Jump to content

motor sturing logic dm101

Snarf aka Frans
 Share

Recommended Posts

Ik ga nog even wat dieper in de materie, daarbij heb ik plannen de logic te gaan laten hout fineren. Dus ik ga alle mogelijkheden nog eens goed afwegen. Wellicht is het wel leuk de volgende vraag aan de forum leden te stellen.

Wat is beter:

een AC synchroon motor

of een DC motor

Gisteren bij Rinsma geweest, hij zegt dat ik beter voor een goede DC motor kan gaan.

Groet Frans

Kijk, weer een stapje verder. Wellicht kan ik dus direct bij een fabrikant een motor kopen. Bij OL vragen ze belachelijk hoge prijzen voor een motor. Ik heb i.d.d. al eens begrepen dat premotec gebruikt wordt door OL. Wat overigens een Nederlands bedrijf is. Ik ga eens verder zoeken met jouw info Werner..

Groet Frans

Dit staat in een oude bestelling hier:

> motor RE-max 29, 9W, 36V

> artikel : 226778

> prijs : 77,36 EUR/stuk

Maarrrr ...

Kijk eens naar de poelie en diameter van subplateau. Bereken motortoerental,

en kies dan misschien een identieke motor op een andere spanning, beter

voor dat specifieke toerental. Je wilt een motor natuurlijk niet te dicht

bij zijn min of max limieten gebruiken!

Oh, en nog iets: onderaan de motor zit een uitstekend as voor de koppeling met een aanbouwtacho. Dat was nogal een verrassing bij het uitpakken. Stond wel in de datasheet, maar ik had daar overheen gekeken. Zie eens of een Re-Max niet te hoog wordt voor die Logic?

Ik kan me voorstellen dat het maatwerk dat Maxon levert aan OL bestaat uit het weglaten van die as.

maxonmotor.be was heel erg vriendelijk voor deze eenmalige levering.

Misschien zijn ze dat in .nl ook wel :D

[quote name=Pjotr' date='24 Aug 2005, 19:1

Overigens kunnen stappenmotoren met microsteppingsturing erg stil en constant lopen. Moet het wel een stappenmotor zijn die daarvoor speciaal geschikt is en goedkoop is zoiets zeker niet, komt ook al gauw boven de 500 EU uit.

[/quote]

En welke motor zal dit dan zijn ? :o

Hoeveel RPM zou die dan moeten draaien voor 45t? Als ik dat weet kan ik dus opzoek naar zo'n remax motortje. Is het dan verstandig dat je een motortje neemt dat nominaal iets meer toeren kan draaien dan het gewenste toerental, of hoe bepaal ik zoiets. Keuze genoeg i.i.g. bij Maxon.

Grt Frans

Overigens kunnen stappenmotoren met microsteppingsturing erg stil en constant lopen. Moet het wel een stappenmotor zijn die daarvoor speciaal geschikt is en goedkoop is zoiets zeker niet, komt ook al gauw boven de 500 EU uit.

[/quote]

Serieuze belangstellimg of zo'n scat post van je?

;)

@ Frans,

Al die DC motortjes kunnen snel genoeg, de meesten halen makkelijk de 3000 Rpm dus dat is het probleem niet. Probleem is meer om ze mooi regelmatig langzaam te laten lopen.

Voor 45 rpm noet zo'n motortje 45 / 33 1/3 = 1,35 maal zo snel lopen.

;)

[/quote]

;)

@ Frans,

Al die DC motortjes kunnen snel genoeg, de meesten halen makkelijk de 3000 Rpm dus dat is het probleem niet. Probleem is meer om ze mooi regelmatig langzaam te laten lopen.

;)

Dat is dus niet een kwestie van juiste voltage en draaien maar?

[/quote]

;)

@ Frans,

;)

Bloedserieus!

@ Scat-Man

Denk niet dat het zoooo....... simpel is. De ervaring die ik met dat spul heb is met x-y microscooptafels, zaten Phytron motortjes op en er zat een besturing ter grootte van een 4U 19" kast bij.

@ Frans,

Denk dat Werner m.b.t. draaitafels meer ervaring heeft met D.C. motortjes dan ik. Je kan zo'n DC motortje best op een regelbare gelijkspanning zetten en dan de snelheid met een stroboscoop afstellen. Maar de snelheid zal niet zo constant zijn als met een synchroonmotortje denk ik. Overigens heb ik hier nog wel wat ijzerloze preciciemotortjes liggen (systeem Faulhaber). Zal eens gaan graven. Wil ik er best eentje van opsturen aan je. Stuur maar een PB'tje.

;)

@ Scat-Man

Denk niet dat het zoooo....... simpel is. De ervaring die ik met dat spul heb is met x-y microscooptafels, zaten Phytron motortjes op en er zat een besturing ter grootte van een 4U 19" kast bij.

;)

Bedankt, ga mij hierin verder verdiepen.

Ben n.l. de mening toegedaan dat de motor de zwakste schakel van een platenspeler is.

Ben er inmiddels achter dat het niet eenvoudig is om een werkelijk stille en op juiste snelheid blijvende motor te vinden.

Zoek misschien spijkers op laag water maar dit oplossen geeft meer profijt dan het aanschaffen van een sjiek referentie element. Lijkt mij. ;)

Ben n.l. de mening toegedaan dat de motor de zwakste schakel van een platenspeler is.

Niet de motor, maar de aandrijving komt voor die eer in aanmerking.

Denk dat het beide is Werner. Een DC motor, hoe goed ook, heeft altijd een koppelrimpel t.g.v. van het magnetisch circuit en de commutatie. Die rimpel moet dan weggewerkt worden door de inertia van de motor die als low pass filter werkt. Hoe sneller een motor loopt hoe beter dat werkt. En dat is nu juist het probleem bij langzaam lopende draaitafelmotortjes. Het is dan ook zaak om uit te gaan van een motor die al een zo laag mogelijke rimpel van zichzelf heeft en voor een gelijkmatige loop een hoge inertia. Daarom ben ik het ook niet zo eens met deze opmerking:

.............

Een Re-Max kost bij Maxon 100 euro. Voeding en spanningsregelaar erbij, liefst met stroomtegenkoppeling en voila...

Stroomtegenkoppeling maakt de motor "stijver". dat heeft weliswaar tot gevolg dat de motor minder gevoelig is voor de belasting er achter maar ook dat de rimpel in het koppel tgv het magnetisch circuit en commutatie harder naar buiten komt.

Zelf heb ik er wel eens over zitten denken om een 3 fasen borstelloos gelijkstroommotortje te gebruiken en die aan te sturen met een 3 fasen sinusspanning ipv harde hallsensor gestuurde commutatie. Is dan in feite ook een synchroonmotor. Alleen is de rimpel wel veel laagfrequenter en resulteert in een lage variatie van de omloopsnelheid per omwenteling. Dat laatste zou weggewerkt kunnen worden met een pulsencoder met een groot pulsaantal. Zulke motortjes waren 10 jaar geleden nog onbetaalbaar (ca. FL 1500,-) maar er zijn nu wel redelijk betaalbare te krijgen van o.a. Maxon en Minimotor S.A.

Al met al is het allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt als je het onderste uit de kan (of motor idg :D ) wilt krijgen.

;)

Niet de motor, maar de aandrijving komt voor die eer in aanmerking.

Denk dat het beide is Werner. Een DC motor, hoe goed ook, heeft altijd een koppelrimpel t.g.v. van het magnetisch circuit en de commutatie. Die rimpel moet dan weggewerkt worden door de inertia van de motor die als low pass filter werkt. Hoe sneller een motor loopt hoe beter dat werkt. En dat is nu juist het probleem bij langzaam lopende draaitafelmotortjes. Het is dan ook zaak om uit te gaan van een motor die al een zo laag mogelijke rimpel van zichzelf heeft en voor een gelijkmatige loop een hoge inertia. Daarom ben ik het ook niet zo eens met deze opmerking:

.............

Een Re-Max kost bij Maxon 100 euro. Voeding en spanningsregelaar erbij, liefst met stroomtegenkoppeling en voila...

Stroomtegenkoppeling maakt de motor "stijver". dat heeft weliswaar tot gevolg dat de motor minder gevoelig is voor de belasting er achter maar ook dat de rimpel in het koppel tgv het magnetisch circuit en commutatie harder naar buiten komt.

Zelf heb ik er wel eens over zitten denken om een 3 fasen borstelloos gelijkstroommotortje te gebruiken en die aan te sturen met een 3 fasen sinusspanning ipv harde hallsensor gestuurde commutatie. Is dan in feite ook een synchroonmotor. Alleen is de rimpel wel veel laagfrequenter en resulteert in een lage variatie van de omloopsnelheid per omwenteling. Dat laatste zou weggewerkt kunnen worden met een pulsencoder met een groot pulsaantal. Zulke motortjes waren 10 jaar geleden nog onbetaalbaar (ca. FL 1500,-) maar er zijn nu wel redelijk betaalbare te krijgen van o.a. Maxon en Minimotor S.A.

Al met al is het allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt als je het onderste uit de kan (of motor idg :D ) wilt krijgen.

;)

Ai...raak de draad nu wel kwijt hoor. Ik wil gewoon een goede motorsturing, waarmee ik 45t kan schakelen. Ook zie ik een DC motor wel zitten, omdat ik van horen zeggen heb dat dit beter is. Maar of dit ook echt zo is? zeg het maar...

Je aanbod van een DC motortje neem ik graag aan Pjotr, uiteraard wil ik er voor betalen, maar dan zou ik ook graag hulp krijgen bij het bedenken van een aansturing voor dit motortje.

Al met al begin ik al meer te neigen naar de OL oplossing, die is in iedergeval simpel in te bouwen en kant en klaar. Ik ben nu eenmaal niet voldoende onderlegd om zelf ff een voeding in mekaar te flansen...

GRT Frans

Je aanbod van een DC motortje neem ik graag aan Pjotr, uiteraard wil ik er voor betalen, maar dan zou ik ook graag hulp krijgen bij het bedenken van een aansturing voor dit motortje.

Hoi Frans,

Het is een motortje van Escap type L26-210-1. Dat nummer kan ik niet meer teugvinden bij Escap. Het is een motortje met een diameter van 26 mm en een lengte van 45 mm. Het asje heeft een diameter van 2 mm en een lengte van 10 mm. Het loopt op een spanning van 4 - 10V vrij goed langzaam, dus het zou moeten kunnen.

26nseries[1].jpg

(Plaatje is klikbaar)

Dit is een vergelijkbaar motortje uit de modernere lijn. Een voeding is niet zo moeilijk. Met een LM317 bouw je vrij makkelijk iets regelbaars. Afijn daar help ik je dan wel mee.

Als je wilt stuur ik het je op. Als je de portokosten vergoedt vind ik het verder ok, ze liggen bij mij ook al 10 jaar in de kelder. Stuur maar ff een PB'tje

;)

• 1 year later...
Guest Kraus vonBentinck

Is dit nog wat geworden?

Ben zelf aan het denken aan iets wat ik maar voor het gemak een "dynamische motorsturing" noem. Dat wil zeggen dat er o.e.a. manier aan het plateau gemeten zou moeten worden ( een optische sensor bijv) en aan de hand daarvan weer een correctie op de motorsturing.

Ik weet niet of zoiets bestaat en evenmin of zoiets uberhaupt wel een verbetering zou k

Voor DC-motoren zijn er drie voor de hand liggende manieren:

-terugkoppeling van de armatuurstroom (alleen elektronica, geen extra's nodig)

-terugkoppeling van de motorsnelheid (tachogenerator nodig, bv. zoals op Michell Orbe)

-terugkoppeling van de plateausnelheid (detector nodig, bv. stroboscoop/fotocel zoals op Teres)