Jump to content

Metingen aan luidsprekersnoeren II

Ruud13
 Share

Recommended Posts

Nou, na een uurtje runnen heb ik dan toch mijn 30 seconden blokgolf voor cd. Eenieder kan hem  downloaden en op een cd-tje branden en lekker naar blokgolven gaan luisteren...hier.

Beter dan dit zal het niet worden dan dit:

Probeer eens (gratis) Goldwave en vul in de expression evaluator deze functie in: 0.5*(int(2*n/x)%2*2-1) met x = fs/F

Gaat echt een stukkie makkelijker :D

Dit is overigens wel een 2 level blok en dus niet bandgelimiteerd.

;)

Dit is overigens wel een 2 level blok en dus niet bandgelimiteerd.
Bedankt, ik zal er eens naar kijken. Overigens heb ik van deze oefening ook wat geleerd. Onbewust heb ik aangetoond dat de functiewaarde van een blokgolf op het omklappunt wel degelijk tussenin zit. Door een samplemoment te kiezen dat hiermee samenvalt en af te lezen wat dat uiteindelijk oplevert na optelling van 5000 sinussen. Van het bemonsteringstheorema is bekend dat op de samplemomenten de functiewaarde exact bepaald is. De bijdrage van de ""andere" sinc-functies is immers nul. Grappig.

En waarom schreeuw jij zo?
Haha, daar was ik mij niet bewust van. Sorry.

Groet,

Jacco

Allemachtig het wordt hier straks een puur wiskundetopic. Het plaatje van Ruud13 (bandgelimiteerde blokgolf --> gibbs fenomeen) geeft mooi aan dat iedere benadering van een blokgolf deze problemen niet heeft en dat voor audio deze wiskundediscussie eigenlijk niet relevant is. Maar goed ga nog lekker 20 bladzijdes door dan kan ik mijn wiskunde weer wat ophalen. :D

Allemachtig het wordt hier straks een puur wiskundetopic. Het plaatje van Ruud13 (bandgelimiteerde blokgolf --> gibbs fenomeen) geeft mooi aan dat iedere benadering van een blokgolf deze problemen niet heeft en dat voor audio deze wiskundediscussie eigenlijk niet relevant is. Maar goed ga nog lekker 20 bladzijdes door dan kan ik mijn wiskunde weer wat ophalen. :D

:D:D:D:D:D

Onbewust heb ik aangetoond dat de functiewaarde van een blokgolf op het omklappunt wel degelijk tussenin zit. Door een samplemoment te kiezen dat hiermee samenvalt en af te lezen wat dat uiteindelijk oplevert na optelling van 5000 sinussen.

Ja dat is logisch omdat je zo natuurlijk wel een bandgelimiteerde blok hebt gemaakt. En interpoleert de software waarmee je die plaatjes hebt gemaakt niet op het display?

Met Goldwave kun je ook een sinusreeks invullen maar geen loops programmeren. Dus bij een blok van 1 KHz houdt het dan wel zo'n beetje op.

Je kunt die functie voor een blokgolf die ik gaf natuurlijk ook in Matlab gebruiken. n is in die functie het samplenummer.

;)

En interpoleert de software waarmee je die plaatjes hebt gemaakt niet op het display?
Op de samplemomenten zelf niet. Daartussen wel en dat moet je met een korreltje zout nemen. Korreltje bandbreedte-zout bedoel ik. Nee, die virkantjes zijn de echte samplemomenten. Ik bedenk mij overigens net dat het allemaal veel simpeler kon: neem maar eens een willekeurige modulo pi in de tijd en neem de limiet in die 5000 sinussen voor die specifieke tijd en de uitkomst is...0.

Ik heb in Audition ook een Square laten maken en daar wordt ook de waarde ertussen niet opgenomen in de samplereeks. Gezien de snelheid van uitrekenen zal er wel iets met een ifft gedaan worden.

Maar nu zie je het op een schermpje. Wel zo prettig.

Groet,

Jacco

Het lijkt mij dat jouw bewijs afhankelijk is van de vraag of t=0 wel of niet exact samenvalt met een bemonsteringstijdstip.
Yep, anders ben ik de sigaar. Ik heb onbewust er voor gezorgd dat het grote onbekende moment precies samen valt. het staat veel interessanter om te zeggen dat ik dat doelbewust zo gekozen heb, maar dat is niet zo.

Ik neem aan dat je met 44100 Hz bemonstert. Wat gebeurt er in jouw script als je er voor zorgt dat je niet precies op t=0 bemonstert maar daar 1/88200 seconde (of leuker nog: 1/176400 seconde) naast gaat zitten?
Ja, precies 44100 Hz. Ik zal eens een tijdvertraging inbouwen, maar dan zit je ook niet precies in het midden. Idealiter zou er -1 of +1 uit moeten komen, maar de bandbreedtebegrenzing steekt daar een stokje voor.

Groet,

Jacco

't Harde... ? :(

Wat bedoel je?

Leuke ondertekening :lol:

Klinkt hetzelfde.... :D

De Harskamp zou ook kunnen... :D

Zit jij nou echt naar die blokgolven te luisteren?

Je weet het Hans probeert ALLES als het maar geluid geeft :P:lol:

M'n pc speakertjes schoven telkens 5 cm naar voor, en dan weer naar achter.... :lol:

Idealiter zou er -1 of +1 uit moeten komen

Dat kan dus aleen je als een oneindig hoge sample frequentie neemt en een oneindig aantal harmonischen. Helaas blijft die vervelende meneer Gibbs roet in het eten gooien, alhoewel dat inmiddels ook opgelost is :P:D

;)

't Harde... ? :(

Wat bedoel je?

Leuke ondertekening :lol:

Klinkt hetzelfde.... :D

De Harskamp zou ook kunnen... :D

Zit jij nou echt naar die blokgolven te luisteren?

Je weet het Hans probeert ALLES als het maar geluid geeft :P:lol:

M'n pc speakertjes schoven telkens 5 cm naar voor, en dan weer naar achter.... :lol:

Jammer dat die bassist van je nu vertrokken is. Was best gezellig geweest.

:lol:

Het mooiste zou zijn als je juist niet in het midden zit maar op een derde of zo. Dan zouden er - als jouw redenering klopt - minstens twee samples moeten zijn die ieder een andere waarde hebben die tussen -1 en 1 ligt.
Klopt, dat is te wijten aan het in- en uitslingergedrag van het interpolatie mechanisme van de beperkte bandbreedte. Als de fs = oneindig, dan zou je dit niet hebben, maar ja dat kan niet. Je kunt het ook al een beetje aan jouw file zien, als inzoomt op het omklappunt. Daar staat ie ook te zwieberen en naarmate ie dichterbij het echte omklappunt komt, wordt het zwieberen meer. Ik ben alleen geinteresseerd in het omklappunt zelf.

Groet,

Jacco

(...) Spido jongen, je bent echt je roeping misgelopen. Je zou een hele goede speakerverkoper kunnen zijn :D

Beste Pjotr,

Oh, nee! :o

Volgens sommigen ben ik veel te eerlijk voor de haaifaaihandel;

volgens anderen ben ik veel te onhandig.

Waarschijnlijk hebben ze allemaal gelijk. <_<

Guest Kraus vonBentinck

eerlijkheid is vanzelfsprekend, mensen die zeggen dat ze eerlijk zijn, daar zitten de gevangenissen vol mee ( dat is de combinatie met onhandig ;) )

(...)

blokgolfje.jpg

Wat ik zie is een benadering van een blokgolf die het resultaat is van de beperkte bandbreedte van de CD. (...)

Beste Ravon,

Nee, zo'n rimpeling over de volle breedte van de blokgolf wijst normaliter op oscillatie in alle frequentiegebieden.

De beperkte bandbreedte (high-frequency loss) zou tot uitdrukking moeten komen in afgeronde hoekpunten.

Maar ik denk dat de oscillatie bij de CD-speler niet aanwezig is, en dat de afgeronde hoekpunten er w

Nee, zo'n rimpeling over de volle breedte van de blokgolf wijst normaliter op oscillatie in alle frequentiegebieden.
???

Polen in het rechterhalfvlak? In alle frequentiegebieden? Nu ben ik het spoor ff kwijt...

Groet,

Jacco

(...)

blokgolfje.jpg

Wat ik zie is een benadering van een blokgolf die het resultaat is van de beperkte bandbreedte van de CD. (...)

Beste Ravon,

De beperkte bandbreedte (high-frequency loss) zou tot uitdrukking moeten komen in afgeronde hoekpunten.

Maar ik denk dat de oscillatie bij de CD-speler niet aanwezig is, en dat de afgeronde hoekpunten er w

Die golfjes die je ziet, zijn in mijn optiek (en in mijn hap-snap ff-voor-de-vuist-weg redenering) golfjes in de buurt van 20 kHz. Nou laten we dat even gewoon afronden naar 1/2*fs ofwel 22050 Hz. Niks bijzonders dus, die zie je ook terug in de theoretische "blokgolven".

Groet,

jacco

(...)

blokgolfje.jpg

Beste Ravon,

Ik zou het gevoelsmatig eerder wijten aan het idee (dat in jouw gedachtengang) de flank bij fs<oneindig een helling heeft die door (0,0) gaat en die met meerdere samples kan worden beschreven mits je ervoor zorgt dat de bemonstering n

Ik zal het maar opbichten: het verloop van de blokgolf heb ik op een foto van mijn scoop zonder beeld met een foto-editprogje er ingetekend.

Knap gedaan, je heb het spiegelbeeld van de camera niet eens aangetast en je bent keurig achter de schaalverdeling gebleven....

Ja als ik vervals dan doe ik het goed. ;)