Jump to content

MC element mania

Eduard Barreveld
 Share

Recommended Posts

George: het Soundsmith element is peperduur.

Audio-Technica-AT150ANV-cartridge.jpg

Deze is niet peperduur ( Sale Price: $759.99 + shipping )  en klinkt zeker zo goed, zoniet................................. :) !!!

AUDIO-TECHNICA AT-150ANV AT150ANV LIMITED EDITION PHONO CARTRIDGE

- For music that just jumps from the grooves.1

The 50th Anniversary limited-edition AT150ANV moving-magnet phono cartridge combines traditional design elements and craftmanship with the latest technological refinements to deliver richly detailed and superbly accurate vinyl playback. The AT150ANV utilizes a Micro Linear stylus tip mounted on φ0.4mm sapphire cantilever pipe. Its pure titanium housing and Neo-fade damping material® are designed to absorb unwanted parasitic resonances for rock-solid clarity and and unshakable resolution. The musical result is sure to please the most discriminating audiophiles and music lovers.

● Paratoroidal generation system and a high-performance dual magnet type system VM.

- Audio-Technica's moving magnet cartridge design idelivers "practically identical to the cutter head" performance.Audio-Technica's patented Vector-Aligned Dual Magnet design positions two tiny magnets 90 degrees apart. These magnets are positioned directly in line with the two groove walls and each magnet incorporates a separate, independent coil structure. This low magnet mass and geometry allow exact translation of record groove motion into matching electrical signals, ensuring excellent channel separation, extended frequency response, and superior tracking. The power generation system adopted in the body features an extremely small magnetic loss para toroidal core without seam, resulting in higher power generation efficiency. In addition, the improved high frequency response is achieved via two laminated cores. A separate shield plate in the center of the left and right power generation systems reduces electrical crosstalk.

● Cantilever pipe φ0.4mm sapphire.

- With the sapphire cantilever, there is no high-frequency resonance of the cantilever. Excellent frequency response is maintained across the entire band.

● Pure titanium housing.

- High precision machined pure titanium housing provides a strong foundation material for the internal generation system and assists in rock-solid playback.

● Neo-fade damping material® mounted internally.

By incorporating the Neo-fade damping material® mounted internally, unwanted parasitic resonance are adbsorbed efficiently.

● High-performance Micro Linear stylus.

- Latest and most advanced design closely resembles the cutter stylus than any previous design. This shape produces better high frequency response with less wear or distortion than with earlier configurations. The contact tip does not change shape up to the brink of obliteration.

● PCOCC wire is used for the coil.

- A technologically advanced pure copper material is used in Audio-Technica's exclusive Paratoroidal Signal Generator. Together with the laminated core structure, which minimizes loss in the high frequency region, this integrated paratoriodal signal generator achieves an efficiency greater than conventional cartridges. The use of PCOCC wire (Pure Copper by Ohno Continuous Casting) perfects the performance of the advanced paratoroidal coil design. A special high-temperature extrusion die produces copper with virtually no transverse crystal barriers to impede signal transmission or color sound. The coils of the Audio-Technica AT150ANV thus transmit distortion-free sound up to its output posts. The most subtle details are reproduced with natural purity.

● Magnetic mold reduces unnecessary movement.

- The Magnetic mold, a hard synthetic resin material blended with potassium titanate for high strength and high rigidity, secures the magnet. This reduces unecessary movement and results in solid sound reproduction.

Audio-Technica AT150ANV cartridge specifications

- Type: Moving Magnet VM Dual Magnet Stereo

- Frequency response: 10 ~ 23,000 Hz

- Output voltage: 4 mV (1kHz, 5 cm/sec.)

- Channel separation: 30 dB (1kHz)

- Output balance: 0.8 dB (1kHz)

- Tracking force: 1.2 ~ 1.8 g (1.5 g standard)

- Coil impedance: 2.3 kΩ (1kHz)

- DC resistance: 530 ΩΩ

- Rec. load impedance: 47 kΩ

- Coil inductance: 350 mH (1kHz)

- Static compliance: 40 × 10-6 cm/dyne

- Dynamic compliance: 10 × 10-6 cm/dyne (100Hz)

- Stylus: Micro linear (ML)

- Cantilever: φ0.4 mm Sapphire pipe

- Vertical tracking angle: 23 °

- Dimensions: 17.3(H) × 17(W) × 28.2(D) mm

- Weight: 9.5 g

- Accessories: Driver × 1, non-magnetic mounting screws 5mm × 2,8 mm × 2, Lead wires × 4, washer × 2, nut × 2, × 1 brush.

• Members

Vergeet de invoer en BTW niet (ook over de transportkosten), kost hij toch ineens een stuk meer...

Wij hebben van het weekend met dit element gedraaid trouwens, absoluut niet slecht! Of hij gelijkwaardig of beter zou zijn aan/dan the Voice waag ik te betwijfelen, maar die Voice is de laatste 2 jaar idd nogal prijzig geworden. Waar dat nou aan ligt? Ik heb er veel verkocht in de afgelopen jaren, maar van 1900 naar dik 3K is niet uit te leggen...

Vergeet de invoer en BTW niet (ook over de transportkosten), kost hij toch ineens een stuk meer...

Wij hebben van het weekend met dit element gedraaid trouwens, absoluut niet slecht! Of hij gelijkwaardig of beter zou zijn aan/dan the Voice waag ik te betwijfelen, maar die Voice is de laatste 2 jaar idd nogal prijzig geworden. Waar dat nou aan ligt? Ik heb er veel verkocht in de afgelopen jaren, maar van 1900 naar dik 3K is niet uit te leggen...

Afgelopen zomer € 610,00 afgetikt, all in. ;)

De eerste de beste winkelier die mij goed helpt gun ik de verkoop. Een platenspeler is ook een veel te ingewikkeld apparaat om zelf me te gaan free-wheelen. Dat is wel gebleken tot nu toe. Alle adviezen zijn welkom, maar ik ga zelf luisteren.

De eerste de beste winkelier die mij goed helpt gun ik de verkoop. Een platenspeler is ook een veel te ingewikkeld apparaat om zelf me te gaan free-wheelen. Dat is wel gebleken tot nu toe. Alle adviezen zijn welkom, maar ik ga zelf luisteren.

Die heb je ook wel nodig want die AT Microline elementen komen erg precies wat afstelling betreft. Anders haal je er er niet uit wat er in zit. (Geldt natuurlijk in zijn algemeenheid ook voor de andere betere elementen. maar sommige zijn wat toegeeflijker.)

• Members

Zo is er altijd wel een keer ergens iets te ''scoren'' voor weinig. Toch is er een bepaald spreekwoord met goedkoop, die is ook niet op lucht gebaseerd. Die gaat niet altijd op, maar toch...

Als budget niet aan de orde zou zijn, wees eens heel eerlijk, wat zou je dan nemen? Ik heb hier een hele batterij aan exoten (zowel oldtimers als nieuw fabrikaat), toch weet ik nog steeds niet welke ik nu echt de mooiste vind. Ze hebben allemaal wel iets, uiteindelijk is het toch altijd een compromis.

Wat erg hoog op mijn lijstje staat (ik heb er KT88 1 kado gedaan, zijn reactie was de mooiste prijs die ik ooit heb ''gevangen'') is de Accuphase AC-3 met vdH modificatie, 1 van de meest ''rechte'' elementen dat ik ken. Stiekum is dat dan weer een ZYX Airy. ZYX bouwde, en bouwt (nu de AC-5) ze nog steeds voor Accuphase. Als je echt iets moois wil, koop dan ergens zo'n opgebruikte AC-3, en laat AJ hem weer in tip/top staat brengen. Ben je max rond de 750 kwijt, en heb je voor een niet al te ruim budget echt een fantastisch element in de 3-4K klasse (insiders-tip), welke het weer belachelijk goed doet in een Jelco 12 inch...

Die heb je ook wel nodig want die AT Microline elementen komen erg precies wat afstelling betreft. Anders haal je er er niet uit wat er in zit. (Geldt natuurlijk in zijn algemeenheid ook voor de andere betere elementen. maar sommige zijn wat toegeeflijker.)

Vakmanschap is meesterschap. Ik vul mijn eigen kiezen ook niet.

Zo is er altijd wel een keer ergens iets te ''scoren'' voor weinig. Toch is er een bepaald spreekwoord met goedkoop, die is ook niet op lucht gebaseerd. Die gaat niet altijd op, maar toch...

Als budget niet aan de orde zou zijn, wees eens heel eerlijk, wat zou je dan nemen? Ik heb hier een hele batterij aan exoten (zowel oldtimers als nieuw fabrikaat), toch weet ik nog steeds niet welke ik nu echt de mooiste vind. Ze hebben allemaal wel iets, uiteindelijk is het toch altijd een compromis.

Wat erg hoog op mijn lijstje staat (ik heb er KT88 1 kado gedaan, zijn reactie was de mooiste prijs die ik ooit heb ''gevangen'') is de Accuphase AC-3 met vdH modificatie, 1 van de meest ''rechte'' elementen dat ik ken. Stiekum is dat dan weer een ZYX Airy. ZYX bouwde, en bouwt (nu de AC-5) ze nog steeds voor Accuphase. Als je echt iets moois wil, koop dan ergens zo'n opgebruikte AC-3, en laat AJ hem weer in tip/top staat brengen. Ben je max rond de 750 kwijt, en heb je voor een niet al te ruim budget echt een fantastisch element in de 3-4K klasse (insiders-tip), welke het weer belachelijk goed doet in een Jelco 12 inch...

Marco, je eerdere tip voor een Jelco staat al enige tijd op mijn lijstje. Inmiddels hebben meerdere mensen deze arm geadviseerd. Op dezelfde lijst staat ook een Audiomods en een Creative Audio. Het lijkt alsof deze armen ook veel waar voor hun geld bieden!? Hoe moet ik daar als simpele ziel een keuze uit maken? 

Ik heb eens een Accuphase MC gehoord van, ik dacht, 5000 euro. Dat klonk subliem. Maar zelfs dan, gaat het toch nog altijd om de match met intern de draaitafel en extern de rest van de set inclusief de akoestiek. 

Wat een problemen allemaal  :D. Zojuist zelf bedacht van dat intern en extern. Of het ergens op slaat weet ik niet.

Er komen nu zelfs tips uit de Joenaaited Steeds binnen,  Heel de wereld is in rep en roer zeg. Spannend, spannend.

• Members

[...]

Ik heb eens een Accuphase MC gehoord van, ik dacht, 5000 euro. Dat klonk subliem. Maar zelfs dan, gaat het toch nog altijd om de match met intern de draaitafel en extern de rest van de set inclusief de akoestiek. 

Wat een problemen allemaal  :D. Zojuist zelf bedacht van dat intern en extern. Of het ergens op slaat weet ik niet.

Er komen nu zelfs tips uit de Joenaaited Steeds binnen,  Heel de wereld is in rep en roer zeg. Spannend, spannend.

De helft op het eerste had je al als antwoord gehad, die elementen doen het waanzinnig in die lange Jelco pook.

In de Ustated Knights doe ik veel met Nigel Bousfield (Sonare Coeli, zoek er voor de gein maar een op, google is je beste vriend). Is ook altijd aan het zoeken naar combinaties die er uit springen.

Zo heeft ieder fabrikant wel 1 of 2 modellen die er uit springen, vdH met de MC-One en de Canary of Crimson (upgrade Canary), Benz met de ACE low, Denon met de DL-103R, Accuphase met die AC-3, ZYX met de 100 Fuji en de Airy, Koetsu met de Black, Soundsmith met de Voice, IKEDA met de 9TT, Ortofon met de A70 en A90, ga zo maar door. Er is zo veel moois te koop, en dat hoeft echt niet altijd de duurste te zijn.

• Members

Tja Stef, ik heb wel zo'n soort van MC lijstje (op 1 na), met nog steeds de Air-Tight PC-1 Supreme bovenaan (of in dit geval omdat hij op prijs is, onderaan):

*Denon DL-103R

*Benz Ace Low

*Shelter 501 mkIII

*Van den Hul MC-One

*ZYX R-100 Fuji

*Koetsu Black Goldline

*ZYX R-1000 Airy

*Soundsmith The Voice (MI)

*Air Tight PC-3

*IKEDA 9 TT (let op, erg lage uitgangsspanning, 0,16 mV!)

*Van den Hul Crimson

*Air Tight PC-1

*Koetsu Tigereye

*Air Tight PC-1 Supreme

Ze doen het trouwens allemaal (op de Soundsmith na) goed in een 12 inch Jelco, of, laten we zeggen een middelzwaar tot zware arm, de van den Hul's en ZYX-en werken tevens goed in een lichte arm, de Soundsmith doet het pas echt goed in een lichte, liefst tangentiale arm. Tot een gram of 9 gaat het nog, daarna houdt het eigenlijk op.

En nogmaals, iedere van den Hul kan worden aangepast op de arm in kwestie (kostenloos wanneer je een nieuwe koopt of er 1 laat retippen), daar heb je dus in principe uiteindelijk altijd en goede match mee...

De helft op het eerste had je al als antwoord gehad, die elementen doen het waanzinnig in die lange Jelco pook.

In de Ustated Knights doe ik veel met Nigel Bousfield (Sonare Coeli, zoek er voor de gein maar een op, google is je beste vriend). Is ook altijd aan het zoeken naar combinaties die er uit springen.

Zo heeft ieder fabrikant wel 1 of 2 modellen die er uit springen, vdH met de MC-One en de Canary of Crimson (upgrade Canary), Benz met de ACE low, Denon met de DL-103R, Accuphase met die AC-3, ZYX met de 100 Fuji en de Airy, Koetsu met de Black, Soundsmith met de Voice, IKEDA met de 9TT, Ortofon met de A70 en A90, ga zo maar door. Er is zo veel moois te koop, en dat hoeft echt niet altijd de duurste te zijn.

Marco, bedankt voor het delen van deze kennis die doorgaans alleen intimi hebben. Wordt gewaardeerd  :).

Marco kun jij iets zeggen over de verschillende klank-karakters? b.v. meer accent op het hoog (of midden, of laag).

Met een dergelijke lijst zou iedereen nauwkeuriger een element kunnen kiezen, dat bij de rest van zijn set past.

• Members

Dat kan ik wel doen, maar die karakters zijn ook afhankelijk van de gebruikte arm en phonotrap. Je kunt alles als een wollen deken laten klinken, maar ook sprankelend of zelfs aan de felle kant.

Een antwoord waar je denk niet zo veel aan hebt, maar ik zal binnenkort eens een overzichtje maken van deze elementen met de armen en phonotrappen zoals ik ze in ieder geval het liefst hoor: open, snel, dynamisch en transparant...

Dat kan ik wel doen, maar die karakters zijn ook afhankelijk van de gebruikte arm en phonotrap. Je kunt alles als een wollen deken laten klinken, maar ook sprankelend of zelfs aan de felle kant.

Een antwoord waar je denk niet zo veel aan hebt, maar ik zal binnenkort eens een overzichtje maken van deze elementen met de armen en phonotrappen zoals ik ze in ieder geval het liefst hoor: open, snel, dynamisch en transparant...

Goed bezig Marco. 

Je hebt een aantal duidelijk voorstellen gedaan waarvoor nogmaals dank. Dat doet/durft/kan/mag maar zelden iemand.

Ik overweeg om tweedehands spullen te kopen in een winkel, met een soort van omruilgarantie tegen een bepaalde vergoeding.

Het is zonde om iets te kopen en dan bij thuiskomst vast te moeten stellen, dat het niet doet wat je ervan verwacht had. 

Ik heb al een Thorens TD166 (gekregen), en een Thorens TD150 gehad die tegenvielen. Nu een TD124 die veel elementen aantrekt.

Verder een SME series III (ongeschikt voor bijna elk element) en nu een SME 3009 II impr. die te licht blijkt te zijn voor de meeste mc's.

Dan een eenvoudige phonoversterker die ver achter bleef bij de huidige Sphinx.

Al met al, heb ik gelukkig nog maar weinig geld verloren.

Natuurlijk zie ik heel graag je volgende lijst tegemoet. Misschien kan ik er weer iets gemakkelijker bij het uiteindelijke doel komen.

JD een beetje huiswerk en research kan je toch veel "ellende" besparen wat betreft het matchen van een arm en element en veel frustratie vermijden als blijkt dat een arm heel licht is ...

Neem nu de specs van een ZYX + hun eerder laag gewicht met ongeveer 5g

Dan informeer je je toch eerst in welk soort arm, gewicht van de arm, een zyx het best presteert ipv een (impuls) aankoop te doen ;)

JD een beetje huiswerk en research kan je toch veel "ellende" besparen wat betreft het matchen van een arm en element en veel frustratie vermijden als blijkt dat een arm heel licht is ...

Dat is leuk gesteld maar welke info/studieboeken moet je dan in huis halen om dat huiswerk te kunnen doen?

Ardens voorstel om een nadere uitwerking van element - arm combinaties die het goed doen, eens op een rijtje te zetten lijkt mij i.i.g. een goed startpunt. Voorkomt dan grote teleurstellingen.

Laat het mij anders stellen Peter :)

Als een fabrikant opgeeft dat je best elementen monteert tussen de 5 en 14g, dan heb je toch een zekere indicatie niet ...

idem dito met de vinylengine database, daar is toch zekere informatie te vinden ... niet zaligmakend maar het helpt

Er is toch vlot info te vinden onder wat men verstaat onder een lichte tot zeer lichte arm en welk soort elementen er best bij passen.

Een arm met een effectief gewicht van 13g geeft toch een heleboel andere / meer  mogelijkheden dan een arm van 30g of 6g

Voor de duidelijkheid Peter, ik heb geen kaas gegeten van al die technische aspecten maar het is een beetje wat ik door de jaren heen onthouden heb door te lezen op Hear en zelf eens te googlen. Te luisteren naar Roger, Spido (not in real life), Marco, Jack, en vele anderen