Jump to content

Hoelang nog cd spelers?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Op een engels forum woedt een discussie. Teneur is dat het heel snel afgelopen is met de cd speler. Bijna geen fabrikant brengt nog een nieuwe cd speler op de markt. De Ipod heeft het overgenomen. Er zijn systemen waar je thuis de Ipod inzet en dan overal muziek hebt.

Vanwege de nog maar geringe verkoop van cd's zou :huh: den ook platenfabrikanten overwegen met cd's te stoppen. Het loont niet meer.

Toen ik 3 jaar geleden voor het eerst op dit forum kwam, werden er volgens mij ook al dit soort berichten gepost/discussies gehouden. Denk dat het zo'n vaart niet zal lopen, al is de gemiddelde consument natuurlijk al lang overstapt op multi-spelers (of gaan dat doen als hun cd-speler het begeeft)...

Ik denk ook niet dat 't zo'n vaart zal lopen.

Lijkt me ietsie overdreven.

Ok, langzaam aan gaan we wel de verkeerde kant op, maar ik hoop dat de CD nog jaaaaaaren blijft, en dat we niet masaal verplicht worden om die goedkope (niet in financiele zin bedoeld) MP3 crap te moeten gebruiken.

Het lijkt me een regelrache nachmerrie. :o:(

Voor mij gaan PC's en (serieuze) HiFi en muziek luisteren nog steeds niet samen!

Als 't wel eenmaal een feit is, dan krijgen we wellicht net zo'n 'revival' als de laatste jaren met vinyl/draaitafels 't geval is :rolleyes:B)

Beste medelezers,

Hoe lang de cd-speler blijft weet ik ook niet. Wel weet ik dat Krell met de bouw bezig is van een geheel nieuw soort cd-speler. Een met een "rode" laser erin. Nu wordt in alle cd-spelers een blauwe laser gebruikt. De vervanging van de blauwe moet een nog duidelijker, natuurgetrouw, sneller en een beter podium wegzetten.

Chilly

Het geheel is meer dan de som der delen.

Beste medelezers,

Hoe lang de cd-speler blijft weet ik ook niet. Wel weet ik dat Krell met de bouw bezig is van een geheel nieuw soort cd-speler. Een met een "rode" laser erin. Nu wordt in alle cd-spelers een blauwe laser gebruikt. De vervanging van de blauwe moet een nog duidelijker, natuurgetrouw, sneller en een beter podium wegzetten.

Chilly

Het geheel is meer dan de som der delen.

Dit is nieuw voor mij :blink::huh: . Zover ik weet, werken alle cd-spelers mer een rode laser, althans een die nabij infra rood licht uitzend en opvangt.

De blauwe laser is idd in ontwikkeling en is eigenlijk al klaar. Deze zal, zover ik weet, ingezet worden in de Blue-ray DVD spelers, omdat deze kleinere putjes kan lezen. Kleinere putjes betekend meer info op een disc.

De huidige rode laser is om DVD te lezen. Die bestaat dus al. Eerder kwamen er ook al dvd spelers uit met een dubbele laser, nl rood en nabij infra rood, zodat deze ook de normale cd kan afspelen.

Een met een "rode" laser erin. Nu wordt in alle cd-spelers een blauwe laser gebruikt.

Als het goed is, hebben alle huidige CD-spelers een rode laser. Dit kun je ook goed zien wanneer je de kap eraf haalt, en het powerknopje indrukt. Je ziet dan spindelmotor even draaien, en de laser rood oplichten, en focuseren. {dit alles om de CD uit te lezen}

Dat het met de CD over een paar jaar afgelopen is, daar ben ik van overtuigd. De trent is straks met de PC van het internet downloaden en afspelen op de PC/surroundset. Alles is dan geintegreerd in

al is de gemiddelde consument natuurlijk al lang overstapt op multi-spelers (of gaan dat doen als hun cd-speler het begeeft)...

De tweedehands markt wordt voor ons steeds interessanter. Nog even en je kunt een Wadia 860 kopen voor een prikkie. Of een Krell FPB-600 stereo eindversterker voor een paar honderd Euro. :D

Niet alles is somber qua toekomst. :D

Groeten

Edwin

Iedereen over naar MP3?

Zelf zie ik overeenkomsten met onwikkelingen in de fotografie van de laatste jaren. Door massale overstap naar digitaal heeft de foto-detail-handel zwaar weer. Digitale fotografie is zeker niet beter, wel makkelijker en goedkoper en wordt geleverd in strakke apparaatjes...

MP3 is niet beter, maar... makkelijker en goedkoper en ook hier zijn sexy kastjes. Consumenten zijn over het algemeen erg gevoelig voor deze argumenten...

Laten we hopen dat er deze keer wel wordt gekozen voor kwaliteit en dat CD-spelers tot in lengte van jaren beschikbaar zullen blijven. :unsure:

Laten we hopen dat er deze keer wel wordt gekozen voor kwaliteit en dat CD-spelers tot in lengte van jaren beschikbaar zullen blijven.  :unsure:

Voorbespeelde cassettebandjes zijn ook nog steeds te koop. Je moet er alleen voor naar Nigeria, Pakistan of de Filipijnen :rolleyes:

al is de gemiddelde consument natuurlijk al lang overstapt op multi-spelers (of gaan dat doen als hun cd-speler het begeeft)...

De tweedehands markt wordt voor ons steeds interessanter. Nog even en je kunt een Wadia 860 kopen voor een prikkie. Of een Krell FPB-600 stereo eindversterker voor een paar honderd Euro. :D

Niet alles is somber qua toekomst. :D

Groeten

Edwin

Welkom in de "anorak league"! :D Die tendens merk ik de laatste tijd ook op: ooit beestig dure (en beestig goede) CD spelers voor een prikkie! Versterkers gratis op straat! (ik heb al een Luxman R 1040, een "dikke" Akai, Yamaha AX 450, Luxman 111z CD, Sony DTC57ES dat, Celestion boxen, een Thorens TD 125, enz... oh ja en een 5tal budgetCDspelers van Sony, Akai, ...radio's... :unsure: ). Full house maar je krijgt het aan de straatstenen niet meer kwijt...

Mijn Philips CDR 880 begint stillekesaan aan pensioen te denken... ik ga nooit meer voor een CD recorder (behalve misschien een Marantz CDR 17 voor 100 eur of zo...). Nee een nieuw medium is de CF recorder, zowel Marantz, Tascam, Roland (wie volgt) brengen stad-alone CF recorders uit; alle formaten schrijfbaar; ook upsampling, SACD, enhanced formats alsook MP3 voor in de wagen bvb... voordeel: kleinere apparaten, flexibel, veel minder mechanische onderdelen (loopwerk ed)... daar wil eventueel nog wel in investeren...grtz RastaPhil <_<

Denk dat we over niet al te lange tijd HD recorders ook speciaal voor audio gaan zien verschijnen. Zijn er eigenlijk al, zij het vermomd als DVD recorder. Muziek wordt downloaden van internet. Maar zo snel als het bij de introductie van de CD is gegaan zal het niet worden denk ik.

;)

Op een engels forum woedt een discussie. Teneur is dat het heel snel afgelopen is met de cd speler. Bijna geen fabrikant brengt nog een nieuwe cd speler op de markt. De Ipod heeft het overgenomen. Er zijn systemen waar je thuis de Ipod inzet en dan overal muziek hebt.

Vanwege de nog maar geringe verkoop van cd's zou :huh: den ook platenfabrikanten overwegen met cd's te stoppen. Het loont niet meer.

ja het merendeel van de consumenten kiest voor kwantiteit ipv kwaliteit, het is zeer triest :( oke ipod ziet er mooi uit maar ja het blijft een gecomprimeerd systeem dus wordt wat wegelaten wat je zogenaamd niet hoort. hifi?????????????????? nee zeg ik.

robin

Het vreemde is dat ik in een audio blad (weet niet meer welk) onlangs las dat stereo versterkers weer in komen. Maar of dit serieus genomem moet worden?

nou ik heb onlangs ergens iets gelezen dat veel mensen surround en downloaden een beetje zat zijn en weer terugwillen naar stereo.

robin

ja het merendeel van de consumenten kiest voor kwantiteit ipv kwaliteit, het is zeer triest :( oke ipod ziet er mooi uit maar ja het blijft een gecomprimeerd systeem dus wordt wat wegelaten wat je zogenaamd niet hoort. hifi?????????????????? nee zeg ik.

robin

Beste rli,

Nee het is GEEN gecomprimeerd systeem!. Het is een hardisk muziek opslag/afpseel medium. Je lkunt er inderdaad gecomprimeerde bestanden alla mp3, apple lossless etc. opzetten. Echter kun je er ook ongecomprimeerde bestanden opzetten. Het importeren van 1:1 AIFF bestanden is mogelijk. Dit vraagt dan wel 4,9Mb schijfruimte.

Groeten,

Bas

robin

Beste rli,

Nee het is GEEN gecomprimeerd systeem!. Het is een hardisk muziek opslag/afpseel medium. Je lkunt er inderdaad gecomprimeerde bestanden alla mp3, apple lossless etc. opzetten. Echter kun je er ook ongecomprimeerde bestanden opzetten. Het importeren van 1:1 AIFF bestanden is mogelijk. Dit vraagt dan wel 4,9Mb schijfruimte.

Groeten,

Bas

4,9MB is wel erg klein. Ik neem aan dat je 4,9GB bedoeld :rolleyes:;)

BTW, dat gedoe met de plaats die software inneemt is wel belachelijk. Nu heb je een PC nodig met 512MB RAM, 40GB HDD en nog een aantal toeters en bellen om een simpel briefje te tikken. En dan te bedenken dat de complete besturing voor de Apollo 11 slechts enkele kB in beslag nam voor een reis naar de maan en terug :blink::blink::blink: