Jump to content

motor sturing logic dm101

Snarf aka Frans
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik draai naar volle tevredenheid met een logic dm101 met datum II arm en glider m2. De logic die ik heb is een van de eerste modellen, deze heeft een philips AC motor zonder motor sturing. 45 toeren moet dus door de snaar te verleggen. Nu wil ik graag ideeen voor een betaalbare oplossing zodat ik niet handmatig naar 45 toeren hoef. Ik zoek dus een simpele maar goede motorsturing voor mijn logic. De motor is dezelfde als in een LP12 maar een lingo is me te kostbaar. De oplossing van Origin live is een overweging waard, maar ook vrij prijzig. De goedkoopste DC motor met sturing kom al gauw op een 400euro. Iemand suggesties? of kan iemand iets bouwen voor mij?

ik hoor het graag...

Groet Frans

hmmm, weinig info op die site..naar ik begrijp is het een losse motor die buiten de draaitafel staat en dan met een snaar om het plateau de dt aandrijft. Dit is geen oplossing voor de logic, je moet bij de logic denken aan het systeem zoals dat bij een LP12 werkt en bij een thorens..

hmmm, weinig info op die site..naar ik begrijp is het een losse motor die buiten de draaitafel staat en dan met een snaar om het plateau de dt aandrijft. Dit is geen oplossing voor de logic, je moet bij de logic denken aan het systeem zoals dat bij een LP12 werkt en bij een thorens..

Voor die

De goedkoopste DC motor met sturing kom al gauw op een 400euro. Iemand suggesties? of kan iemand iets bouwen voor mij?

ik hoor het graag...

Groet Frans

Hallo Frans,

Ben met iets dergelijks bezig voor een Thorens synchroonmotor. Maarruh:

1/ Dat gaat nog wel een half jaartje aanlopen

2/ Kost aan componenten ook iets van 100 a 200 EU

Dus goedkoop wordt het zoiezo niet. Maar het zou wel mooi voor je Logic zijn, hoef je hem niet te verbouwen. Denk dat die optie voor een motor+sturing van Scheu nog niet zo gek is. Zit je alleen met het feit dat het plateau van de Logic uit 2 delen bestaat waar ietsje speling in zit. Voor een snaar buitenom om het grote plateau moet dat wel loepzuiver lopen anders krijg je jank.

;)

De goedkoopste DC motor met sturing kom al gauw op een 400euro. Iemand suggesties? of kan iemand iets bouwen voor mij?

ik hoor het graag...

Groet Frans

Hallo Frans,

Ben met iets dergelijks bezig voor een Thorens synchroonmotor. Maarruh:

1/ Dat gaat nog wel een half jaartje aanlopen

2/ Kost aan componenten ook iets van 100 a 200 EU

Dus goedkoop wordt het zoiezo niet. Maar het zou wel mooi voor je Logic zijn, hoef je hem niet te verbouwen. Denk dat die optie voor een motor+sturing van Scheu nog niet zo gek is. Zit je alleen met het feit dat het plateau van de Logic uit 2 delen bestaat waar ietsje speling in zit. Voor een snaar buitenom om het grote plateau moet dat wel loepzuiver lopen anders krijg je jank.

;)

Hallo Pjotr,

Bij zo'n oplossing ben ik ook bang dat hij het subchassis gaat aantrekken en loslaten zodat de boel gaat wiebelen. Ik weet niet of je de logic kent, maar het is een systeem wat qua afstelling nogal nauw luistert, eenmaal goed agfesteld naar mijn idee net zo goed als een moderne draaitafel, maar als dat ding gaat wiebelen jankt ie i.d.d.

Nu je het over thorens hebt, is de motorsturing van een TD125 niet geschikt voor mijn logic synchroon motor?

en die oplossing waar jij aanwerkt, wat gaat dat precies worden. 200euro wil ik wel uitgeven voor een goede oplossing overigens..

Grt Frans

Hoi Frans,

De Logic heb ik lang geleden eens bekeken maar heb er zelf niet zo'n ervaring mee. Lijkt mij een oerdegelijke en onverwoestbare draaitafel die nog steeds goed kan concurreren met het betere moderne spul. Concept is een beetje dat van Thorens met zijn subplatter maar dan wel nog een stuk degelijker.

Weet niet wat voor motor daar in zit, een 15V laagspanningsmotor of een 110V motor?

Zit er een 15V motor (met sturing?) in dan is een sturing van een TD125 zeker een optie denk ik. Schema's en service docs daarvan zijn op internet te vinden en is zeker wel na te bouwen.

Weet niet wat het kost maar misschien is dit wat:

http://www.wnaudio.com/turntablepsu.html ( http://www.wnaudio.com/ )

Waar ik zelf mee bezig ben is een microprocessor gestuurde elektronische 2 fase voeding voeding voor een TD160. De motor van de TD160 (een 110V motortje) staat via een weerstand direct op het lichtnet en heeft dus geen enkele snelheidsregeling. Wordt dus zowel regelbaar als elektronisch omschakelbaar voor 33/45 RPM. Maar hij is in principe ook geschikt voor laagspannings synchroonmotortjes. Afijn wil je geen valse hoop geven in deze want voor mij is het ook hobby zonder een duidelijke tijdsplanning.

Denk eigenlijk dat zo'n TD125 sturing voor jou mooi zou zijn.

;)

Waar ik zelf mee bezig ben is een microprocessor gestuurde elektronische 2 fase voeding voeding voor een TD160

Een Valhalla voeding van Linn werkt ook uitstekend met de 110V motor van de TD160. Deze voedingen zijn via Ebay redelijk goed verkrijgbaar voor relatief weinig,

Groet,

Henk

Waar ik zelf mee bezig ben is een microprocessor gestuurde elektronische 2 fase voeding voeding voor een TD160

Een Valhalla voeding van Linn werkt ook uitstekend met de 110V motor van de TD160. Deze voedingen zijn via Ebay redelijk goed verkrijgbaar voor relatief weinig,

Groet,

Henk

Beste Henk,

Dat zal best, maar iets kant en klaar kopen is in dit soort zaken voor mij geen hobby meer, koop ik wel gelijk een topmodel speler bij Haudio. Het uitvlooien op zich is ook deel van de lol.

Maar misschien is het wel iets voor Frans?

;)

Allereerst in reactie op pjotr, mijn logic is een van de eerste modellen, deze heeft een 110v synchroon motor zoals ook in een lp12 gebruikt wordt, het is een philips. Hij hangt dus direct aan het lichtnet. Een sturing van een td125 gaat dus niet lukken kan ik concluderen.

In reactie op Henk & Audio, ik wil dan graag weten of je met een valhalla het toerental kunt afregelen (pitch), de poelie van mijn thorens is namelijk vast anders dan die van een lp12, zodoende zal ik waarschijnlijk een verkeerd toerental verkrijgen. Tevens wil ik weten of je met een valhalla kunt switchen tussen 33/45 toeren.

Pjotr, Je link ga ik ff bekijken, en wellicht kan ik in de toekomst met je meebouwen, ben redelijk technisch, hanteer de soldeerbout goed en shuw een expitiment niet.

Groet Frans

Voor die

In reactie op Henk & Audio, ik wil dan graag weten of je met een valhalla het toerental kunt afregelen (pitch), de poelie van mijn thorens is namelijk vast anders dan die van een lp12, zodoende zal ik waarschijnlijk een verkeerd toerental verkrijgen. Tevens wil ik weten of je met een valhalla kunt switchen tussen 33/45 toeren.

Het toerental is voor zover ik weet niet te regelen. Ik vond dat geen probleem omdat met de 160 het juiste toerental wordt bereikt. Omschakelen van toerental is niet voorzien via de valhalla (uiteraard wel mechanisch op de speler).

Groet,

Henk

Het toerental is voor zover ik weet niet te regelen. Ik vond dat geen probleem omdat met de 160 het juiste toerental wordt bereikt. Omschakelen van toerental is niet voorzien via de valhalla (uiteraard wel mechanisch op de speler).

Groet,

Henk

Dan is het dus een gok of de snelheid bij de logic klopt, daarbij wil ik een psu waarmee ik kan switchen naar 45t. De scheu valt af vanwege het subplattersysteem, hmmm..blijft er weinig over. Ik heb nog wel jouw link bekeken Pjotr, ik heb ze gemaild aangaande meer info...ben benieuwd..

GRT frans

Hallo Pjotr,

Ik heb antwoord:

Hi Frans,

The turntable psu switches electronically between 33/45 with a

small push button switch. The selected speed is indicated by a led. There is

no pitch adjustment as standard but it may be possible by adding a small

variable capacitor across the crystal. The price is