Jump to content

Marketing

ravon
 Share

Recommended Posts

Is ook een uitstekende stimulans om van hun fantastische laboratorium gebruik te maken. Ik vond het nogal opvallend dat Ruud13 14 dagen lang geen reactie heeft gekregen op zijn vragen en er na posting op dit forum binnen twee dagen gereageerd wordt door forumbeheer, als ik het goed begrepen heb op verzoek van... Hans Baan.

Is ook een uitstekende stimulans om van hun fantastische laboratorium gebruik te maken. Ik vond het nogal opvallend dat Ruud13 14 dagen lang geen reactie heeft gekregen op zijn vragen en er na posting op dit forum binnen twee dagen gereageerd wordt door forumbeheer, als ik het goed begrepen heb op verzoek van... Hans Baan.

Het gaat niet om het copyright. Dat is hier niet in het geding: ik heb immers geen teksten van Baan overgenomen en hier gepubliceerd. Ik citeerde slechts uit zijn onderzoek en voor citeren heb je helemaal geen toestemming van de auteur nodig.

Ik ben benieuwd hoe lang dit hier blijft staan. :)

[offtopic]

Mij valt op dat je over van allles en nog wat kritische posts (al of niet terecht) kan plaatsen. CD, SACD, klokken, versterkers, electrostaten, akoestische wonderolie; het maakt niet uit, maar NIET over kabels.

Toeval? Of zijn ondernemers in dit marktsegment extra alert op zaken die de mythe verstoren?

[/offtopic]

[offtopic]

Mij valt op dat je over van allles en nog wat kritische posts (al of niet terecht) kan plaatsen. CD, SACD, klokken, versterkers, electrostaten, akoestische wonderolie; het maakt niet uit, maar NIET over kabels.

Toeval? Of zijn ondernemers in dit marktsegment extra alert op zaken die de mythe verstoren?

[/offtopic]

dat zou me niets verbazen, en diegene die het hardst schreeuwen hebben waarschijnlijk het meeste te verbergen :D

Ik ben altijd enthousiast over het liberale beleid van HEAR. Al die censuur zoals bij hifi.nl werkt namelijk niet. Toch wel jammer dat wanneer zo'n kabelaar gaat klagen er dan ineens censuur wordt gepleegd. Ik begrijp zo'n Baan ook niet want ik heb altijd gehoord dat de man goede produkten maakt.

Carl

Guest Kraus vonBentinck

Beste Carl,

Dat liberale beleid van Hear zal heus wel blijven.

Echter, je moet niet verwachten dat als je aantoont (of wilt aantonen) dat het ijs van Unilver gevaarlijk is voor de volksgezondheid, er ruimte voor je artikel wordt gemaakt in het eigen personeelsblad. Dan zoek je gewoon een ander kanaal.

Het gaat niet om het copyright. Dat is hier niet in het geding: ik heb immers geen teksten van Baan overgenomen en hier gepubliceerd. Ik citeerde slechts uit zijn onderzoek en voor citeren heb je helemaal geen toestemming van de auteur nodig.

Dat lijkt me een misvatting. Vaak geeft een auteur ook aan dat niets mag worden vermenigvuldigd zonder diens toestemming.

Dat lijkt me een misvatting. Vaak geeft een auteur ook aan dat niets mag worden vermenigvuldigd zonder diens toestemming.

En dat is precies waar het hier om gaat. En dus NIET om censuur te plegen, daar kennen jullie ons toch al lang genoeg voor...

Vanzelfsprekend kun je bij ieder tekst zetten dat niets mag worden vermenigvuldigd zonder toestemming van de auteur. Ook als je dat er niets bij zet is de tekst te allen tijde auteursrechtelijk beschemd.

De vraag is of het is toegestaan om te citeren. Als dat is toegestaan - en volgens mij is dat juridisch gesproken zo - dan kan er 100 keer bijstaan dat niets uit de uitgave mag worden vermenigvuldigd zonder toestemming van de auteur maar dan geldt in deze toch de wet. Het is dus niet zo als het bij de tekst expliciet vermeld staat dat je dan niet mag citeren. Het spreekt voor zich dat het citeren aan bepaalde regels is gebonden. Ik ga dat even aan een vriendje van mij vragen en dan hoor je nog van me.

En dat is precies waar het hier om gaat. En dus NIET om censuur te plegen, daar kennen jullie ons toch al lang genoeg voor...

Prima, los van de vraag of citeren nu wel of niet een inbreuk op auteursrechten is, is het iig goed om toelichting te krijgen bij een dergelijke actie.

Dank HEAR voor de de toelichting. Maakt e.e.a. duidelijk.

Heb de site van Translator er nog eens op nagelezen en nergens wordt gesproken van "wetenschappelijk" onderzoek maar van onderzoek. Hier maak ik uit op dat het onderzoek ook geen wetenschappelijke pretenties heeft.

Blijft het wel vreemd dat als men het onderzoeksverslag aan willekeurige derden ter hand stelt (weliswaar tegen betaling) men het niet op prijs stelt dat delen van de inhoud publiekelijk bekend worden. Dat is jammer want er wordt al decennia gezocht naar onderbouwde en verifieerbare verklaringen wat het klankbepalend mechanisme van diverse audiokabels is. Tot op heden heb ik die nog niet gezien.

Overigens ben ik gewend dat publicaties die (van wege bedrijfsgeheim etc.) niet publiekelijk bekend mogen worden ("confidential" zijn zoals dat heet) dat ik daar van te voren een z.g.n. non-disclosure verklaring voor moet tekenen. Ook zijn dergelijke stukken uitdrukkelijk gemarkeerd als zijnde confidential.

M.b.t. tot citeren en auteursrecht is het laatste woord nog niet gezegd. Er loopt hierover een zaak tot aan de hoge raad aan toe. Leesvoer:

http://www.xs4all.nl/nieuws/bericht.php?id...nl&msect=Nieuws

http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht.php?...nl&msect=Nieuws

;)

Volgens mij heb ik van die Verkade nog les gehad.

Toch is dat allemaal wel erg merkwaardig. Zeker een godsdienst is iets wat heel erg openbaar zou moeten zijn. Ik zou zeggen bijna net zo openbaar als...

Carl

Zie Auteurswet 1912 (m. div. wijzigingen), m.n. Hfdst. 1 art. 15a.

http://www.ivir.nl/wetten/nl/auteurswet.html

Kijk dat bedoel ik dus (maar ik kan me wel voorstellen dat Hear het zekere voor het onzekere neemt). ;) Het maakt dus niet uit of iemand er wel of niet bijzet dat geheel of gedeeltelijk publiceren van de tekst niet mag. Wat telt is de wet. Zo zou iemand je wel kunnen verbieden dat je het woordje "en" of "de" niet zou mogen gebruiken omdat het in de tekst staat. Waar het bij copyright om gaat is dat je geen teksten letterlijk overneemt en die gaat gebruiken als je eigen teksten. Diefstal dus. Als ik tussen aanhalingstekens ter verduidelijking een zinnetje gebruik heet dat een citaat en daar hoef je geen toestemming van de auteur voor te hebben.

Ik werk overigens aan een versie van mijn verhaal helemaal zonder citaten want ik vind het onderwerp belangrijk genoeg om daar wat over te melden.

Die Spido, jurist in hart en nieren dat had ik niet achter hem gezocht. Veel leuker als het artikel in de wet is natuurlijk de jurisprudentie er om heen. Maar goed van HEAR kan je niet verwachten dat ze een advies gaan vragen van een deskundig (!) advocaat want die rekenen wel vlug een 300 euro per uur.

Kijk die Hans Baan is natuurlijk niet echt slim. Hij had al lang met een reactie moeten komen dat dit onderzoek maar een stap was naar een allesomvattend onderzoek waarvan hij verwachtte dat de resultaten pas over 20 jaar bekend zijn. Nu blijft het doorzieken - eigen schuld dikke bult.

Carl

Als je een tekst zo vrij op het web zet, vind ik het een beetje kleinzielig om hier dan op de reageren als iemand wat citeert (met volgens mij referentie).

Beste Fred,

Het staat niet vrij op het net <_< sterker nog het staat helemaal niet op het net.

Het maakt niet uit of het ja dan nee op het net staat. Te allen tijde geldt het copyright. Het maakt ook niet uit of er ja dan nee op het geschrift staat dat niets uit deze uitgave gepubliceerd mag worden zonder toestemming van de auteur. Het citeren is toegestaan ook zonder dat de auteur daar zijn goedkeuring aan heeft verleend.