Jump to content

versterkers

cgm
 Share

Recommended Posts

Er wordt lekker gediscussieerd over cd-spelers, maar ik maakte dit weekend iets mee dat mij ook weer aan het denken zet, en niet zo weinig. Misschien gooi ik weer een knuppel in het hoenderhok, of vloek ik in de kerk, maar ik vraag me gewoon af of ik momenteel nou zo weinig meer hoor of..

Ik speel al enige maanden met de combi van Audio Research pre met mijn zelfbouw zap eindbak, tot volle tevredenheid.

Nu heb ik twee keer iemand over de vloer gehad met een versterker onder de arm, voor een vergelijking. In beide gevallen moest er goed geluisterd worden om te ontdekken hoeveel verschil er was en waar het hem in zat. Er waren verschillen, maar niet groot, en als ik zo'n bak de volgende dag zou horen zou ik zo niet even kunnen zeggen welke er aan stond. Ik zou ook met beide kunnen leven zeg maar.

Het afgelopen weekend kreeg ik wat problemen met de soft start van de eindbak, dus die moest open. Nu heb ik ooit een receiver van Onkyo uit de jaren '70 gekocht via een veilingsite, en ik heb me laten vertellen dat het toen geen verkeerde was. Hij is groot en niet te tillen.

Ik heb dus de combi die stond te spelen vervangen door die receiver. Tot mijn verbazing zat ik me maar af te vragen wat er nu anders klinkt aan dit apparaat i.p.v. dat ik ontzettend terug zou gaan in geluidskwaliteit zoals ik verwachtte. Nee, deze receiver staat gewoon zijn mannetje, klinkt gewoon erg goed. Een receiver van 30 jaar oud doet het niet veel minder dan een modernere voor-eind combi. Ja, natuurlijk zijn er wat verschillen, maar die zijn mij veel te klein.

Ik denk wel eens meer dat het gaat om kleine verschillen waar we ons op focussen, maar dat werd voor mij bevestigd. Eigenlijk was het zelfs een deceptie, zo'n oud ge

30 jaar geleden wisten ze ook wel wat goed klonk en wat niet. Ook was er destijds voldoende techniek beschikbaar om dat te bereiken.

Ik denk niet dat goed klinkende apparatuur in de loop der jaren zoveel beter is gaan klinken.

Ja kan ook, maar het verbaast met ook nog eens dat een ge

30 jaar geleden wisten ze ook wel wat goed klonk en wat niet. Ook was er destijds voldoende techniek beschikbaar om dat te bereiken.

Ik denk niet dat goed klinkende apparatuur in de loop der jaren zoveel beter is gaan klinken

Mee eens :)

Mijn ervaring is ook dat nieuw(er) en duur(er) niet altijd beter is, maar wel dat er op zich aanzienlijke verschillen zijn in verstererkers!

Voorbeeldje:

Ik kon onlangs nog een Van Medevoort MA222 lenen, voor een aantal dagen.

van_medevoort_ma222.JPG

Zodoende kon ik die ook vergelijken met m'n eigen versterker.

Ik ben er van overtuigt dat wanneer ik die Van Medevoort en m'n eigen (Naim) versterker naast elkaar zet, dat bijvoorbeeld m'n ouders, de buurvrouw of een goede vriend (die 'n groot muziekliefhebber is) niet of nauwelijks noemenswaardig verschil zullen horen.

Ten eerste omdat ze anders luisteren en omdat zij muziek al jaren als achtergrond behang 'luisteren'.

Ten tweede omdat ze er weinig/geen geld voor over hebben omdat 't ze niet boeit.

De e.v.t verschillen die ze waarnemen zullen ze niet belangrijk genoeg vinden om een aankoop keuze op te bepalen.

Zelf vond ik deze 2 versterkers wel aanzienlijk verschillen.

(met name in midden en hoog/openheid, en detaillering)

M.a.w. ...verschil is dus ook een vrij persoonlijk en rekbaar begrip.

De e.v.t verschillen die ze waarnemen zullen ze niet belangrijk genoeg vinden om een aankoop keuze op te bepalen.

Zelf vond ik deze 2 versterkers wel aanzienlijk verschillen.

(met name in midden en hoog/openheid, en detaillering)

Dat heb ik dus ook soms. Ik hoor echt wel verschillen, maar ik denk dat ik ze soms aanzienlijker maak dan ze zijn.

Hoi cgm

Het is een bewezen feit dat de verbetering in geluidskwaliteit niet recht evenredig gaat met de prijs.

Zo heb ik de grootste moeite het verschil te horen tussen een Yamaha CDX 993 uit 1990 ( toen relatief duur zo

Hoi cgm

Het is een bewezen feit dat de verbetering in geluidskwaliteit niet recht evenredig gaat met de prijs.

Ja dat is zeker zo, tot nu toe meegemaakt met allerlei soorten apparaten. De eerste investering van goedkoopste naar wat beter levert veel op, daarna niet meer..

Natuurlijk zijn er verschillen en hoor je dat de Marantz beter klinkt, maar niet een factor 6 tot 7 beter wat het prijsverschil doet vermoeden, nou nee ...

Zit wat in CeePee, en wat betreft die kabels ben ik 't ook volkomen eens.

Mijn CD-speler kost 39x zoveel als m'n DVD-speler, maar na een vergelijk vorige week (na inspiratie van onzer Erik alhear :D ) ben ik van mening dat er wel degelijk kwaliteits verschil is, maar dat dat verschil (bij lange na) geen factor 39 zou mogen zijn.

Ik heb begin dit jaar een 'dropveter interlink' van 4,95 gekocht (DIN-DIN) bij een onderdelenwinkel voor o.a. huishoudelijk electronica.

Dit omdat ik op dat moment eentje nodig had en je DIN-DIN interlinks niet op elke straathoek kan kopen.

Nu heb ik inmiddels wel een betere van circa 80,- euro, maar die van 4,50 doet er niet eens zoveel voor onder.

(ik durf zover te gaan, om te beweren dat ik 't niet direct door zou hebben, wanneer iemand die goedkope van 4,95 er weer tussen zou knuppen) :rolleyes:

Er wordt lekker gediscussieerd over cd-spelers, maar ik maakte dit weekend iets mee dat mij ook weer aan het denken zet, en niet zo weinig. Misschien gooi ik weer een knuppel in het hoenderhok, of vloek ik in de kerk, maar ik vraag me gewoon af of ik momenteel nou zo weinig meer hoor of..

Ik speel al enige maanden met de combi van Audio Research pre met mijn zelfbouw zap eindbak, tot volle tevredenheid.

Nu heb ik twee keer iemand over de vloer gehad met een versterker onder de arm, voor een vergelijking. In beide gevallen moest er goed geluisterd worden om te ontdekken hoeveel verschil er was en waar het hem in zat. Er waren verschillen, maar niet groot, en als ik zo'n bak de volgende dag zou horen zou ik zo niet even kunnen zeggen welke er aan stond. Ik zou ook met beide kunnen leven zeg maar.

Het afgelopen weekend kreeg ik wat problemen met de soft start van de eindbak, dus die moest open. Nu heb ik ooit een receiver van Onkyo uit de jaren '70 gekocht via een veilingsite, en ik heb me laten vertellen dat het toen geen verkeerde was. Hij is groot en niet te tillen.

Ik heb dus de combi die stond te spelen vervangen door die receiver. Tot mijn verbazing zat ik me maar af te vragen wat er nu anders klinkt aan dit apparaat i.p.v. dat ik ontzettend terug zou gaan in geluidskwaliteit zoals ik verwachtte. Nee, deze receiver staat gewoon zijn mannetje, klinkt gewoon erg goed. Een receiver van 30 jaar oud doet het niet veel minder dan een modernere voor-eind combi. Ja, natuurlijk zijn er wat verschillen, maar die zijn mij veel te klein.

Ik denk wel eens meer dat het gaat om kleine verschillen waar we ons op focussen, maar dat werd voor mij bevestigd. Eigenlijk was het zelfs een deceptie, zo'n oud ge

Er waren verschillen, maar niet groot, en als ik zo'n bak de volgende dag zou horen zou ik zo niet even kunnen zeggen welke er aan stond. Ik zou ook met beide kunnen leven zeg maar.

Mmm leuk, of, eigenlijk niet als er iets kapot is, maar momenteel zit in dezelfde situatie. Een eindbuis van de Graaf GM20 heeft het begeven en nu moet ik me redden met m'n ouwe trouwe Musical Fidelity A100-X.

De MF heb ik altijd gebruikt in combinatie met een setje Translators (Heliodoor), toen kwam de Graaf set al snel gevolgd door een paar Zingali's 2S. 'k heb dus eigenlijk nooit echt goed het rechtstreekse 1:1 vergelijk gemaakt. Nu is daar, noodgedwongen, wel de gelegenheid voor.

De opgave, zoek de '10' verschillen is eenvoudig, echter om ze exact onder woorden te brengen is erg lastig, helemaal als je alle audio clichees wilt ontlopen.

De engelsen hebben het graag over de "glorious midband" dat is exact wat ik mis in de MF ten opzichte van de Graaf. Het is het beste te horen in opnames met spaarzaam begeleide stemmen, b.v. Claudio Monteverdi: Quinto Libro de'madrigali (1605) op opus111 door Concerto Italiano olv Rinaldo Alessandrini. Het klinkt allemaal net wat minder genuanceerd. De zangers zijn, tegen m'n verwachting in, net wat minder scherp omlijnd, de plaatsing is net zo groot en diep maar de stemmen wat meer uitgesmeerd. Met de Graaf lijkt de muziek de kamer in te zweven, nu staat ze daar slechts. Aanzetten zijn nu wat harder, s-klanken iets scherper, hierdoor lijkt het ook of de stemmen wat van formaat veranderen. Alles vloeit wat minder. Hoor ik bij de Graaf meer van de ruimte waarin de opname plaatsvond?

Het hoog heeft wat minder klankrijkdom. Een paar disco 12"'s, Yarborough & Peoples, Don't Stop the Music, Chick, Le Freak. De bekkens klinken als "Tsk...ssss" in plaats van als "Tkzzsssshhhj". Scherper. Nu is het niet zo dat de Graaf minder hoog laat horen, het klinkt aangenamer, zoals zijde zich voegd tegen een welgevormd lichaam.

Het laag heeft de MF duidelijk iets beter onder controle, iets strakker, droger. Op het gebied van rythm'n'pace wint de Graaf weer, zelfs bij 'gekweldadige' herrie van Ministry of Nine Inch Nails, maar vooral bij een ontspannen bassende en 'meehummende' Red Michell (Home Suite) of het geweldige latin epos, Kip Hanrahan's Tenderness.

Zijn de verschillen nu groot? Sommigen wel, vooral de manier waarop het hoog wordt neergezet (Een vriendin, violiste, die afgelopen zondag even langs kwam viel het meteen op, zonder dat ze oog voor de machinekamer had). Het zelfde geld in mindere mate voor het wippende voetje. Verschillen in afbeelding zijn veel subtieler en lang niet in iedere opname even evident.

Ronduit vervelend zijn bij de MF de twee ventilatoren die het geheel moeten koelen en die bovendien zoveel brom op m'n onafgeschermde Grado genereren, dat de draaitafel maar zolang buiten gebruik is gesteld. De MC versterking van de MF is echter zeker niet onaardig.

De MF kan me nog jaren bekoren, zeker in combinatie met een iets lieflijkere luidspreker, maar ik zal altijd voor de Graaf kiezen ondanks het grote prijsverschil. Dan maar een paar jaar op 'n houtje ....

[...] echter om ze exact onder woorden te brengen is erg lastig, helemaal als je alle audio clichees wilt ontlopen. [...]

Fout! Helaas worden "standaard termen" veelvuldig clicheematig gebruikt. Dat is jammer. Het is nu juist zo belangrijk dat we tot een eenduidig vocabulair komen om zaken te beschrijven. Denk aan de wijnkenners, met de smaak van bramen, hangt aan het glas etc. Dit zijn min of meer gestandaardiseerde uitdrukkingen die iedere wijnliefhebber kent en kan plaatsen aan de hand van zijn eigen ervaring.

Dus, ... de MF ontbreekt het wat aan grondtoonwarmte en heeft een wat scherper, pregnanter hoog.

Ik denk dat je waarneming gewoon juist zijn. De verschillen tussen verschillende versterkers is nu eenmaal ONTZETTEND klein. Of anders: Onze oren zijn ONTZETTEND ongevoelig voor de verschillen tussen versterkers onderling.

En dit geloof je zelf ?! :blink::o:unsure:

Dat is zo'n beetje 't zelfde als zeggen dat alle speakers ook 't zelfde klinken.

Of dat alle auto's even goed/comfortabel rijden.

Als alle versterkers zo goed als 't zelfde zouden klinken, waarom gaan mensen dan eerst nog luisteren in een HiFi-zaak ?

Bovendien zouden forums als deze ook weinig betekenis meer hebben.

Ik denk alleen dat mensen de verschillen anders zullen interpreteren.

Ik zou makkelijk 2 of 3 zelf gekozen versterkers blindelings uit elkaar kunnen houden, puur op klank.

Als ik echter m'n ouders, of de buurvrouw, of een collega, of elk willekeurig persoon die weinig/niet geeft om muziek en weergave kwaliteit zou laten luisteren....nee, die zal dan waarschijnlijk weinig tot geen tot geen verschil ontdekken. <_<

(heb vaak genoeg de 'klassieke' reactie op mijn hobby gekregen van anderen:

"Ach,...ik hoor 't verschil toch niet" (klopt,...omdat 't ze een worst zal zijn)

Mensen die toch enorme verschillen menen waar te nemen zouden dringend een keer contact moeten openemen met de heer Richard Clarck. Hij belooft iets van een $10.000 voor iemand die 2 zelfgekozen versterkers blind uit elkaar kan houden. Je verliest enkel je eer als je niet slaagt.

Ik durf die test niet aan ;)

Nou, die test durf in anytime aan! :) No problem!

Da's snel verdient! B)

Mijn oren functioneren gelukkig nog wel goed.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de meeste versterkers juist helemaal niet goed vind klinken. En dat komt vooral door de vervorming die ik hoor, of dat het laag weer ongecontoleerd klinkt, of dat een versterker weer te ingetogen klinkt.

Ik heb hier dit weekend nog een bakbeest van een NAD 319 gehad, maar die klonk zo ongelooflijk slecht. Het enige wat hij deed was het laag onder controle houden, en in het midden en hoog klonk hij heel mechanisch en vervormd. Ik vond het echt een middelmatige versterker met een grote voeding. Een subwooferversterker. Maar ook alle Marantzen vind ik matig klinken. Ze klinken allen ongecontroleerd, en vaak veel te zwoel en te warm. Alleen de PM80MK2 vond ik erg goed, en evenwichtig in het geluidbeeld. De PM 14, 16, 17 kan mij ook niet bekoren. Ook alle NAD's klinken met name in het midden en hoog erg vervormd. Het zijn allemaal versterkers die vervormen in het midhoog. Alsof je voortdurend een zaagtand in het geluid hoort.

De enige versterkers die mij echt kunnen bekoren, in de goedkope klasse, de Vincent versterkers, en in de duurdere Klasse de Threshold en ML versterkers. Op Klasse A gebied vind ik de Threshold elke versterker verslaan qua schoonheid.

Oja, en in de "goedkopere" klasse vind ik de Naim versterkers ook mooi, Ze klinken mooi snel, open en levendig en zelfs met een goede laagcontrole. Net zoals de Creek versterkers, die vind ik ook mooi klinken, Die kloppen tenminste qua snelheid in het geluidsbeeld.

Maar ik vind het wel treurig gesteld op versterkergebied. Er zijn maar zeer weinig merken die er nog iets van bakken. Het is vaak te zwoel en ongecontroleerd, waardoor het hele laag zelfs begint te kleuren. Ik vind veel oude Yamaha's, Sansui, Kenwood's van vroeger veel beter klinken dan de huidige versterkers. Die hadden tenminste nog grip op de luidsprekers, en klonken snoeistrak. :)

Groeten

Edwin

Het is vaak te zwoel en ongecontroleerd, waardoor het hele laag zelfs begint te kleuren. Ik vind veel oude Yamaha's, Sansui, Kenwood's van vroeger veel beter klinken dan de huidige versterkers. Die hadden tenminste nog grip op de luidsprekers, en klonken snoeistrak. :)

Groeten

Edwin

Beste Edwin,

Dan moet je toch echt eens een Bryston SST beluisteren. ;) ik ben inmiddels al meer dan een half jaar helemaal in de (bryston) 7 (SST)e hemel, en raak geen andere amp meer aan :D

Groeten,

Bas

Maar ik vind het wel treurig gesteld op versterkergebied. Er zijn maar zeer weinig merken die er nog iets van bakken. Het is vaak te zwoel en ongecontroleerd

Da's mijn ervaring ook wel een beetje, Edwin!

Ik denk dat veel mensen houden van die klank.

Zo kon ik een paar weken geleden nog een mooie (qua degelijkheid en uitstraling) Van Medevoort MA222 thuis proberen.

Nou ben ik altijd in voor een experiement, en verwachte wel wat van de MA222, maar de klank was mij ook te soft, sloom, en minder open.

Ik vond er weinig leven in zitten. <_<

Dus,...als de bewering van rho zou kloppen, had ik de Van Medevoort allang gehouden en de Naim weer verkocht.

Op de klank na had (o.a.) de Van Medevoort tenslotte meer vermogen, 'n betere volume-potmeter, en ziet er mooier uit)

Maar goed, het moge duidelijk zijn dat er wel degelijk (en duidelijke) verschillen zijn in versterkers.

Het is vaak te zwoel en ongecontroleerd, waardoor het hele laag zelfs begint te kleuren. Ik vind veel oude Yamaha's, Sansui, Kenwood's van vroeger veel beter klinken dan de huidige versterkers. Die hadden tenminste nog grip op de luidsprekers, en klonken snoeistrak. :)

Groeten

Edwin

Beste Edwin,

Dan moet je toch echt eens een Bryston SST beluisteren. ;) ik ben inmiddels al meer dan een half jaar helemaal in de (bryston) 7 (SST)e hemel, en raak geen andere amp meer aan :D

Groeten,

Bas

Ha Bas

Ik moet je eerlijk bekennen, dat ik nog nooit van mijn leven een Bryston heb gehoord. Ik heb echt alle merken wel gehoord, maar echt nergens stond er een Bryston combinatie. :D

Ik zal er eens naar gaan luisteren. Misschien is dat wel het geluiid wat ik zoek. Op CD-speler gebied vind ik ruimschoots voldoende wat echt goed klinkt, maar op versterkergebied kan mij nog maar weinig boeien. Wat ook zo bijzonder is, de meeste huidige versterkers zien er van binnen prachtig uit. Met prachtige elco's en ringkerntrafo's, en snelle transistoren, maar sluit je de versterker op je set aan, dan klinkt het weer nergens naar. Het is net of ze niet meer weten hoe ze een goede versterker moeten bouwen.

Ik ga maar eens luisteren naar Bryston. :)

Groeten

Edwin