carl Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Ik ben dus bezig met mijn Thorens 160. Ik heb een mooi MDF plaat laten maken en nu moeten de gaten er nog in. Twee om het subchasis vast te zetten bij vervoer en twee ipv drie om het subchasis in te stellen. Is dat laatste een produktiefout of kan ik met twee gaten voor het subchasis volstaan. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Je kan het subchassis maar op 2 plekken vastzetten, nl aan de zijkanten. Dan lijken mij 2 gaten voldoende. Ik heb helemaal geen gaten meer in de bodemplaat. Ik ben niet van plan dat ding veel mee te nemen. En als het dan al moet, dan wordt er voorzichtig gereden en hoop ik dat de veren het subchassis hard genoeg naar boven drukken om de zwil op de plek te houden. (vervoer natuurlijk met het plateau ervan af ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus 2005 Author Report Share Posted 18 augustus 2005 Hai Sodeju, Maar het instellen van het subchasis doe je dat dan met de bodemplaat eraf? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Voor het instellen van het subchassis moet de bodemplaat er inderdaad af. Dat is bij het originele model ook zo. Maar in de onderplaat kan je beter gewoon een stuk of drie grote gaten maken. De geluidsdruk onder en boven het subchassis moet namelijk gelijk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 augustus 2005 Author Report Share Posted 25 augustus 2005 Bijna klaar (geverfd) met gaten. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 Plaatje??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 augustus 2005 Author Report Share Posted 26 augustus 2005 Hai Sodeju, Ik ga direkt op mijn deeltijddag een nieuwe computer kopen. Daarnaast moet er nog een digitale camera komen. Overigens wil ik nog cones onder de grondplaat doen, zou dat goed werken. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 Hai Sodeju, Ik ga direkt op mijn deeltijddag een nieuwe computer kopen. Daarnaast moet er nog een digitale camera komen. Overigens wil ik nog cones onder de grondplaat doen, zou dat goed werken. Carl En, heb je die grote gaten nog aangebracht in de bodem? Geen geintje hoor: De geluidsdruk moet boven en onder de DT gelijk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 augustus 2005 Author Report Share Posted 26 augustus 2005 Voor alle zekerheid heb ik dat natuurlijk gedaan. Naast de gaten voor het vastzetten van het chasis zitten er nog drie anderen in. Twee onder de schroeven om het chasis in te stellen en nog eentje extra. Ik denk aan cones onder de draaitafel. Die kan je er namelijk onder plakken ipv schroeven. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 Hoi, ik heb ook jaren met cones onder mijn TD 166 gespeeld, tot grote tevredenheid, maar iemand op het forum deed me wat twijfelen en vond, dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 augustus 2005 Author Report Share Posted 26 augustus 2005 Cones of dempers that's the question. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 Cones of dempers that's the question Ik ga voor cones. Staat mooier, klinkt (vaak) mooier, en daarmee hoeft de ondergrond niet perse helemaal waterpas te staan. (er vanuit gaande dat men in hoogte verstelbare cones gebruikt) Ik heb sinds vandaag ook 3 cones onder m'n draaitafel. Ik dacht dat m'n 'rack' al aardig goed waterpas stond. Zet ik m'n draaitafel er op, nog 'n keer de waterpas daarop....shit...nu niet dus 3 cones eronder geschoven...tot op de millimeter staat ie in mum van tijd alsnog waterpas Zoiets als dit dus: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 En, heb je die grote gaten nog aangebracht in de bodem? Geen geintje hoor: De geluidsdruk moet boven en onder de DT gelijk zijn. utopisch geneuzel Waarom? Ik kan het met argumenten motiveren. Is het de moeite waard om het uit te leggen of hou je het niet voor mogelijk dat het invleod heeft op de muzikale prestaties? Dan hoeft het van mij ook niet. Maar als je er niet op ingaat neem ik je reactie echt niet serieus. Kom dan ook niet meer met zo'n schreeuwerige reactie aub. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 Dat is waar Ravon, maar die grote gaten verminderen iig aanzienlijk de doosresonantie onder het plateau en dat is ook waar Jan op doelde denk ik. Iig scheelt alleen al het weglaten van de oorspronkelijke hardboard bodem aanzienlijk. Moet je hem natuurlijk weer niet plat op een dichte ondergrond zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 De lucht er in en met de oorspronkelijke hardbordbodem doet die bodem als "wand" ook wel leuk mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 augustus 2005 Author Report Share Posted 26 augustus 2005 Er zitten dus dezelfde gaten in als op de hardboardplaat en zelfs iets groter en zelfs een meer. Alco's idee van de cones ga ik volgen, de vraag is een beetje hoeveel geld die dingen moeten kosten. Ik zag ze overigens in een winkel in Arnhem in de etalage. Ik denk dat ik ze maar op stevigheid en uiterlijk ga kopen. Tot slot ik heb nog eens geexperimenteerd met bitumen. Heeft het zin die op de grondplaat te plakken en hoeveel. Ik ben een beetje bang dat als je teveel dempt de draaitafel levenloos gaat klinken. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 Cones of dempers that's the question Ik ga voor cones. Staat mooier, klinkt (vaak) mooier, en daarmee hoeft de ondergrond niet perse helemaal waterpas te staan. (er vanuit gaande dat men in hoogte verstelbare cones gebruikt) Ik heb sinds vandaag ook 3 cones onder m'n draaitafel. Ik dacht dat m'n 'rack' al aardig goed waterpas stond. Zet ik m'n draaitafel er op, nog 'n keer de waterpas daarop....shit...nu niet dus 3 cones eronder geschoven...tot op de millimeter staat ie in mum van tijd alsnog waterpas Zoiets als dit dus: Sorry...eh... maar dit zijn spikes, geen cones.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 En, heb je die grote gaten nog aangebracht in de bodem? Geen geintje hoor: De geluidsdruk moet boven en onder de DT gelijk zijn. utopisch geneuzel Waarom? Ik kan het met argumenten motiveren. Is het de moeite waard om het uit te leggen of hou je het niet voor mogelijk dat het invleod heeft op de muzikale prestaties? Dan hoeft het van mij ook niet. Maar als je er niet op ingaat neem ik je reactie echt niet serieus. Kom dan ook niet meer met zo'n schreeuwerige reactie aub. Bespaar je de moeite, ik heb er immers weinig kijk op. Geluid bestaat uit drukgolven waardoor de momentane druk niet op ieder willekeurig moment op ieder willekeurig punt in de ruimte gelijk KAN zijn. Je kunt gaten boren zoveel je wilt, een golffront (lage frequentie) zal zich altijd langs een object zoals een platenspeler bewegen waardoor lokale drukverschillen ontstaan. Deze drukverschillen kunnen in principe resonanties aanstoten of gedwongen trillingen veroorzaken. Wat je kunt doen is proberen een object in alle richtingen "transparant" te maken zodat het passerende golffront niet zorgt voor aanstoting van resonanties. Dat is praktisch niet uitvoerbaar. Waarschijnlijk is het effectiever om te zorgen dat het object lekker zwaar is. Toch wel raar heeeh? Zelf wel weer serieus reageren met allerlei stellingen, eraan toevoegen dat je er geen verstand van hebt, en tegelijk zeggen, dat ik me de moeite moet besparen... Hoe vind je dat nou zelf? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 En, heb je die grote gaten nog aangebracht in de bodem? Geen geintje hoor: De geluidsdruk moet boven en onder de DT gelijk zijn. utopisch geneuzel Waarom? Ik kan het met argumenten motiveren. Is het de moeite waard om het uit te leggen of hou je het niet voor mogelijk dat het invleod heeft op de muzikale prestaties? Dan hoeft het van mij ook niet. Maar als je er niet op ingaat neem ik je reactie echt niet serieus. Kom dan ook niet meer met zo'n schreeuwerige reactie aub. Bespaar je de moeite, ik heb er immers weinig kijk op. Geluid bestaat uit drukgolven waardoor de momentane druk niet op ieder willekeurig moment op ieder willekeurig punt in de ruimte gelijk KAN zijn. Je kunt gaten boren zoveel je wilt, een golffront (lage frequentie) zal zich altijd langs een object zoals een platenspeler bewegen waardoor lokale drukverschillen ontstaan. Deze drukverschillen kunnen in principe resonanties aanstoten of gedwongen trillingen veroorzaken. Wat je kunt doen is proberen een object in alle richtingen "transparant" te maken zodat het passerende golffront niet zorgt voor aanstoting van resonanties. Dat is praktisch niet uitvoerbaar. Waarschijnlijk is het effectiever om te zorgen dat het object lekker zwaar is. Toch wel raar heeeh? Zelf wel weer serieus reageren met allerlei stellingen, eraan toevoegen dat je er geen verstand van hebt, en tegelijk zeggen, dat ik me de moeite moet besparen... Hoe vind je dat nou zelf? Je hebt mij laten zien dat je behoort tot het type wat niet het fatsoen kan opbrengen om onterechte kwalificaties terug te nemen. Zolang ik er volgens jou geen kijk op heb kun jij je beter de moeite besparen om met mij te discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Ik zat te denken aan een bodem als een luidprekerfrontje. Dus 'n plaatje met een zo groot mogelijk gat en dan speakerdoek er omheen. Wanneer je dan iets verkeerd doet heb je niet gelijk 220V aan je vingers, en de boel is toch mooi open. Haudio zegt wel dat de armkabel van m'n LP12 op de bodem moet liggen,dus daar laat ik maar wat bodemplaat staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Ik zat te denken aan een bodem als een luidprekerfrontje. Dus 'n plaatje met een zo groot mogelijk gat en dan speakerdoek er omheen. Wanneer je dan iets verkeerd doet heb je niet gelijk 220V aan je vingers, en de boel is toch mooi open. Haudio zegt wel dat de armkabel van m'n LP12 op de bodem moet liggen,dus daar laat ik maar wat bodemplaat staan. Je hebt gelijk. Goeie oplossing. Maar de gaten hoeven ook weer niet zo supergroot dat je er met je hand helemaal in kunt, lijkt me. De gaatjes in het doek zijn ook niet groot. Het gaat om het resultaat: Boven en onder moet de geluidsdruk gelijk zijn. Ik denk dat Haudio er wel kijk op heeft. Lijkt me.... Een hobbyist die handelaar is geworden. Of andersom. Achtergrond van dat principe: Een verend subchassis werkt als een microfoon: hij zet het verschil in geluidsdruk onder en boven zich om in een beweging. Bij dichte bodem, ook bij kliene gaten is het in de kast een stuk stiller. Je genereert dus beweging. Met boven en onder gelijke geluidsdruk krijg je geen drukverschil en dus geen beweging. Het idee heb ik trouwens niet van mezelf. Maar grote gaten met doek ervoor lijkt me ook prima. De bodem moet wel stevig steun blijven geven natuurlijk. Volgens mij helpt een stevige zware plint bij alle soorten platenspelers. Maar dat is maar een eigen indruk van me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Ik zat te denken aan een bodem als een luidprekerfrontje. Dus 'n plaatje met een zo groot mogelijk gat en dan speakerdoek er omheen. Wanneer je dan iets verkeerd doet heb je niet gelijk 220V aan je vingers, en de boel is toch mooi open. Haudio zegt wel dat de armkabel van m'n LP12 op de bodem moet liggen,dus daar laat ik maar wat bodemplaat staan. Je hebt gelijk. Goeie oplossing. Maar de gaten hoeven ook weer niet zo supergroot dat je er met je hand helemaal in kunt, lijkt me. De gaatjes in het doek zijn ook niet groot. Het gaat om het resultaat: Boven en onder moet de geluidsdruk gelijk zijn. Ik denk dat Haudio er wel kijk op heeft. Lijkt me.... Een hobbyist die handelaar is geworden. Of andersom. Achtergrond van dat principe: Een verend subchassis werkt als een microfoon: hij zet het verschil in geluidsdruk onder en boven zich om in een beweging. Bij dichte bodem, ook bij kliene gaten is het in de kast een stuk stiller. Je genereert dus beweging. Met boven en onder gelijke geluidsdruk krijg je geen drukverschil en dus geen beweging. Het idee heb ik trouwens niet van mezelf. Maar grote gaten met doek ervoor lijkt me ook prima. De bodem moet wel stevig steun blijven geven natuurlijk. Volgens mij helpt een stevige zware plint bij alle soorten platenspelers. Maar dat is maar een eigen indruk van me. Een plaat met gaten kan ook behoorlijk resoneren. Wel op een veel lagere frequentie omdat de plaat slapper is. Geen bodemplaat en een dempende laag onder de draaitafel is volgens mij het best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Als je een 18 mm of 22 mm dikke bodemplaat voorziet van niet al te grote gaten, zodat de geluidsdruk toch voldoende wordt gekompenseerd (hoeveel is daar voor nodig- wat is flink groot wat de gaten betreft) zal hij echt niet zoveel meer resoneren dan een plaat zonder gaten, lijkt me. Als de geluidsdruk binnen en buiten de DT maar gelijk is. Resoneert iig veel minder dan de slappe standaard - onderplaten. Je kunt natuurlijk je plint ook voorzien van stevige overstekende koppelbalkjes. Plint zelf zou ik wel zwaar uitvoeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 (...) Bij dichte bodem, ook bij kliene gaten is het in de kast een stuk stiller. (...) Beste Headshell, Ongetwijfeld zal een dichte kast bepaalde frequenties dempen. Maar voor andere frequenties is de kast akoestisch meer "lek" dan jij vermoedelijk denkt. Alle onderdelen van de draaitafel, en dus ook alle panelen van de kast, hebben bovendien eigenresonanties en de daarbij behorende staande-golfpatronen. Bovendien vormen onderdelen samen in dit opzicht criminele organisaties: de kast als geheel heeft ook weer een eigen resonantiepatroon. Ook de luchtmassa in de kast resoneert dat 't een onlust is. Al die eigenresonanties worden door de weergegeven muziek aangestoten. Eigenlijk zou je de platenspeler dus niet in de kamer moeten plaatsen waarin je luistert... Maar dat stuit wellicht op praktische bezwaren? Waarschijnlijk is het dan maar 't beste om - alle panelen van de draaitafelbehuizing te verzwaren en te verstijven door er aan de buitenzijde bijvoorbeeld speksteen op- of tegenaan te lijmen, - de binnenzijde van de panelen te bekleden met bitumen, - de holle ruimte zoveel mogelijk te dempen met langharige wol (zorg ervoor dat die niet in de motor, tussen de snaar of andere bewegende delen komt!), - de onderplaat weg te laten, - de nog resterende resonantiefrequentie (meten met behulp van spectrumanalyzer en meetmicrofoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Wow! Een "Pick Up" met bass reflex! allemaal goeie idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts