Jump to content

muziek in meerdere ruimtes

family man
 Share

Recommended Posts

Een paar maanden geleden hebben we een oud huis gekocht, dat we nu aan het opknappen zijn. Ook mijn oude trouwe set is aan opknappen (vervanging?) toe;

In dit huis hebben we een woonkamer in twee delen (een soort voorkamer en huiskamer, met een muurtje ertussen) en een woonkeuken. Op al die plaatsen willen we muziek;

ik denk niet dat mijn oude set hiertoe in staat is; op zich is de set nog wel goed hoor (alles Kenwood, eind jaren 80 gekocht; en BNS boxen, 5 jaar oud), maar er kunnen slechts 4 luidspekers op aangesloten worden.

hoe zouden jullie het aanpakken, in alle ruimtes muziek? satelietsysteem? surround? of een versterker waar meerdere luidsprekers op kunnen?

ik ben benieuwd

Jeroen

Dat kan op meerdere manieren. Een paar voor de handliggende maar waarschijnlijk niet de bedoeling zijnde oplossingen zijn bijv de installatie zo hard zetten dat je 't overal kan horen. Maar dat is niet echt praktisch.

Een andere oplossing is overal een apart setje. Dat kan kostbaar worden, maar vaak is dit het makkelijkst, omdat je dan vrij ben in je muziekkeuze ter plekke en ik denk dat ook niet overal dezelfde kwaliteit hoeft te spelen (keuken, badkamer, wc, slaapkamer etc). Daardoor kun je elders met simpele setjes a la Kijkshop volstaan.

En dan komen de professionele oplossingen met een centraal muziekcenter (kan PC zijn, maar ook iets van B&O, Bose of Linn oid) en dan met verschillende satelieten werken. Dat is de duurste oplossing en vaak valt die oplossing qua klankkwalitiet ook nog eens tegen. Alleen als je echt investeert zal er een acceptabel geluid geproduceerd worden in alle ruimtes. Ik weet niet of je dat van plan bent.

Mij lijkt de 2e oplossing het handigst, maar is minder van deze tijd :rolleyes:

Twee ideeen.

1)

Hoofdinstallatie opbouwen rond een zware AV receiver zoals

de onvolprezen Denon 3805. Daarvan een aantal versterkerkanalen

afsplitsen voor een tweede zone, met kabels naar luidsprekers daar.

Ik weet niet of de Denon een derde zone ondersteunt.

2)

Hoofdinstallatie naar keuze. In elke secundaire zone een compacte

installalie zoals de Denon UD-M31/35 CD-receiver (er zijn ook dergelijke

wondertjes van Onkyo en TEAC) en een paar compacte luidsprekers.

Radioverbinding tussen tape-out van de hoofdinstallatie en

de secundaire installaties. Zo heb je in elke ruimte vanzelf

de keuze uit (lokaal) radio en CD, of wat er op dat moment in de

woonkamer speelt.

Flexibel. Redelijk betaalbaar. En er moet geen enkel product van Microsoft

gebruikt worden.