dekkersj Posted 31 augustus 2005 Report Share Posted 31 augustus 2005 De verticale as van de grafieken waar Ruud13 aan refereert hebben dBV als eenheid. Er worden spanningen vergeleken. De gemeten spanning aan de uitgang is hoger dan de spanning aan de ingang. Als dat echt zo is dan loopt er dus ook een stroom. Het produkt van stroom (A) en spanning (V) is energie (J) Spanningen moet je dus NOOIT zomaar vergelijken. Dat is vrij kortzichtig. Overigens is het product van stroom (A) en spanning (V) niet gelijk aan energie, maar aan energie per seconde (J/s) ofwel vermogen (W). In systemen met fase verschuiving is het vergelijken van energie en spanning niet zo slim, en getuigt van onkunde. In mijn dagelijks werk ondervind ik dat dikwijls. Ofwel je hebt te maken met spanning-aanhangers ofwel met stroom-aanhangers. Om het thermodynamische plaatje compleet te hebben moet je kijken naar beide. En zeker de spanningseenheid niet verwarren met energie... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 augustus 2005 Report Share Posted 31 augustus 2005 Vertel eens, hoe zou jij dat precies aanpakken?MATLAB is een zeer aan te bevelen optie. Vereist wat programeer skills, maar die kan ik je desgewenst wel geven. Ook Mathematica kan er wat van. Ook daar kan ik je wegwijs maken. Maar MATLAB is toch wel de meest aantrekkelijke, daar is de "sky the limit". Overigens kun je ook een hele hoop bereiken met MathCad. Een collega van me zweert daar bij: zeer intuitief en goed bruikbaar. Ikzelf heb daar nog nooit audio files mee gemaakt. Als je een bepaalde audio-file gemaakt wil hebben, wil ik daar best tijd in investeren. Kan ook voor mijzelf zeer leerzaam zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 31 augustus 2005 Author Report Share Posted 31 augustus 2005 Ook hier loopt het verloop van de meting aan de uitgang van de kabel boven de 5000 op tot ongeveer +4 dB bij 10.000 hertz als je dat vergelijkt met de waardes aan de ingang van de kabel. Als je de metingen mag geloven zou er hier dus ook meer energie uit de kabel komen dan er in ging.Om te beginnen, deze beschrijving verdient de poedelprijs in de wedstrijd "hoe beschrijf ik datgene wat ik wil zeggen zo goed mogelijk". Het is een zeer wazige beschrijving waar een technicus helemaal niets mee kan. Om de heren techneuten even "back to earth" te plaatsen. Energie heeft de dimensie Joule [J] en wordt volgens mij niet verband gebracht met dB's. Die +4dB waar aan gerefereerd wordt is mijns inziens een spanningsmeting. Hier kan ik dus niet zeker over zijn want de auteur "vergeet" zijn eenheden te vermelden. Oerstom en getuige van ondeskundigheid. Dit brengt overigens zijn verdere betoog in de sfeer van "jaja zal wel". Een opslingering van spanning kan het gevolg zijn van inductieve effecten en ik vraag mij ook serieus af wat de auteur (Ruud13) eigenlijk heeft geconstateerd. Dus, Ruud13, wat bedoel je nu eigenlijk precies met die +4 dB? Groet, Jacco Er worden dB V's gegeven dus het is spanning maar gegeven het feit dat de belasting (niet nader genoemd) constant(!) is, is het niet verkeerd om dan te zeggen dat aan het verloop te zien is dat er "meer energie uit de kabel gaat dan er ingaat". dB's kunnen immers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 31 augustus 2005 Author Report Share Posted 31 augustus 2005 De verticale as van de grafieken waar Ruud13 aan refereert hebben dBV als eenheid. Er worden spanningen vergeleken. De gemeten spanning aan de uitgang is hoger dan de spanning aan de ingang. Als dat echt zo is dan loopt er dus ook een stroom. Het produkt van stroom (A) en spanning (V) is energie (J) Spanningen moet je dus NOOIT zomaar vergelijken. Dat is vrij kortzichtig. Overigens is het product van stroom (A) en spanning (V) niet gelijk aan energie, maar aan energie per seconde (J/s) ofwel vermogen (W). In systemen met fase verschuiving is het vergelijken van energie en spanning niet zo slim, en getuigt van onkunde. In mijn dagelijks werk ondervind ik dat dikwijls. Ofwel je hebt te maken met spanning-aanhangers ofwel met stroom-aanhangers. Om het thermodynamische plaatje compleet te hebben moet je kijken naar beide. En zeker de spanningseenheid niet verwarren met energie... Groet, Jacco Jacco ik vergelijk niet "zomaar" spanningen.... Hoe kom je daarbij? Ik heb alleen energie gezegd waar ik eigenlijk elektische energie per seconde bedoelde. Watts dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 1 september 2005 Author Report Share Posted 1 september 2005 De verticale as van de grafieken waar Ruud13 aan refereert hebben dBV als eenheid. Er worden spanningen vergeleken. De gemeten spanning aan de uitgang is hoger dan de spanning aan de ingang. Als dat echt zo is dan loopt er dus ook een stroom. Het produkt van stroom (A) en spanning (V) is energie (J) Spanningen moet je dus NOOIT zomaar vergelijken. Dat is vrij kortzichtig. Overigens is het product van stroom (A) en spanning (V) niet gelijk aan energie, maar aan energie per seconde (J/s) ofwel vermogen (W). In systemen met fase verschuiving is het vergelijken van energie en spanning niet zo slim, en getuigt van onkunde. In mijn dagelijks werk ondervind ik dat dikwijls. Ofwel je hebt te maken met spanning-aanhangers ofwel met stroom-aanhangers. Om het thermodynamische plaatje compleet te hebben moet je kijken naar beide. En zeker de spanningseenheid niet verwarren met energie... Groet, Jacco Jacco ik vergelijk niet "zomaar" spanningen.... Hoe kom je daarbij? Ik heb alleen energie gezegd waar ik eigenlijk elektische energie per seconde bedoelde. Watts dus. Velgelijk jij elektische energie? W Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 (...) Het ziet er eigenlijk naar uit dat de onderzochte geleiders binnen het onderzochte frequentiegebied zonder problemen als ohmse weerstanden kunnen worden beschouwd. (...) Beste Ravon, Als dit w Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Beste Ruud13, Ja ik heb ze voor mij. Dat lijkt mij wel te kunnen kloppen alleen is die meting zo instabiel als wat. Ook logisch met een akoestische meting lijkt mij. Direct daarna gaat de auteur op zoek naar een wel stabiel signaal. Het moet en een impuls zijn, en lijken op muziek en betrouwbaar(wiskundig) en reproduceerbaar. Dat staat er bij mij. Het voorbeeld van die lampjes kwam zomaar bij mij op door het balansvoorbeeld van Gert. Ik weet niet of je een verschil ziet tussen 99 Watt en 100. Daar heb ik geen verstand van. Als je dat wel zou kunnen zien dan nemen we een vermogen van 10.001 Watt verdeeld over 10.000 en 1 Watt. Denk niet dat je een verschil ziet tussen 10.001 en 10.000. Of een berg zand van 10 kuub en een emmertje met slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Hoe vaak ga je dit nog herhalen ? Net zo vaak als dat foute metingen worden goedgepraat teneinde mensen te doen geloven dat kabels hoorbare verschillen opleveren. Dat gedoe moet (vind ik) een keer afgelopen zijn. Eerst was het dat het koper HEEEEL zuiver moest zijn. Toen was een goed zelfklemmend mechanisme van de terminals belangrijk. Toen moest er een grote ontstoorder in de kabel. Toen moest de kabel op spikes. Toen moest ie weer zuurstofvrij. En toen kwam een grote olifant met een grote spuit, en die blies het hele kabelverhaal weer uit. Zoals Klijnsmit zegt: allemaal aan de installatie draad! De electricien kan je zo vertellen waar je dat voor 30 cent per meter kunt krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Hoe vaak ga je dit nog herhalen ? Net zo vaak als dat foute metingen worden goedgepraat teneinde mensen te doen geloven dat kabels hoorbare verschillen opleveren. Dat gedoe moet (vind ik) een keer afgelopen zijn. Eerst was het dat het koper HEEEEL zuiver moest zijn. Toen was een goed zelfklemmend mechanisme van de terminals belangrijk. Toen moest er een grote ontstoorder in de kabel. Toen moest de kabel op spikes. Toen moest ie weer zuurstofvrij. En toen kwam een grote olifant met een grote spuit, en die blies het hele kabelverhaal weer uit. Zoals Klijnsmit zegt: allemaal aan de installatie draad! De electricien kan je zo vertellen waar je dat voor 30 cent per meter kunt krijgen. En toch geloof ik niet dat er geen hoorbare verschillen in l.s. kabels zitten. Ik heb een set 2x4 mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Hoe vaak ga je dit nog herhalen ? Net zo vaak als dat foute metingen worden goedgepraat teneinde mensen te doen geloven dat kabels hoorbare verschillen opleveren. Dat gedoe moet (vind ik) een keer afgelopen zijn. Eerst was het dat het koper HEEEEL zuiver moest zijn. Toen was een goed zelfklemmend mechanisme van de terminals belangrijk. Toen moest er een grote ontstoorder in de kabel. Toen moest de kabel op spikes. Toen moest ie weer zuurstofvrij. En toen kwam een grote olifant met een grote spuit, en die blies het hele kabelverhaal weer uit. Zoals Klijnsmit zegt: allemaal aan de installatie draad! De electricien kan je zo vertellen waar je dat voor 30 cent per meter kunt krijgen. Koop een doos T-ampjes. Soldeer printplaatje aan speakerlippen en gebruik een gebalanceerde interlink. Ben je helemaal van de spiekerkabel verlost . Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Hi, Ik wilde wel eens weten wat een kabel qua lineaire overdracht in huis heeft. Ik heb 5 meter kabel als model gepakt en zo goed en zo kwaad gesimuleerd. Eigenschappen kabel: R = 14.5mOhm/m L = 0.583uH/m C = 45pF/m Het resultaat is als volgt: Spanningsoverdracht kabel x Conclusie: op 10 kHz zo recht als een liniaal. Toen wilde ik wel eens weten wanneer ik op 10 kHz 4 dB zou zien. Worst case scenario: L/m en C/m met een zelfde alpha vermenigvuldigen. Zie volgende plot: Gedrag kabel x op 10 kHz met varierende alpha. Ik moet de waarden 390 keer opschalen om de gewenste 4 dB te verkrijgen. Ofwel 227uH/m en 18nH/m. Dit lijkt me in de praktijk niet te kunnen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 1 september 2005 Author Report Share Posted 1 september 2005 Beste Ruud13, Ja ik heb ze voor mij. Dat lijkt mij wel te kunnen kloppen alleen is die meting zo instabiel als wat. Ook logisch met een akoestische meting lijkt mij. Direct daarna gaat de auteur op zoek naar een wel stabiel signaal. Het moet en een impuls zijn, en lijken op muziek en betrouwbaar(wiskundig) en reproduceerbaar. Dat staat er bij mij. Het voorbeeld van die lampjes kwam zomaar bij mij op door het balansvoorbeeld van Gert. Ik weet niet of je een verschil ziet tussen 99 Watt en 100. Daar heb ik geen verstand van. Als je dat wel zou kunnen zien dan nemen we een vermogen van 10.001 Watt verdeeld over 10.000 en 1 Watt. Denk niet dat je een verschil ziet tussen 10.001 en 10.000. Of een berg zand van 10 kuub en een emmertje met slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 En of er verschil is. De Analysis heeft bij mij veruit de voorkeur. Totdat je autosuggestie uitsluit in je methodes van luisteren (of doe je dat al, dat zou namelijk een wonder zijn; je hoort iets wat er niet is). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 En of er verschil is. De Analysis heeft bij mij veruit de voorkeur. Totdat je autosuggestie uitsluit in je methodes van luisteren (of doe je dat al, dat zou namelijk een wonder zijn; je hoort iets wat er niet is). Ja, misschien het wel een wonder dat ik verschil hoor tussen de 2x4mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 En of er verschil is. De Analysis heeft bij mij veruit de voorkeur. Totdat je autosuggestie uitsluit in je methodes van luisteren (of doe je dat al, dat zou namelijk een wonder zijn; je hoort iets wat er niet is). Het achterwege laten van verwaand gebruik van dit begrip (dat net zo goed omgekeerd kan worden, nl je hoort iets niet wat er wel is, ondanks dat je beter kan weten enz.) kan de steller helpen serieuzer genomen te worden. Helemaal mee eens. Hoe denk je dan over de woordkeuze "en of er verschil is" als het om kabels gaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 1 september 2005 Author Report Share Posted 1 september 2005 ..... Maar Baan constateerde kennelijk dat een audiogeleider meetbare niet-lineaire eigenschappen heeft. "Een geleider is een filter", dus. "Oftewel een resonantiekring."Wat zou die niet-lineariteit kunnen veroorzaken, als het niet L en C is? (Ik neem toch aan dat jij, evenmin als ik, veronderstelt dat reflecties, staande golven, echo's - of hoe je de weerkaatsingen in geleiders ook zou willen noemen - een rol kunnen spelen bij deze audio-frequenties / laagfrequent? Bij radar, r Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 En of er verschil is. De Analysis heeft bij mij veruit de voorkeur. Totdat je autosuggestie uitsluit in je methodes van luisteren (of doe je dat al, dat zou namelijk een wonder zijn; je hoort iets wat er niet is). Het achterwege laten van verwaand gebruik van dit begrip (dat net zo goed omgekeerd kan worden, nl je hoort iets niet wat er wel is, ondanks dat je beter kan weten enz.) kan de steller helpen serieuzer genomen te worden. Helemaal mee eens. Hoe denk je dan over de woordkeuze "en of er verschil is" als het om kabels gaat? Heb jij wel eens van mierenneuken gehoord? Jij weet heel goed wat er mee werd bedoeld. Er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Of van spijkers op laag water zoeken .... ? Maar volgens mij gaat het hier hoofdzakelijk om spijkers op sterk water. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Of van spijkers op laag water zoeken .... ? Maar volgens mij gaat het hier hoofdzakelijk om spijkers op sterk water. Zo kan ie wel weer Peter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 conclusie: de speakers van Translator zijn heel goed, de kabels van Translator meten heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 conclusie: de speakers van Translator zijn heel goed, de kabels van Translator meten heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 (...) Ofwel 227 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 1 september 2005 Author Report Share Posted 1 september 2005 Heb jij wel eens van mierenneuken gehoord? Jij weet heel goed wat er mee werd bedoeld. Er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 1 september 2005 Author Report Share Posted 1 september 2005 de kabels van Translator meten heel goed. Ongetwijfeld Erik. Daar twijfel ik geen moment aan. Ik heb niets om aan te nemen dat die Translator-kabels niet berekend zijn op hun taak. Maar precies hetzelfde geldt ook voor het snoer dat je bij de lampenwinkel op de hoek haalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Vriendelijk is die man..... Ik ben diep ontroerd dat je toch blijkbaar mijn post gelezen hebt, en dat je erop ingaat. Het was navrant om te lezen een paar bladzijden terug dat je mijn niet meer op mijn posts wilde reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts