is. Ik heb hier diverse platen die veel beter klinken dan het equivalent op CD. Compressie is het toverwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Helemaal mee eens. Dat is echter niet de benadering die vinyl fanaten kiezen als ze vinyl vergelijken met CD. Dan gaat het over resolutie en digitale randjes. Juist. Wat dat betreft pakken ze het niet logisch aan. Ik heb maar één cd nodig waar het hoog extreem gedetailleerd en ruimtelijk op klinkt om te weten dat het - dus!- niet aan de cd of het digitale formaat zelf ligt. Ik heb zelf wel een idee waar het vooral fout gaat, buiten de mastering dan. Dat is de luie technicus die het niet meer zo nauw neemt. Vroeger in het analoge tijdperk was de grootste vijand: ruis. Je kon niet oneindig overdubben, nabewerken of effect-apparatuur toevoegen of kanalen open laten staan, want dan zwom alles in een bad met ruis. Elke stap moest je dus zo goed mogelijk doen! Nu hoeft dat niet meer. Digitaal wordt gezien als iets dat oneindig schoon is maar dat klopt natuurlijk niet. Als je steeds weer opnieuw iets bewerkt dat wordt het uiteindelijke resultaat steeds slechter. Maar wat voor ons slecht is, is helaas voor de muziekwereld tegenwoordig nog acceptabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Wat een pessimisme zeg. Vraag mij dan ook af of je niet het ongeluk hebt om steeds naar de verkeerde producties te luisteren. Heeft toch wel een hoog “Vroegâh was alles beter gehalte”. Denk het toch niet. Zowel toen als nu werd/wordt er veel troep geproduceerd maar zeker ook heel veel moois. Beperk je dan tot dat moois, daar wordt echt vandaag de dag meer dan genoeg van geproduceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 KT deze twee mag je ook er bij zetten over Audio en Techniek Guido Tent en Rudy van Stratum Ik denk eerder dat de huidige recensie schrijver ze zich niet kunnen permitteren om iets negatiefs er bij te schrijven want dan lopen ze hun opdrachten mis en zoals Jack dat zegt de kachel moet branden. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Dan past hij er heel mooi tussen, opnieuw dus: Ortofon MC Vivo Blue Sumiko BPE III Denon DL-103 of 103R Grado Statement Sonata (low output MI) Benz Ace Clearaudio Concept MC Goldring 2500 Audio Technica AT 33 ptg II van den Hul DDT II Lyra Delos Dynavector XX-2 mkII Rega Apheta Koetsu Black Transfiguration Axia Grado Statement Reference (low output MI) Jan Allaerts MC 1 Boron Zyv R-100 FX Ortofon Cadenza Black Lyra Kleos Benz Micro LP van den Hul Canary SE plus eventueel 2 of 3 exoten: Air Tight, Allaerts, vd Hul? Langzaam aan krijgt het lijstje zijn grove vorm, zijn we daar uit neem ik die lijst mee naar Munchen. Beste Arden, Bedoel je wellicht de ZYX R-100FX? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 KT deze twee mag je ook er bij zetten over Audio en Techniek Guido Tent en Rudy van Stratum Ik denk eerder dat de huidige recensie schrijver ze zich niet kunnen permitteren om iets negatiefs er bij te schrijven want dan lopen ze hun opdrachten mis en zoals Jack dat zegt de kachel moet branden. mvg wol De meeste bladen zijn advertorials en de recensenten worden daarvoor betaald. Als je je onafhankelijker opstelt kan je best tot de kern gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Compressie is het toverwoord. Compressie is niet medium afhankelijk, maar afhankelijk van de tijd waaruit de uitgave stamt, uitgave, niet opname. In de tijd van de "slechtste muziek" (disco) werd er alles aan gedaan om maar de maximale dynamiek de dansruimte in te persen, men heeft er zelfs de 12' voor uitgevonden, iets dat de audiofiele labels nu uitbuiten om een LP ineens in acht kantjes te gaan uitgeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts