Jump to content

Bandor speakers

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben vanavond bij iemand in Utrecht geweest om naar DIY speakers met Bandor bezetting te beluisteren. Zie voor informatie over Bandor: www.bandor.com

De set bestond uit een Densen voor- en eindversterker en een zwaar gemodificeerde CD speler van (oorspronkelijk) Philips. De speakers hebben per kant 2 Bandor 50 breedbanders en een Bandor 150 woofer in een korte TL. Interlinks zijn zelfbouw met verzilverd koper.

Om met de deur in huis te vallen zijn mijn luisterervaring zeer positief. De speakers vallen op door hun homogeniteit en detaillering die ook prima behouden blijft bij lagere volumes. Het clich

Hallo,

Alweer een tijdje geleden heb ik eens een stel Bandor monitoren beluisterd op een geintegreerde Krell versterker. De speaker bestond voor zover ik weet uit 2 breedbandertjes en een laag unit van ongeveer 17 cm. Of het een TL systeem was weet ik niet meer. Wat ik me daarvan nog wel kan herinneren is dat het erg donker en neuzig klonk. Aangezien de bouwkwaliteit viel 't geluid mij erg tegen. :huh:

mvg, PD Hogeterp

Donker en neuzig? Dat was mijn indruk van deze speakers zeker niet. Zelf luister ik naar gemodificeerde Scanspeak ref monitors (naast mijn DIY ESL's), die zeer helder en open klinken. De Bandors gingen nog een tikkeltje verder en zijn transparanter.

Als het een monitor was, dan waarschijnlijk de Bandor 50 en Bandor 100 (ipv 150) in een BR kast? Een TL past niet in een monitor. B)

Wel begreep ik van de bouwer van deze speakers dat Bandor (Doreen) zelf de units in een te lange TL stopt, waardoor de bas minder strak is. Hij heeft een kortere TL gebruikt met meer demping om de unit meer akoestische koppeling te geven in het eerste deel van de lijn (1 maal gevouwen lijn).

Hallo Jeroen,

Heb ooit zowel de 50 als de 100 gehoord in een gesloten box en dat was zeker niet donker en neuzelig maar een mooi open geluid alhoewel dat niet laag ging. Heb zelf de 50 overwogen voor een set PC speakers maar vond de prijs toch wel erg pittig voor dat doel.

;)

Hallo Jeroen,

Heb ooit zowel de 50 als de 100 gehoord in een gesloten box en dat was zeker niet donker en neuzelig maar een mooi open geluid alhoewel dat niet laag ging. Heb zelf de 50 overwogen voor een set PC speakers maar vond de prijs toch wel erg pittig voor dat doel.

;)

Voor de PC kun je beter een paar Tangbands nemen!! B)

Ik was erg onder de indrukken van met name de Bandor 50's. Als je er 2 neemt per kant neemt kun je ze rustig vanaf 300hz inzetten (-12db filter). Ze waren erg transparant, de speakers verdwijnen echt. Ook als je door de kamer liep bleef het effect het zelfde.

De 100 in een gesloten boks zal niet ver onder de 80hz komen. De 150 komt wel tot de 50hz.