erik klijnsmit Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 nee van spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 nee van spido Jammer,dacht n.l. dat je er zelf op gekomen was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 hoi Volgens mij kan je vraag of bitumen wel of niet een verbetering is niet makkelijk niet makkelijk beantwoorden. Ik had bitumen in mijn 350 liter laagkasten om het laag wat strakker te maken dit werkte perfect,maar het laag was een beetje doods en het klonk als wat bitumen doet ,gedempt maar goed dit was wel een verbetering voor mij. (ik gebruik de kasten tot 200 hertz) Sinds kort heb ik aan mijn laag versterkers gewerkt en toen werd het super strak kort en retedroog. Dat was waar ik naar op zoek was maar het doodse zat er nog in. nou heb ik de bitumen matten weer eruit gehaald en nou gaat het laag zelfs muziek maken het is luchtig en levendig. Mischien is het kleuring en vind ik dit mooi wie zal het zeggen, maar in deze situatie was bitumen voor mij geen verbetering maar een lapmiddeltje. Of mischien te ver doorgedreven gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 nee van spido Heb ik hem hier nooit zien posten Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 nee van spido Heb ik hem hier nooit zien posten goed lezen, alle berichten van spido goed lezen, er kunen hele waardevolle reakties bij zitten. (niet aleen in die van spido trouwens) Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 kissing asses i see affijn ontopic zonder het bs above Gewoon loodbitumen proberen of andere soorten beetje losjes erin plakken dichtschroeven en testen. Klinkt het niet lekker haal je het erzo weer uit beetje xperimenteren bijdeze. Lekker op het gehoor doen at is immers wat telt ipv een meterte van de ben van dijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 hoi Volgens mij kan je vraag of bitumen wel of niet een verbetering is niet makkelijk niet makkelijk beantwoorden. Ik had bitumen in mijn 350 liter laagkasten om het laag wat strakker te maken dit werkte perfect,maar het laag was een beetje doods en het klonk als wat bitumen doet ,gedempt maar goed dit was wel een verbetering voor mij. (ik gebruik de kasten tot 200 hertz) Sinds kort heb ik aan mijn laag versterkers gewerkt en toen werd het super strak kort en retedroog. Dat was waar ik naar op zoek was maar het doodse zat er nog in. nou heb ik de bitumen matten weer eruit gehaald en nou gaat het laag zelfs muziek maken het is luchtig en levendig. Mischien is het kleuring en vind ik dit mooi wie zal het zeggen, maar in deze situatie was bitumen voor mij geen verbetering maar een lapmiddeltje. Of mischien te ver doorgedreven gr Robert Hoi Robert, Wat jij hier beschrijft is EXACT waar het om draait en wat ik (vaak wat cryptisch) probeer aan te halen. ALLES wat je met je speakers, electronica, luisterkamer doet... is van invloed op wat je waarneemt. Het is LOGISCH, dat je de invloed van dat loodplaksel hoorde; Een gedempt en doods geluid. In eerste instantie leuk, maar na langer luisteren onbevredigend. Logisch immers, omdat dat zware plakspul de boventonen, harmonischen, die ook in de laagste registers aanwezig zijn, doodt. Wat je overhoudt zijn slechts voornamelijk de grondtonen van de opgenomen muziek. Vandaar dat het doods, gedempt klinkt. Nu, dat je die matten eruit gehaald hebt, sta je je (grote) laagkasten weer toe op een meer natuurlijke manier te bewegen op de muzieksignalen. En zie; je krijgt muziek . Hartelijk dank voor deze post, Robert!!! Ik hoop nu, dat er meer mensen zich bewust worden van de (ernstig beperkte) invloed van dit soort "cheapcheap" lapmiddelen op geluidsweergave van audiocomponenten. Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 nee van spido Heb ik hem hier nooit zien posten Ach een telefoontje is snel gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 (...) Logisch immers, omdat dat zware plakspul de boventonen, harmonischen, die ook in de laagste registers aanwezig zijn, doodt. Wat je overhoudt zijn slechts voornamelijk de grondtonen van de opgenomen muziek. Vandaar dat het doods, gedempt klinkt. (...) Beste Erjee, Het is beslist niet de bedoeling dat de luidsprekerkast zorgt voor de boventonenstructuur van muziekklanken! De kast is idealiter volkomen stijf en akoestisch morsdood. Is geen klankkast, dus. Want paneelvibraties zijn per definitie out of tune en out of rythm. De luidsprekermembranen (en evt. een reflexpoort o.i.d.) moeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Als de kast niet stijf genoeg is, dan kan bitumen een ramp zijn. Het maakt het paneel niet stijfer, wel zwaarder. Werkt goed in het middengebied, maar in het laag blijft dit slappe zware paneel doortrillen als het eenmaal door een flinke bastoon aan de gang is gebracht. En dat maakt de bas minder transparant en dus doder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 Beste JeroenD, Ja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 een goed gebouwde kast (en met de juiste houtsoort)heeft geen bitumen nodig althans vind ik.(maar zo heeft ieder zijn meening) maar de korf van je luidsprekerunits beplakken met stroken loodbitumen vind ik wel een goede tweak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 een goed gebouwde kast (en met de juiste houtsoort)heeft geen bitumen nodig althans vind ik.(maar zo heeft ieder zijn meening) maar de korf van je luidsprekerunits beplakken met stroken loodbitumen vind ik wel een goede tweak. Slabbe lood met daarop vilt. Op de korf kinderklei,die veelkleurige zooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 24 augustus 2005 Report Share Posted 24 augustus 2005 een goed gebouwde kast (en met de juiste houtsoort)heeft geen bitumen nodig althans vind ik.(maar zo heeft ieder zijn meening) maar de korf van je luidsprekerunits beplakken met stroken loodbitumen vind ik wel een goede tweak. Slabbe lood met daarop vilt. Op de korf kinderklei,die veelkleurige zooi. vilt plak ik rondom de magneet ,het werkt wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 maar de korf van je luidsprekerunits beplakken met stroken loodbitumen vind ik wel een goede tweak. Waarom ook de korf is dan toch onderdeel van het instrument Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 Als de kast niet stijf genoeg is, dan kan bitumen een ramp zijn. Het maakt het paneel niet stijfer, wel zwaarder. Werkt goed in het middengebied, maar in het laag blijft dit slappe zware paneel doortrillen als het eenmaal door een flinke bastoon aan de gang is gebracht. En dat maakt de bas minder transparant en dus doder. Heb je het zelf wel eens uit geprobeerd? Marfcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 Een kast mag niet meetrillen, helemaal mee eens. Een Rel Q100E subwoofer voorzien van een laag loodbitumen is heel dankbaar, het laag knapt er enorm van op. Eenzelfde laag loodbitumen in mijn Dynaudio Contour 1.1 gaf echter een slecht resultaat, de speaker wordt er niet beter van en klinkt mat en lusteloos. Gewoon proberen dus en luisteren of het een verbetering is, zo niet haal je het er weer (gedeeltelijk) uit toch? Plak ze, Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 Een kast mag niet meetrillen, helemaal mee eens. Een Rel Q100E subwoofer voorzien van een laag loodbitumen is heel dankbaar, het laag knapt er enorm van op. Eenzelfde laag loodbitumen in mijn Dynaudio Contour 1.1 gaf echter een slecht resultaat, de speaker wordt er niet beter van en klinkt mat en lusteloos. Gewoon proberen dus en luisteren of het een verbetering is, zo niet haal je het er weer (gedeeltelijk) uit toch? Plak ze, Paul Loodbitumen werkt helemaal niet op sublage frequenties Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 25 augustus 2005 Author Report Share Posted 25 augustus 2005 [simpel voorbeeld, als je een kerkklok neemt en je slaat erop dan hoor je een toon. beplak je nu die kerkklok met loodbitumen , en je slaat er weer op , dan hoor je nog steeds diezelfde toon , alleen minder hard en sneller gedempt. de klok klinkt echt geen toontje lager . nog een voorbeeld. neem een triangel, sla erop dan hoor je een toon, hou nu je hand erop. de toon blijft onveranderd qua hoogte maar dempt wel snel weg. Hallo hier de topicstarter weer, ik wil toch even reageren op het voorbeeld van de kerkklok en de triangel. Bij mijn weten moet je dat gaan vergelijken met het onderdeel dat de vibratie c.q. frequentie voortbrengt en dat is in mijn luidspereker de speakerunit zelf en hiervan ga ik toch ook niet de conus beplakken. Pas als je de conus beplakt kun je het met jouw kerkklok/triangel gaan vergelijken. Ik heb het hier over de kast, dus een onderdeel wat in eerste instantie niet het geluid produceert en dat doen de kerkklok en triangel wel. Ik heb al 3m2 bitumen besteld van 6mm dik en ruim 12 kg per m2. Hiermee is de bedoeling om alles aan de binnenkant te beplakken, dus ook de magneten van mijn units. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 nee van spido Heb ik hem hier nooit zien posten goed lezen, alle berichten van spido goed lezen, er kunen hele waardevolle reakties bij zitten. Erik gelooft in spoken? Moet niet gekker worden met jou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 Een kast mag niet meetrillen, helemaal mee eens. Een Rel Q100E subwoofer voorzien van een laag loodbitumen is heel dankbaar, het laag knapt er enorm van op. Eenzelfde laag loodbitumen in mijn Dynaudio Contour 1.1 gaf echter een slecht resultaat, de speaker wordt er niet beter van en klinkt mat en lusteloos. Gewoon proberen dus en luisteren of het een verbetering is, zo niet haal je het er weer (gedeeltelijk) uit toch? Plak ze, Paul Loodbitumen werkt helemaal niet op sublage frequenties Marcel Dan zal ik wel wat anders horen......... Wat bedoel je met sublaag? Zet daar eens wat frequenties bij? Als je een kastwand zwaarder en dikker maakt en bovendien 2 verschillende materialen gebruikt dan verdwijnt er (zo te horen) een hoop onnodige "sub-rommel" en blijft er veel meer strak & droog laag over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 Een kast mag niet meetrillen, helemaal mee eens. Een Rel Q100E subwoofer voorzien van een laag loodbitumen is heel dankbaar, het laag knapt er enorm van op. Eenzelfde laag loodbitumen in mijn Dynaudio Contour 1.1 gaf echter een slecht resultaat, de speaker wordt er niet beter van en klinkt mat en lusteloos. Gewoon proberen dus en luisteren of het een verbetering is, zo niet haal je het er weer (gedeeltelijk) uit toch? Plak ze, Paul Loodbitumen werkt helemaal niet op sublage frequenties Marcel Dat hoeft ook niet aangezien je dempt met bitumen krijg je al resultaat dat het laag strakker wordt lees minder kast resonanties ALTIJD Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 [simpel voorbeeld, als je een kerkklok neemt en je slaat erop dan hoor je een toon. beplak je nu die kerkklok met loodbitumen , en je slaat er weer op , dan hoor je nog steeds diezelfde toon , alleen minder hard en sneller gedempt. de klok klinkt echt geen toontje lager . nog een voorbeeld. neem een triangel, sla erop dan hoor je een toon, hou nu je hand erop. de toon blijft onveranderd qua hoogte maar dempt wel snel weg. Hallo hier de topicstarter weer, ik wil toch even reageren op het voorbeeld van de kerkklok en de triangel. Bij mijn weten moet je dat gaan vergelijken met het onderdeel dat de vibratie c.q. frequentie voortbrengt en dat is in mijn luidspereker de speakerunit zelf en hiervan ga ik toch ook niet de conus beplakken. Pas als je de conus beplakt kun je het met jouw kerkklok/triangel gaan vergelijken. Ik heb het hier over de kast, dus een onderdeel wat in eerste instantie niet het geluid produceert en dat doen de kerkklok en triangel wel. Ik heb al 3m2 bitumen besteld van 6mm dik en ruim 12 kg per m2. Hiermee is de bedoeling om alles aan de binnenkant te beplakken, dus ook de magneten van mijn units. Groeten, Marcel beste Blade , ik reageerde op een reactie van ERJEE (zoals je kunt zien) die heeft soms hele rare ideeen als het om trillingen gaat. hij wil namelijk alles laten trillen, en niks dempen. een soort kakefonie van geluiden wat komt door de groepsverkrachting van allerlei matrialen die een eigen deuntje op hun wijze mee gaan staan te spelen met de muziek. ik wil het precies andersom : alleen de membramen van mijn luidspreker en de lucht in mijn kamer mogen trillen , de rest moet zijn bek houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 augustus 2005 Report Share Posted 25 augustus 2005 Een kast mag niet meetrillen, helemaal mee eens. Een Rel Q100E subwoofer voorzien van een laag loodbitumen is heel dankbaar, het laag knapt er enorm van op. Eenzelfde laag loodbitumen in mijn Dynaudio Contour 1.1 gaf echter een slecht resultaat, de speaker wordt er niet beter van en klinkt mat en lusteloos. Gewoon proberen dus en luisteren of het een verbetering is, zo niet haal je het er weer (gedeeltelijk) uit toch? Plak ze, Paul Loodbitumen werkt helemaal niet op sublage frequenties Marcel Dan zal ik wel wat anders horen......... Wat bedoel je met sublaag? Zet daar eens wat frequenties bij? Als je een kastwand zwaarder en dikker maakt en bovendien 2 verschillende materialen gebruikt dan verdwijnt er (zo te horen) een hoop onnodige "sub-rommel" en blijft er veel meer strak & droog laag over. nee, om sublaag te dempen heb je een zandwand van 3 meter dik nodig, of een loden wand van 60cm, het beste is dus om je woofer in een kernreactor te bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 26 augustus 2005 Report Share Posted 26 augustus 2005 [simpel voorbeeld, als je een kerkklok neemt en je slaat erop dan hoor je een toon. beplak je nu die kerkklok met loodbitumen , en je slaat er weer op , dan hoor je nog steeds diezelfde toon , alleen minder hard en sneller gedempt. de klok klinkt echt geen toontje lager . nog een voorbeeld. neem een triangel, sla erop dan hoor je een toon, hou nu je hand erop. de toon blijft onveranderd qua hoogte maar dempt wel snel weg. Hallo hier de topicstarter weer, ik wil toch even reageren op het voorbeeld van de kerkklok en de triangel.Bij mijn weten moet je dat gaan vergelijken met het onderdeel dat de vibratie c.q. frequentie voortbrengt en dat is in mijn luidspereker de speakerunit zelf en hiervan ga ik toch ook niet de conus beplakken. Pas als je de conus beplakt kun je het met jouw kerkklok/triangel gaan vergelijken. Ik heb het hier over de kast, dus een onderdeel wat in eerste instantie niet het geluid produceert en dat doen de kerkklok en triangel wel. Ik heb al 3m2 bitumen besteld van 6mm dik en ruim 12 kg per m2. Hiermee is de bedoeling om alles aan de binnenkant te beplakken, dus ook de magneten van mijn units. Groeten, Marcel beste Blade , ik reageerde op een reactie van ERJEE (zoals je kunt zien) die heeft soms hele rare ideeen als het om trillingen gaat. hij wil namelijk alles laten trillen, en niks dempen. een soort kakefonie van geluiden wat komt door de groepsverkrachting van allerlei matrialen die een eigen deuntje op hun wijze mee gaan staan te spelen met de muziek. ik wil het precies andersom : alleen de membramen van mijn luidspreker en de lucht in mijn kamer mogen trillen , de rest moet zijn bek houden Nee Erik, je begrijpt het niet. Geen groepsverkrachting, maar het op elkaar afstemmen van trillingen. (hoe haal je dat beeld in je hoofd???) Dat is wat ik probeer te doen. Niet dempen van trillingen, maar in balans brengen middels afstemmen. Het is bovendien onmogelijk om ALLEEN maar je membranen te laten trillen in een ruimte. De rest KAN z'n bek niet houden. Natuurkundig gezien nogal onmogelijk, immers. Zoals al vaker gezegd; als iets dusdanig vervelend klinkt, dat de behoefte ontstaat tot killen/dempen, dan is er iets niet in balans met de muziek. Voorwaar een moeilijke taak om dit voor elkaar te krijgen, maar de beloning is veruit te prefereren boven de dempende aanpak. Maar dit is mijn ervaring. Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts