muziekfreak Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Wow, Pjotr, Richard... We komen ergens, zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Ga ook eerst eens 10 a 15 jaar luidsprekers bouwen dan hoor ik je dan graag nog eens weer over dit onderwerp. Marcel Marcel.......... ruim 30 jaar bezig en anderhalve meter literatuur over speakers in huis. Zijn wij nu de enige twee mensen die oveblijven in dit topic? Alsjeblieft niet zeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Ook zelfbouwers hebben verschillende smaken Nog verschillender denk ik dan zij die niet zelfbouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Ook zelfbouwers hebben verschillende smaken Nog verschillender denk ik dan zij die niet zelfbouwen. Wansmaak is ook smaak..... Ik ben dus een echte bitumenplakker. Omdat IK vindt dat het klankbeeld hier ALTIJD van opklaart. Mensen die de kasten van hun speakers als instrumenten zien zijn in mijn ogen niet echt goed bezig. Hoe wil je nou je kast beheerst laten resoneren... en wel zo, dat deze zowel bij een sopraan als bij een orgel of blaasbas de juiste "jus" aanbrengt.... Ik denk dat je dan net zo goed naar het perpertuum mobile kan gaan zoeken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Ook zelfbouwers hebben verschillende smaken Nog verschillender denk ik dan zij die niet zelfbouwen. Wansmaak is ook smaak..... Ik ben dus een echte bitumenplakker. Omdat IK vindt dat het klankbeeld hier ALTIJD van opklaart. Mensen die de kasten van hun speakers als instrumenten zien zijn in mijn ogen niet echt goed bezig. Hoe wil je nou je kast beheerst laten resoneren... en wel zo, dat deze zowel bij een sopraan als bij een orgel of blaasbas de juiste "jus" aanbrengt.... Ik denk dat je dan net zo goed naar het perpertuum mobile kan gaan zoeken.... Geen idee waarom je mij quote Hans want wat jij naar voren brengt heb je mij nog nooit over gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Luidsprekers blijven het meest vervormende onderdeel van je installatie. Het is simpelweg NIET mogelijk het signaal zonder verlies/toevoegingen om te zetten in luchtverplaatsing. Dus een luidspreker KLINKT per definitie ergens naar. Voor een mooi resultaat KLINKT de speaker goed, het geheel aan vervorming komt er lekker uitzetten zeg maar. lol Veel speakers klinken een beetje teveel van het goede, een simpele kastdemping om ongewenste resonanties wat te dempen KAN een verbetering geven. Maar niet iedere speaker knapt op van demping, ik geloof dat een mooi klinkende speaker best een beetje mag meetrillen maar niet te veel of ongecontroleerd. Het devies: gewoon plakken en proberen, lange tijd naar luisteren en eventueel weer aanpassen etc. etc.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Relatief, Het verschil tussen een slecht en goed systeem horen de meeste van ons. Deel bijv. 20 systemen in, in 2,3,4,5,6...n-1 categorien. Dan krijg je ook een categorie die het beste is, daar 'kunnen' dan ook 4 luidsprekers in staan die allemaal perfect klinken maar toch alle 4 anders, je kunt een voorkeur geven, maar de meesten zouden met 1 van die 4 systemen toch wel tevreden zijn. Het gaat erom dat de luidsprekers in staat zijn om de muziek op een zo aangenaam mogelijke manier (kwaliteitsverbonden vaak) in jou huis/woon/slaapkamer tot leven te brengen. Thats it, de rest is een grote weleens -nietes "ellende" (ja het word pas ellende als je er na een paar jaar gewoon 'moe' van wordt.. dit en dat is het beste en zus en zo.. terwijl de ervaren bouwers toch wel in staat zijn om allemaal een goed puntje te halen in het bouwen van luidsprekers. Weg met die kortzichtigheid Kort samen gevat : laat het maar aan Balkenende over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Ook zelfbouwers hebben verschillende smaken Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Misschien is deze topic al wat weggedeemsterd maar ik wou nog even toevoegen dat ik al heel mijn leven luidsprekerkasten bouw (voor mezelf, als studio - hobby en als "recycl'Art"). Mijn opa bouwde mono lampenradio's in meubels met 45cm speakers "voor meer buik"; hij repareerde gescheurde conussen met Rizzla en nagellak Mijn eerste zelfbouw speakers waren TV breedbanders in kartonnen Dash - tonnen! kon je kiezen met of zonder "resonantievel" (het plastiek deksel) . In mijn tienerjaren bouwde ik met een schoolkameraad een "sound system" (een soort geavanceerde disco - bar op z'n Jamaikaans) met RCF in tobogan kasten in berkenmultiplex. In mijn home studio werk ik ondertussen al jaren met zelfbouwspeakers, door ervaring prefereer ik stijve kasten, sandwich wanden vind ik het meest effectief, binnenkant gecoat met Rubson dakfill en daar tapis plein (voltapijt) op, of beter nog, eerst een laag loodplaat, terug rubson en daar tapijt over ... mijn 6 liter topkastjes wegen 17 kg per stuk! (Imitatie Wilson WATT), verder heb ik nog een imitatie B&W "Silver Signature" (hoor je niks meer van tegenwoordig!) met sandwichwanden (2x zwaar gefineerde spaander, volhouten front 30mm...kasten, de baffle ontkoppelen van de kast geeft in vele gevallen ook een mooi resultaat, en korven en magneten krijgen bij mij ook een bitumen behandeling... gewoon gelezen, proberen... en goedgekeurd... RastaPhil PS vermits de kasten altijd zullen "resoneren" (groot en bangelijk woord) is het belangrijkste vind ik persoonlijk is dat de eigentrilling van de kastwanden per set hetzelfde moet klinken. Twee kasten van een stereo set die klinken in een verschillende toon (als je er tegen tikt/klopt) werk ik niet verder af want die zijn waardeloos voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Wow, Pjotr, Richard... We komen ergens, zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 Jongens ik dacht dat er hier al ergens onrechtreeks kon gelezen worden dat je kasten gewoon niet compleet dood krijgt! Dat er altijd resonantie zal zijn en dat je daar gewoon het beste van moet maken, een kast bewust laten "meezingen" of net zo weinig mogelijk, dat is een kwestie van smaak! Heb je al van die Djembe's gehoord met blikken platen met ringetjes eraan als resonator? Nou die Senegalezen vinden dat mooi, wij moeten daar echt aan wennen, maar uiteindelijk kan je dat ook leren apprecie Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 augustus 2005 Report Share Posted 27 augustus 2005 (...) des gouts et des couleurs Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Jongens ik dacht dat er hier al ergens onrechtreeks kon gelezen worden dat je kasten gewoon niet compleet dood krijgt! Dat er altijd resonantie zal zijn en dat je daar gewoon het beste van moet maken, een kast bewust laten "meezingen" of net zo weinig mogelijk, dat is een kwestie van smaak! Heb je al van die Djembe's gehoord met blikken platen met ringetjes eraan als resonator? Nou die Senegalezen vinden dat mooi, wij moeten daar echt aan wennen, maar uiteindelijk kan je dat ook leren apprecie Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Heb je al van die Djembe's gehoord met blikken platen met ringetjes eraan als resonator? Nou die Senegalezen vinden dat mooi, wij moeten daar echt aan wennen, maar uiteindelijk kan je dat ook leren apprecie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Jongens ik dacht dat er hier al ergens onrechtreeks kon gelezen worden dat je kasten gewoon niet compleet dood krijgt! Dat er altijd resonantie zal zijn en dat je daar gewoon het beste van moet maken, een kast bewust laten "meezingen" of net zo weinig mogelijk, dat is een kwestie van smaak! Heb je al van die Djembe's gehoord met blikken platen met ringetjes eraan als resonator? Nou die Senegalezen vinden dat mooi, wij moeten daar echt aan wennen, maar uiteindelijk kan je dat ook leren apprecie Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 HULDE kan me er helemaal in vinden, Ik laat de andere kletskoek maar over aan de audiofielen hear dank u!! Dus je vindt het eigenlijk ALLEMAAL wel kletskoek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 HULDE kan me er helemaal in vinden, Ik laat de andere kletskoek maar over aan de audiofielen hear dank u!! En wat gaat dit nu betekenen voor de toekomst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Dat iedereen maar doet wat hij lekker zelf wil en dat het voor jezelf goed moet klinken. Trek je niets aan van anderen en doe lekker je eigen ding. Je hebt van die mensen die altijd gelijk moeten hebben laat die lekker gelijk hebben zijn ze ook tevreden Het is kort zichtigheid zwart wit denken en de overtuiging dat hifi een standaard is dit zou wel zo moeten zijn maar is een utopie. Dus maak er het beste van, en dan is het het belangrijkste dat het voor jezelf goed klinkt daar doe je het tenslotte voor. Als er dan mensen zijn die roepen op een forum dat het niet zo goed klinkt en totaal geen oren hebben naar ideen van anderen moet je jezelf eens afvragen of je hier je tijd nog aan wil verdoen. Dit is een zelfbouw forum waarom worden dit altijd van die kinderachtige welles of nietes spelletjes of het nou over buizen, kabels of luidsprekers gaat er is er altijd wel 1 die roept ik gebruik wat anders dus is al het andere shit we kunnen zoveel van elkaar leren als we een beetje open staan voor elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Nou dit vind ik een mooie po Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 HULDE kan me er helemaal in vinden, Ik laat de andere kletskoek maar over aan de audiofielen hear dank u!! En wat gaat dit nu betekenen voor de toekomst? voor hear bedoel u? Simpel meer kletskoek en meer audiofielen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 HULDE kan me er helemaal in vinden, Ik laat de andere kletskoek maar over aan de audiofielen hear dank u!! En wat gaat dit nu betekenen voor de toekomst? voor hear bedoel u? Simpel meer kletskoek en meer audiofielen! Familie Doorsnee dus ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 29 augustus 2005 Report Share Posted 29 augustus 2005 Zou het niet weten zitten die er hier dan families doorsnee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 29 augustus 2005 Author Report Share Posted 29 augustus 2005 Tsjonge jonge, deze topic maakt wel wat los onder de liefhebbers, ik wou dat mijn geluid van de speakers zolos kwam. Ik zou haast zeggen dat ik uit het "lood" geslagen ben, haha. Nou ff serieus, morgen krijg ik 3 vierkant meter bitumen geleverd en ga daar proberen om zo spoedig mogelijk mee aan het werk te gaan en zal het resultaat hierin wel beschrijven. Mocht het nou zo zijn dat het als "bagger" klinkt (wat ik niet verwacht maar je weet maar nooit) dan ruk ik het er gewoon weer uit en ga vrolijk weer verder met luisteren en tweaken. Gewoon steeds weer wat proberen en luisteren wat het teweeg brengt, pakt het goed uit is dat weer mooi meegenomen en gaan we door voor de volgende tweak. Dat is toch waar het in deze hobby omgaat, blijven streven naar het voor jouw oren optimale resultaat? Nou, succes verder en tot horens. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 29 augustus 2005 Report Share Posted 29 augustus 2005 Tsjonge jonge, deze topic maakt wel wat los onder de liefhebbers, ik wou dat mijn geluid van de speakers zolos kwam.Ik zou haast zeggen dat ik uit het "lood" geslagen ben, haha. Nou ff serieus, morgen krijg ik 3 vierkant meter bitumen geleverd en ga daar proberen om zo spoedig mogelijk mee aan het werk te gaan en zal het resultaat hierin wel beschrijven. Mocht het nou zo zijn dat het als "bagger" klinkt (wat ik niet verwacht maar je weet maar nooit) dan ruk ik het er gewoon weer uit en ga vrolijk weer verder met luisteren en tweaken. Gewoon steeds weer wat proberen en luisteren wat het teweeg brengt, pakt het goed uit is dat weer mooi meegenomen en gaan we door voor de volgende tweak. Dat is toch waar het in deze hobby omgaat, blijven streven naar het voor jouw oren optimale resultaat? Nou, succes verder en tot horens. Groeten, Marcel Juist! gewoon proberen eruit halen is zo gepiept mocht het niet mooi zijn Wat ik dus al zei suc6 iig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 29 augustus 2005 Report Share Posted 29 augustus 2005 Is het niet zo dat bitumen beter werken naarmate je ze beter vastzet? Dat betekent in tegel vorm dat je ze volledig over het hele oppervlak moet verlijmen. Even er uithalen is er dan echt niet meer bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts