Jump to content

Magnat Vector 55

Edwin Snoek
 Share

Recommended Posts

Meestal lees je een review van vaak dure en zelfs peperdure luidsperkers, maar ik wilde toch even de aandacht vestigen op deze bijzondere luidsprekers van Magnat. Dit is echt gewoon een prijspakker die je tegenwoordig voor 'Aldi-prijzen'op het internet vind.

Een paar Magnat Vector 55 luidsprekers kost nu op het internet 320 Euro {159 Euro/stuk}. De nieuwprijs was destijds 1300 Gulden per paar, wat ook nog steeds erg weinig geld is voor zoveel luidspreker.

vector55.jpg

magnatv55gr.jpg In 3 kleuren verkrijgbaar.

Door veel lovende kritieken in de audiobladen, en na aanmoedigen van kennissen, heb ik maar eens een paar Magnat's besteld bij een internetwinkel, gewoon om ze eens thuis te proberen. Bleken het thuis toch "kleurdozen" te zijn, dan zou ik ze zo weer kunnen verkopen op het internet.

Het is wel grappig, dat ik een vooroordeel had als het om Duitse luidsprekers ging. Als ik namen zoals MB-Quart, JBL, of Magnat hoorde, dan dacht ik gelijk aan luidsprekers die boemen in het laag en sissen in het hoog. En dat ze daarnaast ook veel kastkleuring zouden laten horen. Vroeger was dat ook vaak zo, maar dat is kennelijk verleden tijd.

Ik wil bewust geen review schrijven met allerlei termen, zoals: "Ik hoor hout in de instrumenten", of "ik hoor de drummer nu 4 meter naar achteren staan". of "ik hoor het nagelvijlsel van de snaren afspringen", want daar heb ik een beetje veel moeite mee gekregen. :D

Om te beginnen is de Magnat Vector 55 een D'appolito luidspreker, waarvan het erg belangrijk is dat de tweeter op oorhoogte staat. Zelf ben ik altijd erg gecharmeerd geweest van het D'appolito principe, omdat het geluid zich mooi centreert rond de tweeter. Door deze opstelling klinken de luidsprekers, {Mist je de tweeter op oorhoogte plaatst}, als een puntbron, wat ik ook telkens weer bijzonder vind als ik het hoor.

Het stereobeeld staat in de hoogte en breedte rotsvast en stabiel. Iets wat ik vaak

vind ontbreken bij 3 of meerwegsystemen. Het klinkt dan vaak wel heel gedetailleerd, maar vaak klinkt het stereobeeld ook een beetje difuus. Je hoort vaak de verschillende units in "trapjes" boven of onder elkaar staan. Dat is bij een D'appolito zelden het geval, mits je de tweeter maar op oorhoogte plaatst , want dan alleen werkt dit principe zeer goed. Dus moet je vaak met standaarden aan de gang, die de luidsprekers verhogen. Vaak krijg je dan optisch wel grote luidsprekers in de kamer, maar dat neem ik graag voorlief. Ik ben Dokter Joseph D'appolito nog steeds dankbaar voor zijn vinding, wat er tevens voor heeft gezorgd, dat er veel luidsprekers in D'appolito opstelling te koop zijn.. En volledig terecht. :)

Het luisteren naar de Magnat Vector 55

Na het op oorhoogte opstellen van de luidsprekers ben ik eens gaan luisteren.

In eerste instantie kreeg ik een heel mooi open middengebied voorgeschoteld, die heel open klinkt, maar zeker niet opdringerig. Het midden en hoog heeft zelfs een fluweelzacht karakter wat heel veel samenhang kent.

Het hoog sluit ook heel mooi naadloos aan op het midden en je hoort helemaal geen overgangsgebied. Het midden en hoog kent een sublieme samenhang, het werkt uitstekend met elkaar samen. Het heeft zelfs een beetje de samenhang, zoals een elctrostaat dat kan hebben. Het hoog is duidelijk aanwezig en heel verfijnt. Je hoort heel veel details uit de muziek oplichten, zonder ook maar een randje scherpte, of overdreven randvervormingen.

Het bijzondere vind ik, dat het hoog prominent aanwezig is, maar dat het nooit geen seconde irriteert. Het blijft allemaal heel schoon en wordt nooit 'snijdend' in je gehoor. Het geluidsbeeld is bij tijd en wijlen zelfs erg homogeen te noemen, met veel klankverschillen. Van een monotoon en vlak geluidsbeeld is absoluut geen sprake. De luidsprekers zijn zelfs in staat om de klank van de verschillende instrumenten te laten horen. {Ik hoor 'hout' :D} Juist door het onderscheidend vermogen in klankkleuren krijg je vaak een mooi driedemensioneel geluidsbeeld. Klankkleuren bepalen vaak ook de 'diepte' in het geluidsbeeld. Dat is bij deze luidspreker zelfs erg goed te noemen.

En hoe klinkt het laag dan?

Het laag gaat diep en is nagenoeg vrij van kleuring. Het is wel belangrijk, dat de luidsprekers minstens 50 centimeter van de muur staan opgesteld, omdat er twee basreflexpoorten aan de achterzijde zitten.. Stel je ze te dicht bij de muur op, dan wordt het laag overweldigend en overheersend. Het klinkt dan ook erg wollig en rond, en ook nog eens veel te hard in volume. Een stukje naar voren schuiven deed echt wonderen. Het laag klinkt dan weer mooi in balance met het midden en hoog.

Grote luidsprekers zijn zowiezo in mijn huiskamer erg moeilijk te plaatsen, vanwege de opslingering in het laagmidden. Plaats ik ze in de lengterichting van de kamer, dan hoor ik nagenoeg geen laag meer, en lijkt alsof je alleen maar zit te luisteren naar het midden en hoog. Alsof de woofer defect is. :) Dus dat is geen optie.

Samengevat, is dit een bijzondere luidspreker die voor een weggeefprijs op het internet te vinden is.

De bijzonder kwaliteiten zitten 'm vooral in het midden en hoog, met erg veel samenhang. Hierdoor klinken stemmen en instrumenten erg natuurlijk, maar ook vol met eigen klankleuren. Het heeft zelfs audiofiele trekjes van een hoog niveau. En ook de schoonheid van het midden en hoog is van een hoog niveau.

Het hoog kan bij sommige platen prominent aanwezig zijn, maar is nooit agressief, snijdend, of overheersend. Het hoog klinkt bij tijden zelfs fluweelzacht met heel veel schoonheid in zich. Daarnaast is het ook bijzonder gedetailleerd. Het is een tweeter die ook in veel duurdere Magnat luidsprekers wordt gebruikt.

Het laag is ook dik in orde, maar is wel erg gevoelig voor de juiste opstelling. Het is geen luidspreker voor kleine luisterruimte's. Ze willen het liefts vrij staan, om een beetje te kunnen 'ademen'.

Het rendement is hoog met 91 DB, en hebben een impedantie van 4 ohm. Ze zijn ook makkelijk aanstuurbaar. Zelfs op relatief kleine versterkers slipt het geluidsbeeld niet dicht. Het zakt ook niet in elkaar, al mis je wel de druk in het laag, wat een grote versterker met deze speaker kan doen. Maar dat geld voor de meeste luidsprekers. Dit zijn echt luidsprekers die een goede versterker verdienen, want het zijn gewoon hele goede luidsprekers, ondanks de zeer lage prijs.

De kastbouw is ook bijzonder en is opgebouwd uit 28mm MDF. als je erop tikt, dan klinken ze gewoon massief. Werkelijk prachtig gebouwd.

Kortom, erg mooie luidsprekers voor een prijs, waar je om moet lachen, als je ze hoort. Het is voor mij ook onbegrijpelijk waar dit soort fabrikanten de winst uit halen, als je ze voor dit soort bedragen op de markt brengt.

Prachtige laagmid units om te zien, met ook nog eens een bijzondere keramische tweeter en een mooie solide "dode" behuizing, inclussief fineerlaag, en dat voor een prijs waar je net een stuk of 15 CD's voor koopt... :D

Groeten

Edwin

Leuke review Edwin! Vooral ook omdat er eens een keer een goedkope speaker wordt gerecenseerd. Iets wat ik ook nog kan betalen zeg maar :D Hoewel ik 'm waarschijnlijk niet zou kopen (als ik iets zou zoeken in deze prijsklasse), vanwege die baspoorten. M'n ouders hebben ook speakers met baspoorten aan de achterkant en ze moeten hun speakers dicht tegen de muur plaatsen (vanwege de ruimte). Dat geeft idd nogal veel bas en ook vooral een wollige bas. Gek genoeg vind ik het vaak wel leuk om te horen, maar na een tijdje gaat het wel vervelen/irriteren. Vooral ook omdat het hoog lang niet zo hard doorkomt (misschien wordt het wel overstemd door het laag)... Bij m'n eigen speakers heb ik hier geen last van. Daarbij zit een passieve unit aan de voorkant. M'n speakers zijn qua (nieuw)prijs overigens wel redelijk vergelijkbaar...

Ha Henrie

Dank je wel :)

Het is wel grappig om een samenvatting te geven van zulke goedkope luidsprekers. Maar juist omdat ik ze zo bijzonder vind, moest ik het hear toch even posten. Het is bijna audiofiel onverantwoord. :D

Wat het laag betreft had ik de basreflexpoorten ook het liefst aan de voorkant gehad. Dan kun je ze ook veel makkelijker richting de muur plaatsen. Volgens mij is het puur optisch, waarom ze dit doen, zodat je niet van die grote gaten in het front ziet zitten. Het oogt ook wel mooier, maar het maakt het plaatsen zeker een stuk lastiger. helaas plaatsen steeds meer fabrikanten de poorten aan de achterkant.

Maar als je een beetje de ruimte hebt om te schuiven, dan komt het wel goed. En het is hier bij mij thuis ook zo, dat als je de luidsprekers te dicht naar de muur schuift, het hoog overstemt wordt door het laag, waardoor het hoog lijkt te verdwijnen. Ook wordt dan het laagmidden aangedikt, waardoor de luidsprekers een zwoel, warm, wollig karakter krijgen

Plaats je ze dan weer meer in de vrije ruimte, dan klinken ze weer neutraal en open, zonder aangedikt laag/mid.

Het zijn ook zeker geen luidsprekers voor een kleine slaapkamer, of om in een hoek tussen de kasten te plaatsen, want dat komt niet goed.

Staan ze vrij, dan is het een dijk van een luidspreker. :)

Groeten

Edwin

• 2 weeks later...