WanFie Posted 12 mei 2013 Report Share Posted 12 mei 2013 Ik lees dit topic na twee weken vakantie, dus het kan zijn dat ik er overheen lees, maar worden al die elementen op zelfde arm geschroefd...?? Dat betekent dan toch dat de elementen niet optimaal kunnen presteren.?? De klank van een element is toch die, "in combinatie met z'n omgeving" ?? De klankkleur wordt toch door meer bepaald dan alleen het element ?? Het kan heel goed zijn dat een bepaald element veel te helder klinkt in een SME (b.v.) en beter (natuurlijker) presteert in een Mörch. En bij een andere element andersom natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 mei 2013 Report Share Posted 12 mei 2013 Klopt Hans maar je kunt natuurlijk ook een arm nemen waar veel elementen het goed in zal doen. De jelco750 is zo een arm. Ook elementen met een hoge compliance doen het daar nogsteeds heel aardig in, ondanks dat het toch een zware arm is. Het geeft zeker een beeld van het element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 14 mei 2013 Report Share Posted 14 mei 2013 Compressie is niet medium afhankelijk, maar afhankelijk van de tijd waaruit de uitgave stamt, uitgave, niet opname. In de tijd van de "slechtste muziek" (disco) werd er alles aan gedaan om maar de maximale dynamiek de dansruimte in te persen, men heeft er zelfs de 12' voor uitgevonden, iets dat de audiofiele labels nu uitbuiten om een LP ineens in acht kantjes te gaan uitgeven. Jazeker! Veel trucjes uit de disco-tijd worden nog steeds toegepast. Maar "slechtste muziek"? De anti-disco beweging die ontstond eind '79 kwam uit conservatieve hoek uit de VS, omdat men vond dat de muziek (& cultuur) teveel werd gedomineerd door afro-amerikanen. En die zijn natuurlijk van de duivel, dacht men toen. En natuurlijk waren de rock-groepen jalours dat de disco (& soul, funk) de radiozender had overgenomen. Na verbanning nam de disco wraak, vermomd als house en hiphop. Anyway... Het toverwoord is eigenlijk: de luisteromstandigheid. Want het wordt zo gecomprimeerd en bewerkt, dat het past voor de omstandigheid waarin wordt geluisterd. Nu is dat veelal de auto, de oortjes via de mp3 speler van de telefoon, de computerspeakertjes. De masteraar vraagt zich nu af: Hoe krijg ik dit nog verder gecomprimeerd? Vroeger was dat de grote installatie (met JBL's, Altecs etc.) in de disco, of thuis over de huiskamerspeakers. De producer vroeg zich toen af: Hoe krijg ik nog meer dynamiek op het vinyl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 15 mei 2013 Report Share Posted 15 mei 2013 Vroeger was dat de grote installatie (met JBL's, Altecs etc.) in de disco, of thuis over de huiskamerspeakers. De producer vroeg zich toen af: Hoe krijg ik nog meer dynamiek op het vinyl? Je had in de jaren 80 ook van die dynamiekverhogers, nooit gehad maar dat leek toen wel interessant. Ik ben de naam van het merk kwijt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 mei 2013 Report Share Posted 15 mei 2013 Beste RenéN, De bekendste expanders waren de SAE 5000A en de Dbx 228. Bedoel je één van die beide? Ze werden in de praktijk eigenlijk vooral gebruikt om bandruis (tape hiss) te verminderen en werden dan ook vaak aangeduid als "noise reduction system". http://www.popschoolmaastricht.nl/college_compressor_limiter_gate_expander.php http://www.mediacollege.com/audio/processing/expansion/ http://www.sae.edu/reference_material/audio/pages/Compression.htm http://recordmixandmaster.com/2010-06-what-is-an-expander Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 15 mei 2013 Members Report Share Posted 15 mei 2013 Zo, eindelijk even 5 minuten voor mezelf na 8 dagen Munchen en daarna de boel weer op de rit zetten... @Spido: Je hebt natuurlijk gelijk, een ZYX R-100 FX. @Hans: Kies je voor verschillende armen is het niet alleen helemaal ondoenlijk om het op te zetten, maar krijg je daarna weer het verwijt dat niet alle parameters gelijk waren. Op voorhand dus: er zijn er altijd een aantal die het een hopeloos project zullen vinden om willekeurig wat voor reden (die dan wel weer wordt verzonnen). @Kappa: Persoonlijk zou ik het liefste een Jelco 12 inch gebruiken, maar dat gaat niet met alles goed. Met veel wel, maar dat is niet genoeg. Het wordt denk ik een SME. Geen IV of V, maar een 309. Die gaat met bijna alles goed, en ik vind deze persoonlijk mooier (lees: net wat sprankelender) klinken als de genoemde IV of V. Eigenlijk net zoals de Jelco 12 inch nog steeds een geheimtip. Laat die fingerlift er af en je hebt een fantastische arm voor relatief niet al te veel geld. Wil je veel beter, zul je ook heel diep in de buidel moeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 15 mei 2013 Report Share Posted 15 mei 2013 Valt mee hoor, zo'n Trans-Fi Terminator T3Pro kost niet de wereld(ik meen rond de 1000 euro) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 15 mei 2013 Members Report Share Posted 15 mei 2013 Valt mee hoor, zo'n Trans-Fi Terminator T3Pro kost niet de wereld(ik meen rond de 1000 euro) Ik ben alleen bang dat een horizontale effectieve massa van 3 gram toch weer wat vervelende, praktische problemen oproept. Een Denon gaat dan bijvoorbeeld niet echt goed werken om maar eens mee te beginnen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 mei 2013 Report Share Posted 15 mei 2013 Ik denk dat je 30 gram bedoeld. Mijn Glider zit op de Eminent 2 met ook 30 gram horizontaal en heeft daar geen enkel probleem mee. Met de armen heb je gelijk. Het is ondoenlijk om het allemaal 100% te kiezen, af te stellen en gemonteerd te krijgen. Maar je weet ook, dat matchen nergens zo'n grote effecten hebben dan rondom het element. Maar hopelijk vind je een goede middenmoot. De meeste draaitafels zijn overigens puur op de gok opgebouwd. Welke leverancier geeft je een stuk of wat armen, elementen, draaitafels kabels enz. mee om thuis eens rustig te vergelijken.? Ervaring van de leverancier en veel zoeken op internet geeft gelukkig wat soelaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 mei 2013 Report Share Posted 15 mei 2013 de trans-fi heeft inderdaad een effectieve massa van 3 gram maar dan wel verticaal. en dat gaat zeker niet met alle elementen goed. een element met een compliance van min 25 heb je wel nodig. natuurlijk zijn er uitzonderingen die ook prima gaan maar dat blijft altijd proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 mei 2013 Report Share Posted 15 mei 2013 Ik ben alleen bang dat een horizontale effectieve massa van 3 gram toch weer wat vervelende, praktische problemen oproept. Een Denon gaat dan bijvoorbeeld niet echt goed werken om maar eens mee te beginnen... 3 gram??? Dat is idioot laag, dan hou je geen laagweergave meer over, zelfs niet met een hoog-compliant element. 8 - 10 gram is al behoorlijk lichtgewicht en dan is het al een hele kunst om voldoende stijfheid te maken en arm resonanties te temmen. Een moderne SME kost niet voor niets wat hij kost. Omgekeerd kan een hoog compliant element in een relatief zware arm wel goed gaan mits de armlagering goed gedempt is. Bij een TP16 MKI (Beter bekend als de "Taartschep") is er vrijwel geen lagerdemping en wordt een hoogcompliant element wat meer tricky. Maar goed met hoog compliant elementen zit je sowieso in de MM hoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 15 mei 2013 Members Report Share Posted 15 mei 2013 de trans-fi heeft inderdaad een effectieve massa van 3 gram maar dan wel verticaal. en dat gaat zeker niet met alle elementen goed. een element met een compliance van min 25 heb je wel nodig. natuurlijk zijn er uitzonderingen die ook prima gaan maar dat blijft altijd proberen. You are right... Heb je trouwens gezien wat hij wel horizontaal is? Daar schrok ik weer een beetje van. Die van jou was toch iets van 20 gram of zo? Da's zeg maar een kwart! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 mei 2013 Report Share Posted 15 mei 2013 Bedoel je dat er tussen verticaal en horizontaal een heel groot verschil zit? L en R van een element staan onnder 45 graden. Als er tussen horizontaal en verticaal een groot verschil is in eff massa zal dat zeker een "bijzonder" klankbeeld opleveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 mei 2013 Report Share Posted 15 mei 2013 You are right... Heb je trouwens gezien wat hij wel horizontaal is? Daar schrok ik weer een beetje van. Die van jou was toch iets van 20 gram of zo? Da's zeg maar een kwart! Dat verschil is wel erg groot he. Maar de 80 gram is de massa van de arm met de slede samen, ik heb toen ook niet voor niets de keuze gemaakt voor carbon. Leuk is wel dat hij mij benaderd heeft om ook carbon units te leveren. Echter is Vic wel geschrokken van de meer prijs en houd het nu voorlopig bij aluminium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 mei 2013 Report Share Posted 15 mei 2013 Bedoel je dat er tussen verticaal en horizontaal een heel groot verschil zit? L en R van een element staan onnder 45 graden. Als er tussen horizontaal en verticaal een groot verschil is in eff massa zal dat zeker een "bijzonder" klankbeeld opleveren. Klopt dat verschil is er. Voordeel is wel dat de arm daardoor minder kritisch is voor de match met het element. Wat het belangrijkste is dat de horizontale massa het beste combineert met het element. Verticaal zit je dan op een resonantie frequentie van onder de 4Hz. Normaal zou dat een probleem moeten geven met de trillingen die uit de vloer komen van lopen en zo. Door dat de slede ontkoppeld is van de arm via een lucht laag is deze lage resonantie frequentie veel minder spannend. Neem je nu een element dat goed combineert met de horizontale massa dan heb je gelijk. Je komt dan erg hoog te liggen met de resonantie frequentie verticaal en gaat echt niet goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 mei 2013 Report Share Posted 15 mei 2013 Hobbelplaten worden dan wel een probleem ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 16 mei 2013 Report Share Posted 16 mei 2013 Beste RenéN, De bekendste expanders waren de SAE 5000A en de Dbx 228. Bedoel je één van die beide? Ze werden in de praktijk eigenlijk vooral gebruikt om bandruis (tape hiss) te verminderen en werden dan ook vaak aangeduid als "noise reduction system". Volgens mij ging het inderdaad om een DBX. Ik kan het niet meer terughalen, had er vroeger wel folders van, maar die zijn weg..... Deze DBX herken ik trouwens niet als zodanig.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 mei 2013 Report Share Posted 16 mei 2013 Hobbelplaten worden dan wel een probleem .....klopt maar dat is met de korte arm toch ook al niet echt aan te raden. te hobbelige plaaten draai ik dan ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 16 mei 2013 Members Report Share Posted 16 mei 2013 Apart eigenlijk wel, de Dynavector neemt de grootste hobbelplaten met dito gemak, terwijl dat ook een heel kort armpje is Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 mei 2013 Report Share Posted 16 mei 2013 maar dan moet je toch het verschil in vta toch ook horen? het korte armpje van mij gaat gewoon over de hobbel heen maar zal je wel horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 16 mei 2013 Members Report Share Posted 16 mei 2013 Ik heb nog ergens een schrijfsel van Jan de Jeu liggen waar hij met mijn Dynavector in de weer was geweest voor de Music emotion, geen krimp! Daar gaat een hobbel ook te snel voor, als de arm probleemloos kan volgen, hoor je het zo goed als niet terug. Ik zal er eens naar gaan zoeken, het zal bij hifi.nl ook wel ergens op de ME pagina's zijn geplaats, dan stuur ik het je wel door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 mei 2013 Report Share Posted 16 mei 2013 als mn nieuwe element binnen is zal ik nog eens testen. en dan nog eens een plaat met een hobbel zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 mei 2013 Report Share Posted 16 mei 2013 Dat korte armpje zal bij een hobbel de naald met een bepaalde snelle beweging omhoog doen komen en daarna weer naar beneden. Bij het omhoogkomen (heuvel-op) wordt de modulatie vertraagd en bij het weer naar beneden komen (heuvel-af) wordt de modulatie versneld. Dat is een soort van FM en kun je terug horen als jank (of wow). Een lange arm heeft daar veel minder last van omdat die een veel kleinere hoek hoeft te maken waardoor de vertraging/versnelling ook kleiner is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 mei 2013 Report Share Posted 16 mei 2013 dat lijkt mij dus ook daarom verbaast mij het dat de Dynavector daar geen last van zou hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 17 mei 2013 Report Share Posted 17 mei 2013 Misschien is de hype rondom de VTA instelling een beetje overdreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts