Sodejuu Posted 17 oktober 2014 Report Share Posted 17 oktober 2014 De top van Nagaoka (de MP500) kost rond de €700. Dat vind ik heel acceptabel en betaalbaar. Bij mij gaat het om de MP110 en de MP200. Ik wil weten wat die dingen doen en tot nu toe vallen ze niet tegen. Die dingen maken iig muziek. De MP300 en MP500 zitten daar nog boven. Klankkleur zal wel niet verschillen, maar wel het oplossend vermogen (en daarmee de beleving). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 oktober 2014 Members Report Share Posted 17 oktober 2014 Alsof MC zaligmakend is Wil. Doe eens praktisch en jezelf daarmee een plezier: koop een MM of MI bijvoorbeeld een Soundsmith. Daarna investeer je in een phonokabel of phonostage. Wacht daarnaast je kans af met een ander plateau. PS Toevallig heb ik net een Furutech 12 AG te leen. Speelt de sterren van de hemel met mijn Benz Ruby MC. De knaap van wie ik hem te leen heb heeft alles in huis gehad en veel duurder ook.Prijs is 500 euro met haakse plug. Nu noem je 2 hele goede producten, die echter niet samen kunnen! Furutech is fantastich met MC, bij MM of MI krijg je een bult in het midden en een afgetopt hoog. De capaciteit van Furutech is veel te hoog voor MM/MI. Misschien dat KT88 dit nog een keer duidelijk kan maken in J en J taal? Ik zal nog eens een keer zoeken naar dat artikel waar dit aan de kaak werd gesteld, ik hoop dat ik het nog kan vinden. Het heeft ook in de AUDIO gestaan, een uitgave van 2013 geloof ik, waarin allerlei phonokabels werden getest. Daar kwam dit zeer duidelijk naar voren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 oktober 2014 Report Share Posted 17 oktober 2014 De meeste MC's leggen "het accent" op het hoog. Een MC heeft vaak een upsweep vanaf 16kHz. Dat zit in het systeem ingebakken.(...) Beste Sodejuu, Sommige MC's zijn héél lineair... mits de aanpassing aan de phono-voorversterker juist is! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 17 oktober 2014 Report Share Posted 17 oktober 2014 Gydotron demonstreert met een Nagaoka MP500 in een Kuzma Stogi S bvb Zeer mooi element JD Wijnegem bij Antwerpen is nu ook niet het einde van de wereld hé Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2014 Report Share Posted 17 oktober 2014 Nu noem je 2 hele goede producten, die echter niet samen kunnen! Furutech is fantastich met MC, bij MM of MI krijg je een bult in het midden en een afgetopt hoog. De capaciteit van Furutech is veel te hoog voor MM/MI. Werner Ogiers heeft daar al eens een goed stuk overgeschreven (weliswaar in het Engels): http://www.tnt-audio.com/sorgenti/load_the_magnets_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 oktober 2014 Report Share Posted 17 oktober 2014 Gydotron demonstreert met een Nagaoka MP500 in een Kuzma Stogi S bvb Zeer mooi element JD Wijnegem bij Antwerpen is nu ook niet het einde van de wereld hé Antwerpen is ongeveer een uur rijden vanaf hier. Mijn vrouw heeft het over een groot winkelcentrum daar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 17 oktober 2014 Report Share Posted 17 oktober 2014 Een zeer groot shoppingcentrum ja ... en gydotron ligt letterlijk op max 1km Zelf moet ik ook 45min rijden naar daar hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2014 Report Share Posted 17 oktober 2014 Hier trouwens nog een mooie recensie van de Soundsmith SMMC1: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/soundsmith_e.htmlLaat ook weer eens zien dat de belastingimpedantie niet zo simpel is als het lijkt om het echt goed te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 oktober 2014 Report Share Posted 17 oktober 2014 Het belangrijkste zal toch zijn, dat de combinatie je bevalt. Ik ben ook meer van de MC's. Dat klinkt in mijn oren altijd wat frisser en dynamischer. Maar het moet wel bij je arm en draaitafel passen. En dat doet het kennelijk niet. Dan kun je drie dingen doen: 1. Zoeken naar een MM element wat je bevalt. 2. Net zo lang prutsen tot die MC het wél op de Thorens doet. 3. Een compleet andere combinatie kopen. Die aluminium plaat is zo'n gek idee nog niet. Ik zou 'm 10 mm dik maken. Is nog goed te lasersnijden en haalt het element ver van het ijzer. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het element nog iets merkt van dat ijzer. Een magnetisch veld is niet lineair. Voel maar eens met een magneetslotje. Op een cm doet dat helemaal niks. En die magneet is toch echt veel sterker dan die in jouw element. Van de andere kant... elementen zijn super gevoelig. Ik zou een aluminium plateau op de kop tikken of voor punt 3 gaan. Bij De Stemvork staat nog een mooie draaitafel (Glas met aluminium) met Jelco arm. Arden weet precies welke dat is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 oktober 2014 Report Share Posted 17 oktober 2014 Het belangrijkste zal toch zijn, dat de combinatie je bevalt. Ik ben ook meer van de MC's. Dat klinkt in mijn oren altijd wat frisser en dynamischer. Maar het moet wel bij je arm en draaitafel passen. En dat doet het kennelijk niet. Dan kun je drie dingen doen: 1. Zoeken naar een MM element wat je bevalt. 2. Net zo lang prutsen tot die MC het wél op de Thorens doet. 3. Een compleet andere combinatie kopen. Die aluminium plaat is zo'n gek idee nog niet. Ik zou 'm 10 mm dik maken. Is nog goed te lasersnijden en haalt het element ver van het ijzer. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het element nog iets merkt van dat ijzer. Een magnetisch veld is niet lineair. Voel maar eens met een magneetslotje. Op een cm doet dat helemaal niks. En die magneet is toch echt veel sterker dan die in jouw element. Van de andere kant... elementen zijn super gevoelig. Ik zou een aluminium plateau op de kop tikken of voor punt 3 gaan. Bij De Stemvork staat nog een mooie draaitafel (Glas met aluminium) met Jelco arm. Arden weet precies welke dat is. Je reactie komt grotendeels overeen met mijn gedachten. Eerst eens het een en ander beluisteren, want ik heb nog weinig kunnen vergelijken. Bijvoorbeeld: wat is het verschil tussen een element van een paar duizend euro en dat van b.v. 500 euro? Ik ben echt een beginner op dt-gebied. Het zou zelfs kunnen dat ik zowel de draaitafel als de platen verkoop. Ik heb nog geen flauw idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 oktober 2014 Report Share Posted 17 oktober 2014 Bedenk goed Wat je met je platen doet! (vrjj naar de Rolo-reclame) Ik zou zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Een draaitafel kan je verkopen en altijd weer een andere kopen, je platencollectie krijg je ws. nooit meer terug ....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Inderdaad platen niet weg doen, maar gewoon kijken wat wél kan. Na Stefs opmerking ben ik eens gaan kijken naar elementen van Nagaoka Het hangt er ook vanaf wat je eisen zijn Wil. Moet het net zo mooi spelen als je digitale setup? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Bedankt voor jullie reacties wederom. Inderdaad is het wegdoen van platen zonde. Ik heb met moeite een paar honderd jazz-platen verzameld, waarvan een groot aantal als nieuw. Sommigen komen uit de collectie van Meta de Vries, die ooit een jazz-programma op de radio had. Ik b.v. Count Basie, Duke Ellington, John Coltrane, Stan Kenton, etc. Met name veel platen van saxofonisten, omdat ik zelf koperblazer ben (trompet, trombone, e.d.) O ja, een sax hoort bij de houten blaasinstrumenten. Ik wil nl eens wat anders. Waar ik (achteraf) zo van baal is, dat het gewoon 10,000 euro kost voordat je een TD124 op het niveau hebt zoals Hanze ze verkoopt. Op dit moment kan ik alleen maar hopen; 1 Hopen dat de tafel niet helemaal gereviseerd hoeft te worden (volgens Ronald van Eijk niet) (scheelt 2000 euro) 2 Hopen dat ik element vindt dat goed genoeg is en niet aangetrokken wordt door het ijzeren plateau. (scheelt 1200 euro) 3 Hopen dat ik een betere- en zwaardere arm op de kop kan tikken (Jelco?) (scheelt 1200 euro) 4 Hopen dat de phono amp niet te fel klinkt. (scheelt 1500 euro) Er is dus nog hoop (scheelt 6000 euro) De analoge weergave moet minimaal zo goed worden als de digitale, waar ik erg tevreden over ben. Hebben jullie nog wat weekend-overpeinzingen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Ik zou het wel weten. De TD124 brengt aardig wat op. Ik zou 'm verkopen en dan iets anders aanschaffen. Maar ik heb dan ook helemaal niks met een TD124 en er worden voldoende betaalbare spelers aangeboden die niet zo lastig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Hier is al een WE overpeinzing Ik zou het idd eventjes laten bezinken EN je lp's koesteren tot de dood en 3 dagen later Waarom begin je niet eens een luisterronde om te horen hoe iets kan klinken. Sommige mensen hebben meer dan 1 platenspeler en het zijn niet allemaal dure combinaties. Idem dito met phonoversterkers, dat moet te regelen zijn dat je er pakweg 3 hoort in combi met dezelfde speler en element. De rode draad, en die is bij de meesten zo, is het willen weten hoe alles klinkt en dan vooral het element en de phonoversterker Je zal zelf moeten ondervinden wat je het best en mooiste vindt JD. Element 800 en Phonostage 2000 Of Element 2000 en Phono 800 Dit is nog maar een klein aspectje van je hele keten en dus niet gemakkelijk omdat je ergens weet dat in combi 2 er meer uit het element kan gehaald worden met een betere phonoversterker suc6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 2,3,4 hoeft geen probleem te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Bedankt voor jullie reacties wederom. Inderdaad is het wegdoen van platen zonde. Ik heb met moeite een paar honderd jazz-platen verzameld, waarvan een groot aantal als nieuw. Sommigen komen uit de collectie van Meta de Vries, die ooit een jazz-programma op de radio had. Ik b.v. Count Basie, Duke Ellington, John Coltrane, Stan Kenton, etc. Met name veel platen van saxofonisten, omdat ik zelf koperblazer ben (trompet, trombone, e.d.) O ja, een sax hoort bij de houten blaasinstrumenten. Ik wil nl eens wat anders. Waar ik (achteraf) zo van baal is, dat het gewoon 10,000 euro kost voordat je een TD124 op het niveau hebt zoals Hanze ze verkoopt. Op dit moment kan ik alleen maar hopen; 1 Hopen dat de tafel niet helemaal gereviseerd hoeft te worden (volgens Ronald van Eijk niet) (scheelt 2000 euro) 2 Hopen dat ik element vindt dat goed genoeg is en niet aangetrokken wordt door het ijzeren plateau. (scheelt 1200 euro) 3 Hopen dat ik een betere- en zwaardere arm op de kop kan tikken (Jelco?) (scheelt 1200 euro) 4 Hopen dat de phono amp niet te fel klinkt. (scheelt 1500 euro) Er is dus nog hoop (scheelt 6000 euro) De analoge weergave moet minimaal zo goed worden als de digitale, waar ik erg tevreden over ben. Hebben jullie nog wat weekend-overpeinzingen? 10k? Ligt eraan hoe je je kaders stelt. Een revisie door Hanze kost denk ik niet meer dan 500 euries, ik ben daar ruim onder gebleven met mij Garrard, een Jelco kost 1k en een hele goede plinth via ebay max 800 euro. En wat je dan voor een element en phonopre wilt kopen? Met name als je een phonopre 2e hands koopt (wat ook je bedoeling is?) dan kom je al niet eens tot de 5k. Óf je moet een Grail willen (tja, díe wil ik ook wel ) en een super element..... Nu vond ik bijvoorbeeld een 3k al ver boven budget, maar toen ik mijn Garrard kocht, had ik niet het idee dat alles bij elkaar toch behoorlijk zou oplopen.... . Maar 10? Nee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Ik kocht mijn Thorens 124 compleet gereviseerd volgens Hanze hifi specificaties zoals op hun site is te lezen voor e1500. Tel daar de 3012 sme en Benz gold bij beide gebruikt en ik zit op e2750. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Tja misschien kan je eens kijken of inruil niet een optie is bij Hanze. Een goede met een niet magnetisch plateau en een goede arm element combinatie. Andere optie is om helemaal naar een ander combinatie te kijken en de TD124 veder te laten voor wat hij is en over te doen aan iemand die daar wel iets mee kan. Ze zijn populair genoeg om er een goede prijs voor te kunnen krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Als Ronald van Eijk zegt dat hij goed is en geen (totale) revisie nodig heeft dan is dat zo. Die kun je gerust vertrouwen. Hanze stelt een hoge norm maar dat hoeft niet de jouwe te zijn. Verder ben ik het met bovenstaande sprekers eens dat het echt geen 10k hoeft te kosten. Maar houd 1 ding voor ogen: een draaitafel, in welke combinatie dan ook, wordt nooit een CD speler. Ik heb ze gehoord die erop leken, dat waren massaloopwerken. Als je dat echt wilt, dan valt de Thorens gewoon af. Elke Thorens of Linn of Ariston of afgeveerde tafel trouwens. Goede raad is duur, zeggen ze. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Verder ben je hier van harte welkom als mijn KThorens88 klaar is en draait, dan kun je je een beeld vormen hoe ver je kunt komen met een bescheiden afgeveerde tafel. Misschien vind je het wel heel mooi, ik weet het niet. Maar een CD speler ..... nee, dat wordt het nooit. Wil ik ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Maar houd 1 ding voor ogen: een draaitafel, in welke combinatie dan ook, wordt nooit een CD speler. Ik heb ze gehoord die erop leken, dat waren massaloopwerken. Als je dat echt wilt, dan valt de Thorens gewoon af. Elke Thorens of Linn of Ariston of afgeveerde tafel trouwens. De TD124 zit w.m.b. een beetje tussen massa loopwerk en afgeveerd in. Misschien wel best of both worlds? En is ie misschien daarom nog zo populair. Maar het is i.d.d. wel goed om je eerst eens af te vragen wat voor geluid je wilt: Het strenge (en ietwat saaie) van een massa loopwerk of het meer levendige van een geveerd loopwerk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Hoe dan ook tijdens de meeting bij mij vond Jongensdroom zijn Thorens goed klinken Zou het aan de Array vv van Hans van Liempd te danken zijn geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 http://new-hifi-classic.de/files/TonArm-Liste_ohne_Bilder.pdf http://new-hifi-classic.de/files/TA-Daten.pdf Hopelijk kunnen bovenstaande databanken ( Analogue Audio Association) wel de toets der kritiek doorstaan. Over 2 weken is het weer feest in Krefeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Dat beweer ik niet! Ik beweer dat het rommel wordt als je naar een winkel of expert gaat die alleen deze internetwijsheid hanteerd zonder iets meer te weten als rechtuit... Detail, maar het maakt wel het verschil! Ok, ok op die fiets, dan zitten wij weer wel op de zelfde golflengte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 oktober 2014 Report Share Posted 18 oktober 2014 Hoe dan ook tijdens de meeting bij mij vond Jongensdroom zijn Thorens goed klinken Zou het aan de Array vv van Hans van Liempd te danken zijn geweest. Misschien kan JD aangeven wat hij niet goed vind aan zijn huidige combynatie.Ik krijg namelijk het idee dat JD nu aan aan al massa loopwerken heeft beluisterd die inderdaad anders klinken dan de TD124. Een ander element of arm zal daar niet veel aan kunnen doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts