Jump to content

Kabel klank toch onzin

Robbert
 Share

Recommended Posts

Als iemand verschil hoort , dan hoort hij verschil,wat dat verschil ook is maakt niet uit. Een wijnkenner kan ook gigantisch de fout in gaan. Dat gebeurt dan incidenteel. Iemand die niet zoveel met audio heeft zal het verschil ook niet zo snel horen. Er wordt minder op detail gelet. Iemand die met kabels e.d. bezig is, let op kleine details bv. :dat kleine achtergrondkoortje, dat snelle basriffje etc. etc.

MIjn huisarts gelooft niet in acupunctuur maar geeft wel natuurkruiden bijtijd en wijle. Wat werkt wel, wat werkt niet? god mag het weten. Gewoon luisteren naar wat JIJ mooi,goed, lekker ... vindt. En vooral blijven bekvechten

Die hele test zegt mij 0,0, nix,nada, noppes

Ik hoor nog steeds met m'n oren i.p.v. met meetcijfers, en ik hoor (ONbevooroordeeld) kleine tot soms grote verschillen tussen diverse ls-kabels.

Tussen interlinks hoor ik vrij weinig verschil, maar bij ls-kabels wel.

Waarmee ik absoluut niet wil beweren dat duur(der) altijd beter klinkt.

Ik heb nu een kabel van slechts 4,50 p.m. tussen m'n versterker en speakers, en die klinkt echt heeel anders dan bijvoorbeeld een setje Van den Hul CS122 of Transparent The Wave. (had ik toevallig ook nog liggen, vandaar die vergelijking)

Dat verschil is zo duidelijk, dat elk gezond nuchter mens met goedwerkende oren dit wel kan/moet horen.

Ik las het artikel en heb het daarom hier gepost. Ook ik hoorde ooit tot de kabelongelovigen, totdat ook ik moest erkennen wel degelijk verschillen te horen tussen de diverse merken. Ik heb laatst nog eens de "ouderwetse" koperen kabel er tussen gehangen; die met dat doorzichtige plastic. Hij was er ook weer heel snel tussenuit........ :rolleyes:

Ik las het artikel en heb het daarom hier gepost. Ook ik hoorde ooit tot de kabelongelovigen, totdat ook ik moest erkennen wel degelijk verschillen te horen tussen de diverse merken. Ik heb laatst nog eens de "ouderwetse" koperen kabel er tussen gehangen; die met dat doorzichtige plastic. Hij was er ook weer heel snel tussenuit........ :rolleyes:

Dat koper met dat doorzichtige plastic kocht ik voor het eerst in pak weg in 1976. Was voor die tijd best wel duur en dik. Ben de naam even kwijt. Meestal was het merkloos,maar dit soort luidsprekerSNOER( zo noemden wij dat toen) had een naampje.Heb nog wat liggen . Is helemaal vergeeld. Misschien is die kabel nu goed op dronk. Was het eengoed kabeljaar?

Tja daar zijn we weer, het verschil tussen horen en meten. Het is al eerder gezegd in deze topic. Horen doe ik met mijn oren meten (ossiloscoop (of hoe je het ook schrijft) en andere meet apparatuur met beeldscherm informatie) met mijn ogen. Als ik vind dat een b.v. v/d Hull beter klinkt dan een DIY kabel dan vind en hoor ik dat. Smaken verschillen nou eenmaal. Het wordt echt tijd dat we dat gaan accepteren. Ik vind mijn Sony scd 777es geweldig klinken, jij?

Andre.

AUB niet antwoorden op de laatste vraag!!!!!!!!

Als iemand verschil hoort , dan hoort hij verschil,wat dat verschil ook is maakt niet uit. Een wijnkenner kan ook gigantisch de fout in gaan. Dat gebeurt dan incidenteel. Iemand die niet zoveel met audio heeft zal het verschil ook niet zo snel horen. Er wordt minder op detail gelet. Iemand die met kabels e.d. bezig is, let op kleine details bv. :dat kleine achtergrondkoortje, dat snelle basriffje etc. etc.

MIjn huisarts gelooft niet in acupunctuur maar geeft wel natuurkruiden bijtijd en wijle. Wat werkt wel, wat werkt niet? god mag het weten. Gewoon luisteren naar wat JIJ mooi,goed, lekker ... vindt. En vooral blijven bekvechten

ha helemaal mee eens ;)

robin

Die hele test zegt mij 0,0, nix,nada, noppes

Ik hoor nog steeds met m'n oren i.p.v. met meetcijfers, en ik hoor (ONbevooroordeeld) kleine tot soms grote verschillen tussen diverse ls-kabels.

Tussen interlinks hoor ik vrij weinig verschil, maar bij ls-kabels wel.

Waarmee ik absoluut niet wil beweren dat duur(der) altijd beter klinkt.

Ik heb nu een kabel van slechts 4,50 p.m. tussen m'n versterker en speakers, en die klinkt echt heeel anders dan bijvoorbeeld een setje Van den Hul CS122 of Transparent The Wave. (had ik toevallig ook nog liggen, vandaar die vergelijking)

Dat verschil is zo duidelijk, dat elk gezond nuchter mens met goedwerkende oren dit wel kan/moet horen.

heel wat anders maar het heeft met kabels te maken.

ik dacht vanmorgen kom laat ik alle coaxkabels eens vervangen door hirschman bekabeling met hirschman aansluitpluggen en f-connectoren voor de sat tuner en dakantenne.

eerst had ik normaal coaxkabel van een goede kwaliteit met standaard kunststof aansluitstekkers alles was toen ook goed aangesloten. ja en nu met de hirschman shit is vooral met de cai het tv beeld echt ruisvrijer en de signaalmeter op m'n sony 5es tuner en sat. tuner slaat ook wat verder uit en met klassieke muziek op radio 4 met de sony is nu echt geen ruis waarneembaar. Dus betere kabels zorgen dus voor betere signaaloverdracht en waarom zou dat ook niet hoorbaar zijn? de hirschman pluggen zien er bovendien zeer profi uit.

robin

het zorgt , st-sa

Ik vind mijn Sony scd 777es geweldig klinken, jij?

Andre.

AUB niet antwoorden op de laatste vraag!!!!!!!!

ruilen voor een arcam alpha 8se :lol: mazzelaar met zo'n mooie sony. over 30 jaar doet tie het nog denk ik.

robin

Ik heb dus ook een 8SE. Zoals Sodejuu al aangaf, hebben we gisteren eerst 2 DAC's en daarna een 4-tal interlinks geprobeerd. Welnu, die relatief goedkope DAC's maakten toch al een behoorlijk verschil. En na de keuze van de DAC daar ook nog een vergelijk met een viertal interlinks gedaan. Mijn eigen interlink, de Straight Wire Rhapsody bleek ontzettend schel te klinken. En met de Silverbullit klonk hij het het beste, dit is een (door hem zelfgemaakte) zilveren interlink.

Dat een losse DAC zoveel verschil zou uitmaken, had ik niet verwacht :huh:

versterkerklank zal ook wel onzin zijn. oh ja en cd-speler klank ook.

;)

Versterkers vervormen tientallen / honderden keren meer dan CD spelers. Een versterker met een te grote uitgangsweerstand (slecht ontworpen buizenbakken bijvoorbeeld) kan het frequentieverloop van de speaker beinvloeden (met name in het basgebied) dus dat versterkers een 'klank' hebben zou goed kunnen. Ook achtergrondruis (zeker als de supply rails van de versterker erg hoge spanning heeft) kan wellicht een rol spelen. Verschillen in klank tussen CD spelers, dat zal hear altijd wel een discussiepunt bijven denk ik.

INTERESTING

Inderdaad erg interesting. In die zin dat ik het tot nog toe voor onmogelijk gehouden heb dat er zoveel onzin in een pseudo technische paper kan staan.

EDIT: Non Oversampling DACs without a filter measure terribly !!!!! No good marketing, haha !! But we, DIY audiophiles don't care, don't we?

Prachtig. De audiofielen staan boven metingen die torenhoge ruis/vervorming componenten laten zien.

versterkerklank zal ook wel onzin zijn. oh ja en cd-speler klank ook.

;)

Versterkers vervormen tientallen / honderden keren meer dan CD spelers. Een versterker met een te grote uitgangsweerstand (slecht ontworpen buizenbakken bijvoorbeeld) kan het frequentieverloop van de speaker beinvloeden (met name in het basgebied) dus dat versterkers een 'klank' hebben zou goed kunnen. Ook achtergrondruis (zeker als de supply rails van de versterker erg hoge spanning heeft) kan wellicht een rol spelen. Verschillen in klank tussen CD spelers, dat zal hear altijd wel een discussiepunt bijven denk ik.

Beste s0000884,

Ja, dat is helemaal waar.

Een luidspreker is heel slecht t.o.v. een versterker of Cd-speler als je naar de hoogte van de vervormingsgetalletjes blijft staren wat jij kennelijk doet en wat ook in jouw boeken staat.

Wellicht zou je kunnen bedenken dat het karakter van de vervormingsgetalletjes bij Cd-spelers, versterkers en andere apparatuur zodanig anders is dan bij luidsprekers, dat sommigen onder ons toch verschillen tussen versterkers of Cd-spelers op diezelfde speakers kunnen horen.

In dezelfde sfeer ligt de keuze van sommige onderdelen van onze Cd-spelers.

De digitale chipjes in onze Cd-spelers b.v. ruisen allemaal een beetje. De chipjes in de duurdere spelers worden ondanks dat geselecteerd op de soort ruis. Dat maakt ze uiteraard ook duurder. Dat zou een reden kunnen zijn dat er Cd-spelers zijn die wat vriendelijke, muzikaler overkomen. Denk je niet ?

Ik vind het overigens wel jammer voor je dat je dat allemaal niet kan horen. Maar goed iedereen heeft z'n eigen kwaliteiten. Jij bent weer ergens anders beter in.

mvg

Gert

Maar goed iedereen heeft z'n eigen kwaliteiten. Jij bent weer ergens anders beter in.

mvg

Gert

Dat hebben we de afgelopen weken kunnen lezen.........dogmatisch gezwets......of is dat geen kwaliteit :rolleyes:;)

Beste Ruud,

Jazeker, ik vind dat ook een kwaliteit.

Alleen wordt die vaak als negatief gezien.

Erger is natuurlijk is dat s0000884 op geen enkele manier wil aannemen dat er enige ontwikkelingen zijn geweest in de audio sinds de jaren 80. Trouwens niet in de audio alleen. Hij lijkt daar niets van meegekregen te hebben. Geeft hij ook toe want alle 5000 audiobladen zijn reclamebladen. Kennelijk op dat vlak ook geen onderscheidingsvermogen. Je hebt nou eenmaal mensen die helemaal vastzitten in hun eigen denkpatroon. Ik vind s0000884 overigens wel veel beter dan Ruud13. s0000884 is meestal redelijk kort, terwijl Ruud13 een ongelofelijke hoeveelheid interessant lijkende woorden nodig heeft om zijn volledig verouderde denkbeelden te maskeren.

Ik vraag mij toch af of s0000884 nou een willekeurige Cd-speler, versterker, waslijnsnoer bij de C-1000 heeft aangeschaft omdat het toch allemaal niet uitmaakt, of dat er toch nog een beetje geselecteerd is. Weet jij dat ? En als hij een beetje heeft geselecteerd, waarom dan. Zou een moeilijke maar wel interessante vraag zijn.

mvg

Gert