Guest Posted 17 mei 2013 Report Share Posted 17 mei 2013 Een langere arm heeft wel meer kleuring ,het is de ene tegenover de andere. Zo praat ieder over het voordeel maar de andere kant van de medaille hoor je ze niet,dat vertellen ze je lekker niet mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 mei 2013 Report Share Posted 17 mei 2013 Zo praat ieder over het voordeel maar de andere kant van de medaille hoor je ze niet,dat vertellen ze je lekker niet mvg wol Zelfde geldt ook voor korte armen en alles er tussenin. Daar komen we nooit uit en blijft deze tak van sport levendig Het aantal variabelen zowel "goede" als "foute", lijkt onbeperkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 mei 2013 Report Share Posted 18 mei 2013 Ja maar ik denk toch dat bij een traditionele arm voor en nadelen tegen elkaar weggestreept worden. Met extra korte of lange armen haal je extra problemen in huis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 19 mei 2013 Members Report Share Posted 19 mei 2013 Had ieder voordeel niet een nadeel? Het zal ongetwijfeld zo zijn, maar het nadeel van moeilijker te matchen met elementen bij 12 inch armen neem ik graag op de koop toe bij de kleinere fouthoek. Een beetje elementenfabrikant kan dit ook eenvoudig oplossen door het element hierop aan te passen. Voor mij winnen de 12 inchers het in zeg 8 van de 10 gevallen, dat zal niet alleen aan mijn smaak liggen lijkt me zo. Buiten dat, die 12 inchers zien er ook zo fraai uit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 mei 2013 Report Share Posted 19 mei 2013 Je hebt ongetwijfeld meer ervaring dan ik Marco. Toch denk ik dat dat die 12 inch armen het indertijd niet gehaald hebben omdat ze geen meerwaarde hadden (voordeel ten opzichte van nadeel). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 19 mei 2013 Members Report Share Posted 19 mei 2013 In die tijd pasten ze ook niet zo druk op de gangbare geveerde tafels van Linn, Thorens, ERA etc. Die poken kwam je wel al vaker tegen op de Garrards (o.a. de SME 3012). Het was dus ook een kwestie van een markt die er nog niet klaar voor was. Daarbij was het ook nog niet zo dat fabrikanten van elementen je de keuze gaven door een elementen aan te passen (al houdt dat nu ook nog steeds op bij vdH en Allaerts)... BTW, verleden week wist de ontwerper van REED me te vertellen dat 15 inch de optimale lengte zou moeten zijn! Dat heb ik zelf nog niet kunnen proberen, maar dat zal ongetwijfeld nog wel gaan gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 mei 2013 Report Share Posted 20 mei 2013 Die draaitafels van Thorens en Linn zullen natuurlijk gemaakt zijn vanuit de gedachte welke arm optimaal was. Krijg je verder geen lagerproblemen als je de arm blijft verlengen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 mei 2013 Members Report Share Posted 20 mei 2013 Linn had een ''iets'' andere filosofie, waarom denk je dat de Ittok uit het pakket verdween? Die arm was zeker net zo goed als de Ekos, maar kon met bijna alle elementen worden gecombineerd. Met de Ekos kan dat dus mooi niet. Je moet ze eens de kost geven met Linn tafels en Ekos armen, 9 van de 10 niet Linn elementen zitten er dus niet optimaal in, simpelweg omdat dat niet past! Ja, als je de halve arm verbouwd, maar dat kan/durft bijna niemand meer. Ik vermoed eenzelfde opzet bij de plintmaat, zorg dat de consument zo weinig mogelijk keuze heeft, dan komen ze vanzelf bij jouw producten uit (en wie wil er tegen dat gat in je armboard aankijken als je de lift verwijderd)... Thorens deed het niet veel anders btw. Wat lagerproblemen betreft, dat zal denk wel loslopen, die kunnen wel wat hebben. Wist je trouwens dat de huidige generatie Thorensen (de modellen vanaf de TD2015) door Acoustic-Signature worden gebouwd? Oude modellen Manfred bijvoorbeeld met een plexiglazen plint bijvoorbeeld en omhoog met die prijs! Waar de modellen daaronder vandaan komen meld ik maar niet, dat kun je zelf wel bedenken schat ik zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 mei 2013 Report Share Posted 20 mei 2013 Zouden die dan toch uit Tsjechië komen ??? BTW, past daarom zo'n Linn Basik LVX of Akito arm zo mooi op een TD160 MkII of TD147. Ik vind het iig een combi made in "low budget heaven" Er zijn wel meer merken die op e.o.a. manier aan "klantenbinding" doen. Wat te denken van Naim en vroeger ZoNie . En op een ander vlak Apple en Microsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 mei 2013 Report Share Posted 20 mei 2013 Die draaitafels van Thorens en Linn zullen natuurlijk gemaakt zijn vanuit de gedachte welke arm optimaal was. Dat is toch ook niet helemaal waar. Als je kijkt naar b.v. de TD160 met eigen arm dan is de fouthoek geoptimalisserd voor het formaat singletjes maar is die niet optimaal ingesteld voor 12" LP's. Veel S-armen van Japanse makelij hebben hetzelfde. Kun je zelf weinig aan veranderen, dat ligt fabrieksmatig vast. Bij de latere Thorensen is dat wel weer goed gekozen voor 12" LP's. En dat is dan ook de enige meerwaarde van een langere arm: De fouthoek over het hele plaatbereik is daarvan wat kleiner met als gevolg dat de daardoor ontstane vervorming ook kleiner is. Echter langer dan 9" - 10" geeft weinig minder vervorming. Die is bij die lengte al erg laag t.o.v. overige vervormingsoorzaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 mei 2013 Report Share Posted 20 mei 2013 Die draaitafels van Thorens en Linn zullen natuurlijk gemaakt zijn vanuit de gedachte welke arm optimaal was. Krijg je verder geen lagerproblemen als je de arm blijft verlengen? In die tijd waren er vnl. hoogcompliante MM-elementen in de mode vandaar de lichte armen. Een 12-incher zou overkill zijn geweest en bovendien maar voor weinige elementen geschikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 mei 2013 Report Share Posted 20 mei 2013 Goed dat je het even in het juiste perspectief stelt, KT88 Tja, platenspelerfabrikanten zijn dus eigenlijk een beetje doortrapt als ik Arden begrijp. Een zo flexibel mogelijke platenspeler of arm ontwerpen lijkt me toch een goed vereiste. Maar ook hier geldt koppelverkoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 mei 2013 Report Share Posted 20 mei 2013 Wat voor een arm zou bij de Thorens 160 wel optimaal zijn buiten de Linn Basic van Rogier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 mei 2013 Report Share Posted 20 mei 2013 Nooit begrepen dat mensen een Linn draaitafel geweldig vonden ,slechtste draaitafel ooit. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 mei 2013 Report Share Posted 20 mei 2013 Hoe komt dat, Wol? Het lijkt het klassieke geveerde model, zij het erg prijzig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 mei 2013 Report Share Posted 20 mei 2013 Er is niks mis met een goed afgestelde Linn LP12. Net zomin als met zijn familieleden Ariston, Thorens (150) en zelfs AR. Kijk, het kan zijn dat je niet van het zwoele karakter houdt en liever een zeer strakke massatafel hebt. Maar slecht? Nee. Beslist niet. Een goeie arm voor op een Thorens is bv. een Jelco SA250 (recht), ik speel zelf met die combinatie maar moet erbij zeggen dat mijn 160-II flink is gemodificeerd en vanwege zijn zwaardere en stijvere subchassis/plateau constructie een setje Linn Cirkus veren heeft gekregen. Was wel even puzzelen met de armvoet maar het kan net aan wel. De 750D 9" zou ook moeten kunnen. En nee, ik heb niet de fout gemaakt om 'm helemaal dood te dempen Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 mei 2013 Report Share Posted 21 mei 2013 Het zijn ook wel hele prettige tafels. Al weer even geleden had ik de Thorens TD160 met mijn eigen arm weer eens opgebouwd maar dat heeft toch ook wel weer wat, op een of andere manier zit daar meer leven in en is de AS een stuk strakker in de weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 mei 2013 Report Share Posted 21 mei 2013 Kleuren doen ze ,ze maken het mooier wat niet staat op de elpee. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2013 Report Share Posted 21 mei 2013 Wat voor een arm zou bij de Thorens 160 wel optimaal zijn buiten de Linn Basic van Rogier? Wat dacht je van de originele TP arm die er al op zit? Al het andere wat je er op zet maakt het echt niet beter. Crux is dan wel dat de lagertjes goed nauwkeurig staan afgesteld, daar ontbreekt het nog wel eens aan. Maar dat geldt voor andere armen ook! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 mei 2013 Report Share Posted 21 mei 2013 Ik ben wel tevreden met die combi Pjotr. Komt in ieder geval in mijn alternatieve luisterkamer naast de Revox. Ik vind trouwens die Jelco's niet mooi er uitzien. Ik heb trouwens die LP 12 vaak goed horen klinken. Wel een pain in the ass wat opstellen betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 22 mei 2013 Report Share Posted 22 mei 2013 Ik heb ze nooit in handen gehad zo'n Jelco. Moet er misschien eens van komen. Het klopt de Ortofon's vind ik er mooier uitzien. Maar misschien voelen de Jelco wel erg hoogkwalitatief aan, zonder de uitstraling. Misschien als ze van chroom waren. De Ortofon blijft er toch cool uitzien: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 mei 2013 Report Share Posted 23 mei 2013 Ivan ,jouw hersens zijn meer af getrimd op het product Ortofon en daarna komt een heel stuk lager Jelco. Mensen kunnen toch wat in zijn hoofd plannen mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 mei 2013 Report Share Posted 23 mei 2013 Carl,het maakt toch niks uit hoe het er uitziet de combinatie moet goed zijn. Is Ortofon dan topless mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 mei 2013 Report Share Posted 23 mei 2013 KT,normaal kan ik jouw niet tegenspreken met jouw wijsheid ,maar helaas met de Linn draaitafel moet ik je wel tegenspreken dat hij kleurt dus toevoeg wat niet op de plaat staat ,zet maar een Linn op de meeting en ik laat het je horen. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 23 mei 2013 Members Report Share Posted 23 mei 2013 Ik heb ze nooit in handen gehad zo'n Jelco. Moet er misschien eens van komen. Het klopt de Ortofon's vind ik er mooier uitzien. Maar misschien voelen de Jelco wel erg hoogkwalitatief aan, zonder de uitstraling. Misschien als ze van chroom waren. De Ortofon blijft er toch cool uitzien: Ik kan het niet vaak genoeg herhalen, die Ortofon armen zijn Jelco's (geen SA 250 zoals je afbeelde, maar SA 750's) met een uiterlijke behandeling. Die uiterlijke behandeling maakt hem wel gelijk 2,3 x de prijs. Zeg maar het B&O principe. Of hij kwalitatief dan ook beter is? Maar eerlijk is eerlijk, het zijn absolute beauty's, zeker die 12 inch pook! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now