Jump to content

acoustiek woonkamer

tonysettanta
 Share

Recommended Posts

Hallo, wie kan mij een goede raad geven i.v.m slechte acoustiek in mijn woonkamer. de kamer is 6,50 m lang en 5,50 mtr breed, de muren zijn van prefab beton ,althans de buitenmuren! binnenmuren zijn kalkzandsteen.

De hoogte is 2,65mtr, er zit een raam en een stel tuindeuren aan de ene kant,

en aaan de andere kant is een open keuken van 4x 3,75mtr. op de vloer ligt een leistenen vloer, er staat een 2x2 zits leren bankstel in een houten eethoek, een dressoir, en een audiomeubel in. er hangt voor het ene raam een houten

jalouzie en voor de tuindeuren vitrage. het geluid is niet meer te vergelijken met ons andere huis, het klingt als of je in een kerk staat te praten, als je in de handen klapt galmt het wel 2 seconden na, o ja we hebben inmiddels wel een dik hoogpolig tapijt, maar is nog lang niet genoeg. :confused::confused:

Groet Thomas.

* Quote: De hoogte is 2,65mtr, er zit een raam en een stel tuindeuren aan de ene kant,

en aaan de andere kant is een open keuken van 4x 3,75mtr. op de vloer ligt een leistenen vloer, er staat een 2x2 zits leren bankstel in een houten eethoek, een dressoir, en een audiomeubel in. er hangt voor het ene raam een houten jalouzie en voor de tuindeuren vitrage.

De site van www. soundscapes.nu (thx robx) s inderdaad een mooie richtlijn.

Zelf ben ik vorig jaar verhuisd naar een kamer met een leistenen vloer, daar hebben vloerkleden veel geholpen.

Hang bij je vitrage bijvoorbeeld ook nog overgordijnen op, dat hoeven geen zware verlourgordijnen te zijn maar het verbetert de acoustiek wel degelijk

Staande reflecties worden ook gebroken door schilderijen of een spiegel aan de wand.

Kortom, laat je verder eens voorlichten bij een goede interieurzaak.

Voor het breken van reflecties zou je natuurlijk ook nog altijd de slingers van je verjaardag het hele jaar door kunnen laten hangen. :D

Allemaal goed bedoelde adviezen maar ik denk dat de TS simpele en goedkope diy oplossingen wil hebben.

Een van deze oplossingen heb je al, het hoogpolig tapijt. Verder kun je denken aan zoveel mogelijk gordijen, ook en misschien wel vooral voor de betonnen muren. Als het mogelijk is kun je het plafond bekleden met een stof of een akoestisch goede beplating, daar zijn wel creatieve oplossingen voor te bedenken. Verder helpt stoffen banken en stoelen ook nog eens. Als je dit allemaal hebt gedaan is het meestal wel acceptabel. Je wilt nl ook geen akoestisch dode kamer, ik tenminste niet.

Is het dan nog niet goed dan kom je in de hoek van de professionele oplossingen en gaat de teller echt goed (de verkeerde kant op) lopen :(

Verder de hoeken van de kamer "vullen", bijvoorbeeld met gordijnen wil ook wel eens positieve invloed hebben.

Allemaal goed bedoelde adviezen maar ik denk dat de TS simpele en goedkope diy oplossingen wil hebben.

Een van deze oplossingen heb je al, het hoogpolig tapijt. Verder kun je denken aan zoveel mogelijk gordijen, ook en misschien wel vooral voor de betonnen muren. Als het mogelijk is kun je het plafond bekleden met een stof of een akoestisch goede beplating, daar zijn wel creatieve oplossingen voor te bedenken. Verder helpt stoffen banken en stoelen ook nog eens. Als je dit allemaal hebt gedaan is het meestal wel acceptabel. Je wilt nl ook geen akoestisch dode kamer, ik tenminste niet.

Is het dan nog niet goed dan kom je in de hoek van de professionele oplossingen en gaat de teller echt goed (de verkeerde kant op) lopen :(

Verder de hoeken van de kamer "vullen", bijvoorbeeld met gordijnen wil ook wel eens positieve invloed hebben.

Ga nu eerst dat artikeltje eens lezen. ;)