Jump to content

Draaitafel: 1 naald en toch 2 signalen


BellaVista
 Share

Recommended Posts

Dank voor de reacties tot nu toe!!!

 

 

Dus: horizontale- en verticale bewegingen voor de kanaalscheiding? :blink:

 

Zo'n draaitafel lijkt simpel, maar is een wondertje van techniek! 540.gif

 

 

 

(Ook is het een stuk duidelijker dat mono-opnamen en mono-elelmenten nog eens een extra dimensie kunnen toevoegen!)

Het zit eigenlijk zo: beide kanalen staan bij stereo met hun bewegingslijnen haaks op de groefwanden, dus onder 45 graden met de horizon.

 

Het magneet/ spoelsysteem probeert zo goed mogelijk de twee bewegingen van elkaar te scheiden. In de praktijk blijkt 35 dB kanaalscheiding inderdaad erg goed te zijn. Veel ervan zitten al op 25 dB. Is nog geen schande.

Link to comment
Share on other sites

Jazeker zijn monoplaten verticaal gemoduleerd, dat is de reden voor het bestaan van mono-elementen.

De voorlopers van de grammofoonplaat die een verticale modulatie hadden waren over het algemeen de rolletjes van de Edisons fonograaf. De 78 toerenplaten hadden - op enkele schellak-uitzonderingen na - horizontale modulatie naar een patent anno 1888 van Berliner. De 33 (en 45) toeren monoplaat (1948) hadden ook een horizontale modulatie.

 

Het is overigens niet zo dat mono op de bodem van de groef werd gemoduleerd. De mono- en stereogroef is immers gelijk alleen is de modulatie van de monoplaat in het horizontale vlak. In het geval van stereo gaat het om dezelfde groef. Nu is de modulatie niet meer alleen in het horizontale vlak maar onder een hoek van 45

Link to comment
Share on other sites

Ook de Lyra mono's zijn elementen met stereo-ophanging en mono-spoelwerk.

 

Om een echte mono te kopen moet je tegenwoordig heel erg moeilijk doen.

Als je hard aandringt vind je er misschien wel een bij Ortofon of EMT. Maar in

de handen van een onwetende zijn die dingen gewoonweg te gevaarlijk.

Link to comment
Share on other sites

Ook de Lyra mono's zijn elementen met stereo-ophanging en mono-spoelwerk.

 

Om een echte mono te kopen moet je tegenwoordig heel erg moeilijk doen.

Als je hard aandringt vind je er misschien wel een bij Ortofon of EMT. Maar in

de handen van een onwetende zijn die dingen gewoonweg te gevaarlijk.

 

 

Heeft iemand hear wel eens het genoegen gehad om naar een echte mono-opstelling te luisteren? Wat waren daarbij kenmerkende ervaringen? :huh:

 

 

(Een goede en vooral oudere kennis heeft mij wel eens verteld dat de beste jazz van 'voor de oorlog' stamt en dat zijn veelal mono-opnamen...)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...