Edwin Snoek Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Maar ik vind het wel treurig gesteld op versterkergebied. Er zijn maar zeer weinig merken die er nog iets van bakken. Het is vaak te zwoel en ongecontroleerd Da's mijn ervaring ook wel een beetje, Edwin! Ik denk dat veel mensen houden van die klank. Zo kon ik een paar weken geleden nog een mooie (qua degelijkheid en uitstraling) Van Medevoort MA222 thuis proberen. Nou ben ik altijd in voor een experiement, en verwachte wel wat van de MA222, maar de klank was mij ook te soft, sloom, en minder open. Ik vond er weinig leven in zitten. Dus,...als de bewering van rho zou kloppen, had ik de Van Medevoort allang gehouden en de Naim weer verkocht. Op de klank na had (o.a.) de Van Medevoort tenslotte meer vermogen, 'n betere volume-potmeter, en ziet er mooier uit) Maar goed, het moge duidelijk zijn dat er wel degelijk (en duidelijke) verschillen zijn in versterkers. Hoi Alco Wat jij beschrijft, heb ik precies hetzelfde. Ik denk ook dat veel mensen van de zwoele ingetogen klank houden, die je nu vaak hoort. Ik mis vaak de openheid in versterkers, en de snelheid en "levendigheid". En dat samen met een goede laagcontrole. En die versterker zie je steeds minder. Misschien word ik ook wel een Naimaholic. Voorlopig is Naim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Ik heb het al vaker gezegd; de hedendaagse apparatuur is lang niet zo goed als velen denken (en hopen). Integendeel zelfs; ik durf te beweren dat de kwaliteit van de 70-er jaren vandaag de dag niet meer gehaald wordt. En dan bedoel ik niet alleen bouwkwaliteit en kwaliteit van de onderdelen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de meeste versterkers juist helemaal niet goed vind klinken. En dat komt vooral door de vervorming die ik hoor, of dat het laag weer ongecontoleerd klinkt, of dat een versterker weer te ingetogen klinkt. Ik heb hier dit weekend nog een bakbeest van een NAD 319 gehad, maar die klonk zo ongelooflijk slecht. Het enige wat hij deed was het laag onder controle houden, en in het midden en hoog klonk hij heel mechanisch en vervormd. Ik vond het echt een middelmatige versterker met een grote voeding. Een subwooferversterker. Maar ook alle Marantzen vind ik matig klinken. Ze klinken allen ongecontroleerd, en vaak veel te zwoel en te warm. Alleen de PM80MK2 vond ik erg goed, en evenwichtig in het geluidbeeld. De PM 14, 16, 17 kan mij ook niet bekoren. Ook alle NAD's klinken met name in het midden en hoog erg vervormd. Het zijn allemaal versterkers die vervormen in het midhoog. Alsof je voortdurend een zaagtand in het geluid hoort. De enige versterkers die mij echt kunnen bekoren, in de goedkope klasse, de Vincent versterkers, en in de duurdere Klasse de Threshold en ML versterkers. Op Klasse A gebied vind ik de Threshold elke versterker verslaan qua schoonheid. Oja, en in de "goedkopere" klasse vind ik de Naim versterkers ook mooi, Ze klinken mooi snel, open en levendig en zelfs met een goede laagcontrole. Net zoals de Creek versterkers, die vind ik ook mooi klinken, Die kloppen tenminste qua snelheid in het geluidsbeeld. Maar ik vind het wel treurig gesteld op versterkergebied. Er zijn maar zeer weinig merken die er nog iets van bakken. Het is vaak te zwoel en ongecontroleerd, waardoor het hele laag zelfs begint te kleuren. Ik vind veel oude Yamaha's, Sansui, Kenwood's van vroeger veel beter klinken dan de huidige versterkers. Die hadden tenminste nog grip op de luidsprekers, en klonken snoeistrak. Groeten Edwin Unison Unico Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 30 jaar geleden wisten ze ook wel wat goed klonk en wat niet. Ook was er destijds voldoende techniek beschikbaar om dat te bereiken.Ik denk niet dat goed klinkende apparatuur in de loop der jaren zoveel beter is gaan klinken. Ja kan ook, maar het verbaast met ook nog eens dat een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Hoi cgm Het is een bewezen feit dat de verbetering in geluidskwaliteit niet recht evenredig gaat met de prijs. Ja dat is zeker zo, tot nu toe meegemaakt met allerlei soorten apparaten. De eerste investering van goedkoopste naar wat beter levert veel op, daarna niet meer.. ja precies er zit vrij veel verschil tussen een dropveter en eentje van 80 euro en daarna in de nog hogere prijsregionen wordt het verschil steeds kleiner. dus een redelijke budget installatie doet het al zeer goed. De laastse beetjes detail, strakheid ja dat kost poen. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de meeste versterkers juist Maar ik vind het wel treurig gesteld op versterkergebied. Er zijn maar zeer weinig merken die er nog iets van bakken. Het is vaak te zwoel en ongecontroleerd, waardoor het hele laag zelfs begint te kleuren. nou jij hebt super oren Edwin. Valt volgens mij wel mee allemaal met die vervorming. Zal wel aan de opname liggen. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Maar ik vind het wel treurig gesteld op versterkergebied. Er zijn maar zeer weinig merken die er nog iets van bakken. Het is vaak te zwoel en ongecontroleerd Da's mijn ervaring ook wel een beetje, Edwin! Ik denk dat veel mensen houden van die klank. Zo kon ik een paar weken geleden nog een mooie (qua degelijkheid en uitstraling) Van Medevoort MA222 thuis proberen. Nou ben ik altijd in voor een experiement, en verwachte wel wat van de MA222, maar de klank was mij ook te soft, sloom, en minder open. Ik vond er weinig leven in zitten. Dus,...als de bewering van rho zou kloppen, had ik de Van Medevoort allang gehouden en de Naim weer verkocht. Op de klank na had (o.a.) de Van Medevoort tenslotte meer vermogen, 'n betere volume-potmeter, en ziet er mooier uit) Maar goed, het moge duidelijk zijn dat er wel degelijk (en duidelijke) verschillen zijn in versterkers. Hoi Alco Wat jij beschrijft, heb ik precies hetzelfde. Ik denk ook dat veel mensen van de zwoele ingetogen klank houden, die je nu vaak hoort. Ik mis vaak de openheid in versterkers, en de snelheid en "levendigheid". En dat samen met een goede laagcontrole. En die versterker zie je steeds minder. Misschien word ik ook wel een Naimaholic. Voorlopig is Naim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Een overdeven ritmisch en levendig geluid is juist niet correct mijns inziens. Kortom een Naim zou bij mij al snel afvallen. Ik denk dat 't er maar net aan ligt wat men verstaat onder 'soepel' en 'overdreven' ritmisch en levendig. Ik heb nog nooit een overdreven (Naim) ritmisch en levendige versterker gehoord, dus zou niet weten hoe dat klinkt Unison Unico Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Mijn oud Marantz 1515 receivertje (2x15W) klinkt veel sneller en dynamischer dan een Quad 405. Dat een moderne versterker geluid vloeiender doorgeeft is mi onzin. Dat vloeiende onstaat door tijdvertragingen. Een versterker behoort snel en dynamisch te zijn met een krachtig laag. Verschillen tussen echt goede moderne versterkers en echt goede oude versterkers zitten vooral in het hoog. De snelle componenten waren tot voor 10 jaar nog niet leverbaar. Verder is mijn mening dat grote versterkers slomer klinken dan kleine afgelopen tijd weer eens bevestigd (mark Levinson). En dit is g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Maar een versterker als de Unico is wel erg muzikaal, en daar gaat het mij om. Heerlijk genieten. Die door jullie gepropageerde zgn. 'open versterkers' valt niet naar te luisteren. Wat een akelig geluid! Het is maar waar je voor kiest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Maar een versterker als de Unico is wel erg muzikaal, en daar gaat het mij om. Heerlijk genieten. Ik ben zelf al een tijd geleden gestopt het woord 'muzikaal' te gebruiken. Het krijgt bij mij steeds minder betekenis. Dat begint een beetje een modewoordje te worden in HiFi land. Iedereen noemt z'n eigen spullen opeens muzikaal, of 't nu om een Yoko of een Krell gaat Die door jullie gepropageerde zgn. 'open versterkers' valt niet naar te luisteren. Wat een akelig geluid! Het is maar waar je voor kiest. Een versterker kan mij eerlijk gezegd niet open genoeg klinken Maar ik kan me ook best voorstellen dat iemand er niet voor kiest hoor, en liever gaat voor een wat ingetogener, diffuser klankbeeld. Dat kan wat relaxter overkomen. (ook prettiger voor muziek op de achtergrond) Het is inderdaad maar net waar je voor kiest. Niets is persoonlijker dan smaak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Klank is ook aan mode onderhevig en ook klank maakt een ontwikkeling door. Het is weer een marketingverhaaltje, een klank wordt je opgedrongen, net als muziekstromingen. Nu moet het bijvoorbeeld bonkering en boemig klinken, met weinig oog voor detail, terwijl het 10 jaar geleden bijvoorbeeld een stuk frisser moest klinken. Daar doen ook de zgn hi-end merken aan mee. Niet allemaal, maar toch. En wees nou eens eerlijk. Waar is er meer geld te verdienen, bij de grote massa of bij een klein groepje "fanatiekelingen". Mocht je een open geluid preferen, dan zou ik je aanraden toch wat meer in de professionele hoek te gaan zoeken. En dan bij de wat betere merken, anders klinkt het weer plat en alleen schel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Klank is ook aan mode onderhevig en ook klank maakt een ontwikkeling door. Het is weer een marketingverhaaltje, een klank wordt je opgedrongen, net als muziekstromingen. Nu moet het bijvoorbeeld bonkering en boemig klinken, met weinig oog voor detail, terwijl het 10 jaar geleden bijvoorbeeld een stuk frisser moest klinken. Daar doen ook de zgn hi-end merken aan mee. Niet allemaal, maar toch. En wees nou eens eerlijk. Waar is er meer geld te verdienen, bij de grote massa of bij een klein groepje "fanatiekelingen". Mocht je een open geluid preferen, dan zou ik je aanraden toch wat meer in de professionele hoek te gaan zoeken. En dan bij de wat betere merken, anders klinkt het weer plat en alleen schel. Niet de versterker maar het luidsprekersysteem verzorgd de openheid. Versterker is uiteraard niet onbelangrijk maar dient gekozen te worden naar de "behoefte"van de speakers. De luidsprekers moeten het (aangeboden signaal) adequaat kunnen weergeven. Begin dus met je Luidsprekers . Verdoe niet zo veel tijd met al wat daarvoor zit,voordat je dat inorde hebt. Wat dat betreft zitten Erik & Spido op de juiste koers. Maar aangezien deze lieden HEAR niet uitblinken aan populariteit word daar geen aandacht aan geschonken, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Niet de versterker maar het luidsprekersysteem verzorgd de openheid. Het is een combinatie van beide, maar mijn ervaring is dat de versterker daar een minstends zo'n grote rol in speelt! Hoe kan 't anders dat wanneer verschillende versterkers op dezelfde set speakers worden aangesloten, de klank de ene keer meer open is dan de andere ?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Niet de versterker maar het luidsprekersysteem verzorgd de openheid. Het is een combinatie van beide, maar mijn ervaring is dat de versterker daar een minstends zo'n grote rol in speelt! Hoe kan 't anders dat wanneer verschillende versterkers op dezelfde set speakers worden aangesloten, de klank de ene keer meer open is dan de andere ?! Alco, bij een andere speaker lukt dat die versterker weer niet. En dan is het weer niet de versterker. jij bent tevreden over het geluid dat jouw speakers produceren, ja indat geval zoek je er een bruikbare versterker bij. En platenspeler! ( proficiat) Was wel een lange bevalling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Klank is ook aan mode onderhevig en ook klank maakt een ontwikkeling door. Het is weer een marketingverhaaltje, een klank wordt je opgedrongen, net als muziekstromingen. Nu moet het bijvoorbeeld bonkering en boemig klinken, met weinig oog voor detail, terwijl het 10 jaar geleden bijvoorbeeld een stuk frisser moest klinken. Daar doen ook de zgn hi-end merken aan mee. Niet allemaal, maar toch. En wees nou eens eerlijk. Waar is er meer geld te verdienen, bij de grote massa of bij een klein groepje "fanatiekelingen". Mocht je een open geluid preferen, dan zou ik je aanraden toch wat meer in de professionele hoek te gaan zoeken. En dan bij de wat betere merken, anders klinkt het weer plat en alleen schel. Niet de versterker maar het luidsprekersysteem verzorgd de openheid. Versterker is uiteraard niet onbelangrijk maar dient gekozen te worden naar de "behoefte"van de speakers. De luidsprekers moeten het (aangeboden signaal) adequaat kunnen weergeven. Begin dus met je Luidsprekers . Verdoe niet zo veel tijd met al wat daarvoor zit,voordat je dat inorde hebt. Wat dat betreft zitten Erik & Spido op de juiste koers. Maar aangezien deze lieden HEAR niet uitblinken aan populariteit word daar geen aandacht aan geschonken, denk ik. Hoe bedoel je dit Ik kan het nl interperteren dat "elke versterker hetzelfde klinkt" en daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is de speaker een belangrijk issue in dit geheel en met een wollig klinkende speaker zal het moeilijk worden een open klank te krijgen. Maar het is wel mogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Klank is ook aan mode onderhevig en ook klank maakt een ontwikkeling door. Het is weer een marketingverhaaltje, een klank wordt je opgedrongen, net als muziekstromingen. Nu moet het bijvoorbeeld bonkering en boemig klinken, met weinig oog voor detail, terwijl het 10 jaar geleden bijvoorbeeld een stuk frisser moest klinken. Daar doen ook de zgn hi-end merken aan mee. Niet allemaal, maar toch. En wees nou eens eerlijk. Waar is er meer geld te verdienen, bij de grote massa of bij een klein groepje "fanatiekelingen". Mocht je een open geluid preferen, dan zou ik je aanraden toch wat meer in de professionele hoek te gaan zoeken. En dan bij de wat betere merken, anders klinkt het weer plat en alleen schel. Niet de versterker maar het luidsprekersysteem verzorgd de openheid. Versterker is uiteraard niet onbelangrijk maar dient gekozen te worden naar de "behoefte"van de speakers. De luidsprekers moeten het (aangeboden signaal) adequaat kunnen weergeven. Begin dus met je Luidsprekers . Verdoe niet zo veel tijd met al wat daarvoor zit,voordat je dat inorde hebt. Wat dat betreft zitten Erik & Spido op de juiste koers. Maar aangezien deze lieden HEAR niet uitblinken aan populariteit word daar geen aandacht aan geschonken, denk ik. Hoe bedoel je dit Ik kan het nl interperteren dat "elke versterker hetzelfde klinkt" en daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is de speaker een belangrijk issue in dit geheel en met een wollig klinkende speaker zal het moeilijk worden een open klank te krijgen. Maar het is wel mogelijk. Neen , zo moet je het beslist niet interpreteren. Keuze van de luidspreker is bepalend voor het geluid . Versterker kan nimmer de kwaliteit van de luidspreker verbeteren. Dat geld ook voor alles wat daar weer voor en tussen zit. Als het anders is zeg het me a.u.b. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Mijn oud Marantz 1515 receivertje (2x15W) klinkt veel sneller en dynamischer dan een Quad 405. Dat een moderne versterker geluid vloeiender doorgeeft is mi onzin. Dat vloeiende onstaat door tijdvertragingen. Een versterker behoort snel en dynamisch te zijn met een krachtig laag. Verschillen tussen echt goede moderne versterkers en echt goede oude versterkers zitten vooral in het hoog. De snelle componenten waren tot voor 10 jaar nog niet leverbaar. Verder is mijn mening dat grote versterkers slomer klinken dan kleine afgelopen tijd weer eens bevestigd (mark Levinson). En dit is g Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Maar een versterker als de Unico is wel erg Het is inderdaad maar net waar je voor kiest. Niets is persoonlijker dan smaak dat is waar, maar een zorgvuldige combinatie van verschillende eigenschappen is natuurlijk wel belangrijk. Ik heb een keer een naimset gehoord met naim speakers en een draaitafel. Ja het klonk wel snel inderdaad maar ook iel, ik was zo weer vertrokken. Nee voor mij liever een voller maar toch dynamisch geluid, dat moet kunnen. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Maar een versterker als de Unico is wel erg Het is inderdaad maar net waar je voor kiest. Niets is persoonlijker dan smaak dat is waar, maar een zorgvuldige combinatie van verschillende eigenschappen is natuurlijk wel belangrijk. Ik heb een keer een naimset gehoord met naim speakers en een draaitafel. Ja het klonk wel snel inderdaad maar ook iel, ik was zo weer vertrokken. Nee voor mij liever een voller maar toch dynamisch geluid, dat moet kunnen. Robin Ik ben het volkomen met je eens. Ik hou ook van een vol (en warmer) geluid. Daarom ook bewust voor Engelse speakers gekozen; de KEF RDM 3. Nog met het befaamde, heerlijke KEF geluid. Helaas zijn de huidige KEF speakers ook niet meer om aan te horen, behalve hun reference serie Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Maar een versterker als de Unico is wel erg Het is inderdaad maar net waar je voor kiest. Niets is persoonlijker dan smaak dat is waar, maar een zorgvuldige combinatie van verschillende eigenschappen is natuurlijk wel belangrijk. Ik heb een keer een naimset gehoord met naim speakers en een draaitafel. Ja het klonk wel snel inderdaad maar ook iel, ik was zo weer vertrokken. Nee voor mij liever een voller maar toch dynamisch geluid, dat moet kunnen. Robin Wanneer die Naimspeakers daar staan waar ze horen (TEGEN de muur) ,produceren deze echt geen iel geluid. En een heel mooie combinatie vond ik een Naimset met MC 3 speakers. Van mij mag je dat donkere, dichte geluid hebben. Ieder z'n smaak zullen we maar zeggen. Toch klinkt livemuziek ook niet donker en dicht. Eerder open en dynamisch. Hier in het dorp is er nu 'n Braderie. Daar liep een clubje op zuidamerika geente trommelaars rond. Dat is dus echte dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Ieder z'n smaak zullen we maar zeggen. Toch klinkt livemuziek ook niet donker en dicht. Eerder open en dynamisch. Hier in het dorp is er nu 'n Braderie. Daar liep een clubje op zuidamerika geente trommelaars rond. Dat is dus echte dynamiek. Misschien een reden om met hoog rendement speakers tespelen? Letterlijk en Figuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de meeste versterkers juist Maar ik vind het wel treurig gesteld op versterkergebied. Er zijn maar zeer weinig merken die er nog iets van bakken. Het is vaak te zwoel en ongecontroleerd, waardoor het hele laag zelfs begint te kleuren. nou jij hebt super oren Edwin. Valt volgens mij wel mee allemaal met die vervorming. Zal wel aan de opname liggen. Robin Hoi Robin Dat ligt echt niet aan de opname. Het verschil qua vervorming is echt heel groot. En dan met name de crossoververorming is erg goed hoorbaar. Dat vind ik ook het mooie van Klasse A versterkers, dat deze zo bijzonder schoon en vloeiend klinken. Je hoort dat "ijzerzaageffect" niet meer bij een Klasse A versterker. {de rauwe randjes om stemmen en instrumenten} Nu kan een Klasse A versterker ook z'n nadelen hebben. Soms klinkt het allemaal te schoon en levenloos. Het klinkt dan te gepolijst en te rustig. Maar een goede Klasse A versterker klinkt en snel en dynamiekvol, maar gelijktertijd ook weer heel schoon en onvervormd. Die combinatie is vaak moeilijk te vinden, en met name in de betaalbare klasse. De Vincent SV-231 die ik heb, klinkt in het midden en hoog schoon en onvervomd en ook nog eens snel in het mid/hoog, maar klinkt in het laag een beetje rond en te langzaam. Voor de rest is het een prachtige versterker. Maar het verschil in versterkers vind ik echt enorm. Soms heb ik hier een versterker staan, die na een half uurtje alweer in de doos zit. Dan klonk hij weer zoals zo vaak, te zwoel, te donker, te warm, en te traag. Alles behalve open, schoon, levendig en gecontroleerd. Er zijn wat dat betreft maar weinig versterkers die bij mij echt kunnen boeien, of waarvan ik zeg, dat je er vrolijk van wordt. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Een overdeven ritmisch en levendig geluid is juist niet correct mijns inziens. Kortom een Naim zou bij mij al snel afvallen. Ik denk dat 't er maar net aan ligt wat men verstaat onder 'soepel' en 'overdreven' ritmisch en levendig. Ik heb nog nooit een overdreven (Naim) ritmisch en levendige versterker gehoord, dus zou niet weten hoe dat klinkt Unison Unico Ik denk dat juist ook wel een versterker is die in dat rijtje van Edwin past van tegenvallende versterkers. De Unico is zo'n versterkers die de hemel in word geprezen door velen, maar mij ook iets tegenviel. (net als Edwin waarschijnlijk, als ie 'm gehoord heeft) Don't get me wrong...ik vind 't geen slechte versterker, maar 't kon beter. Hoewel...deze wel goede controle in 't laag heeft.) Btw Edwin, wat betreft vervorming... die heb nog nooit waargenomen bij versterkers Als ik het zo hoor, Alco, dan is de Unico ook zo'n rustige en warm klinkende versterker. Niks mis mee natuurlijk, maar dat is dan helaas dan niet mijn kopje thee. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 probeert toch eens een cyrus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts