Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

KT,normaal kan ik jouw niet tegenspreken met jouw wijsheid ,maar helaas met de Linn draaitafel moet ik je wel tegenspreken dat hij kleurt dus toevoeg wat niet op de plaat staat ,zet maar een Linn op de meeting en  ik laat het je horen.

mvg wol

Het is goed hoor Wollie, men mag mij tegenspreken zoveel men wil. :D

• 1 year later...

(...) die Ortofon armen zijn Jelco's (geen SA 250 zoals je afbeelde, maar SA 750's) met een uiterlijke behandeling. Die uiterlijke behandeling maakt hem wel gelijk 2,3 x de prijs.  (...)

Beste Arden,

Ik zal je niet tegenspreken als je beweert dat Jelco toonarmen voor Ortofon maakt.

(Ik zal het ook niet beamen: ik wéét het niet.)

Maar àls Jelco ze inderdaad maakt, dan kennelijk toch op specificaties van Ortofon.

En kennelijk doet Ortofon zelf ook (nog) R&D, getuige de unieke resonantiedemping

(die dus ook niet voorkomt op de armen die Jelco onder eigen merk op de markt brengt):

(...) The TA-210 is given a precision machined slit in each end of the aluminum tube. A piece of Ortofon special vibration damping compound is integrated into each slit: Rubber inserts with high vibration damping properties and Special proprietary TPE compound with excellent damping properties are integrated respectively in the bottom and top slit of the arm tube. Due to these two different materials an extended damping effect is obtained in the largest possible range. Both inserts integrated in the tonearm tube are manufactured at the Ortofon technical facilities in Nakskov, Denmark.  (...)

http://ortofon.com/hifi/products/tonearms/ta-210-tonearm

http://ortofon.com/en/hifi/products/tonearms/ta-210-tonearm/ta-210-damping-properties

http://ortofon.com/hifi/products/tonearms/ta-210-tonearm/ta-210-technical-data

http://ortofon.com/hifi/products/tonearms/ta-210-tonearm/ta-210-vibration-measurement

Ja, dezelfde, nee...

Sorry mobiel antwoord, pas het later wel wat uitgebreider aan...

Okee, jij hebt ongetwijfeld inside-information. Misschien begrijp je nu waarom ik regelmatig negatief ben over de handel. 

Ik heb het topic weer geopend, omdat ik graag de klankverschillen wil weten tussen diverse elementen. Voor alle duidelijkheid: in een voor hen geschikte arm. Anders hebben we weer de bekende appels en peren.

De lijstjes uit dit topic heb ik verzameld en op een blad geprint. Weet ik nu welk element ik moet hebben: nee.

Ik heb inmiddels een complete map samengesteld n.a.v. adviezen op internet. Weet ik nu welke element ik moet hebben: nee.

Aan tegengestelde adviezen is er nooit een gebrek.

Dat is altijd die twijfel die je blijft houden bij de aanschaf van een element.

Je weet pas hoe die in jou installatie klinkt als je hem hebt gekocht.

Wel geeft veel luisteren op shows maar nog beter bij andere forum genoten wel een idee wat een element kan en doet.

Dit is toch iets dat je zelf moet horen.

Dat is altijd die twijfel die je blijft houden bij de aanschaf van een element.

Je weet pas hoe die in jou installatie klinkt als je hem hebt gekocht.

Wel geeft veel luisteren op shows maar nog beter bij andere forum genoten wel een idee wat een element kan en doet.

Dit is toch iets dat je zelf moet horen.

Dit wordt de meest akelige gok aller tijden.

Ik zou in jou geval wel goed zoeken naar een element met een niet al te sterke magneet aan gezien je plateau magnetisme aantrekt.

Of was je van plan een ander plateau te gaan gebruiken.

In dat geval eerst daar eens wat aan doen en ben je vrijer in je elementen keuze.

Ik zou in jou geval wel goed zoeken naar een element met een niet al te sterke magneet aan gezien je plateau magnetisme aantrekt.

Of was je van plan een ander plateau te gaan gebruiken.

In dat geval eerst daar eens wat aan doen en ben je vrijer in je elementen keuze.

Ook dat nog ja.Een niet-magnetisch Schopper plateau, is met 1200 euro een beetje aan de dure kant.

Ik lees over lui die elk denkbaar element in hun TD124 kunnen zetten, zonder dat deze aangetrokken wordt. En over lui die zeggen er kan alleen maar een mm in.

Er zijn mensen die zeggen dat de MK1 wel magnetisch is en de MK 2 (ik) niet. Dan zijn er weer mensen die zeggen dat beide plateau's exact hetzelfde zijn. Het is dat ik al een beetje gek ben, anders ..................

Nu speelt P.Barber via de dac en dat klinkt 7 keer zo goed als welke lp ik ook op zet.

Het zou kunnen dat ik in een betrouwbare winkel een tweedehands element koop. Misschien proberen af te spreken dat ik het, tegen een bepaalde vergoeding, binnen een week weer terug mag brengen.  Hoe zouden de tweedehands prijzen liggen? Van 1000 voor 400 ?

Ik kan deze draaitafel ook nog verkopen, maar dat is niet het uitgangspunt.

Deze week verving ik de Linn phonokabel door een zelfbouw air. De hoge tonen zijn nu weer terug, maar dat is alles.

Neem dan alleen even je plateau mee naar de winkel.

Laat het element dan even omgekeerd op dat ding leggen , dan voel je vanzelf wel of er een aan trekkings kracht is.

Of zoek een magneet en test het zelf thuis, oude luidspreker ofzo

Laat het element dan even omgekeerd op dat ding leggen , dan voel je vanzelf wel of er een aan trekkings kracht is.

Goed idee. Zelf het een en ander proberen is het enige dar er op zit.

• Members

En in het geval van ''jawel, een magnetisch plateau'' een gesloopt element? Koop je dat elementen dan daarna in de winkel?

Ik zou dan maar gewoon met een magneetje over het plateau heen en weer bewegen, en zo zien of hij ergens magnetisch is of niet.

Vaag herinner ik mij nog dat er een jaar of 5-6 geleden een bekend Engels draaitafelmerk in Chinese handen kwam, die had idd magnetische bonken staal ik het plateau verwerkt zitten. Sommige elementen namen en een noodsprong als ze op die plek op het plateau kwamen. Moet ff broeden welke tafels dat nou waren, ik kom er nog wel op (en dat voor een bekend merk)...

Edit: Kweetut weer, Revolver! Is hier en daar nog wel wat over te vinden over dat ''geintje''!

Edited by Arden

En in het geval van ''jawel, een magnetisch plateau'' een gesloopt element? Koop je dat elementen dan daarna in de winkel?

Ik zou dan maar gewoon met een magneetje over het plateau heen en weer bewegen, en zo zien of hij ergens magnetisch is of niet.

Vaag herinner ik mij nog dat er een jaar of 5-6 geleden een bekend Engels draaitafelmerk in Chinese handen kwam, die had idd magnetische bonken staal ik het plateau verwerkt zitten. Sommige elementen namen en een noodsprong als ze op die plek op het plateau kwamen. Moet ff broeden welke tafels dat nou waren, ik kom er nog wel op (en dat voor een bekend merk)...

Edit: Kweetut weer, Revolver! Is hier en daar nog wel wat over te vinden over dat ''geintje''!

Voor alle duidelijkheid: het plateau trekt magneten aan. Het gaat er om, welke elementen trekt hij aan en welke niet. Een Denon 103 en een Benz Gold worden niet aangetrokken. Kennelijk hebben deze geen al te sterke magneten.

Natuurlijk onderste boven , handiger lijkt me.

En dat staat er trouwens ook hoor

• Members

Natuurlijk onderste boven , handiger lijkt me.

En dat staat er trouwens ook hoor

Had ik gezien hoor... Vind het nog steeds een onzinnige test. Doe het gewoon met een magneetje, dan weet je het ook. Hoef je niet naar een dealer die je aan gaat kijken of hij water ziet branden, en sloop je ook niets als er sprake is van magnetisme.

Jongensdroom, on 13 Oct 2014 - 09:15 AM, said:

Voor alle duidelijkheid: het plateau trekt magneten aan.

Ik heb het thuis met een magneet getest, nadat de winkelier een Glider had gesloopt en een Ace bijna.

Benz ace Benz gold Ortofon spu.

Ik ben een van die lui die ze allemaal gebruikt of heb gebruikt op de td 124.

De Benz ace heb ik een tijdje geleden verkocht.

Een klein schroefje word aangetrokken door het zware ijzeren plateau.

Maar met het alu sub plateau bovenop geen centje pijn.

Toch ben ik dan bang dat je eerst het probleem met het ijzeren plateau moet oplossen voor dat je een MC kan gaan gebruiken.

Je kunt dan beter gaan kijken naar een MI of een MM.

Er zijn hele mooie MI elementen te vinden.

Ga maar eens bij Ruud luisteren die speelt met een Soundsmith Voice en dat is zeker niet slechter als een MC. Sterker nog Ruud heeft zijn vd Hul daar voor weg gedaan.

Toch ben ik dan bang dat je eerst het probleem met het ijzeren plateau moet oplossen voor dat je een MC kan gaan gebruiken.

Je kunt dan beter gaan kijken naar een MI of een MM.

Er zijn hele mooie MI elementen te vinden.

Ga maar eens bij Ruud luisteren die speelt met een Soundsmith Voice en dat is zeker niet slechter als een MC. Sterker nog Ruud heeft zijn vd Hul daar voor weg gedaan.

Ik ga binnenkort naar verschillende elementen luisteren. De beste binnen een bepaald budget zal het worden. Als de TD124 hem naar beneden trekt, heeft hij pech (de TD124). Dan zoek ik een Fat Bob of iets dergelijks.

Ruud stuur ik een p.m.

Er is helemaal niks mis met jouw tafel Wil.

Je hebt alleen wat dure jongens van dichtbij gezien, en nu wil je ook! ;)

Toch wel Toine. Jij zou het ook meteen horen. Het klinkt nietszeggend.

Het kan ook een mechanisch probleem zijn. Ik wil uitvinden hoe het nou precies zit.

Volgende week heb ik vakantie en ga ik er intensief mee aan de gang. 

Tot die tijd draai ik veel platen (zonder geluid), want misschien is het element nog niet ingespeeld.

Wat zal ik me vervelen als hier een goede draaitafel staat. Hm...... ik zou natuurlijk platen kunnen gaan draaien  :D.

George: het Soundsmith element is peperduur.