dekkersj Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Dan is de som van al die sinussen op t=0 (of het oneven veelvoud van pi) automatisch ook 0.Ja, dat is het saaie bewijs dat je er van kunt afleiden. Meer is er eigenlijk niet van te zeggen, de natuur is kennelijk niet van plan ook maar een tijdstip ongedefinieerd te laten. Gelukkig maar. (lang leve het tijddomein) Als je extreem inzoomt op een flank met een sample in (0,0) dan zal die flank altijd een zekere helling hebben.En dus moet er een zekere functiewaarde te bepalen zijn. Hoe gaan we dit alles vertalen naar praktische luidsprekersnoer metingen? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Beste Ravon, Ik denk er niet over! P.S.: Als je nog iets wilt leren over blokgolven: http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...1&hl=trio&st=15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 Jacco niks van blokgolven begrijptDat is niet eerlijk: voor mij de zaken gaan invullen. Dat zegt meer iets over jou dan over mij. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 (...) Het tijddomein is inderdaad leuk. (...) Beste Ravon, Niet alleen "leuk", hoor. Onmisbaar, zelfs. Als de "werkelijkheid" je lief is, tenminste: Zonder tijd geen frequentie. Zonder frequentie geen (blok)golf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 7 september 2005 Report Share Posted 7 september 2005 (...) Het tijddomein is inderdaad leuk. (...) Beste Ravon, Niet alleen "leuk", hoor. Onmisbaar, zelfs. Als de "werkelijkheid" je lief is, tenminste: Zonder tijd geen frequentie. Zonder frequentie geen (blok)golf. Niet te geloven dat deze discussie tot diep in de nacht voortduurt. Ik geniet nog even van een combinatie van The Corrs en Stax en dan ga ik toch ECHT slapen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 8 september 2005 Author Report Share Posted 8 september 2005 (...) Wat ik zie is een benadering van een blokgolf die het resultaat is van de beperkte bandbreedte van de CD. (...) Beste Ravon, Nee, zo'n rimpeling over de volle breedte van de blokgolf wijst normaliter op oscillatie in alle frequentiegebieden. De beperkte bandbreedte (high-frequency loss) zou tot uitdrukking moeten komen in afgeronde hoekpunten. Maar ik denk dat de oscillatie bij de CD-speler niet aanwezig is, en dat de afgeronde hoekpunten er w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2005 Report Share Posted 8 september 2005 Ik neem nu helemaal niks meer van jullie aan. N Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 september 2005 Report Share Posted 8 september 2005 Ik neem nu helemaal niks meer van jullie aan. N Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2005 Report Share Posted 8 september 2005 Als jouw redenering klopt (en praktisch gezien denk ik dat ie klopt) zou sampling net naast (0,0) minimaal twee samples moeten opleveren die allebei op die helling gevormd door -1, 0 en 1 moeten liggen. Ik ben benieuwd of je dat in Matlab voor elkaar kunt krijgen. Beste Ravon, Ga nou zelf eens met Goldwave spelen misschien dat je dan ook zelf ergens achter komt. Vul dan eens de functie van een blokgolf in a la enz.: (2/pi)*(sin(2*pi*n/x)+(sin(3*2*pi*n/x))/3+ ....... enz ) met x = fs/F Probeer dan eens n in als een geheel even getal, een geheel oneven getal en als een gebroken getal en verbaas je Als voorproefje met n als een gebroken getal: Veel plezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 8 september 2005 Report Share Posted 8 september 2005 Kunnen jullie niet gewoon beter een lekker potje gaan golfen met een balletje inplaats van al dat geblokgolf?? lijkt me veel gezelliger grtjzz daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 september 2005 Report Share Posted 8 september 2005 (...) Ga jij nou ff lekker met je stoomblokgolfmasjien spelen of kom anders met iets constructiefs waar wij ook wat aan hebben. (...) Beste Pjotr, Je bedoelt zeker mijn ouwe trouwe blokgolfgenerator, die al tientallen jaren perfecte blokgolven produceert, terwijl jullie - hoogbegaafden - er nog niet eens in slagen blokgolven wiskundig te beschrijven? Het is jammer dat je gewoon te dom bent om te begrijpen dat ik je al een tijd geleden heb uitgelegd hoe " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Het is jammer dat je gewoon te dom bent om te begrijpen dat ik je al een tijd geleden heb uitgelegd hoe " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 'T is hear veel gespin en weinig wol Je hebt niet veel wol nodig om te kunnen spinnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Ook goed hoor Ravon. Maar we kunnen niet alles op een gouden schaaltje voor je aandragen: Kauwen moet je zelf doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Heb mijn post even voor je aangepast Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 september 2005 Report Share Posted 9 september 2005 Geef me even een seintje wanneer jullie denken dat je er uit bent! Overigens is het beschrijven van akoestische blokgolfweergave (via luidsprekers, dus) een heel stuk interessanter: door de niet-lineaire invloed die m.n. de duur en de amplitude hierop hebben, is beschrijving / berekening met jullie platte wiskunde niet mogelijk. Kunnen jullie vierassig rekenen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Niet om de ideaal-blokgolf te beschrijven (hoewel dat al moeilijk genoeg blijkt te wezen...), maar om - al is 't bij benadering - de aantasting van de ideale blokgolfweergave t.g.v. duur en amplitude in beeld te brengen. (Overigens zitten daar factoren als Nernst-effect en thermoplastische compliantie in besloten: als je die Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Niet om de ideaal-blokgolf te beschrijven (hoewel dat al moeilijk genoeg blijkt te wezen...), maar om - al is 't bij benadering - de aantasting van de ideale blokgolfweergave t.g.v. duur en amplitude in beeld te brengen. (Overigens zitten daar factoren als Nernst-effect en thermoplastische compliantie in besloten: als je die Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Hoi Marcel, Denk dat Spido nu meer doelt op de elektro-mechanische reproductie v/e blok,door middel van emf aandrijving,wel iets geheel anders dan dmv een puur elektrisch signaal.(elektrostaten tellen niet mee voor Spido,gelukkig maar, ze worden niet door emf krachten aangedreven ). En je hebt gelijk,heeft niets van doen met een elektronische blokgolf. Nernst effekt en gevolgen daarvan op de spreekspoel v/e (elektro)-dynamische omzetter(o.a. dc) met de resulterende faze-aantasting die weer de energie output v/d conus beinvloeden door tgv een consante amplitude in de spreekspoel bla bla in dit geval,kunnen ze beter idd in een ander topic over hebben. Of het wol oplevert............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 Dat heeft wel een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 (...) Daarom vraag ik mij af wat Thermoplastische Compliantie te maken heeft met iets electronisch als een Blokgolf ? (...) Beste Marcel, De "echte" electronische blokgolven, zoals die door functiegenerators worden geproduceerd - complexe signalen, bestaande uit grondfrequenties en oneven harmonischen -, zijn kennelijk niet wiskundig te beschrijven door de hear verzamelde techneuten. Maar dat vind ik helemaal niet interessant. Gelukkig doen die functiegeneratoren toch wel wat van hen wordt verwacht. (En dat de hear verzamelde techneuten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 12 september 2005 Author Report Share Posted 12 september 2005 De vergrootte elektrische weerstand van de opgewarmde spreekspoel zorgt ervoor dat filters niet meer "kloppen".Kortom: een warme luidspreker is een andere luidspreker dan een koude, ook al is het dezelfde speaker... Wat je zegt klopt Spido. In de praktijk is de schade echter beperkt want gegeven de gemiddelde belasting van de luidspreker bij normaal gebruik wordt de temperatuur van de spreekspoel niet zo hoog. Voor pop op een luid niveau is dat vanzelfsprekend anders dan voor een lieflijk kabbelend concertant moppie klassiek. In het geval van bijvoorbeeld hardrock of aanpalende herrie, stijgt de temperatuur in de spreekspoel aanzienlijk en dan is vanzelfsprekend de output van de unit lager* en het crossoverpunt schuift dan omhoog. Het gekke is dat je over dit fenomeen nooit iemand hoort terwijl men wel zegt te kunnen horen als je een ander luidsprekersnoertje aansluit met een iets andere capacitantie en inductantie... * n.b.: er is dan sprake van compressie in de akoestische output. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 En dat verklaart dan thermoplastische compliantie? Begrijp trouwens niet hoe compliante (= meegaandheid = 1/veerkracht) thermoplastisch kan zijn ??? Kun je dat nog eens uitleggen Spido? Zie trouwens ook het verband met blokgolven niet. Zijn die nou ook compliant of zijn die thermoplastisch? ??????????????????????????????????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 Beste Ravon, Ik had het niet over spoelen in wisselfilters, maar over spreekspoelen in luidsprekerunits. Spoelen in wisselfilters (tenzij van abominabele kwaliteit) worden niet warm. Hun gelijkstroomweerstand wijzigt zich dan ook nauwelijks tijdens het spelen. Hierbij richt mijn aandacht zich op de seriespoelen in de laagsectie,vanwege de vermogensverdeling in luidsprekersystemen. Hun gelijkstroomweerstand ligt in de orde van 0,03 Ohm (Mundorf trafokernspoelen) tot 0,5 Ohm (die waardeloze seriespoel in het KEF DN-12 filter). Dat is heel wat anders dan de spreekspoelen in luidsprekerunits. Met name die van basluidsprekers kunnen gloeiend heet worden. Hun gelijkstroomweerstand ligt dan ook veel hoger: meestal tussen de 6,5 en 7 Ohm. Bij hoge belasting (en dat hoeft echt geen heavy metal te zijn) werden spreekspoeltemperaturen van ca. 200 graden gemeten. Temperatuurbestendigheid van spreekspoel en spreekspoelhouder dient te worden gespecificeerd in relatie tot de duur van de verhitting. Bijvoorbeeld bij de KEFB139 (SP1044): Max. continuous service temperature (30 min.): 180 degrees C. Max. intermittent temperature (5 sec.): 250 degrees C. Thermal time constant: 16 sec. Thermal resistivity (temp. rise per applied Watt): 4.5 degrees per Watt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 september 2005 Report Share Posted 12 september 2005 En dat verklaart dan thermoplastische compliantie? Begrijp trouwens niet hoe compliante (= meegaandheid = 1/veerkracht) thermoplastisch kan zijn ??? Kun je dat nog eens uitleggen Spido? Zie trouwens ook het verband met blokgolven niet. Zijn die nou ook compliant of zijn die thermoplastisch? ??????????????????????????????????????? Beste Pjotr, Tijdens het warmdraaien van een luidspreker veranderen veel van zijn eigenschappen. Doordat de surround en de spider soepeler worden, wordt op basis van dezelfde toegevoerde energie door een opgewarmde luidspreker bijvoorbeeld een grotere amplitude (en dus een hogere geluidsdruk) gerealiseerd. Dit verklaart, naast de gewenning/referentieverschuiving, mede waardoor audiofielen een warmgedraaide luidspreker "beter" vinden klinken: hij maakt gewoon meer herrie. Doordat de spreekspoel heet wordt, neemt de ohmse weerstand ervan toe. Doordat de ohmse weerstand toeneemt, klopt het op de nominale impedantie berekende wisselfilter niet meer. Doordat het wisselfilter niet meer klopt, verschuiven de cross-overpunten en fasehellingen. Doordat de cross-overpunten en fasehellingen verschuiven, gaat de fasereinheid van het luidsprekersysteem (voor zover die aanwezig was!) verloren. Doordat de fasereinheid niet meer klopt, wordt de weergave van blokgolven (nog) minder goed. Moeilijk, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts