Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

E850 dacht ik,maar een spu klinkt warm dat moet je ook maar je smaak zijn :)

Een warm element met een koude phone amp. Wordt het toch nog lekker behaaglijk  :D.

Nou nog een heet loopwerk en een diepvries arm. 

Wil,

Je kunt de arm toch in hoogte verstellen. Als je een aluminium subplateau laat maken van 2mm alu en die op het huidige ijzeren Thorensplateau legt, ben je dat probleem van het magnetisme kwijt. (...)

Het magnetisch strooiveld van het element gaat natuurlijk dwars door een aluminium plaatje heen. Of door een plaatje van glas, of door een plaatje rubber. Maar door de grotere afstand wordt die aantrekkingskracht wel geringer.

Sommigen zijn er zelfs zeker van dat die grotere afstand het probleem helemaal oplost.

(...) but I always wanted to get the classic Denon DL 103 R to put it into the 3012. But I was reluctant because I’ve seen a friend actually “glue” a DL 103 to the platter due to the fact that the iron platter is highly magnetic. But I thought that this problem could be solved by increasing the distance between platter and the magnet of the cartridge, and so I got a glassmat to put on the rubber mat of the original aluminium top platter and a cork mat on the glass. No signs of magnetism anymore ! (...)

http://www.analogue-classics.com/html/thorens_td_124.html

Ik vraag me wel eens af, waarom bezitters van een TD124 met een ijzeren of ijzerhoudend - en dus passief (ferro)magnetisch - "top platter", zich niet verenigen en gezamenlijk een flinke partij non-ferro (koper? messing? zink?*) top-platters laten maken in een metaaldraaierij.

(De niet-magnetische top platters die nu te koop zijn, vind ik idioot duur. Dat moet goedkoper kunnen!)

* Aluminium zou ook kunnen, maar wellicht is het beter een iets gewichtiger materiaal te nemen.

Houd er overigens rekening mee, dat een SPU dikwijls een extra contra-gewicht vergt.

Het magnetisch strooiveld van het element gaat natuurlijk dwars door een aluminium plaatje heen. Of door een plaatje van glas, of door een plaatje rubber. Maar door de grotere afstand wordt die aantrekkingskracht wel geringer.

Sommigen zijn er zelfs zeker van dat die grotere afstand het probleem helemaal oplost.

http://www.analogue-classics.com/html/thorens_td_124.html

Ik vraag me wel eens af, waarom bezitters van een TD124 met een ijzeren of ijzerhoudend - en dus passief (ferro)magnetisch - "top platter", zich niet verenigen en gezamenlijk een flinke partij non-ferro (koper? messing? zink?*) top-platters laten maken in een metaaldraaierij.

(De niet-magnetische top platters die nu te koop zijn, vind ik idioot duur. Dat moet goedkoper kunnen!)

* Aluminium zou ook kunnen, maar wellicht is het beter een iets gewichtiger materiaal te nemen.

Houd er overigens rekening mee, dat een SPU dikwijls een extra contra-gewicht vergt.

Een Denon DL103 werd niet zichtbaar aangetrokken door het plateau van mijn TD124 en van een vriend. Het is een wondere wereld.  

Nogmaals: de magnetische interactie verdwijnt natuurlijk niet met een dikkere mat of een sub-sub plateau (pffff) erbovenop.

Het kan alleen zo verminderd worden dat het effect niet meer direct zichtbaar is.

Maar het verdwijnt natuurlijk niet helemaal. Het zal zeker nog invloed (kunnen) hebben op de prestaties van het element.

In hoeverre dat hoorbare consequenties heeft weet ik niet, ik heb geen 124 en nooit gehad ook.

PS het is misschien wel aardig om die invloed eens te meten met het metertje van Sonore AC, het zal waarschijnlijk ook wel als magnetische rem werken.......

Nog wat informatie van onze westerburen;

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1385381848&openfrom&1&4#1

Mijn idee:

1 Laat een ervaren iemand iets samenstellen.

2 Probeer hoe dat thuis "past". Je hebt nu een eerste indruk.

3 Ga met deze informatie terug naar ........ en pas de speler daarop aan.

4 Indien nodig herhaal deze stappen

Het kan alleen zo verminderd worden dat het effect niet meer direct zichtbaar is.

Maar het verdwijnt natuurlijk niet helemaal. Het zal zeker nog invloed (kunnen) hebben op de prestaties van het element.

In hoeverre dat hoorbare consequenties heeft weet ik niet, ik heb geen 124 en nooit gehad ook.

.....

Ha Sander,

Toch wel een aardige discussie, het enige wat dat aantrekken doet is de naaldkracht een fractie verhogen. Daar moet je rekening mee houden dan bij het instellen van de naaldkracht. En als dat weinig is ligt dat in de orde van 1/00 grammen en als dat veel is een paar 1/10 van grammen, dat laatste is wat ik meet met mijn DL160* op het moment als ik een 1 mm dik plaatje ijzer onder het wegertje leg. Die is dus niet echt geschikt op een ijzeren plateau als je platen niet vlak zijn, dan varieert de naaldkracht te veel. Maar met een element waarbij het heel weinig is zie ik niet waarom dat negatief zou uitpakken op de prestatie.

* De DL160 heeft een vrijwel identieke magneetconstructie als de DL103xx.

Sneek ??

t' is een beetje ver vanuit Brabant, maar het overwegen waard. Op een enkeling na, hoor je alleen maar positieve geluiden over deze winkel.

Ik ben er een keer geweest tijdens een show. Voor mij was het jammer, dat er toen alleen met tafels werd gedemonstreerd die boven het budget vallen.

Daarmee bedoel ik elementen en armen van elk een paar duizend euro per stuk. Wat ik daar hoorde, klonk wel allemaal als een klok. Misschien kan ik er een tweedehandsje scoren? 

Zo heb ik de voorversterker en de dac gekocht, voor een kwart van de prijs van het nieuwe model, dat misschien iets beter is!? Ik "behelp" mij wel met afdankertjes  :wub:. Met de draaitafel gaat het ook goed komen.

Overpijnzingen van een technisch genie;

Als ik de stop uit de gootsteen trek, loopt het water met de klok mee weg. Dit als gevolg van de draaing van de aarde. Dat heeft gevolgen hebben voor het afspelen van een lp. Draaien daarom de spelers in Engeland de andere kant uit?

Natuurlijk verdwijnt het magnetisch veld niet door er een sub-subplateau op te leggen, maar de invloed wordt voldoende minder.

Thorens kwam zelf al met een oplossing door hun plateaus van zamak te maken, een legering van zink, aluminium, magnesium en koper.

Jongensdroom, on 17 Oct 2014 - 11:48 AM, said:

Overpijnzingen van een technisch genie;

Als ik de stop uit de gootsteen trek, loopt het water met de klok mee weg. Dit als gevolg van de draaing van de aarde. .. Draaien daarom de spelers in Engeland de andere kant uit?

Niet in Engeland, maar wel in Australië

;)

• Members

Kijk! Eindelijk eens een zinnige opmerking (de eerste reactie op de vraag in de link). Ik zeg het al jaren, die formule is leuk, maar niet zaligmakend.

En als je hem dan al gebruikt, doe het dan goed! Zou een hoop frustraties en een hoop zogenaamde ''kenners'' schelen.

Je moet ze eens de kost geven, personen op fora die iedere potentieel leuke combinatie zonder blikken of blozen afserveren omdat ''de formule'' (!) zegt dat dit niet kan.

Zoek een winkel met ervaring, niet die internet-rommel met papieren (of digitale) wijsheid!

Amen...

Ha Sander,

Toch wel een aardige discussie, het enige wat dat aantrekken doet is de naaldkracht een fractie verhogen. Daar moet je rekening mee houden dan bij het instellen van de naaldkracht. En als dat weinig is ligt dat in de orde van 1/00 grammen en als dat veel is een paar 1/10 van grammen, dat laatste is wat ik meet met mijn DL160* op het moment als ik een 1 mm dik plaatje ijzer onder het wegertje leg. Die is dus niet echt geschikt op een ijzeren plateau als je platen niet vlak zijn, dan varieert de naaldkracht te veel. Maar met een element waarbij het heel weinig is zie ik niet waarom dat negatief zou uitpakken op de prestatie.

* De DL160 heeft een vrijwel identieke magneetconstructie als de DL103xx.

Als ik lees dat een DL103 klemvast tegen het plateau stond (naar ik aanneem met de mat erop) dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat 2 mm aluminium of acryl op het plateau echt gaat helpen.

Elementen met zeer krachtige magneten (zijn ze er ook al met neodynium?) zullen er nog altijd last van hebben lijkt me.

Vandaar het idee om met die torque/speed meter van C&A dit eens te onderzoeken, evt. in combinatie met zo'n super-stroboscoop.

Wat de VTF aangaat: wat dacht je van hobbelplaten? Op de hobbel zal de VTF dus minder worden en dat moet haast wel invloed hebben.

En een 180 grammer zal weer minder last geven dan zo'n nagenoeg doorzichtige jaren  70 persing ......

Vandaar het idee om met die torque/speed meter van C&A dit eens te onderzoeken, evt. in combinatie met zo'n super-stroboscoop.

Die torquemeter van Arnold meet alleen de stroom door de motor. Dat werkt met zijn eigen motorsturing. Of dat voldoende resolutie heeft vraag ik mij af. Die super strobo lijkt mij dan een betere weg. Zo'n ding heb ik (niet die van Arnold maar een eigen zelfbouw), alleen geen plaat ijzer van 30 cm die ik onder de mat van mijn TD160 kan leggen. Ik gaf ook al aan dat een DL160 niet zal gaan werken (en i.d.d. een DL103 ook niet). Maar eerder is de Benz ACE low genoemd die er veel minder last van zou hebben en het waarschijnlijk wel goed zou doen.

Overigens hobbelige platen zijn sowieso problematisch, laten we die eigenlijk maar buiten beschouwing laten.

• Members

Dus jij beweert Vinyl Engine database = digitale Internet rommel?

Dat beweer ik niet! Ik beweer dat het rommel wordt als je naar een winkel of expert gaat die alleen deze internetwijsheid hanteerd zonder iets meer te weten als rechtuit...

Detail, maar het maakt wel het verschil!

Alsof MC zaligmakend is Wil. Doe eens praktisch en jezelf daarmee een plezier: koop een MM of MI bijvoorbeeld een Soundsmith. Daarna investeer je in een phonokabel of phonostage. Wacht daarnaast je kans af met een ander plateau.

PS Toevallig heb ik net een Furutech 12 AG te leen. Speelt de sterren van de hemel met mijn Benz Ruby MC. De knaap van wie ik hem te leen heb heeft alles in huis gehad en veel duurder ook.Prijs is 500 euro met haakse plug.

Alsof MC zaligmakend is Wil. Doe eens praktisch en jezelf daarmee een plezier: koop een MM of MI bijvoorbeeld een Soundsmith. Daarna investeer je in een phonokabel of phonostage. Wacht daarnaast je kans af met een ander plateau.

PS Toevallig heb ik net een Furutech 12 AG te leen. Speelt de sterren van de hemel met mijn Benz Ruby MC. De knaap van wie ik hem te leen heb heeft alles in huis gehad en veel duurder ook.Prijs is 500 euro met haakse plug.

Volgende week zal ik een aantal elementen te horen krijgen. Daar zitten vast ook MM en MI exemplaren tussen. Ik sta overal voor open. Ik heb het idee dat een aantal mc's het accent op het hoog leggen!? Ik wil nergens een accent op. Eerst maar eens wat luisteren en vergelijken. Het gaat er om wat ik zelf hoor en hoe dat straks gaat matchen hier thuis. Er zijn een paar winkeliers die willen helpen,

maar ik wil geen zaken door elkaar laten lopen.

De meeste MC's leggen "het accent" op het hoog. Een MC heeft vaak een upsweep vanaf 16kHz. Dat zit in het systeem ingebakken.

Er zijn ook mooie MM/MI elementen te koop. A.s zondag ga ik nog wat meer uitproberen met een paar Nagaoka's. Twee verschillende en 2 nagenoeg dezelfde Thorens draaiers. Niet de top, maar de "net niet instap" en de "net geen top" uit de reeks. Het resultaat van die test komt later op het web te staan.

Volgende week zal ik een aantal elementen te horen krijgen. Daar zitten vast ook MM en MI exemplaren tussen. Ik sta overal voor open. Ik heb het idee dat een aantal mc's het accent op het hoog leggen!? Ik wil nergens een accent op. Eerst maar eens wat luisteren en vergelijken. Het gaat er om wat ik zelf hoor en hoe dat straks gaat matchen hier thuis. Er zijn een paar winkeliers die willen helpen,

maar ik wil geen zaken door elkaar laten lopen.

Als je naar Henk gaat, die zit wel op MC's.

De meeste MC's leggen "het accent" op het hoog. Een MC heeft vaak een upsweep vanaf 16kHz. Dat zit in het systeem ingebakken.

Er zijn ook mooie MM/MI elementen te koop. A.s zondag ga ik nog wat meer uitproberen met een paar Nagaoka's. Twee verschillende en 2 nagenoeg dezelfde Thorens draaiers. Niet de top, maar de "net niet instap" en de "net geen top" uit de reeks. Het resultaat van die test komt later op het web te staan.

Dat is zeker interessant. De "top" kan ik toch niet betalen. Misschien wel een tweedehands sub-topper.