Pjotr Posted 23 augustus 2005 Report Share Posted 23 augustus 2005 Als ik dit zo lees kan Haudio de tent dadelijk sluiten: http://www.cs.huji.ac.il/~springer/ Leg je LP's op een goede scanner en de PC doet de rest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 23 augustus 2005 Report Share Posted 23 augustus 2005 Conceptueel is dit natuurlijk ideaal. Geen motor meer. Geen armresonanties. Geen tipresonantie. Geen spoorfouten. Ik ken me voorstellen dat het met een echt goede elektronenmicroscoop mogelijk is een LP af te spelen op onvoorstelbare wijze. Teragaki heeft ooit iets gebouwd wat halverwege kwam. Eerst werd de groef(positie) opgemeten door een computer, en daarna werd de toonarm met conventioneel element door die computer quasi-rigide over de groef gestuurd. Niet iets wat je thuis in de garage bouwt ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Lijkt me handig als je LP's wil overzetten op CD of in de music server wil laden, uiterraard is de verwerking verder digitaal en kan de LP daarnaa net zo klinken als een CD. Weg met dat analoge geluid!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Heb je de ingescande en verder bewerkde samples op de site beluistert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Doet me denken aan de kerel die aan het patroon van de groeven op de plaat kon vertellen welke muziek op de plaat stond. Er is toch ook al een platenspeler die de platen met een laser aftast in plaats van een naald? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Heb je de ingescande en verder bewerkde samples op de site beluistert? De eerste wasrollen van Edison klonken ook niet zo geweldig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Heb je de ingescande en verder bewerkde samples op de site beluistert? Lijkt wel muziek uit een horror film Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Er is toch ook al een platenspeler die de platen met een laser aftast in plaats van een naald? Ja, ELP, schreeuwend duur en heel gevoelig voor vuil. Grijs gedraaid lijkt geen probleem te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Heb je de ingescande en verder bewerkde samples op de site beluistert? De eerste wasrollen van Edison klonken ook niet zo geweldig. Niet geweldig is in deze samenhang heel erg zacht uitgedrukt Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Lijkt me handig als je LP's wil overzetten op CD of in de music server wil laden, uiterraard is de verwerking verder digitaal en kan de LP daarnaa net zo klinken als een CD.Weg met dat analoge geluid!! waarom zou ik elpees over moeten zetten op cd daar zie ik het nut niet van in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 augustus 2005 Author Report Share Posted 24 augustus 2005 Toch is het idee zo gek nog niet en alle begin is moeilijk Denk dat als je zoiets goed wil doen je wel en scanner met een gigantische resolutie nodig hebt. Overigens wat is er op tegen om LP's te digitaliseren? Heb zelf een aantal met 24bit @ 96KHz overgezet en dat spettert net zo hard Alleen de romantiek van het met de hand door je platencollectie wandelen en het ritueel van het zorgvuldig opleggen en hanteren van de toonarm is zoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Een plaat draait 33 toeren, voor het gemak dus 2 sec voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 augustus 2005 Author Report Share Posted 24 augustus 2005 Hallo Hans, Tja, alleen scant een gewone scanner niet groef voor groef maar een hele plaat (eigenlijk afbeelding daarvan) in 1 keer en dan ook nog in een rechthoek. Voor een beetje bitdiepte heb je dan toch wel een resolutie op het niveau van de maximale groefuitwijking nodig. Dat wordt dus voor 20 bits ( = ong. 1 miljoen pixels) op een fractie van een mm..... een hele boel En voor een beetje kwaliteit wil je toch effectief wel minstens een samplingfrequentie van 96 KHz hebben? Ga nu nog maar eens rekenen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 augustus 2005 Author Report Share Posted 24 augustus 2005 Er is toch ook al een platenspeler die de platen met een laser aftast in plaats van een naald? Ja, ELP, schreeuwend duur en heel gevoelig voor vuil. Grijs gedraaid lijkt geen probleem te zijn. Die wordt voor zover ik weet niet meer gemaakt. Heb hem op een Amerikaans site voor een paar duidend $ in de ramjsh zien staan. Kan die site alleen niet meer terug vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Hallo allemaal, Bij die laser draaitafel kreeg je er een platenwasmachine cadeau. Wat doet zo'n scanner met stof en andere ongerechtigheden? Moet je allemaal weer op corrigeren en dat betekent bewerken en dat wil ik niet. Ik houd het maar bij mijn Oracle. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 Voor een beetje bitdiepte heb je dan toch wel een resolutie op het niveau van de maximale groefuitwijking nodig. Dat wordt dus voor 20 bits ( = ong. 1 miljoen pixels) op een fractie van een mm..... Ja. Zelfs voor ons is een 12" beeldopnemer met die resolutie (net) niet mogelijk. Dus toch maar optische vergroting en met een kleinere sensor over de plaat stappen. Laat ons de Nederlandse economie steunen en een ASML ombouwen tot platenspeler. Die verkopen we dan voor $100M. De cleanroom leveren we er gratis bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 augustus 2005 Author Report Share Posted 25 augustus 2005 Hallo Werner, Weet niet of je het ding ooit gezien hebt, maar Philips heeft ooit een (industrieele) laserscanner ontwikkeld om de hoeveelheid soldeerpasta te checken op SMD printplaten voor ze best Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 Op zich is een 3d scanner niet nodig, de meeste scanners zijn lijnscanners. Je hoeft de plaat er maar onderdoor te draaien, en je hebt een prachtige rechte foto van je plaat. Ik denk dat de ASML "scanner" toch een heel eind in de buurt moet kunnen komen. De structuur van het kunststofmateriaal wordt hiermee zelfs zichtbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 Weet niet of je het ding ooit gezien hebt, maar Philips heeft ooit een (industrieele) laserscanner ontwikkeld .... In de jaren dat ik bij die club heb gewerkt hebben we een 3D scanner ontwikkeld op basis van .... jawel, de cd speler. De laser/lens/autofocus constructie is hiervoor ideaal. Het ding werdt gebruikt om kontaktloos ruwheid te meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 augustus 2005 Author Report Share Posted 26 augustus 2005 Hallo Seed7 Hebben we het hier over dezelfde scanner? Het ding waarover ik het heb had een gebogen spiegel van 30 cm om de laserstraal over het hele vlak van de print te kunnen positioneren. Die spiegel was een kunststukje op zich. Het uitlezen ging niet met gewone fotocellen maar met PSD'd (Position Sensitive Devices). Signaalverwerking was een hele array van Shark DSP's. Het ding meette de hoeveelheid soldeerpasta per eilandje. Een niet goed bedrukte print was n.l. de voornaamste reden van uitval van grote smd printen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Hallo Seed7 Hebben we het hier over dezelfde scanner? Het ding waarover ik het heb had een gebogen spiegel van 30 cm om de laserstraal over het hele vlak van de print te kunnen positioneren. Die spiegel was een kunststukje op zich. Het uitlezen ging niet met gewone fotocellen maar met PSD'd (Position Sensitive Devices). Signaalverwerking was een hele array van Shark DSP's. Het ding meette de hoeveelheid soldeerpasta per eilandje. Een niet goed bedrukte print was n.l. de voornaamste reden van uitval van grote smd printen. Volgens mij was de 'soldeermeter' slechts deels een voortvloeisel uit de ruwheidsmeter experimenten. Ik heb zelf niet aan het soldeerding gewerkt, maar meen dat er ook een interferometer in zat. De ruwheidmeter was gewoon een opnemer van een cdspeler gemonteerd op, eerst, een goede "Schneeberger" (XY verstelling), later op een luchtlager. Leuk detail en volledig 'over-engeneerd', om het ding "absoluut" horizontaal uit te lijnen stond het op een cone en drie luidspreker spoelen. Een truuk die ook in een aantal 'steppers' werd toegepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 31 augustus 2005 Report Share Posted 31 augustus 2005 Lijkt me handig als je LP's wil overzetten op CD of in de music server wil laden, uiterraard is de verwerking verder digitaal en kan de LP daarnaa net zo klinken als een CD.Weg met dat analoge geluid!! waarom zou ik elpees over moeten zetten op cd daar zie ik het nut niet van in Ik ook niet...ik draai gewoon LP's en als ik een copie wil (zeldzaamheid) dan doe ik dat net als 30 jaar geleden..... Met de Revox of mijn Studer B67 dan blijft het lekker analoog... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Lijkt me handig als je LP's wil overzetten op CD of in de music server wil laden, uiterraard is de verwerking verder digitaal en kan de LP daarnaa net zo klinken als een CD.Weg met dat analoge geluid!! waarom zou ik elpees over moeten zetten op cd daar zie ik het nut niet van in Ik ook niet...ik draai gewoon LP's en als ik een copie wil (zeldzaamheid) dan doe ik dat net als 30 jaar geleden..... Met de Revox of mijn Studer B67 dan blijft het lekker analoog... precies van analoog op cd gaat toch de charme eruit, dieptebeeld een stuk minder, gewoon minder verfijnd. Met een goed analoog opnamedeck blijft dat wel intact. Maar waarom in hemelsnaam op cd zetten????? Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Maar waarom in hemelsnaam op cd zetten????? Copie voor iemand anders maken of een copie maken omdat je zelf de plaat niet hebt en over goede analoge opnameapparatuur beschikt... meer zinnigs kan ik ook niet bedenken.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Misschien wil je de muziek ook in je auto horen of zo? Ik deed vroeger niet anders dan opnemen op cassette voor dat doel. Misschien wil je een kopie voor de zekerheid? Dus voor jezelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts