Jump to content

Kabel klank toch onzin

Robbert
 Share

Recommended Posts

Er is weer eens een nieuwe dictator en hij heet Gert. Als je het niet met hem eens bent, dan komt hij met uitspraken als: 'Je hebt nou eenmaal mensen die helemaal vastzitten in hun eigen denkpatroon'; of dat je 'op geen enkele manier wil aannemen dat er enige ontwikkelingen zijn geweest in de audio sinds de jaren 80'.

Natuurlijk ontbreken de verwijzingen naar de slechte kwaliteit van het gehoor

Zomaar uit nieuwsgierigheid even een vraag aan Ruud13 en s0000884. ;):)

Vanuit welke dicipline poneren jullie je waarheden, meningen en stellingen t.a.v.

de hear geplaatste topics? :)

Een eerlijk antwoord zou welkom zijn.

Heb je er wel eens aan gedacht om zelf aan te geven waar jij je waarheden, meningen en stellingen op baseert? Ik ben zeker nieuwsgierig wat jou er toe brengt de beide heren op te roepen vooral de waarheid te spreken.

Het is een vraag zonder dubbele bodem. ;)

Ook neem ik zondermeer aan dat de heren waarheden spreken, maar wil graag weten vanuit welke dicipline.

Verder heb ik mijn eigen waarheden en een goed geheugen waar ik niemand mee shockeer Jobo. <_<:ph34r:

Zijn er ook mensen die aan kabels hebben gemeten?

Daar valt een hoop van te leren.....

De bandbreedte is een van de aardigste dingen, ik ben wel eens kabels tegengekomen die boven de 10KHz begonnen af te vallen (dit in combinatie met een buizenvoorversterker/eindversterker) volgens een kennis klonk deze kabel juist lekker omdat het hoog niet zo scherp was.........

Met een andere voorversterker (met opamps) was het een verschrikkelijk geluid, wat bleek: De bandbreedte was nu tot ruim 100KHz maar daarbij was er ook sprake van vervorming, de opamp liep op hoge frequenties gewoon vast op de kabel capaciteit. Een andere opamp deed hier wonderen en een serie weerstand werd nog eens extra toegevoegd in de uitgang om de zaak stabiel te houden.

Een ander probleem heeft te maken met lekstromen die altijd tussen de apparaten onstaan en via de interlinks dan weer bij het audiosignaal worden toegevoegd, hier spelen vooral de kontakt eigenschappen en de afscherming een belangrijke rol. Het is natuurlijk zaak om deze lekstromen te verminderen door op de polariteit van de netspanning te letten.

Nu heb ik het dus over een paar extreme voorbeelden maar er is nog veel meer wat de klank kan beinvloeden, in elk geval is het altijd een COMBINATIE waar we naar luisteren met iedere keer weer een ander probleem. Eigenlijk is er altijd sprake van een compromis en moeten we zoeken naar de juiste match tussen de componenten en kabels.

In het eerste voorbeeld is er juist sprake van een (slechte) kabel die een probleem compenseert die elders in het systeem zit en daardoor juist goed klinkt, het probleem bij de bron aanpakken (in dit geval de luidspreker) lijkt mij toch een betere oplossing. De reden van de hoog afval zat hem vooral in de hoge uitgangsimpendantie van de voorversterker en de relatief lange interlink.

Het is toch de moeite waard om te gaan meten als je ook verschillen hoort.

het is een feit dat er klankkwaliteits verschillen zitten tussen interlinks,

het is ook een feit dat een dropveter net zo goed/slecht kan presteren dan bijv.een Siltech G3.

beide feiten baseer ik op een DBT bij mij thuis gehouden waar ik aan drie getrainde audiofielen 3 verschillende kabels random liet horen .

de dropveter en de siltech werden vaak doorelkaar gehaald, maar

Het kan heel goed zijn, dat je set ZO ontzettend op slot zit,

dat het niks uit maakt wat voor kabels je tussen je componenten prikt.

Mismatched componenten of slechte akoestiek voorkomen dat klankverschillen hoorbaar worden.

:P

Aardstralen . ;)

Vanuit wel ingelichte kringen vernomen dat dit fenomeen op diverse plaatsen in de Hoeksewaard wordt waargenomen. :unsure:

Mismatched componenten of slechte akoestiek voorkomen dat klankverschillen hoorbaar worden.

Aardstralen . ;)

Vanuit wel ingelichte kringen vernomen dat dit fenomeen op diverse plaatsen in de Hoeksewaard wordt waargenomen. :unsure:

zeg jongens,

lezen jullie wel goed, :confused:

of zijn jullie zo bevooroordeeld, :rolleyes:

ik schreef dat er WEL verschillen hoorbaar waren,

Aardstralen . ;)

zeg jongens,

Tja Erik, ik denk dat ze je niet meer geloven. ;):lol:

Aardstralen . ;)

zeg jongens,

Tja Erik, ik denk dat ze je niet meer geloven. ;):lol:

Dat word dus prisma`s , piramide`s , versch doorgesneden uien , ying & yang stickers en veel trommelgeroffel.

Nachten dansen rond een kookpot. :lol::lol::lol:

In dezelfde sfeer ligt de keuze van sommige onderdelen van onze Cd-spelers.

De digitale chipjes in onze Cd-spelers b.v. ruisen allemaal een beetje. De chipjes in de duurdere spelers worden ondanks dat geselecteerd op de soort ruis. Dat maakt ze uiteraard ook duurder. Dat zou een reden kunnen zijn dat er Cd-spelers zijn die wat vriendelijke, muzikaler overkomen. Denk je niet ?

Nee ik denk van niet want waar hebben we het over? De ruisvloer van een cd-speler zit in de buurt van -100 dB t.o.v. het maximum uitgangsniveau. Die mate van ruisen neem je dus echt niet waar want als je uitgaat van 2100 mV uit voor een cd-speler dan zit je op 21 microvolt... Kan daardoor - ongeacht de soort ruis - de cd-speler wat vriendelijker of muzikaler overkomen?

Ik weet dat de soort ruis bepalend kan zijn voor de klank van muziek maar geldt dat ook voor ruis die zich een factor 100.000 beneden het maximum uitgangsniveau bevindt?

In dezelfde sfeer ligt de keuze van sommige onderdelen van onze Cd-spelers.

De digitale chipjes in onze Cd-spelers b.v. ruisen allemaal een beetje. De chipjes in de duurdere spelers worden ondanks dat geselecteerd op de soort ruis. Dat maakt ze uiteraard ook duurder. Dat zou een reden kunnen zijn dat er Cd-spelers zijn die wat vriendelijke, muzikaler overkomen. Denk je niet ?

Nee ik denk van niet want waar hebben we het over? De ruisvloer van een cd-speler zit in de buurt van -100 dB t.o.v. het maximum uitgangsniveau. Die mate van ruisen neem je dus echt niet waar want als je uitgaat van 2100 mV uit voor een cd-speler dan zit je op 21 microvolt... Kan daardoor - ongeacht de soort ruis - de cd-speler wat vriendelijker of muzikaler overkomen?

Ik weet dat de soort ruis bepalend kan zijn voor de klank van muziek maar geldt dat ook voor ruis die zich een factor 100.000 beneden het maximum uitgangsniveau bevindt?

Beste Ruud13,

Ik heb het niet over ruis van de Cd-speler als totaal, maar over ruis van een onderdeel van die speler, dat samen met een aantal andere verschijnselen wel degelijk een effect kan hebben in het hoorbare gebied.

Waarom zou men aanzienlijk meer betalen voor een, op basis van de soort ruis (ruisspectrum), geselecteerd onderdeel. ?

Jij blijft, zo te merken, staren naar jouw metertje en concludeert middels een eenvoudige meting dat alles onhoorbaar moet zijn, omdat dat metertje op -100dB staat. Dat je daarbij de in de jaren 60 gedefinieerde eenvoudige meetmethodes moet verlaten lijkt duidelijk en wenselijk. Zeker als je enigszins geloofwaardig wil overkomen in de buitenwereld en hier.

mvg

Gert