joepie Posted 23 augustus 2005 Report Share Posted 23 augustus 2005 Een vraagje,heeft het zin om de condensators van het sheidingsfilter te vervangen na 15 jaar? Ik weet dat ze in versterkers verouderen met de tijd ,maar geld dit ook voor de condensators in speakers? .Zal het werkelijk hoorbaar zijn? . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 augustus 2005 Report Share Posted 23 augustus 2005 Zeker is dit hoorbaar! De condensatoren verouderen niet alleen, maar ook de techniek gaat vooruit alsmede de toegepaste materialen. Ik heb onlangs bij mijn 15jr oude Impulse speakers de c's van de tweetersectie vervangen door Mundorf Supreme Caps. Niet echt goedkoop maar met deze speakers in mijn setup geeft het een hoorbare verbetering(ruimtelijkheid, detail, scherpe randjes eraf etc) Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 23 augustus 2005 Report Share Posted 23 augustus 2005 Niet alleen condensatoren,maar kijk ook eens naar eventuele spoelen,trafo's,bedrading enz.Ook hierin valt een forse geluidsverbetering te halen. Op zich zullen film/foliecondensatoren niet zo snel verouderen als elko's die kunnen uitdrogen. Sommige zelfbouwers gebruiken antieke condensatoren in hun schakelingen omdat ze op die plaats beter klinken dan hun moderne tegenhangers. Maar zoals eerder geschreven, de technieken staan niet stil en er worden ook fraaie hedendaagse condensatoren gefabriceerd. Bij het vervangen van de spoelen voor de woofer door exemplaren met een lagere gelijkstroomweerstand zal de Q van woofer met filter ook veranderen. Het kan zijn dat je het volume van de kast ook moet aanpassen om een evenwichtige afstemming te krijgen. Dit geldt vooral bij basreflexkasten, bij gesloten behuizingen is het wat minder kritisch. Als je van plan bent om bepaalde onderdelen in het filter te vervangen is het raadzaam om dit stap voor stap te doen. Vervang eerst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 23 augustus 2005 Report Share Posted 23 augustus 2005 Betaalbare luidsprekers zijn altijd een compromis, en soms gebruikt een competente ontwerper onderdelen die op papier slechter zijn om een beter gebalanceerd resultaat te bekomen. Denk aan het temmen van een wat agressieve tweeter met een wat duffe filterelco. Als je dan op goed geluk 'betere' componenten gaat rondstrooien kan dat slecht aflopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2005 Report Share Posted 23 augustus 2005 Betaalbare luidsprekers zijn altijd een compromis, en soms gebruikt een competente ontwerper onderdelen die op papier slechter zijn om een beter gebalanceerd resultaat te bekomen. Denk aan het temmen van een wat agressieve tweeter met een wat duffe filterelco. Als je dan op goed geluk 'betere' componenten gaat rondstrooien kan dat slecht aflopen. Zelfs in "dure" luidsprekers zoals de Infinity Omega's, Kappa 9 enz. zitten voor het laag elco's. In mijn Omega's heb ik deze in de laag-mid en hoog-midsectie vervangen door MKP condensatoren. Het verschil was toch wel heel duidelijk. Na enkele weken werd het zelfs nog aanmerkelijk beter. Vooral de openheid of ook wel transparantie genoemd verbeterde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter23 Posted 23 augustus 2005 Report Share Posted 23 augustus 2005 Ik zit er ook over te denken om de condensators te vervangen van mijn Magnepan MG 1.4 luidsprekers. Deze luidsprekers zijn ook al 13 jaar oud ofzo. Wat heel erg opvallend is dat het hoog nu nogal dof is. Volgens mij niet normaal! Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 23 augustus 2005 Report Share Posted 23 augustus 2005 Deze luidsprekers zijn ook al 13 jaar oud ofzo. Wat heel erg opvallend is dat het hoog nu nogal dof is. Volgens mij niet normaal! Dat kan ook aan vervuiling van het membraan liggen. Een laagje vet, teer en nicotineaanslag op het membraan laat het membraan in verhouding aanzienlijk meer wegen dan een schoon membraan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 23 augustus 2005 Report Share Posted 23 augustus 2005 Zonder mee de condensatoren vervangen hoeft niet altijd een beter resultaat te geven. fabrikanten als KEFF gebruiken in veel gevallen normale bipolaire elco,s in hun filters en daar is het geheel op afgestemd. Ga je hiermee aan de slag en ga je dus bijvoorbeeld duurdere MKP,s plaatsen dan zal zeker de klank van de speaker veranderen maar ook zijn karakterestieke geluid dus. Een goede MKP condensator zie ik niet zo snel slijten in een luidsprekersysteem en dus blijven die bij mij ook gewoon zitten het filter van de synthese 1(in mijn geval) is complex en daar moet je denk ik gewoon niet aanzitten. Bipolaire elco,s zullen best wel slijten maar ook dat zal zo,n vaart niet lopen en ik zou dus voorzichtig zijn met het plaatsen van ander type condensatoren of het moet echt een low budget filter zijn . Link to comment Share on other sites More sharing options...
joepie Posted 24 augustus 2005 Author Report Share Posted 24 augustus 2005 Het zijn allemaal bipolaire elko's van Intertechniek type glatt ,een stuk of 9 per filter (Magnasphere gamma , van rond 1988 denk ik ) . Die elko's zijn wel betaalbaar. Om ze te vervangen voor Audincaps word een erg dure geshiedenis gezien er erg grote waardes tussen zitten. Ik vroeg het me namelijk af het geluid blijft zo erg aan de speakers plakken,vergeleken met mijn Impuls 74 speakers. Of zijn die Impulsen echt zo goed, ze komen wel allebij uit dezelfde prijsklasse. Qua uiterlijk vind ik die magnasphere's prachtig ,dus ik denk dat het wel de moeite is om de elko's is te vernieuwen . Vervangen voor duurdere types word me te duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 ik meen dat er wel wordt gewerkt met de truc dat een net wat betere condensator maar met een kleine waarde parallel wordt gezet aan een type van wat lagere kwaliteit, en dat dat de kwaliteit van de hele combinatie optrekt? heren deskundigen? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Je zou het schema van het filter even moeten uitwerken. Het vervangen van de condensatoren die in serie met de tweeter staan heeft meestal het grootste effect, de waarde hiervan is meestal ook niet extreem hoog. Daarna komen de seriecondensatoren voor de middentoner aan de beurt. De parallelcondensatoren aan de woofer, middentoner en tweeter zijn meestal minder van invloed op de klank, dit zouden best elco's kunnen blijven. Wat betreft het parallelschakelen van betere condensatoren naast mindere; je zou eens kunnen proberen of het resultaat beter klinkt. Om bij voorbaat te voorspellen dat het een verbetering oplevert gaat wat ver; net zoals dat het verwisselen van een elco voor een dure en betere condensator ook niet altijd tot een beter resultaat leidt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Betaalbare luidsprekers zijn altijd een compromis, en soms gebruikt een competente ontwerper onderdelen die op papier slechter zijn om een beter gebalanceerd resultaat te bekomen. Denk aan het temmen van een wat agressieve tweeter met een wat duffe filterelco. Als je dan op goed geluk 'betere' componenten gaat rondstrooien kan dat slecht aflopen. Sorry hoor maar wat een gelul er worden alleen bepaalde slechtere onderdelen gebruikt om de kosten te drukken. Je kan prima een bagger filter helemaal na bouwen uit top onderdelen en dan krijgje 200% zeker een beter resultaat, echter het is niet nodig om overal loei dure componenten in te zetten. Voor een optimaal resultaat en zo laag mogelijke kosten: Componenten in lijn met een speaker: Kwaliteit zo hoog mogelijk met zo min mogelijk vervorming en verliezen. Bij lijn componenten hoor je WEL verbetering naarmate je componenten minder VERLIES hebben. Componenten paralel aan een speaker: Basis kwaliteit of iets daarboven afhankelijk van je budget, verliezen zijn bij deze componenten niet zo belangrijk. Verschillen in VERLIES zijn hier niet hoorbaar. Vooral het regeltje ,,Als je dan op goed geluk betere componenten gaat rondstrooien kan dat slecht aflopen" is nergens op gebaseerd Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Die paralleltruuk wordt ook door Infinity in de durte modellen toegepast. Ik weet niet of 't werkt, ik heb n.l. nooit zonder die parallel C geluisterd. Wel kun je alleen de condensatoren van je hoog en midden vervangen. Dit zijn meestal kleinere waarden die dus minder kosten, maar vooral ook kleiner van afmeting zijn. Speakerparallelcondensatoren zijn volgens de geleerden het minst van belang. Deze kun je later nog altijd vervangen door MKT's oid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 ik meen dat er wel wordt gewerkt met de truc dat een net wat betere condensator maar met een kleine waarde parallel wordt gezet aan een type van wat lagere kwaliteit, en dat dat de kwaliteit van de hele combinatie optrekt? heren deskundigen? groet Klopt door de waarde te verdelen over twee of meer condensatoren gaat de laad snelheid omhoog, en door een elco te combineren met een MKT of MKP komt de verlies waarde ergens tussen de oorspronkelijk waardes te liggen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 yep vanuit de snelheid gedachte heb ik inderdaad de waarde voor de tweeter bij mij uit opzettelijk twee condensatoren samengesteld. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 yep vanuit de snelheid gedachte heb ik inderdaad de waarde voor de tweeter bij mij uit opzettelijk twee condensatoren samengesteld. groet Iets soortgelijks gebruik ik zelf ook echter gebruik ik dan een heel erg kleine waarde paralel over de hoofd condensator, dit wordt ook wel eens een impulsschakeling genoemd. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 Ook ik ben voornemend om mijn luidsprkers onderhanden te gaan nemen, Canton Ergo RC-L. Lees ook mijn Bitumen topic. Nu komt hier dus het scheidingsfilter aan de orde en dat is dus iets waar ook ik mee bezig ga. Nu lees ik hier van alles over de condensatoren, MKP of MKT paralele of in combinatie. Daar wil ik niets over weten, mijn bedoeling is om de exacte waardes van het filter te handhaven en deze alleen te vervangen door betere onderdelen. Nu stort ik mij weer eens in de "aanbod wereld" van deze onderdelen en kom daar diverse merken tegen (waarvan ik denk dat dit een opwaardering is) namelijk Audyn Cap Plus, Mundorf en Chateauroux en nog meer. Qua prijs moet het niet extreem worden, maar wat ik wil weten wat de ervaringen van jullie zijn met bovengenoemde merken en dan met name de MKP uitvoeringen. Ik zie met belangstelling de reacties tegemoet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 ik heb tot nog toe ervaring met Chateauroux en Mundorff. Vergelijkingen met Chateauroux MKP heb ik niet gedaan (enkele eenvoudige WIMA MKP vervangen door Chateauroux MKP), wel heb ik MKP vergeleken met tinfolie (ook chateauroux) op de tweeter. Dat is behoorlijk de moeite waard, geeft een flinke verfijning . Mundorf heeft trouwens ook tinfolie. zie ook even: http://home.hetnet.nl/~geenius/ onder cap test groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 ik heb tot nog toe ervaring met Chateauroux en Mundorff. Vergelijkingen met Chateauroux MKP heb ik niet gedaan (enkele eenvoudige WIMA MKP vervangen door Chateauroux MKP), wel heb ik MKP vergeleken met tinfolie (ook chateauroux) op de tweeter. Dat is behoorlijk de moeite waard, geeft een flinke verfijning . Mundorf heeft trouwens ook tinfolie. zie ook even: http://home.hetnet.nl/~geenius/ onder cap test groet Beste RobX, Bedankt voor de snelle reactie. In jouw verhaal het je het over MKP en tinfolie, maar ik kan hieruit niet opmaken welke nu beter is, de MKP of de tinfolie. Ik heb het vermoeden dat dit tinfolie zal zijn. En is het voltage van een condensator ook nog bepalend voor het geluid? Ik zie 100V, 250V, 400V, 650V, 800V en 1000V. Wat is hier verstandig of heeft dat te maken met het feit in welke signaalweg deze geplaatst worden, tweeter, midrange of woofer? Daarnaast heb ik nog wel een gigantisch prijsverschil geconstateerd tussen Mundorf en SCR Chateauroux (in het voordeel van SCR) dus prijstechnisch gezien is de SCR erg aantrekkelijk. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 marcel, de tinfolie was - is - duidelijk beter. Als je even kijkt op de site die ik vermeldde, krijg je wel een indruk van verschil tussen Chateauroux en Mundorf. wat voltage betreft: ik geloof in ruime marges. ik doe vanaf 400 v (vzv keuze bestaat bij een gegeven type), en vanwege snelheid de seriefiltering van de tweeter samenstellen uit twee condensatoren. toen ik begin met zelfbouw had je waarden van 100v, toen zette ik om die reden er altijd een paar nast elkaar, nu ligt de max spanning doorgaans al erg hoog. denk bij inbouwen eens eraan om de condensator wat te beschermen voor trillingen (bijv loodbituum op het ding). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 Voltage is niet bepalend voor het geluid een condensator moet je namelijk zien als een soort geheugen gaat er 50V in dan komt er ook weer 50V uit, en voor Hifi gebruik is 250V condensatoren al heel erg ruim. Ik weet niet wat je budget is maar ga niet kicken op bepaalde merken de verschillen tussen een enkel gewikkelde MKP van diverse merken is zo klein dat je dat nooit hoort. Wat prijs betereft is Audin Cap het gunstigst en als je een beetje nadenkt over hoe je het filter wil gaan verbeteren kan je voor een redelijk prijs erg ver komen. Aks je het hebt over wat voor type het best is dan heeft bijv een dubbel gewikkelde MKP zoals de Audin Cap Plus erg lage verliezen maar die is ook erg duur, een Tinfolie condensator van het zelfde merk heeft ongeveer de zelfde verliezen maar is een stuk goedkoper en is minder gevoelig voor geluid van buiten (microfonie) Hierbij een lijstje van standaard naar bijzondergoed. Elko rauw: standaard Elko glat: marginaal beter Polyesterfolie Condensator (MKT): duidelijk minder verliezen. Polypropyleenfolie Condensator (MKP): zeer geringe verliezen. Dubbelgewikkelde MKP: snellere reaktie en verwaarloosbare verliezen. Tinfolie Condensatoren: microfonie ongevoelig en verwaarloosbare verliezen. En er zijn van diverse merken nog Condensatoren met zilver of goud er in verwerkt maar gehoorsmatig niks beter als Tinfolie. Bekijk rustig je budget en probeer dan te beslissen hoe ver je wil gaan. Kijk ook even op de site van intertechnik bij electronic bauteile om een idee te krijgen wat goede spoelen en condensatoren kosten. Intertechnik Website Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 marcel, de tinfolie was - is - duidelijk beter. Als je even kijkt op de site die ik vermeldde, krijg je wel een indruk van verschil tussen Chateauroux en Mundorf. wat voltage betreft: ik geloof in ruime marges. ik doe vanaf 400 v (vzv keuze bestaat bij een gegeven type), en vanwege snelheid de seriefiltering van de tweeter samenstellen uit twee condensatoren. toen ik begin met zelfbouw had je waarden van 100v, toen zette ik om die reden er altijd een paar nast elkaar, nu ligt de max spanning doorgaans al erg hoog. denk bij inbouwen eens eraan om de condensator wat te beschermen voor trillingen (bijv loodbituum op het ding). groet OK, duidelijk verhaal. Nu heb ik het filter van mijn Canton's en daar zit in serie een condensator van 5,6uF. Dan zou jij dus kiezen voor bijvoorbeeld 1 condensator van 2,20uF en daarbij 1 van 3,30uF of zie ik dit verkeerd? Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 jawel. parallel of de verschillen hoorbaar zijn : zie de site waar ik je naar verwees. geen verkoper die dat schrijft maar een geinteresseerde met goede oren en naar oordeel van velen kennis van zaken. maar aan het beoordelingsverschil tussen SCR MKP en een Mundorf Supreme hangt natuurlijk een prijskaartje. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 Nu heb ik het filter van mijn Canton's en daar zit in serie een condensator van 5,6uF. Dan zou jij dus kiezen voor bijvoorbeeld 1 condensator van 2,20uF en daarbij 1 van 3,30uF of zie ik dit verkeerd? Groeten, Marcel Ja dat kan maar ook is het mogelijk 5.1uF met 0,5uF te combineren. Kevin Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 marcel, de tinfolie was - is - duidelijk beter. Als je even kijkt op de site die ik vermeldde, krijg je wel een indruk van verschil tussen Chateauroux en Mundorf. wat voltage betreft: ik geloof in ruime marges. ik doe vanaf 400 v (vzv keuze bestaat bij een gegeven type), en vanwege snelheid de seriefiltering van de tweeter samenstellen uit twee condensatoren. toen ik begin met zelfbouw had je waarden van 100v, toen zette ik om die reden er altijd een paar nast elkaar, nu ligt de max spanning doorgaans al erg hoog. denk bij inbouwen eens eraan om de condensator wat te beschermen voor trillingen (bijv loodbituum op het ding). groet Beste Robx het Voltage van een Condensator gaat niet omhoog door paralel schakeling, en tevens is voor hifi zelf 100V al genoeg. Zelfs in PA speakers die 1000 Watts kunnen verwerken zitten meestal maar 250V condensatoren, dat is dus voor Hifi meer dan ruimte genoeg en het is zonde om daar extra geld voor te betalen terwijl je dat ook in Condensatoren van betere kwaliteit kan stoppen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts