Jump to content

Bitumen in luidsprekers

Blade
 Share

Recommended Posts

Is het niet zo dat bitumen beter werken naarmate je ze beter vastzet? Dat betekent in tegel vorm dat je ze volledig over het hele oppervlak moet verlijmen. Even er uithalen is er dan echt niet meer bij

Loodbitumen zijn volgens mij altijd zelfklevend. En wel met een lijm die zelfs in een autodeur (die bloedheet wordt) nog blijft zitten.

Omdat het spul nogal zacht is kun je het met een plamuurmes wel lossteken. De lijm laag blijft dan voor een groot deel zitten.

Maar daar staat tegenover, dat ik nog nooit de neiging heb gehad om het er weer uit te halen.

:)

(...) Maar daar staat tegenover, dat ik nog nooit de neiging heb gehad om het er weer uit te halen. :)

Beste Hans,

Zo is dat! Met ruimtevulling (BAF, wol e.d.) heb ik daarentegen wel eens een kast overvoerd.

Te veel van dat gepluis in de kast proppen kan wurgklank opleveren.

Maar met bitumen op de wanden (ik gebruik dakleer op glasvezelbasis en koude kleefstof) heb ik alleen maar goede ervaringen gehad.

OK, ik heb vanavond de eerste luidspreker gereed gekregen met het beplakken aan de binnekant met Vibraflex 6mm.

Het oorspronkelijke gewicht van de Canton Ergo RC-L is 29,8 kilo. Na het interne tweaken met deze bitumen is er een gewichts toename van 10 kilo.

Dus dat wordt nog een hele sjouw van de zolder terug naar beneden met 39,8 kilo in de armen. :mad2:

Vibraflex is, ondanks zijn dikte, toch vrij envoudig te verwerken. Eenvoudig op maat te snijden met een Stanley mes en ook nog wel makkelijk te manouvreren in de kast om het op zijn plek te krijgen.

Het soortelijk gewicht per plaat van 6mm dik en 1m

Wat is dit nou Marcel, geen tijd verspillen, laat die PC staan en plakken, plakken plakken, en vannacht nog proberen. En natuurlijk vannacht even het resultaat HEAR. Ik heb uit goed ingelichte bron vernomen dat loodbitumen NIET hoeft in te spelen, dus snij/plak/resultaat. :blink::blink::blink:

Effe al die stress van het werk wegdrinken..... Al die te vrolijke collega's die mogen blijven en de reductie's die komen :( Eerst maar wegwezen. Effe geen lekkere set maar een MP3 op het strand, dus niet verkeerd :D:D:D het gaat soms alleen maar om de beleveing ;)

OK, ik heb vanavond de eerste luidspreker gereed gekregen met het beplakken aan de binnekant met Vibraflex 6mm.

Het oorspronkelijke gewicht van de Canton Ergo RC-L is 29,8 kilo. Na het interne tweaken met deze bitumen is er een gewichts toename van 10 kilo.

Dus dat wordt nog een hele sjouw van de zolder terug naar beneden met 39,8 kilo in de armen. :mad2:

Vibraflex is, ondanks zijn dikte, toch vrij envoudig te verwerken. Eenvoudig op maat te snijden met een Stanley mes en ook nog wel makkelijk te manouvreren in de kast om het op zijn plek te krijgen.

Het soortelijk gewicht per plaat van 6mm dik en 1m

Hoe zit het met de afname van het volume als je zoveel gebruikt? Ik weet dat door wol etc. te gebruiken je het (kast) volume schijnbaar kunt vergroten, maar dit lijkt me aardig massief spul.

Je past het toe op een fabrieksluidspreker zo te lezen (Canton Ergo RC-L) dus dat is misschien iets om rekening mee te houden.

Maar: luisteren gaat voor rekenen! ik ben benieuwd.

Groeten Paul

Beste Paul,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer een gokker ben, dus heb ik hier geen rekening mee gehouden.

Wat mij heeft doen beslissen is het forum op de Duitse site Hifi-Forum.de, daar staan heel veel topic's over mijn luidspreker en dus ook over de ervaringen met bitumen.

Dat is voor mij doorslaggevend geweest om deze stap te doen.

Daarnaast heb ik telefonisch contact gehad met de akoestiekwinkel die dit materiaal (Vibraflex 60) en zij adviseerden mij om dit met de zwaarste uitvoering te doen.

Tevens wil ik Richard even bedanken voor het berekenen van de inhoudsafname, ik weet niet hoe je er aan komt, maar dit zal NIET, zoals ik doe, een gok zijn.

Bedankt voor de reactie's en tot gauw.

Groeten,

Marcel

Zo, hier ben ik weer.

Ik ben nu aan het herstellen van het sjouwen met de luisprekers van zolder naar de woonkamer (2 trappen). Door de gewichtstoename van 10 kilo per speaker van 29,8 naar 39,8 kilo.

Het geluid????????

Ja, luisteren naar de speakers en moet zeggen dat het net is, hoe zal ik het zeggen, of dat er meer "energie" uit de speakers komt.

M.a.w. de energie die wellicht geabsorbeert werd door de wanden, dus in de kast bleef, richt zich nu meer naar buiten.

Een ietsie meer detail en plaatsing.

Ik moet wel eerlijkheidshalve melden dat ik ook de ruimte achter mijn middentoonunit iets meer heb opgevuld met BAF (tip op hifi-forum.de).

Het laag is naar mijn idee ongewijzigd.

Ik verwacht de grootste verbetering met het verbeteren van de filteronderdelen.

Groeten,

Marcel

Het geluid????????

moet zeggen dat het net is, of dat er meer "energie" uit de speakers komt.

Ik moet wel eerlijkheidshalve melden dat ik ook de ruimte achter mijn middentoonunit iets meer heb opgevuld met BAF.

Groeten,

Marcel

Hoi Marcel,

Jammer dat je 2 wijzigingen in 1x aan je speakers hebt doorgevoerd.

Nu kun je niet bepalen welke wijziging nou welke geluidsverandering heeft opgeleverd.

:o

Het geluid????????

moet zeggen dat het net is, of dat er meer "energie" uit de speakers komt.

Ik moet wel eerlijkheidshalve melden dat ik ook de ruimte achter mijn middentoonunit iets meer heb opgevuld met BAF.

Groeten,

Marcel

Hoi Marcel,

Jammer dat je 2 wijzigingen in 1x aan je speakers hebt doorgevoerd.

Nu kun je niet bepalen welke wijziging nou welke geluidsverandering heeft opgeleverd.

:o

Nadat ik die harde prop wol achter mijn middentoner van de Renaissance 90 had gehaald was deze aanzienlijk krachtiger in het middengebied.

Dat dit dus als oorzaak voor een energierijker geluid wordt gezien lijkt mij onwaarschijnlijk.

Wel eenzelfde gevoel met bitumen op de kast en vooral de units.

:)

Nadat ik die harde prop wol achter mijn middentoner van de Renaissance 90 had gehaald was deze aanzienlijk krachtiger in het middengebied.

Beste Hans,

In de ruimte van de middensectie zat geen "harde" vulling, alleen losjes wat BAF-vulling. En daar heb ik wat bij gedaan.

Op het duitse Hifi-Forum.de is deze tweak voor de Canton al meerdere malen met succes uitgeprobeerd en goed bevonden. Dus bij mijn speaker werkt dit wel.

En ja je hebt gelijk dat ik nu niet kan bepalen welke wijziging nu de verandering heeft opgeleverd, maar in wezen is dit ook niet van belang als het totaal resultaat maar bevredigend is.

En ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben met dit resultaat, met meer energie bedoel ik dat het is alsof de muziek iets meer "leeft" en makkelijker van de kast loskomt of in de ruimte plaatst. Maar zoals ik al eerder schreef is dit wel niet zo'n hele grote stap voorruit, maar elk klein beetje is ook iets.

En natuurlijk verwacht ik de meeste vooruitgang met het vervangen van het filter.

Daar zijn de eerste bestellingen al voor de deur uit.

Groeten,

Marcel