joopus Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 en dan nog niet met elkaar eens zijn H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 en dan nog niet met elkaar eens zijn H Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Erger is natuurlijk is dat s0000884 op geen enkele manier wil aannemen dat er enige ontwikkelingen zijn geweest in de audio sinds de jaren 80. Trouwens niet in de audio alleen. Hij lijkt daar niets van meegekregen te hebben. Geeft hij ook toe want alle 5000 audiobladen zijn reclamebladen. Kennelijk op dat vlak ook geen onderscheidingsvermogen. Je hebt nou eenmaal mensen die helemaal vastzitten in hun eigen denkpatroon. Kijk weet je wat ik nou zo leuk vind: dat als ik iets zeg over netsnoeren / CD spelers, en al die gelovigen die grote verschillen horen of in ieder geval verschillen horen die de aanschafprijs rechtvaardigen, dat jij dan zegt dat ik dan ineens allerlei andere ontwikkelingen in audio sinds 1980 niet erken. Kijk er zijn wel ontwikkelingen; maar die worden door pseudo-techneuten toch niet begrepen. Waarom zou ik, een audio(reclameblad) of wie dan ook moeite doen om dat bij de gelovigen aan te kaarten? Kijk, een mooi kabeltje dat gevlochten is, dat doet het commercieel goed. Een 1bit dac zoals ze die niet hadden in 1980 waarbij mismatch tussen torren on chip minder INL en DNL tot gevolg heeft, dat doet het commercieel niet goed want dat begrijpt de gelovige niet en hij 'ziet' er niets van terug in zijn set; een dac is gewoon een chip van 1x1 cm. Die mooie condensatoren er omheen zie je wel. Als ik vraagtekens zet bij deze manier van denken, betekent dat niet dat ik geen nut zie in echte verbeteringen. Als er mensen zijn die TOTAAL GEEN onderscheidingsvermogen hebben, dan zijn het wel de mensen die net zo hard een dure versterker promoten als een dure CD speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Trouwens, ik heb in dat artikel niet een onwaarheid kunnen ondekken in die zin dat alles wat er instaat hoogst aannemelijk is. Zowel de onderliggende waarheid (verschillen in kabels wat betreft inductieve / capacitieve parasieten en niet-lineairiteiten liggen ver buiten de audioband bij kabellengtes tot 20 meter) als de resultaten van de proef zijn gewoon 'goed'. Waarom zou je bij dit kranteartikel twijfels hebben die je niet hebt bij audiobladen, die zeggen dat die kimber beter is dan die audioquest? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Als er mensen zijn die TOTAAL GEEN onderscheidingsvermogen hebben, dan zijn het wel de mensen die net zo hard een dure versterker promoten als een dure CD speler. Geef je hiermee te kennen dat je ook geen verschil hoort tussen versterkers Het wordt hier echt een kunst beschouwd om dingen te lezen die er GEWOON NIET STAAN. Ik bedoel (en iets anders kun je niet in mijn opmerking lezen) dat er geen reden is om dure CD spelers net zo te verheerlijken als dure versterkers. Versterkers vervormen tientallen / honderden keren meer dan CD spelers, en hierin is weldegelijk verschil tussen een versterker van 200 euro die op de voeding bezuinigt, goedkope torren gebruikt en overspraak tussen de verschillende ingangen 'door de vingers ziet' en een zorgvuldig ontworpen en afgeregelde bak. Bij iedere massa productie CD speler van 200 euro is het signaal al beter dan dat het uit de beste/duurste versterker ooit zal komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Jij blijft, zo te merken, staren naar jouw metertje en concludeert middels een eenvoudige meting dat alles onhoorbaar moet zijn, omdat dat metertje op -100dB staat. Dat je daarbij de in de jaren 60 gedefinieerde eenvoudige meetmethodes moet verlaten lijkt duidelijk en wenselijk. Dit klinkt bij mij als: het KAN niet zo eenvoudig zijn dat als een signaal 100 dB zwakker is dan een ander signaal, dat het dan niet meer uitmaakt hoe dit signaal eruitziet en hoeveel correllatie het met het sterke signaal heeft. Maar voor onze oren (en dit is gewoon aangetoond wellicht ook al in 1960) ligt het zo eenvoudig. Accepteer nou maar: alles van -100 dB is gegarandeerd niet hoorbaar, ongeacht wat het is. Als je anders denkt, moet je dat aantonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 GEWOON WEL STAAN Komt ie nog een keer: Mensen die dure CD spelers net zo als dure versterkers verheerlijken, die mensen verheerlijken eerst iets dat GEEN zin heeft en dan iets dat WEL zin heeft. Die mensen hebben dus geen onderscheidingsvermogen. Ik heb het niet over mijzelf in die post. Als ik dure versterkers niet waardeer dan zeg ik dat wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 GEWOON WEL STAAN Komt ie nog een keer: Mensen die dure CD spelers net zo als dure versterkers verheerlijken, die mensen verheerlijken eerst iets dat GEEN zin heeft en dan iets dat WEL zin heeft. Die mensen hebben dus geen onderscheidingsvermogen. Ik heb het niet over mijzelf in die post. Als ik dure versterkers niet waardeer dan zeg ik dat wel. Jelmer Steenhuis ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Jelmer Steenhuis ? Wie is dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Jelmer Steenhuis ? Wie is dat? Medewerker van Vrij Nederland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Jelmer Steenhuis ? Wie is dat? Werkt ook voor NRC-Handelsblad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts