Jump to content

Bitumen in luidsprekers

Blade
 Share

Recommended Posts

een goed gebouwde kast (en met de juiste houtsoort)heeft geen bitumen nodig (...)

Beste Telefunken,

Wat jammer dat jij niet op die AES-Conventie in Londen was!

Dan had je Barlow c.s. (Spendor, Leak, Rogers, Harbeth o.m.) mooi de waarheid kunnen vertellen, en al hun wetenschappelijke onderzoeksgegevens van tafel kunnen vegen... :lol:

Een kast mag niet meetrillen, helemaal mee eens.

Een Rel Q100E subwoofer voorzien van een laag loodbitumen is heel dankbaar, het laag knapt er enorm van op.

Eenzelfde laag loodbitumen in mijn Dynaudio Contour 1.1 gaf echter een slecht resultaat, de speaker wordt er niet beter van en klinkt mat en lusteloos.

Gewoon proberen dus en luisteren of het een verbetering is, zo niet haal je het er weer (gedeeltelijk) uit toch?

Plak ze,

Paul

:D

Loodbitumen werkt helemaal niet op sublage frequenties :P

Marcel

Dan zal ik wel wat anders horen......... :P

Wat bedoel je met sublaag? Zet daar eens wat frequenties bij?

Als je een kastwand zwaarder en dikker maakt en bovendien 2 verschillende materialen gebruikt dan verdwijnt er (zo te horen) een hoop onnodige "sub-rommel" en blijft er veel meer strak & droog laag over.

nee,

om sublaag te dempen heb je een zandwand van 3 meter dik nodig,

of een loden wand van 60cm,

het beste is dus om je woofer in een kernreactor te bouwen. :rolleyes:;)

dank je wel voor je ondersteuning Erik ;)

Marcel

een goed gebouwde kast (en met de juiste houtsoort)heeft geen bitumen nodig (...)

Beste Telefunken,

Dan had je Barlow c.s. (Spendor, Leak, Rogers, Harbeth o.m.) mooi de waarheid kunnen vertellen, en al hun wetenschappelijke onderzoeksgegevens van tafel kunnen vegen... :lol:

:confused:

Hebben al die merken dan allemaal demping en troep nodig om fatsoendelijk te KUNNEN klinken???

:lol::lol::lol:

Beste Telefunken,

Laat zulke mensen toch lullen joh, zij denken dat een speaker net zo moet werken als een muziekinstrument. Dus harmonischen toevoegen die niet in de opname zitten, laat ze maar lekker Audiofiel verder dromen ze begrijpen het gewoon niet.

Marcel

Beste Telefunken,

:confused:

Hebben al die merken dan allemaal demping en troep nodig om fatsoendelijk te KUNNEN klinken???

:lol::lol::lol:

Het ligt er aan hoe ver een fabrikant wil gaan in de perfectie, maar in princiepe JA.

Alle luidsprekerkasten hebben eigen resonanties en bestaat uit een combinatie van materiaal soort, materiaal dikte en de vorm en grote van de kast.

En wil je die resonanties minimaliseren dan ontkom je niet aan Dempen een/of Verstijven.

Marcel

Er zijn hier mensen die gewoon een mening hebben om een mening te hebben

en een met bitumen beplakte plank voor hun kop :D

Kun je misschien wat specifieker zijn? :rolleyes: Ik vind dit een rare opmerking, juist in een topic waar mensen met zelfbouw ervaring reageren. We nemen jouw mening toch ook serieus. Of roep je maar wat?

Dat is wat ik probeer te doen. Niet dempen van trillingen, maar in balans brengen middels afstemmen.

...

Voorwaar een moeilijke taak om dit voor elkaar te krijgen, maar de beloning is veruit te prefereren boven de dempende aanpak. Maar dit is mijn ervaring.

Dat concept kan inderdaad goed klinken, dat is ook mijn mening na een luisterervaring met AudioNote luidsprekers. Die dingen zijn van vrij dun multiplex gebouwd met minimale demping. Ondanks dat behoorde het tot de beter klinkende combinaties die ik ooit heb gehoord.

Maar een dergelijk concept heeft naar mijn mening weinig te maken met een poging om tot een zo getrouw mogelijke nabootsing van de werkelijkheid te komen, iets wat trouwens toch een utopie is.

Het is maar de vraag of dat erg is; misschien kun je het vergelijken met een portret in een impressionistische schilderstijl vergeleken met een 'natuurgetrouw' portretfoto van een persoon. Beiden zijn op geen enkele manier de afgebeelde persoon, al zal de foto waarschijnlijk als een meest realistische weergave worden beschouwd. Toch kan het schilderij veel aangenamer zijn om naar te kijken.

Deze afbeelding is al eerder geplaatst maar ik vind het nog steeds een aardige illustratie:

Magritte_pipe.jpg

Het is maar de vraag of dat erg is; misschien kun je het vergelijken met een portret in een impressionistische schilderstijl vergeleken met een 'natuurgetrouw' portretfoto van een persoon. Beiden zijn op geen enkele manier de afgebeelde persoon, al zal de foto waarschijnlijk als een meest realistische weergave worden beschouwd. Toch kan het schilderij veel aangenamer zijn om naar te kijken.

Idd Richard,

Met geluidsregistraties is het net zo. De muzikanten/producer/dirigent leggen accenten die zij belangrijk vinden om weer te geven en laten dingen weg die hen niet van pas komen. Zij "schilderen" zo een een klankbeeld wat aangenaam en genietbaar is voor de latere toehoorder.

En net zo als een mooi schilderij een mooi plaatsje verdient met de juiste lichtinval om tot zijn recht te komen, verdient een mooie geluidsregistratie een set en opstelling die recht doet. Dat een ieder een andere geluidsomgeving als prettig ervaart moge ook duidelijk zijn. Daar is meer voor nodig dan droge perfecte techniek alleen.

;)

Wow, Pjotr, Richard...

We komen ergens, zo B) .

Veel (zelf)bouwers menen dat boxen dood moeten zijn om goed te kunnen klinken.

O.a. ook ik ben van mening dat dit averechts werkt.

Een speaker moet geen harmonischen produceren (hoewel dat onherroepelijk gebeurt).

Op de eerste plaats moet een speaker

geen harmonischen onttrekken!

En dat onttrekken van het kunnen weergeven van harmonischen krijg je dus van het volproppen met loodbitumen.

Verder ben ik het oh zo roerend met jullie eens dat een ieder anders hoort en andere voorkeuren heeft.

De een prefereert foto's, de ander schilderijen.

De een liever zwart-wit, de ander potloodtekeningen, waterverf, houtskool, olieverf, acrylverf, houtsnijwerk enzenzenz.

Een schilderij van een bos, landschap of willekeurig 'n andere scene heeft veel meer "leven" in zich, dan een (digitale) foto van precies dezelfde scene.

(ik wil hiermee niet die eeuwige discussie analoog vs digitaal mee oproepen :rolleyes: )

Laat ik dit voorbeeld verder proberen toe te lichten.

Het zo natuurlijk mogelijk proberen na te bootsen van een (klassieke) opname resulteert al gauw in een verzameling pasfoto's aan een muur in plaats van een mooi totaalplaatje.

Haarscherp iedere individueel instrument of stem IS zo'n verzameling pasfoto's.

Op die pasfoto's kun je exact ieder individu zien. Je kunt meten hoe ver ze onderling van elkaar af staan. Je kunt ieder instrument afzonderijk "zien".

Maar is dit echt een boeiend plaatje??? Kan toch niet echt het doel zijn van audiofielen.

Wow, Pjotr, Richard...

We komen ergens, zo B) .

Een speaker moet geen harmonischen produceren (hoewel dat onherroepelijk gebeurt).

En dat onttrekken van het kunnen weergeven van harmonischen krijg je dus van het volproppen met loodbitumen.

Verder ben ik het oh zo roerend met jullie eens dat een ieder anders hoort en andere voorkeuren heeft.

De een prefereert foto's, de ander schilderijen.

De een liever zwart-wit, de ander potloodtekeningen, waterverf, houtskool, olieverf, acrylverf, houtsnijwerk enzenzenz.

Een schilderij van een bos, landschap of willekeurig 'n andere scene heeft veel meer "leven" in zich, dan een (digitale) foto van precies dezelfde scene.

(ik wil hiermee niet die eeuwige discussie analoog vs digitaal mee oproepen :rolleyes: )

Laat ik dit voorbeeld verder proberen toe te lichten.

Het zo natuurlijk mogelijk proberen na te bootsen van een (klassieke) opname resulteert al gauw in een verzameling pasfoto's aan een muur in plaats van een mooi totaalplaatje.

Haarscherp iedere individueel instrument of stem IS zo'n verzameling pasfoto's.

Op die pasfoto's kun je exact ieder individu zien. Je kunt meten hoe ver ze onderling van elkaar af staan. Je kunt ieder instrument afzonderijk "zien".

Maar is dit echt een boeiend plaatje??? Kan toch niet echt het doel zijn van audiofielen.

pfffff Harmonischen onttrekken <_< Ga ook eerst eens 10 a 15 jaar luidsprekers bouwen dan hoor ik je dan graag nog eens weer over dit onderwerp. :rolleyes:

Marcel

Wow, Pjotr, Richard...

We komen ergens, zo B) .

:blink::unsure:

beste erjee,

even voor de goede orde,

we moeten even goed beseffen dat een speaker alleen weer moet geven wat ie aangeboden krijgt via zijn luidspreker aansluitingen.

hij gaat dus een electrisch signaal omzetten in een acoustisch signaal.

dat is het ENIGE wat ie doen mag!!

de membramen van de units oftewel de conussen zijn verantwoordelijk voor dit proces.

de kast is alleen maar een noodzakelijk kwaad om acousische kortsluiting tegen te gaan en ervoor te zorgen dat de unit geen rare eigenresonanties gaat maken.

de kast zelf moet dus GEEN geluid maken.

hij moet geluid juist tegenhouden en elimineren.!!!

dus jouw verhaal slaat helemaal nergens op.

jij wilt alles laten trillen, want jij denkt dat dat een waardevolle toevoeging kan zijn.

maar mijn beste erjee , je vergeet

beste erjee,

even voor de goede orde,

we moeten even goed beseffen dat een speaker alleen weer moet geven wat ie aangeboden krijgt via zijn luidspreker aansluitingen.

.............

Dat kun jij nu wel commanderen Erik maar daar trekken spiekers zich weinig van aan :lol:

Het is dan wel zaak dat wat ze anders doen zo min mogelijk in de weg zit. En dat is wel smaak afhankelijk.

;)

Wow, Pjotr, Richard...

We komen ergens, zo  B) .

:blink::unsure:

beste erjee,

even voor de goede orde,

de membramen van de units oftewel de conussen zijn verantwoordelijk voor dit proces.

de kast is alleen maar een noodzakelijk kwaad om acousische kortsluiting tegen te gaan en ervoor te zorgen dat de unit geen rare eigenresonanties gaat maken.

de kast zelf moet dus GEEN geluid maken.

hij moet geluid juist tegenhouden en elimineren.!!!

dus jouw verhaal slaat helemaal nergens op.

jij wilt alles laten trillen, want jij denkt dat dat een waardevolle toevoeging kan zijn.

maar mijn beste erjee , je vergeet

Het is gewoon niet zwart wit

al proberen hier mensen dit op een bevelende toon te commanderen

alleen omdat ze zelf die richting op bouwen.

Het heeft heeft met een bepaalde smaak te maken

en ook het complete ontwerp speelt hier mee,het hoeft niet zo te zijn dat aleen

gedempte dode kasten goed klinken.

En andersom ook "sigaren kistjes" kunnen ook verschrikkelijk klinken.

De accoustiek in een auto vind ik nou juist een goed voorbeeld van een gedempt een doods geluid.

De accoustiek in een auto vind ik nou juist een goed voorbeeld van een gedempt een doods geluid.

HULDE! ;)

HULDE! ;)

het heeft NIKS met smaak te maken,

we hebben te maken met HIFI,

dat is : natuurgtrouwe weergave,

als er een trompet staat te spelen, en het is jouw smaak niet , dan ga je toch niet net zo lang zitten prutsen aan het geluid van je set tot die trompet wel naar jouw zin klinkt?

als een trompet in het echt scherp klinkt, moet jouw set hem ook scherp weergeven!

als een piano in het echt wollig klinkt moet jouw set hem ook wollig weergeven.

een set opbouwen heeft NIKS met smaak te maken.

een set moet alleen maar weergeven wat op de cd/lp staat.

(dat sommige audiofielen niet weten hoe instrumenten in het echt klinken , en van hun set dus maar een eigen broodje speaciaal maken door alleen naar HUN smaak te tunen , heeft NIKS met HIFI te maken , maar met geluidsfreaks die lekker bezig zijn om zichzelf in de maling te nemen met allerlei voodoo artikelen)

;)

je hebt gelijk EriK

helemaal gelijk :)

Maar een luidspreker is niet het instrument, en in welke accoustiek speelde het instrument?

En hoe werd het opgenomen.

wat jij probeert te willen kan niet.

je moet het gewoon voor jezelf naar je eigen smaak laten klinken

dat is hifi dat geeft voldoening en plezier.

geen eindeloze zoektocht naar het onmogelijke

luidsprekers klinken gelukkig vaak mooier dan het origineel

dat is waar ik het voor doe

HULDE! ;)

het heeft NIKS met smaak te maken,

we hebben te maken met HIFI,

dat is : natuurgtrouwe weergave,

als er een trompet staat te spelen, en het is jouw smaak niet , dan ga je toch niet net zo lang zitten prutsen aan het geluid van je set tot die trompet wel naar jouw zin klinkt?

als een trompet in het echt scherp klinkt, moet jouw set hem ook scherp weergeven!

als een piano in het echt wollig klinkt moet jouw set hem ook wollig weergeven.

een set opbouwen heeft NIKS met smaak te maken.

een set moet alleen maar weergeven wat op de cd/lp staat.

(dat sommige audiofielen niet weten hoe instrumenten in het echt klinken , en van hun set dus maar een eigen broodje speaciaal maken door alleen naar HUN smaak te tunen , heeft NIKS met HIFI te maken , maar met geluidsfreaks die lekker bezig zijn om zichzelf in de maling te nemen met allerlei voodoo artikelen)

;)

Wat jij omschrijft erik is audiofilie niets meer niets minder. Natuursgetrouw is een wassen neus verhaal bedacht door mensen die niet tevreden zijn met hun huidige set-up zo simpel is het.

Iemand jou mening opdringen heeft geen zin in dit geval. Been there done that weetje :rolleyes: Alles wat we doen is smaakbepalend...als er iemand bij jou over de vloer komt luisteren en zegt "nou die speakers liggen me niet zo" ga je toch ook niet met man en macht proberen hem ervan te overtuigen dat dit HET is? Ofwel soms :)

Je moet eens goed bij jezelf nagaan waar je in godsnaam mee bezig bent. Je bent bezig met een hobby in jou geval diy enz. Wil je echt natuursgetrouw wat je nu omschrijft huur dan een band in ipv te kloten met units en kasten bouwen. Kom je weer uit op smaak in mijn optiek.

Heel het verhaal wat jij nu opschrijft is audiofilie bij uitstek...sorry maar ik ben een muziekliefhebber ieder zijn SMAAK zeg maar ;)

BTW: GAVE speakers worden het je diy project :)