Jump to content

Bitumen in luidsprekers

Blade
 Share

Recommended Posts

Hallo forumleden,

Ik ben voornemend om mijn Canton RC-L speakers te gaan modificeren en om te beginnen wil ik ze aan de binnenkant gaan bekleden met bitumen en wel alle bereikbare wanden.

Nou heb ik daar wel een vraag over, want bij een leverancier van bitumenplaten is mij verteld dat hoe "zwaarder" de plaat, hoe beter het resultaat is.

Is dit ook zo en heeft iemand hier al evraing mee.

Ik zie met heel veel belangstelling jullie reactie tegemoet.

Groeten,

Marcel

Het kan ook minder goed uitpakken, door het aanbrengen van massa op de wanden gaat de resonantiefrequentie van dat paneel naar beneden waardoor het misschien juist eerder gaat trillen.

Het aanbrengen van extra steunbalkjes verschuif je de resonantiefrequentie weer naar boven, bovendien verminder je de amplitude van de trilling van het paneel aanzienlijk.

De beste oplossing is een combinatie van verstijven en het aanbrengen van massa.

hier is al eerder heel veel over gedelibereerd, met vele verschillende meningen

wel/geen bitumen

veel/weinig massa

wel/geen steunbalkjes

Iedereen heeft een andere mening; de mening van de meerderheid hoeft niet de "beste" te zijn. Smaken verschillen. Doe even een 'search' op hear.nl om de voorgaande discussies te lezen.

Mijn persoonlijke mening is de volgende. Als ik het allemaal over zou doen, dan zou ik de a) de kast helemaal opnieuw bouwen van echt hout i.p.v. MDF :rolleyes: , maar dat is niet wat je vraagt, dus b.) tweaken van een bestaande kast:

1. driehoekige of kwart ronde balkjes in alle haakse hoeken

2. hele binnenkant en buitenkant af-lakken met C37 lak

Geeft mijns inziens de meest muzikale verbetering.

Anderen zullen je dempen, dempen, dempen aanraden...

Een volledig dode kast is moeilijk te bereiken, dan moet je echt denken aan beton, speksteen of met zandgevulde hollewanden.

Echter een 100% dode kast is ook geen must of nodig, maar je moet natuurlijk ook geen kast hebben die als een instrument gaat mee trillen.

De gulle middenweg is dus het best.

Vooral trillingen van het front van de box zijn erg storend, en in jou geval zou ik wat meer verstijvingen aanbrengen in combinatie met wat lood bitumen.

Met loodbitumen zou ik voorzichtig zijn, niet een te dikke laag als de boel te zwaar wordt gaat het namelijk ten koste van de gewicht/stijfheid verhouding .

Bij een automaterialen zaak kan je platen kopen die iets groter zijn als een CD speler en die kosten ongeveer 5 euro per stuk.

Marcel

Een volledig dode kast is moeilijk te bereiken, dan moet je echt denken aan beton, speksteen of met zandgevulde hollewanden.

Echter een 100% dode kast is ook geen must of nodig, maar je moet natuurlijk ook geen kast hebben die als een instrument gaat mee trillen.

Vooral trillingen van het front van de box zijn erg storend, en in jou geval zou ik wat meer verstijvingen aanbrengen in combinatie met wat lood bitumen.

Met loodbitumen zou ik voorzichtig zijn, niet een te dikke laag als de boel te zwaar wordt gaat het namelijk ten koste van de gewicht/stijfheid verhouding .

Bij een automaterialen zaak kan je platen kopen die iets groter zijn als een CD speler en die kosten ongeveer 5 euro per stuk.

Marcel

Als iets (zo) slecht klinkt, dat je het wilt dempen / killen;

NIET GEBRUIKEN OM ER MUZIEK MEE TE MAKEN OF WEER TE GEVEN!

;)

;)

Maken en weergeven zijn heel verschillende dingen, dus wat bedoel je nou?

MAKEN -> zelf muziek produceren

WEERGEVEN -> muziek reproduceren.

Duidelijk?

:)

Precies, wel enig verschil toch? :D

;)

Maken en weergeven zijn heel verschillende dingen, dus wat bedoel je nou?

MAKEN -> zelf muziek produceren

WEERGEVEN -> muziek reproduceren.

Duidelijk?

Precies, wel enig verschil toch? :D

NIET voor wat betreft de klankmatige eigenschappen van de te gebruiken materialen.

Effe her-lezen, cgm.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

NIET voor wat betreft de klankmatige eigenschappen van de te gebruiken materialen.

Effe her-lezen, cgm.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Oh, je bedoelt conus versus klankkast? Inderdaad, reproduceren vergt iets heel anders dan produceren ja. :D

Marcel

Als iets (zo) slecht klinkt, dat je het wilt dempen / killen;

;)

Beetje een domme opmerking Erjee ;) immers geen speaker is perfect en als je een beetje handig bent en het leuk vind om te knutselen kan je leuke resultaten behalen.

Eigenlijk zijn zelfs de duurste speakers zo beperkt/slecht dat ze in de verste verte niets te maken hebben met een natuurgetrouwe/originele weergave. :(

Daarom spreek ik ook liever niet van goede of slechte speakers, maar in termen van warm/analitisch/strak/wollig/helder/transparant/open enz.

Of iemand het goed of slecht vind is voor een groot deel afhankelijk van persoonlijke smaak toch? :D

Marcel

Ik denk dat jouw luidsprekers er alleen maar beter van kunnen worden, wanneer je de wanden aan de binnenzijde met bitumen bekleedt.

De kast zal er niet stijver of steviger van worden. Maar de paneeltrilling die nu nog optreedt, zal beter gedempt worden. Daardoor wordt de duur van de vertraagde resonanties veel korter.

Als je nog wat bitumen overhoudt, plak dat dan als dubbel laagje op het middelste deel van de grootste panelen. (De zijwanden, vermoedelijk.)

De topicstarter heeft denk ik geen behoefte aan de discussie die hier al eens gevoerd is want hij vraagt alleen maar naar die bitumen.

Ga nou maar gewoon met die bitumen aan de gaan, en verbind eventueel zoals eerder al gezegd die panelen aan elkaar met balkjes als je toch bezig bent, kleine moeite als de kast toch open ligt.

Als iets "slecht" vibreert c.q. klinkt, zodat de behoefte ontstaat om het flink te dempen, dan is het ding niet geschikt om er muziek mee te maken of te reproduceren.

:cool2:

Erjee jij maakt weer van een mug een olifant :D of ik kan het ook zo zeggen, met jou instelling kan je namelijk 95% van de in de winkel te koop zijnde speakers regelrecht in de kliko gooien.

Marcel

Als iets "slecht" vibreert c.q. klinkt, zodat de behoefte ontstaat om het flink te dempen, dan is het ding niet geschikt om er muziek mee te maken of te reproduceren.

Erjee jij maakt weer van een mug een olifant :D of ik kan het ook zo zeggen, met jou instelling kan je namelijk 95% van de in de winkel te koop zijnde speakers regelrecht in de kliko gooien.

Marcel

Dat lijkt me dan zo ongeveer overeen komen met de overproductie die er is. ;)

Marcel

Ja, en bovendien, als je de speaker als klankkast wil gebruiken, heb je voor ieder instrument een eigen speaker nodig. Toch vervelend als je graag een symfonie draait..

Marcel

Ja, en bovendien, als je de speaker als klankkast wil gebruiken, heb je voor ieder instrument een eigen speaker nodig. Toch vervelend als je graag een symfonie draait..

Jij vat hem ;)

Marcel

ERJEE bedoeld dat je de bitumen niet op de conussen moet plakken :)

Loodbitumen op de chassis en magneet van de units helpt overigens behoorlijk. Deze stoten n.l. de kast aan. Hier zal het effect dus het grootst zijn.

ERJEE bedoeld dat je de bitumen niet op de conussen moet plakken :)

Loodbitumen op de chassis en magneet van de units helpt overigens behoorlijk. Deze stoten n.l. de kast aan. Hier zal het effect dus het grootst zijn.

Natuurlijk bedoelde ik dit niet, maar het is 'm vergeven.

Loodbitumen verschuiven slechts de resonantiefrequenties. Geen enkele doet'tzelvert weet waarheen, maar het verandert iets in de klank, dus is het meestal wel goed.

Zoals ik al vaker zei; als iets te slecht klinkt, zodat de behoefte ontstaat om te dempen... dan is er iets niet in de haak met het ontwerp.

Of het nou om een speaker of luisterkamer gaat; dat maakt niets uit.

Deze opmerking is trouwens geen verwijt naar onze noeste zelfbouwerts.

Zoals ik al vaker zei; als iets te slecht klinkt, zodat de behoefte ontstaat om te dempen... dan is er iets niet in de haak met het ontwerp.

Het kan gewoon verbeterd met veel kasten omdat ze vanwege overwegingen als gewicht of kosten niet optimaal zijn. Jij weet ook wel dat een no-compromise uitcoering bij fabrieksspeakers een zeldzaamheid is, en dat geldt ook voor andere produkten. Het ontwerp kan dan wel goed zijn, maar ja, kosten..

Het hoeft ook helemaal niet slecht te klinken, maar het kan weleens beter.

Loodbitumen verschuiven slechts de resonantiefrequenties. Geen enkele doet'tzelvert weet waarheen, maar het verandert iets in de klank, dus is het meestal wel goed.

onzin <_<

de f.res verschuift alleen bij massa verandering met gelijkblijvende stijfheid.

loodbitumen dempen de resonantie omdat de stijfheid afneemt en er dus tegengstelde trillingen ontstaan die elkaar uitdoven.

simpel voorbeeld,

als je een kerkklok neemt en je slaat erop dan hoor je een toon.

beplak je nu die kerkklok met loodbitumen , en je slaat er weer op , dan hoor je nog steeds diezelfde toon , alleen minder hard en sneller gedempt.

de klok klinkt echt geen toontje lager .

nog een voorbeeld.

neem een triangel,

sla erop dan hoor je een toon,

hou nu je hand erop.

de toon blijft onveranderd qua hoogte maar dempt wel snel weg.

onzin <_<

de f.res verschuift alleen bij massa verandering met gelijkblijvende stijfheid.

loodbitumen dempen de resonantie omdat de stijfheid afneemt en er dus tegengstelde trillingen ontstaan die elkaar uitdoven.

simpel voorbeeld,

als je een kerkklok neemt en je slaat erop dan hoor je een toon.

beplak je nu die kerkklok met loodbitumen , en je slaat er weer op , dan hoor je nog steeds diezelfde toon , alleen minder hard en sneller gedempt.

de klok klinkt echt geen toontje lager .

nog een voorbeeld.

neem een triangel,

sla erop dan hoor je een toon,

hou nu je hand erop.

de toon blijft onveranderd qua hoogte maar dempt wel snel weg.

Hebbie die van Breem? :o