Jump to content

Sub's en tweeter's

jsprbstn
 Share

Recommended Posts

Hey,

Deze keer een drietal wat algemenere vraagjes;

Er zijn verschillende type subwoofers met de bas pijp/tube aan de achterzijde. Zijn deze sub's dan eigenlijk wel met die zijde richting een muur te plaatsen (denk aan een afstand tussen de muur en sub <10cm), en is het dan niet veel effieci

Om wat voor een tweeter gaat het? Een textieldome is wat makkelijker te repareren dan een metaaldome.

Het ging om een neodynium tweeter, een metaal tweeter dus..lijkt mij ;-)

Ik was namelijk vanplan een set nieuwe speakers aan te schaffen maar nadat ik een kritische blik op een van de foto's had geworpen bleek dat bij beide speakers een deuk in de tweeters zat. Ik heb later van een ander forumlid begrepen dat het ook goed kon zijn dat het materiaal op die manier is verzwakt waardoor er eerder scheurtjes in kunnen ontstaan. Ik heb die deal daar overigens ook op afgeketst. Nog even doorzoeken dus :)

Nieuwe frontspeakers kan ik niet financieren, zeker niet nu een nieuwe sub bij mij op prioriteit #1 staat :rolleyes:

Om wat voor een tweeter gaat het? Een textieldome is wat makkelijker te repareren dan een metaaldome.

Het ging om een neodynium tweeter, een metaal tweeter dus..lijkt mij ;-)

Ik was namelijk vanplan een set nieuwe speakers aan te schaffen maar nadat ik een kritische blik op een van de foto's had geworpen bleek dat bij beide speakers een deuk in de tweeters zat. Ik heb later van een ander forumlid begrepen dat het ook goed kon zijn dat het materiaal op die manier is verzwakt waardoor er eerder scheurtjes in kunnen ontstaan. Ik heb die deal daar overigens ook op afgeketst. Nog even doorzoeken dus :)

Nieuwe frontspeakers kan ik niet financieren, zeker niet nu een nieuwe sub bij mij op prioriteit #1 staat :rolleyes:

Neodynium gaat over de magneet en niet de membraan ;)

Hey,

Deze keer een drietal wat algemenere vraagjes;

Er zijn verschillende type subwoofers met de bas pijp/tube aan de achterzijde. Zijn deze sub's dan eigenlijk wel met die zijde richting een muur te plaatsen (denk aan een afstand tussen de muur en sub <10cm), en is het dan niet veel effieci

• 3 weeks later...

Het voordeel van een downward firing basunit (of upward) is dat de unit zich beter kan afzetten (tov de vloer) en daardoor een hoger rendement heeft (effectiever de lucht in beweging zal krijgen). Een forward firing unit duwt altijd ook de kast een beetje naar achteren (actie=reactie). Een downward firing unit duwt de aarde naar onderen :)

Niet iedere unit is geschikt:

http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers...Orientation.pdf

Voor de poort lijkt me dit alles niet zo relevant