Jump to content

versterkers

cgm
 Share

Recommended Posts

Beste Robin,

Of jij hebt daarintegen totaal geen super oren als het je niet opvalt ;). 9 van de 10 versterkers die ik hoor vervormen. Theoretisch vervormt elke versterker. De ene echter in een veel naarder gebied dan de andere. En nee dan heb ik het niet over signaal ruisverhoudingen, of THD waardes van 0.000000001% :). Ik heb het over vervorming (aantasting) van de oorsrponkelijke harmonische strctuur. Wanneer je eenmaal heel erg gesteld bent op bepaalde klanken van bepaalde instrumenten, deze in het echt herkent, valt elke beperking meteen op. Zo had ik hier ook een amp die otnzettend lekker en spannend klonk op het eerste gehoord. Totdat we bij een faforiet punt aankwamen, een stukje emt blazers wat ik heel goed ken. Daar ging het finaal mis. De gemiddelde audiofiel zou zeggen van. lekker en snel!. Echter er klopte geen ene ruk meer van de blazersklank. Ik kon de flugelhoord, trombone, trompel en alt sax niet meer zo fraai horen als met andere goede amps.

Edwin heeft een punt. Klasse A schakeling doen dit bijna altijd veel beter dan heel veel andere versterkers.

Groeten,

Bas

Toch klinkt livemuziek ook niet donker en dicht. Eerder open en dynamisch.

Hier in het dorp is er nu 'n Braderie. Daar liep een clubje op zuidamerika geente trommelaars rond. Dat is dus echte dynamiek.

Precies, het geluid spettert in werkelijkheid van de dynamiek en openheid. Dat is het geluid wat ik ook zo mooi vind. In werkelijkheid hoor je ook geen spoortje warmte door het geluid heen lopen. Of dat het geluid te rustig klinkt. Het varieert dan op een natuurlijk wijze van dynamiek. Je hoort dan allerlei klankverschillen, van de dynamiek van een stem, instrument, tot een glas wat op de grond kapot spettert. In werkelijkheid hoor je ook het verschil tussen natuurlijke rauwheid in geluid, met gelijkterijd ergens anders weer een heel schoon geluid. Dat contrast krijg je met een audioset helaas niet voor elkaar. Al zou je er maar een beetje in de buurt komen, dan is het al goed. :)

Als ik voortdurendewarmte en zwoelheid op straat wil horen, dan koop ik wel een gehoorapparaat met een Marantz versterker erop aangesloten. :D

Groeten

Edwin

Ik heb een keer een naimset gehoord met naim speakers en een draaitafel. Ja het klonk wel snel inderdaad maar ook ie

Dat zou kunnen Robin.

Naim speakers hebben wel de reputatie dat ze wat iel/dunnetjes klinken in 't laag.

Er zijn ook vrij veel Naim liefhebbers minder enthousiast over de Naim speakers dan over de versterkers en CD-spelers.

probeert toch eens een cyrus. :D

Heb ik ook al eens gehad en geprobeert, Joopus.

De Cyrus-2, 3, en 7.

Met name de -2 en de 7 vond ik wel goed klinken. Prima versterkers!

Ik heb een keer een naimset gehoord met naim speakers en een draaitafel. Ja het klonk wel snel inderdaad maar ook ie

Dat zou kunnen Robin.

Naim speakers hebben wel de reputatie dat ze wat iel/dunnetjes klinken in 't laag.

Er zijn ook vrij veel Naim liefhebbers minder enthousiast over de Naim speakers dan over de versterkers en CD-spelers.

Heb ik ook al eens gehad en geprobeert, Joopus.

De Cyrus-2, 3, en 7.

Met name de -2 en de 7 bevielen prima. Prima versterkers!

ik had het tegen edwin. :D

jij bent tevreden over het geluid dat jouw speakers produceren, ja indat geval zoek je er een bruikbare versterker bij

Nou...zo werkt 't bij mij niet hoor. :rolleyes:;)

(had de versterker al, voordat ik de speakers had :P;) )

Beste,

Concerten in het amsterdam's concertgebouw klinken warm en open. Concerten in bijv. de Doelen klinken weer veel rauwer. Een live jazz funk concert in de stantenhal klinkt snel en heeft druk. Een juiste amp laat al deze facetten horen.

Groeten,

Bas

Weet je wat naar mijn idee het grootste probleem van een complete audioset is.

Dat is, dat het geluid voortdurend opgesloten zit in de vaste snelheid van een audioset.

Een audioset heeft altijd een vast snelheid die je in elke muzieksoort weer terughoort. je kunt het als eerste mooi horen bij het laag. Het laag heeft een vaste controle en snelheid, die je overal in terughoort. Klinkt een set weer te snel, dan klinkt bijv een piano weer heel geforceerd alsof het opgesloten zit. De piano vloeit dan niet meer. Maar het gaat nog veel verder. Het midden en hoog heeft ook z'n vaste snelheid wat niet varieert. Als het midden te snel klinkt, dan klinken stemmen bijvoorbeeld qua natuurlijke snelheid ook niet meer natuurlijk. Gitaren kunnen dan ook razendsnel klinken, maar je mist dan weer het vloeiende uitsterven van de gitaar of het uitsterven van een piano-aanslag. versterkers die relatief traag klinken, kunnen vaak heel mooi vloeiend en natuurlijk klinken bij stemmen en strijkers. Maar zet je er dan pop of rockmuziek op, dan is alle dynamiek verdwenen. Dan loopt de set voor je gehoor achter de muziek aan.

Dat is naar mijn mening

Edwin heeft een punt. Klasse A schakeling doen dit bijna altijd veel beter dan heel veel andere versterkers.

Maarja, Klasse A schakelingen worden steeds zeldzamer Bas. Het enige wat je straks nog kunt kopen is een 5 kanaals geintegreerde versterker voor surroundweergave. Kleine ringkerntrafo en 2 x 10.000UF voor 5 versterkers. Dat is straks het hoogst haalbare :D

Dankzij de goedkope MP-3 wegwerpmaatschappij is Klasse A nu nagenoeg uitgestorven.

Groeten

Edwin

Ik praat voorlopig niet meer met jou. :D

Je bent stout geweest. :D

Groeten

Edwin

als jij een paar serieuze :D:lol::) speakers koopt heb je geen problemen met je versterker meer.

Ik heb naast de Magnats nog een paar uitstekende Mission luidsprekers. :D

Maar de Magnats op de juiste versterker klinken gewoon echt bijzonder. Ik blijf het nog steeds fantastisch vinden klinken.

Maarja, je moet er natuurlijk ook geen rauwklinkende Cyrus op zetten. :D

groeten

Edwin

Beste,

Concerten in het amsterdam's concertgebouw klinken warm en open. Concerten in bijv. de Doelen klinken weer veel rauwer. Een live jazz funk concert in de stantenhal klinkt snel en heeft druk. Een juiste amp laat al deze facetten horen.

Groeten,

Bas

Weet je wat naar mijn idee het grootste probleem van een complete audioset is.

Dat is, dat het geluid voortdurend opgesloten zit in de vaste snelheid van een audioset.

Een audioset heeft altijd een vast snelheid die je in elke muzieksoort weer terughoort. je kunt het als eerste mooi horen bij het laag. Het laag heeft een vaste controle en snelheid, die je overal in terughoort. Klinkt een set weer te snel, dan klinkt bijv een piano weer heel geforceerd alsof het opgesloten zit. De piano vloeit dan niet meer. Maar het gaat nog veel verder. Het midden en hoog heeft ook z'n vaste snelheid wat niet varieert. Als het midden te snel klinkt, dan klinken stemmen bijvoorbeeld qua natuurlijke snelheid ook niet meer natuurlijk. Gitaren kunnen dan ook razendsnel klinken, maar je mist dan weer het vloeiende uitsterven van de gitaar of het uitsterven van een piano-aanslag. versterkers die relatief traag klinken, kunnen vaak heel mooi vloeiend en natuurlijk klinken bij stemmen en strijkers. Maar zet je er dan pop of rockmuziek op, dan is alle dynamiek verdwenen. Dan loopt de set voor je gehoor achter de muziek aan.

Dat is naar mijn mening

Dankzij de goedkope MP-3 wegwerpmaatschappij is Klasse A nu nagenoeg uitgestorven.

Groeten

Edwin

"gewone" versterkers en cd spelers ook. Vraag me af hoelang er nog cd's zullen verschijnen. Alles wordt in mp3 vanaf internet gehaald. En de mensen vinden het mooi. Laatst nog een collega "fantastisch"......... :(

Maarja, Klasse A schakelingen worden steeds zeldzamer Bas. Het enige wat je straks nog kunt kopen is een 5 kanaals geintegreerde versterker voor surroundweergave. Kleine ringkerntrafo en 2 x 10.000UF voor 5 versterkers. Dat is straks het hoogst haalbare :D

Groeten

Edwin

Het wordt klasse D. ;)

Leuk om te lezen dat vaak oudere apparaten zo gewaardeerd worden.

Zelf heb ik ook een ervaring op het werk op de audio afdeling.

Daar staat voor test een heel oude marantz receiver met een STK module .

Het apparaat zit oa vol met ceramische condensatoren en er zitten elco,s in de signaal weg maar dat ding dat klinkt gewoon onvoorstelbaar goed met zijn beperkte vermogen van 20 watt per kanaal.

Veel duurdere versterkers hebben in test op de plek van de marantz gestaan maar legde het af.

Niet te begrijpen dus maar gewoon horen en geloven en niet teveel waarde hechten aan apparaten welke beter zouden moeten klinken het gaat er om wat je zelf beter vind klinken.

Ceramische condensatoren dat kan gewoon niet goed klinken en ongetwijfeld zijn de elco,s ook half vergaan ik snap het niet.

Ik weet nog wel dat ik destijds eens een marantz model 140 eindversterker had welke ook zo goed klonk in vergelijk met een zelfbouw project de crescendo(1982) uit de elektuur nou die legde het duidelijk af.

Ik weet nog wel dat ik destijds eens een marantz model 140 eindversterker had welke ook zo goed klonk in vergelijk met een zelfbouw project de crescendo(1982) uit de elektuur nou die legde het duidelijk af.

Beste Don,

Das grappig. Ik heb ook een Model 140 gehad, samen met een Model 3200 voorversterker. Geloof het of geloof het niet, die kocht ik op mijn 13e van een klasgenootje van gelijke leeftijd. Beide waren we al jong audiofiel. Die amp heeft altijd goed geklonken!. Daarna was ik zo stom het hele setje in te ruilen voor een Quad 520F eindtrap. Dat had ik dus nooit moeten doen, want met de laatstgenoemde zou ik nog geen buitenspeakers in de Efteling mee willen aansturen ;)

Groeten,

Bas

(...) Begin dus met je Luidsprekers . Verdoe niet zo veel tijd met al wat daarvoor zit,voordat je dat inorde hebt.

Wat dat betreft zitten Erik & Spido op de juiste koers. ;)

Maar aangezien deze lieden HEAR niet uitblinken aan populariteit word daar geen aandacht aan geschonken, denk ik. :o

:D:D Mensen die gelijk hebben, zijn NOOIT populair!

(Mensen die populair ZIJN, krijgen wel gelijk...)

"Versterkers zijn tamelijk belangrijk", is mijn conclusie.

Een nieuwe Bryston, waar Bas zo dol op is, klinkt "kleiner", "minder spectaculair" en dus "beheerster" dan een oude Bryston.

De nieuwe Brystons zijn ongelofelijk goed!

Ik weet 't, want ik heb ze een aantal maanden te leen gehad...

Rotsvaste bas, enorme rust, detaillering en beheersing in alle toonbereiken,

Maar je k

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de meeste versterkers juist

Maar ik vind het wel treurig gesteld op versterkergebied. Er zijn maar zeer weinig merken die er nog iets van bakken. Het is vaak te zwoel en ongecontroleerd, waardoor het hele laag zelfs begint te kleuren.

nou jij hebt super oren Edwin. Valt volgens mij wel mee allemaal met die vervorming. Zal wel aan de opname liggen.

Robin

Hoi Robin

Dat ligt echt niet aan de opname. Het verschil qua vervorming is echt heel groot. En dan met name de crossoververorming is erg goed hoorbaar. Dat vind ik ook het mooie van Klasse A versterkers, dat deze zo bijzonder schoon en vloeiend klinken. Je hoort dat "ijzerzaageffect" niet meer bij een Klasse A versterker. {de rauwe randjes om stemmen en instrumenten}

Nu kan een Klasse A versterker ook z'n nadelen hebben. Soms klinkt het allemaal te schoon en levenloos. Het klinkt dan te gepolijst en te rustig. Maar een goede Klasse A versterker klinkt en snel en dynamiekvol, maar gelijktertijd ook weer heel schoon en onvervormd. Die combinatie is vaak moeilijk te vinden, en met name in de betaalbare klasse. De Vincent SV-231 die ik heb, klinkt in het midden en hoog schoon en onvervomd en ook nog eens snel in het mid/hoog, maar klinkt in het laag een beetje rond en te langzaam. Voor de rest is het een prachtige versterker.

Maar het verschil in versterkers vind ik echt enorm. Soms heb ik hier een versterker staan, die na een half uurtje alweer in de doos zit. Dan klonk hij weer zoals zo vaak, te zwoel, te donker, te warm, en te traag. Alles behalve open, schoon, levendig en gecontroleerd.

Er zijn wat dat betreft maar weinig versterkers die bij mij echt kunnen boeien, of waarvan ik zeg, dat je er vrolijk van wordt. :)

Groeten

Edwin

Sonneteer al eens gehoord?

Verschil in versterkers is zeker aanwezig, een ieder die zegt dat fat niet zo is moet goed leren luisteren!!!

Ik weet nog wel dat ik destijds eens een marantz model 140 eindversterker had  welke ook zo goed klonk in vergelijk met een zelfbouw project de crescendo(1982) uit de elektuur  nou die legde het duidelijk af.

Beste Don,

Das grappig. Ik heb ook een Model 140 gehad, samen met een Model 3200 voorversterker. Geloof het of geloof het niet, die kocht ik op mijn 13e van een klasgenootje van gelijke leeftijd. Beide waren we al jong audiofiel. Die amp heeft altijd goed geklonken!. Daarna was ik zo stom het hele setje in te ruilen voor een Quad 520F eindtrap. Dat had ik dus nooit moeten doen, want met de laatstgenoemde zou ik nog geen buitenspeakers in de Efteling mee willen aansturen ;)

Groeten,

Bas

Dat weet ik nog Bas dat vertelde je toen een keer jij vond de 3200 alleen tegen vallen in klank.

Tja hadden we hem maar bewaard alleen al om de nostalgie want het was ook nog een pracht ding om te zien met zijn grote VU meters.

Wat ik me nog goed heug is de kracht van de 140 al had hij maar een 70 watt per kanaal hij klonk als een heel dikke versterker.

Destijds hield ik toch de zelfbouw cresendo want daar zat veel tijd in en heel dure componenten (HEEL DURE ELCO,s)

Wat me opvalt is dat je nog maar heel weinig ziet van de marantz serie uit die tijd ook uit de esotec serie waarvan de sm 1000 de topper was die zou ik toch graag een keertje willen horen.