Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

• Members

Tja... Ik zie dat het hier dus al net als op alle andere fora niet meer gaat om de producten, maar om het gezeik er om heen. Zoals op andere fora ook al gezegd: Iedere mogelijke vorm van informatie of lol inherent aan de materie moet de nek om worden gedraaid. We hebben in Nederland op dit ogenblik bijna meer audiogerelateerde winkels als audiofielen, maar we maken er een hetze van om er 1 daarvan de nek om te draaien. Het is toch werkelijk niet te geloven. Meld dan in iedere geval waar men wél heen zou moeten ipv waar absoluut niet. Wat heeft men daaraan? Puur de discussie om de discussie! Voelde je je aangesproken? Erg spijtig, niet de bedoeling, maar zet je er overheen. Ging niet eens over een winkel, maar over de elementen op dat lijstje en hoe een dergelijk lijstje direct alweer afgeserveerd wordt. Plaats hier iets waar die 2 geïnteresseerden die er nog over zijn wat aan hebben, zo niet, laat het lekker rusten...

Nou, laatste poging (en anders, laat maar): MC elementen mania?

Ik wilde het weer graag over (de klank van) elementen hebben. Ik hoef me er ook niet voor te schamen dat ik die bij Henk beluisterd heb. Daarbij zou ik ook niet weten welke andere zaak in NL zo'n brede keuze heeft.Dit forum heeft alleen toekomst als we ons tot de inhoud beperken en niet te veel en voortdurend zijpaden inslaan.Ik weet het zolangzamerhand wel dat sommige mensen Henk niet zien zitten.

Overigens Marco wat me bij die Duitse kleine merken altijd opvalt is dat ze zo'n volledige collectie hebben. Hoe kan zo'n klein merk dat nu allemaal ontwikkelen denk ik dan. Ik denk door inhuur en gebruik van standaard produkten. In die zin heb ik iets meer vertrouwen in zo'n merk als Blue Amp. Een produkt wat doorontwikkeld is en waar de producent/ontwikkelaar nog iets kan met persoonlijke wensen.

Van mij mag hier direct de 4 puntsarm van Kuzma komen met de blauwe opgewaardeerde Denon 103R

Een bijouke om te horen in mijn oren ... vele interessanter dan bvb een JA met SME ...

Rbh, bij mij kwam de post van Arden ivm Carl over als volgt

carl is "per toeval" zelf gaan luisteren in Sneek en heeft een indruk gehad van bepaalde elementen. Carl heeft zich de moeite genomen het neer te pennen. Kijk dat is nou informatie "on the field" waar we iets aan hebben ipv te roepen dat element a op 7 moet element b zwaar ondergewaardeerd enz enz zonder eens te luisteren ... Carl is zelf gaan luisteren om te zien of hij zich kon vinden in het lijstje. Volgens mij is het niet meer dan dat wat Arden wou zeggen. My opinion

Lyra Delos in een Kuzma Stogi S zou ik ook heel hoog inzetten. Op papier is het geen perfecte match, tot je de naald laat zakken ...

Een element waar je (bijna) nergens iets over leest, laat staan kan beluisteren, zijn de EMT elementen die terug geproduceerd worden en met mondjesmaat her en der opduiken

Snap ik stefk. En dat Carl daar zijn licht heeft opgestoken is allemaal goed en nobel. Maar dat dan de steek onder de gordel volgt van Arden waarin meerderen hier worden "veroordeelt" vind ik niet netjes. En als je daar een opmerking over maakt dan moet het allemaal snel weer on-topic. Dat is te makkelijk. Maar heb verder weinig behoefte meer in dit topic te posten, had dat voor de post van Arden ook al een tijdje niet meer gedaan. Mensen die lekker over MC elementjes verder willen babbelen in dit commerci

Precies Stef.Ik heb ook wel eens voorgesteld om de klank van elementen digitaal te gaan opnemen. Daar treed enig verlies bij op. Aan de andere kant kan je dan wel een indruk opdoen van de verschillen tussen elementen onder gecontroleerde omstandigheden. Want laten we eerlijk zijn voor de ene persoon is in zijn setting een JA het ideaal en voor de andere een Soundsmith.

Om dat te illustreren: mijn nieuwe gordijnen waren iets te lang en moeten vermaakt worden. Donderdag opgehaald en je hoort gelijk het verschil. Als ik geen gordijnen had gehad was een zeer warm element misschien wel mijn ideaal , maar nu kies ik voor iets meer neutraal.

• Members

[..]

Overigens Marco wat me bij die Duitse kleine merken altijd opvalt is dat ze zo'n volledige collectie hebben. Hoe kan zo'n klein merk dat nu allemaal ontwikkelen denk ik dan. Ik denk door inhuur en gebruik van standaard produkten. In die zin heb ik iets meer vertrouwen in zo'n merk als Blue Amp. Een produkt wat doorontwikkeld is en waar de producent/ontwikkelaar nog iets kan met persoonlijke wensen.

Tja, weet je Carl, wat zijn Duitse kleine merken? Octave is 1 van de grootste producenten als het op buizenaparatuur aankomt. Zij hadden 20 jaar geleden ieder jaar weer de HP200 in de Audio (het blad) referentie set zitten. Waarom? Omdat daar een wel zo dramatisch goede phono in zat, dat ze er niet omheen k

Overigens Marco wat me bij die Duitse kleine merken altijd opvalt is dat ze zo'n volledige collectie hebben. Hoe kan zo'n klein merk dat nu allemaal ontwikkelen denk ik dan. Ik denk door inhuur en gebruik van standaard produkten.

We hebben er hier in Nederland ook een hoor... Wat denk je van Ketelaar..??

Even on topic.. ik vind zo'n lijstje prima. Deden alle audioleveranciers maar zo'n duit in het zakje. Dan werden we hier tenminste wat wijzer. In ieder geval beter geinformeerd. Nu blijft het vaak kopen op advies van een leverancier of iets wat je eerder gehoord hebt. Zeker bij elementen is dit erg lastig, omdat elk element toch z'n eigen klankkarakter heeft en je eigenlijk niet onafhankelijk van de draaitafel en phonovoortrap kunt beoordelen.

:)

Leuke reactie Marco, zoals ik al eerder zei mijn Graham 2.2 doe ik zeker niet weg want hoeveel meer krijg je (als je het al krijgt) met een grote extra investering. Mijn element zal echter slijten. Net als Hans vind ik zo'n "Bestenliste" daarom nooit weg. Ik zat hem net weer in de Stereophile te lezen. Daar zitten echter meer verschillend geprijsde elementen in dezelfde klasse: de Soundsmith Strain staat naast en niet boven de SMMC1 in klasse a. De Titan staat ook in a maar de Kleos weer in b een en ander conform de bevindingen van Henk. Stereophile laat wat meer over aan de luisteraar en terecht want een element kan even goed zijn dan een iets ander klinkend. In die zin blijven goed , beter en best toch maar relatieve begrippen. Overigens staat er in de Stereophile goede reclame voor de Soundsmith MC p2 phono trap.

Voor de rest lijkt me verschillende produkten ontwikkelen toch moeilijk. Een loopwerk voor CD bijvoorbeeld lijkt me moeilijker te ontwikkelen dan een Dac. Vandaar dat er zoveel Dacs op de markt zijn denk ik. Misschien een verklaring waarom Array het bij versterkers houdt.Kan je overigens zo'n Octave module gebruiken zonder Octave versterker.

Nou vind ik die "bestenliste" in de Duitse audiobladen vaak meer op prijslijsten dan op kwaliteitslijsten lijken. Het beste is er n.l. altijd het duurst (kleine verschuivingen daargelaten). Ik heb toch heel andere ervaringen.

Mee eens Hans, maar misschien kan een blad als Stereophile zich wat meer redactionele vrijheid veroorloven.

Maar die hebben dan ook geen "bestenlist", daar wordt het product gewoon vergeleken met willekeurig andere producten en vooral hoe het live klinkt.

Ik heb trouwens toch een hekel aan dat vakjes duwen. Wat voor de een het beste product is, is voor de ander een gruwel.

• 1 year later...
  • Members

Om ook dit draadje hopenlijk ook weer op het goede spoor te krijgen en informatief te houden (voor wat het waard is), ik vond de volgende quote ergens een pagina of wat terug...

....

Het staat toch iedereen vrij om zélf met een lijstje te komen :rolleyes: = veel leuker ook.

Mijn lijstje: Ortofon OM10, Grado Gold, Ortofon X5-MC, Benz Ace en nu Lyra Delos.

...

Met dit als goed voorbeeld mijn lijstje, in tegenstelling tot het die van Haudio begin ik met mijn persoonlijke nummer 1 bovenaan ipv onderop:

*Air Tight PC-1 MC, jawel, nog steeds de referentie

*Van den Hul Black Beauty

*Koetsu Tiger Eye

*Ortofon A90 (helaas niet meer verkrijgbaar), misschien wel het mooiste wat Ortofon ooit heeft gemaakt

*Van den Hul Canary SE, vanaf hier begint de echte top

*Miyajima Shilabe, wint het net, maar dan ook net van de Black

*Koetsu Black, heel veel Koetsu, voor relatief weinig geld

*Shelter 501 mkII

*Benz Ace, de top in zijn prijsklasse

*Zu (-variant van de Denon) DL-103, net iets beter als het origineel

Ik besef heel goed dat dit een lijstje van het prijzige tot in het extreme segment is, maar dit zijn wel allemaal elementen waar ik zelf ervaring mee heb en waarvan ik in ieder geval vind dat ze de investeringen waard zijn.

Daar mag iedereen verder het zijne over denken, zijn of haar goed recht. Lyra en Allaerts staan niet in mijn lijstje omdat ze niet goed zouden zijn, maar de 1 is naar mijn smaak net te fel, de ander net te warm. Is dus smaak afhankelijk. Daarbij heb ik ook nog steeds niet alles gehoord en hebben we het hier uitsluitend over MC...

Hoe goed een MC element klinkt, hangt af van een heleboel zaken.

De arm, bijvoorbeeld.

De MC phono-voorversterker, of de trafo's, bij nog een voorbeeld.

De overige versterking, de luidsprekers, het opname-materiaal... de akoestiek van de luisterruimte, zelfs.

Maar als alle omstandigheden optimaal zijn, klinkt een low-impedance / low-output element (2-3Ω/0,1mV) via een MC-prepre amp ("step-up" versterkertje voor MD-ingang) of trafo's met lage afsluitimpedantie (<10Ω) het best.

Zodanig zelfs, dat al het àndere je zeer zal tegenstaan... ja zal doen gruwen!

(Men googele: Ortofon, EMT, Breuer, Van den Hul!)

Vuistregel: hoe hoger de impedantie (Ω*) en output (mV), des te lager de kwaliteit.

* (Eigenlijk: Z. Een misdadige samenspanning van lineaire weerstand, en niet-lineaire capaciteit en inductie.

Niet-lineair, omdat die het resultaat zijn van mechanische en/of elektrische resonanties.

Weerstand plus fasedraaiing - waarbij, afhankelijk van de frequentie - faseverschil tussen spanning en stroom wordt veroorzaakt, dus.

Maar we mogen het niet tè moeilijk maken, hear...)

Ik heb inmiddels heel wat audio apparatuur in huis gehad maar elementen maar mondjesmaat. Linn K 9, Denon 160, Denon 304, Glider. Wood en Ruby waren de laatsten. Die Denon 160 doet het prima op mijn Thorens 160. De Denon 304 was fraai en niet duur. Niet lang gebruikt want de cantilever sneuvelde na een glas teveel.

Daarbuiten valt me op dat draaitafels met JA elementen altijd goed klinken. Ik heb Rick Paap wel eens met van de Hull horen demonstreren en dat was verschrikkelijk en dat lag aan dat element. Moeilijk hoor de keuze van een element want je krijgt ze echt niet een paar dagen op zicht.Blijft gokken voor de normale consument.

Ik heb ook de Denon 304 en het klopt dat deze een gevoelige cantilever heeft, ik heb 'm al eens ietsje terug gebogen. Maar die ervaring heb ik ook met de drie DL103's gehad, die gingen zeer snel stuk. Ik hoop wel nog even met de DL304 te kunnen doen want ik ben er erg tevreden mee. In lijn met Spido, heb je hier ook een erg lage impedantie. Ik heb er een bijpassende Denon trafo achter voor een goed resultaat.

Als ik sterren zou moeten geven, dan ziet mijn lijstje er ongeveer zo uit:

- Denon DL304 4 sterren (MC),

- Ortofon MC20 Super mk2 met vdHull naald 3 sterren (MC),

- Audio Technica AT-OC9 3 sterren (MC),

- Signet TK10ML (Audio Technica merk) 3 sterren (MM),

- Audio Technica ATN30E 1 ster (MC);

- Grado Prestige Silver 0,5 ster (MM),

- Denon DL103 1 ster (MC),

- Denon DL110 1 ster (high output MC).

- Technics EPC100-C 1 ster (MM).

Ik heb nog veel meer elementen gehad maar kan me niet alles meer herinneren. En ik verslijt ze snel, dat is de reden dat ik geen super-high-end elementen koop.

Héél véél platen draaien vermoed ik.

Ik heb jaren met een Denon DL103D gespeeld zonder dat hij kapot ging, daarna met een EMT vdHul boron, die ik nog heb, weer later met een Colibri die vervangen is door een SoundSmith `The Voice`, geen MC maar een MI.

Hoe verslijt je je element zo snel? Doe je er aparte dingen mee of zo?

Veeel platen draaien, zoals Ruud al zegt, maar ook wel eens een "foutje" maken zoals Carl en ook vrienden (met/zonder kleine kinderen) op bezoek krijgen. Je kunt het ze 100 keer uitleggen maar men snapt niet dat een pu-naald zo gemakkelijk stukgaat.

...

- Technics EPC100-C 1 ster (MM).

...

Welke uitvoering was dat? Ik heb hier nl nog een Mk4 in P-mount uitvoering liggen die ik binnenkort op mijn Fatbob wil uitproberen (als vervanger van een Benz Wood L2)

Volgens mij de eerste versie. Er zat zo'n grote doos bij met een testplaat erin. Ik heb de grote beschermkap voor de naald er ook nog afgesloopt en daar verbeterde de weergave mee. Maar ik vond 'm eerlijk gezegd wat tegenvallen voor zo'n top-element. Klonk ook niet slecht, maar de Signet bijvoorbeeld, is beter.

Zo zag hij eruit:

technics_100c.jpg

Ik heb even een rijtje gemaakt van de elementen waar ik mee gespeeld heb.

Allen zijn high output MC's en daardoor dus goed vergelijkbaar.

1. Sumiko Blue Point special EVO III

2. Benz Micro Glider, Iets te warm voor mijn smaak en helaas slechte match met mijn arm.

3. Goldring Eroica H, Mooi element maar erg slecht van opbouw. Zo verdraaien de spoeltjes op het cantilever iets te gemakkelijk.

Ik verwacht dat de Benz het in een andere arm veel mooier zal doen en dat de 2e plaats eigenlijk niet terecht is.

Mogelijk zet ik de Jelco weer eens terug om te horen wat dit element kan.

Groetjes George