Jump to content

Grondplaat Thorens 160

carl
 Share

Recommended Posts

Waar zo'n simpele vraagstelling toe kan leiden. Overigens vraag ik me af of demping zijn grens niet heeft. Ik ga die Thorens echt niet "sufdempen.

Carl

Wanneer je denkt dat de klank van je draaitafel door de kast gemaakt wordt, ben je denk ik niet goed bezig.

:)

Hai Hans,

Ik denk niet dat de klank van een draaitafel volledig bepaald wordt door de klank van de kast. Toch is het zo dat veel gebruikers adviseren te dempen met bitumen. Als dempen met bitumen de klank (positief) beinvloedt dan moet er ook iets zijn als te veel dempen. Ik wil daarom stapsgewijs te werk gaan.

Wat beinvloedt de klank nu het meest bij draaitafels? Ik weet het niet maar denk wel dat op jouw LP 12 en mijn Oracle eenzelfde arm en element anders zal klinken. Dat heeft zeker te maken met feit dat jij een kast hebt en ik niet, dat de mariaalkeuze anders is enzovoort.

Carl.

Beste Carl,

Je hebt gelijk dat je ook teveel kan dempen. Zo'n platenspeler kun je dan vergelijken met een slechte fanfare. Een goeie fanfare speelt muziek, een slechte alleen noten. Als een platenspeler helemaal klankdood is, maakt ie geen muziek meer, maar speelt ie noten.

Gelukkig is het (bijna) niet mogelijk een Thorens TD160 klankdood te maken. Je kan er dus lustig op los experimenteren.

Let er wel op dat je GEEN kastgeluiden krijgt. Wat Hans zegt klopt, maar is misschien verkeerd op te vatten. De kast mag niet bijdragen aan de klank van de platenspeler. Helaas een utopie, maar gezien bovenstaand toch gelukkig beter zo.

Waar je voor uit moet kijken is dat de kast klankbepalend is voor het geluid van de platenspeler. In dat geval zit je op de foute weg. Dat is ook wat Hans zegt.