vrut Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 Gegroet, Op dit moment staat er op Marktplaats een stel Keesonic speakers. Volgens mij werden er KEF en Audax units gebruikt, en waren het Nederlandse speakers van goede kwaliteit . Het schijnt dan Nederland meer dan 100 verschillende luidsprekermerken heeft (van Hollandse bodem dus(!) Vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 Aristona is Duits volgens mij. En je vergeet het hear meest besproken Nederlandse merk... En JK Acoustics en vast nog veel meer (die ik ook allemaal niet ken...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 Van Erres weet ik iig het volgende: Erres is een handelsnaam van R.S. Stokvis, handelsfirma te Rotterdam (destijds). De naam "Erres" komt van de uitspraak van de eerste 2 letters. De producten die Stokvis onder de naam Erres voerde werden geproducerd door de Fa. van de Heem in den Haag. Waaronder radio's, televisies, stofzuigers en elektrische dekentjes. Het was destijds in de jaren '50 en '60 een geduchte concurrent van Philips. Van der Heem maakte nog meer zoals industrieele boormachines (onder eigen naam) en jawel, de Nederlandse Solex kwam ook uit die fabriek. Nadat de oprichters en directeuren, de broers van der Heem, beide overleden waren werd het bedrijf door Philips overgenomen. Philips plantte daar zijn militaire ontwikkelingspoot neer en kwamen er geen Erres producten meer uit den Haag. Waar Stokvis zijn latere Erres radio's vandaan haalde weet ik niet maar niet meer uit de Haag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 Driade is toch ook nederlands? Synthese belgie Btw translator bouwt alleen nog op aanvraag, ze doen vele andere zelfbouwers helpen geloof ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 Pluto is ook minder ver weg dan je denkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 Zijn de volgende merken nog te koop? BNS Audiolab (wat was die Minax mooi) Van Medevoort Van Medevoort en Audiolab still goin' strong.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 21 augustus 2005 Author Report Share Posted 21 augustus 2005 Van Erres weet ik iig het volgende: Erres is een handelsnaam van R.S. Stokvis, handelsfirma te Rotterdam (destijds). De naam "Erres" komt van de uitspraak van de eerste 2 letters. De producten die Stokvis onder de naam Erres voerde werden geproducerd door de Fa. van de Heem in den Haag. Waaronder radio's, televisies, stofzuigers en elektrische dekentjes. Het was destijds in de jaren '50 en '60 een geduchte concurrent van Philips. Van der Heem maakte nog meer zoals industrieele boormachines (onder eigen naam) en jawel, de Nederlandse Solex kwam ook uit die fabriek. Nadat de oprichters en directeuren, de broers van der Heem, beide overleden waren werd het bedrijf door Philips overgenomen. Philips plantte daar zijn militaire ontwikkelingspoot neer en kwamen er geen Erres producten meer uit den Haag. Waar Stokvis zijn latere Erres radio's vandaan haalde weer ik niet maar niet meer uit de Haag. Gegroet, Mooi verhaal om te onthouden. Ik heb overigens nog bij mijn ouders staan een erg oude speakerkast van.... Acoustical, ik geloof uit Wormerveer. Wat ik dan zo bijzonder vind is dat Acoustical de importeur is van B&O en Onkyo (?)(in Hilversum) Vroeger werd wel eens gezegd dat Erres en Aristona de goedkope versies waren van Philips, met bijv. onderdelen met een iets lagere tolerantie(?) De MFB reeks is er naast Erres en Aristona ook in 'Radiola' geweest. JK Acoustics heeft ook mooi spul gemaakt. Overigens, wat ik zei over dat Hepta het langst bestaande luidsprekermerk is: als je de tussenpozen weg rekent, maakt Solosound ook een goede kans. In B&O speakers hebben overigens ook vaak Philips units gezeten, in de betere Jamo's ook. Ik dacht dat het met de Hans Baan 10 was: deze transmissionline kon in een weekend met overnachting op de werkplaats zelf gemaakt worden. Je kreeg dan instructie en kon gebruik maken van het materiaal en gereedschap. Ik die tijd was alle audio natuurlijk in verhouding erg duur. Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 21 augustus 2005 Author Report Share Posted 21 augustus 2005 Zijn de volgende merken nog te koop? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 Ik ben benieuwd of jullie nog andere echte Hollandse speakers kennen. Want laten we wel wezen, kiezen voor een Nederlands product is in deze economisch mindere tijd een goede zaak . Wat dacht je van Impulse? "Vroeger" zijn ze begonnen met een reeks Transmission-Line speakers. De nieuwe serie zijn alle BR ontwerpen met, naar ik heb vernomen, een zeer fraai geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 MC-systems uit Groningen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jempie Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 Wat dacht je van Arrow Jempie Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert64 Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 Kharma..! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jempie Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 Liric... of zoiets Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 21 augustus 2005 Report Share Posted 21 augustus 2005 Audiostatic Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 22 augustus 2005 Author Report Share Posted 22 augustus 2005 Kharma..! Gegroet, H Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 22 augustus 2005 Author Report Share Posted 22 augustus 2005 Gegroet, Final is ook aan de weg aan het timmeren. In 2001 stonden ze zelfs op de IFA in Berlijn (grootste Europese electronica beurs) Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Millon uit Alkmaar timmert ook nog steeds aan de weg. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 22 augustus 2005 Author Report Share Posted 22 augustus 2005 Liric... of zoiets Gegroet, Ik heb even gezocht, en het klopt: LyricAudio zoeken op Google. Het is inderdaad een Nederlands topproduct geweest met medewerking van onze Van den Hull. Wat dachten jullie van deze op Hollandse bodem gefabriceerde en ontworpen speakers: Foto Arie Kant speakers Verslag clubavond 11 december Deze avond liet Arie Kant ons drie luidsprekers horen waarbij Arie bij alle drie stil bleef staan bij de gemaakte keuzes te aanzien van ondermeer de gebruikte eenheden en de gehanteerde uitgangspunten. Het mooie van Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Tjonge er wordt eigenlijk heel wat afgeknutseld in Nederland Niet zozeer direct voor de audioconsument zelf bedoeld maar in Amsterdam zat D&R die studiomengtafels produceerde. Stond destijds een beetje bekend onder het imago " Poor man's " mengtafels. Zie je nog veel 2e hands aangeboden. Bestaat D&R eigenlijk nog? Oh ja, ook vergane Hollands glorie: Synton. Destijds beroemd geworden met hun vocoders. Een goede Synton vocoder brengt 2e hands nu kapitalen op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Ook echte snoepjes: Master Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 En de grote luidsprekerfabrikant uit Eindhoven: Toch wel erg laag gezakt voor een bedrijf dat ooit luidsprekerunits fabriceerde die tot de top van de markt behoorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Dat komt volgens mij niet uit Nederland maar uit China Richard en mag dus eigenlijk niet mee tellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerbrand van veen Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 TAF; keihard de lekkerste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 DeVos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts