Jump to content

PC > Versterker: Beste verbinding & geluidskaart

debontehond
 Share

Recommended Posts

Ik heb nu mijn geluidskaart (Terratec DMX fire 1024) via een mini jack > tulp kabel op mijn versterker aangesloten. Ik ga een nieuwe versterker kopen en wil dan ook eigenlijk deze combo herzien. Een externe geluidskaart schijnt veel beter geluid te geven omdat je uit de onafgeschermde pc behuizing werkt en vaak een betere DAC hebt. Ik ben geneigd te denken dat de pro geluidskaarten de beste zijn. Maar je betaalt dat voor veel zaken als gebalanceerde XLR in en uitgangen die ik allemaal niet nodig heb.

Kortom, wat is een goede geluidskaart voor een acceptabele prijs? Als 'budget student' kan ik met helaas niet al te high-end spul veroorloven. Ik denk aan een externe M-Audio (pro) geluidskaart. Maar dan betaal ik dus voor al die mogelijkheden voor het opnemen van muziek enzo. Alternatief kan zijn een Creative of Terratec externe geluidskaart. Maar aangezien ik een geludiskaart heb is het mischien beter om gewoon een goede losse DAC te kopen. Het enige wat ik immers wil is het audio signaal uit mijn pc met hoge kwaliteit koppelen aan mijn versterker. Een losse dac heeft ook meestal een tulp aansluiting zodat ik een betere kabel kan gebruiken t.o.v. van de jack > tulp die ik nu heb.

Ja, ziet er goed uit maar de kaart is gewoon intern. Het schijnt met een externe kaart beter te zijn omdat IN de pc niets is afgeschermd en je dus veel interferentie bronnen hebt. Vandaar dat een externe kaart me beter lijkt.

Wat ik me trouwens afvraag.... Je ziet veel kaarten die deels intern en deels extern zijn. Wordt het signaal dan in de PCI kaart geconverteerd naar analoog of in de externe box? Het zal wel per kaart verschillen, maar kan je daar ook iets over zeggen?

Dat een interne PCI kaart minder presteert vanwege storing is echt onzin. Heb die kaart er in ztten en die presteert/klinkt beter dan menig veel duurdere externe USB kaart.

Wil je echt hoger dan wordt het een goede losse DAC via S/PDIF aansluiten. Maar of dat echt veel beter gaat klinken betwijfel ik toch.

;)

Ik ben zelf geneigt om te denken dat interne kaarten beter zijn dan usb of firewire.

Maar dan 't liefste een interne met breakout box.

Een externe kaart heeft een meest belabberde voeding. (tenzij je die aan een extra adapter kan hangen) een usbpoort is gespecificeerd op 500mA maar die word gedeeld met andere usb poorten. Ik denk dus dat je dan beter de PCI voeding kunt gebruiken.

Ik durf geen algemene uitspraak te doen over breakoutboxen.

De een zal via verschillende i2s kanalen met de dacs praten de ander via de adat standaard, en misschien heb je ook nog wel firewire verbindingen.

De audiophile is goed!

Een beetje verouderde chip maar voor muziek perfect!

Geen flauwekul als surround en eax en dergelijken.

Maar gewoon een multichannel Chip die retestrak aan te sturen is.

Voor 50