s0000884 Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Als je ze beide gebruikt voor datgene waarvoor ze bedoelt zijn, de een als luidsprekerkabel c.q. interlink en de ander voor verlichting c.q de deurbel Inderdaad. En het deurbelsnoer werkt zelfs op toepassingen waar ie niet voor gemaakt is. Namelijk voor audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 1 september 2005 Author Report Share Posted 1 september 2005 Tot het tegendeel onomstotelijk is vastgesteld geloof ook niet dat geleiders die genoemde niet-lineaire eigenschappen hebben bij frequenties in het audiospectrum. Mij lijkt het al met al een sterk verhaal omdat ik nog nooit iets heb gehoord van het verschijnsel. Ik beken overigens heel graag ongelijk als het door middel van een goed uitgevoerd onderzoek het fenomeen wordt aangetoont. En dan zou zo'n huilebalk moeten bekennen, met de papiertjes die het tegendeel bewijzen op schoot, dat hij geen verschil hoort..........laat me niet lachen, die neemt een advocaat in de arm. Ik schreef ongelofelijke onbeschofte vlerk: "Mij lijkt het al met al een sterk verhaal omdat ik nog nooit iets heb gehoord van het verschijnsel." en daar bedoel ik mee dat ik rond het verschijnsel - los van Baans relaas - er nog nooit van gehoord heb dat bij die frequenties en in die mate niet-lineair gedrag vertonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 of we moeten van jou denken dat we het horen. Vriendelijk is die man..... Dat heb ik niet gezegd..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 1 september 2005 Author Report Share Posted 1 september 2005 Als je ze beide gebruikt voor datgene waarvoor ze bedoelt zijn, de een als luidsprekerkabel c.q. interlink en de ander voor verlichting c.q de deurbel Dat bedoel ik niet. Laat het me iets beter zeggen: Ik heb niets om aan te nemen dat die Translator-kabels niet berekend zijn op hun taak. Een taak die overigens minstens even goed door het snoer kan worden gedaan dat je bij de lampenwinkel op de hoek haalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 2 september 2005 Author Report Share Posted 2 september 2005 Je zegt het zelf al "zelfs" Tja..., hoe gelukkig kan iemand zijn met het woordje "zelfs" als kennelijk wordt bedoeld dat deurbelsnoer geschikt is voor transport van audiosignalen? Misschien vergis ik me maar ik heb de indruk dat s000... met "zelfs" wil aangeven dat de geleiders van de kwaliteit deurbelsnoer voor het transport van audiosignalen nergens een struikelblok vormen. Dat je er bijvoorbeeld zelfs Aitos buizenmonoblokken 801 OTL mee kunt aansluiten op TDL-Reference luidsprekers z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Je zegt het zelf al "zelfs" Tja..., hoe gelukkig kan iemand zijn met het woordje "zelfs" als kennelijk wordt bedoeld dat deurbelsnoer geschikt is voor transport van audiosignalen? Misschien vergis ik me maar ik heb de indruk dat s000... met "zelfs" wil aangeven dat de geleiders van de kwaliteit deurbelsnoer voor het transport van audiosignalen nergens een struikelblok vormen. Dat je er bijvoorbeeld zelfs Aitos buizenmonoblokken 801 OTL mee kunt aansluiten op TDL-Reference luidsprekers z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 2 september 2005 Author Report Share Posted 2 september 2005 De meerderheid gaat ervan uit dat fruit goed is voor de gezondheid, maar hoe een sinaaasappel na nuttiging in gezondheid wordt omgezet is niet meetbaar. Maar we eten allemaal lekker (verstandig) door. Is dit een vorm van massale autosuggestie? Het begrip lijkt op een individuele beleving ('afwijking' zo u wilt) te duiden. Als een meerderheid (of ten minste een relatief niet verwaarloosbare minderheid) een verschil in resultaat (h)erkent dan mist de term toepassing. Luister smakelijk Ik denk dat je een belangrijk verschil over het hoofd ziet: naar de gezondheidsaspecten van het eten van fruit is onderzoek gedaan en kortgezegd komt het er op neer dat is aangetoond dat het eten van fruit gezond voor je is. Per sinasappel en per individu is dat vanzelfsprekend niet meetbaar maar als bekend mag worden beschouwd dat het eten van fruit deel moet uitmaken van een gezond voedingspatroon. Voor de consumptie van audiospullen geldt dat er afgezien van testjes tussen de schuifdeuren nog nooit iets fatsoenlijk is onderzocht en dat beweringen dat iets beter is/presteert niets dan losliggende persoonlijke meningen zijn. Vanzelfsprekend is het prima als wie dan ook kabeltje x beter vindt dan kabeltje y maar laten we stoppen met zeggen dat kabeltje x beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 2 september 2005 Author Report Share Posted 2 september 2005 Heb jij dat geprobeerd dan, deurbelsnoer? En was het werkelijk niet minder dan Siltech l.s.kabel? Zal Siltech blij mee zijn als ze dat lezen. Pas maar op, je hebt zo aan advocaat aan je deur. Ja hoor ik heb deurbelsnoer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 2 september 2005 Author Report Share Posted 2 september 2005 De platte aarde bleek objectief waarneembaar rond, en mist vergelijking met mijn verwoording van een zintuigelijke en dus subjectieve '(h)erkennig van een verschil in resultaat'. Dat het om subjectieve waarneming gaat lijkt me duidelijk. Als je echter een paar berichten terug kijkt, zie je dat hier beweerd wordt dat het verschil er Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Als je ze beide gebruikt voor datgene waarvoor ze bedoelt zijn, de een als luidsprekerkabel c.q. interlink en de ander voor verlichting c.q de deurbel Inderdaad. En het deurbelsnoer werkt zelfs op toepassingen waar ie niet voor gemaakt is. Namelijk voor audio. Je zegt het zelf al "zelfs" Het werkt zelfs net zo goed als die siltech. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 2 september 2005 Author Report Share Posted 2 september 2005 Nou Ruud13, dan kom jij toch langs met twee schelledraadjes en proberen we dat toch nee dat hoeft voor jou natuurlijk niet jij hebt toch op voorhand je mening al Wat mankeert er eigenlijk volgens jou aan het materiaal koper van schellendraad als je het toepast voor transport van audiosignalen? Staat dat soms bekend als een inferieure kopersoort of is de koperader slecht gemaakt waardoor het audiosignaal er door wordt aangetast, of is belkabel "ingespeeld" met belsignaal en ben je bang dat de triangels in Verdi's La Traviata een Friedland-karakter krijgen (geheugenwerking van het koper) en doe je daarom zo geringschattend over het materiaal? Heb ik trouwens beweert dat ik met de twee schellendraadjes - zoals je suggereert - een luidspreker goed kan aansluiten? Nee want ik zei er duidelijk bij dat het om de kwaliteit van het geleidend materiaal gaat dat in deurbeldraad zit. In de kabelfabriek waar ze immers deurbeldraad maken hebben ze ook meestal dezelfde kwaliteit koper op de haspel liggen om er wat soepeler snoer van samen te stellen. Snoer dat meer geschikt is voor luidsprekersnoer dan de dunne belkabel. Het gewone schemerlampjessnoer van 2 x 0,75 mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Ik heb kabels van 32 (2x16) schelledraadjes gemaakt (gevlochten). Beldraad is n.l. 0,2 mm diam. massief. Deze moest ik wel inspelen. Hetzelfde 0,2 mm draad maar dan verzilverd OFC met teflon isolatie kon mij niet bekoren. KeesW wel, die draait er nu mee (volgens mijn laatste info). Verschil is er dus wel, duurder is niet altijd voor iedereen beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Iig gaat de deurbel niet beter of slechter klinken van schelledraad of lampensnoer. Kan ik wel antennecoax gebruiken voor mijn audiointerlinks? Doe dat al jaren maar begin nu toch wel te twijfelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Iig gaat de deurbel niet beter of slechter klinken van schelledraad of lampensnoer. Kan ik wel antennecoax gebruiken voor mijn audiointerlinks? Doe dat al jaren maar begin nu toch wel te twijfelen Volgens mij twijfel jij nog aan jezelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Volgens mij twijfel jij nog aan jezelf. Altijd! Zouden er eens wat meer moeten doen, scheelt echt een stuk met twijfelen aan je set, of aan anderen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Iig gaat de deurbel niet beter of slechter klinken van schelledraad of lampensnoer. Kan ik wel antennecoax gebruiken voor mijn audiointerlinks? Doe dat al jaren maar begin nu toch wel te twijfelen Ik gebruik al jaren van die hele dikke CB coax (Berkenhoff & Drebes 50ohm) als digital interconnect en sinds kort ook als powercord (dubbel uitgevoerd dan, met de afschermingen op aarde @ stopcontact (+ Supra Lo Rad stekkerblok), heb nog nooit vergeleken met iets anders, klinkt wel v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Ik gebruik al jaren van die hele dikke CB coax (Berkenhoff & Drebes 50ohm) als digital interconnect en sinds kort ook als powercord (dubbel .......... Zou ik dat toch maar eens gaan vervangen voor 75 ohm coax want de impedantie van de S/PDIF interface is 75 ohm. Met 50 ohm coax heb je dan zoiezo een misaanpassing. Het downstreamkabel van de schotelboer bevalt mij iig uitstekend. Dat dikke CB coax is leuk als je er 100W door wilt sturen maar dat is bij zo'n digitale interlink niet echt het geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 3 september 2005 Author Report Share Posted 3 september 2005 Ik gebruik al jaren van die hele dikke CB coax (Berkenhoff & Drebes 50ohm) als digital interconnect en sinds kort ook als powercord (dubbel .......... Zou ik dat toch maar eens gaan vervangen voor 75 ohm coax want de impedantie van de S/PDIF interface is 75 ohm. Met 50 ohm coax heb je dan zoiezo een misaanpassing. Het downstreamkabel van de schotelboer bevalt mij iig uitstekend. Dat dikke CB coax is leuk als je er 100W door wilt sturen maar dat is bij zo'n digitale interlink niet echt het geval. Je hebt gelijk dat volgens de norm S/PDIF (IEC-60958) 75 ohm is. Het is echter geen drama mits je voldoende signaal hebt en het niet om lellen van kabels gaat als je 50 ohm kabel gebruikt. Het moet wel heel erg met de misaanpassing zijn wil het digitale signaal er dusdanige schade van ondervinden dat de informatie niet meer goed overkomt. In het geval van analoge signalen is de schade van een dergelijke misaanpassing vaak belangrijk erger maar ook dat gaat pas tellen als er flinke stukken coax met een verkeerde impedantiewaarde in de stroomkring zitten. Overigens veroorzaken de diverse RCA-stekkers die aan de diverse S/PDIF- kabels zitten ook misaanpassing want het is goed gezien geen 75 ohm contactmateriaal. Maar ook omdat de verbindingsstukken in de regel maar kort zijn, is misaanpassing in die mate geen drama omdat het signaal wel een stoot(punt)je kan hebben voordat de data er onder lijdt. Anders gezegd: je zult er denk ik niets van merken als je de 50 ohm kabel vervangt voor 75 ohm want doorgaans is het zo dat je pas wat aan het geluid hoort als de data-overdracht stagneert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 3 september 2005 Author Report Share Posted 3 september 2005 Ik heb kabels van 32 (2x16) schelledraadjes gemaakt (gevlochten). Beldraad is n.l. 0,2 mm diam. massief. Deze moest ik wel inspelen. Hetzelfde 0,2 mm draad maar dan verzilverd OFC met teflon isolatie kon mij niet bekoren. KeesW wel, die draait er nu mee (volgens mijn laatste info). Verschil is er dus wel, duurder is niet altijd voor iedereen beter. Beldraad 0,2 mm diameter? Dat lijkt me niet of bedoel je het oppervlak van de draaddoorsnede? Ik kom op een diameter van minstens 0,5 tot 0,6 mm (massief)voor het spul en dat komt dan overeen met ongeveer 0,2 tot 0,3 mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2005 Report Share Posted 3 september 2005 je zult er denk ik niets van merken als je de 50 ohm kabel vervangt voor 75 ohm want doorgaans is het zo dat je pas wat aan het geluid hoort als de data-overdracht stagneert. Laten we nu maar in het midden laten of je er wel of niet iets van hoort. Dat blijft toch een oeverloos heen en weer gooien van standpunten/meningen/ervaringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 september 2005 Report Share Posted 3 september 2005 ben ik even blij dat ik het allemaal niet hoor.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 3 september 2005 Author Report Share Posted 3 september 2005 ben ik even blij dat ik het allemaal niet hoor.... Anders ik wel... want het wemelt in deze techniek van misaanpassingen die tot gevolg hebben dat er niet helemaal optimale energieoverdracht kan plaatsvinden. Als je dat allemaal echt zou kunnen horen dan laat je toch nooit meer geluid uit je luidsprekers komen? Tuurlijk je kunt het verschil in energieoverdracht meten als je een verkeerde kabelimpedantie kiest - al zal dat nog een hele toer zijn als het maar om een kort stukje kabel gaat - maar hoe kun je nu horen dat er sprake is van een iets verminderde energieoverdracht als het om het transport gaat van een DIGITAAL(!!!!!!) signaal? Wat gaat er mis in de overdracht van de data waardoor je verschil hoort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 3 september 2005 Report Share Posted 3 september 2005 ben ik even blij dat ik het allemaal niet hoor.... H Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 3 september 2005 Report Share Posted 3 september 2005 ben ik even blij dat ik het allemaal niet hoor.... H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 september 2005 Report Share Posted 3 september 2005 Ik heb kabels van 32 (2x16) schelledraadjes gemaakt (gevlochten). Beldraad is n.l. 0,2 mm diam. massief. Deze moest ik wel inspelen. Hetzelfde 0,2 mm draad maar dan verzilverd OFC met teflon isolatie kon mij niet bekoren. KeesW wel, die draait er nu mee (volgens mijn laatste info). Verschil is er dus wel, duurder is niet altijd voor iedereen beter. Beldraad 0,2 mm diameter? Dat lijkt me niet of bedoel je het oppervlak van de draaddoorsnede? Ik kom op een diameter van minstens 0,5 tot 0,6 mm (massief)voor het spul en dat komt dan overeen met ongeveer 0,2 tot 0,3 mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts