Jump to content

Thorens 160 arm

carl
 Share

Recommended Posts

De grondplaat is klaar. Ik heb nog drie oude cones liggen en die gaan er van de week op als de verf uitgehard is. Ik heb een goede (zwarte) stroomdraad en een (zwarte) standaardinterlink klaar liggen om af te knippen en aan de Thorens te solderen. bitumen doe ik op het laatst naar smaak.

Ik zit een beetje met de arm. Als ik de standaardarm laat zitten dan lijkt me het advies van Haudio voor een Grado (Green of duurder) een goede.

Toch wil ik ook een andere arm overwegen. SME 3009 is een optie , maar kennelijk zaten er vroeger ook Ortofon armen op. Zijn die dingen tweede hands nog te krijgen en werken ze op de Thorens? Wat is dan weer de invloed op de elementkeuze?

Andere suggesties zijn ook welkom. Wel zoek ik naar zaken die afkomstig zijn uit de periode waarin de draaitafel gebouwd is. Ik wil er geen moderne arm op. Zoek ik ook niet want het moet niet te veel kosten.

Carl

Hai Henri,

Het is een 160.1 ( het typenummer vergeet ik altijd maar volgens mij is het de TP16). De platenspeler is volgens mij uit 1972 als ik op het typenummer kijk.

Carl

Hallo Carl,

Die TP16-1 is relatief zwaar (16 gr). Heb dezelfde vraag ook als eens een aantal malen bij Haudio neergelegd: Is er niet 2e hands een lichtere uit de TP16 serie, zoals een TP16-III of TP16-IV, te krijgen? Daar heb ik verder geen antwoord op gekregen dus ik ben bang dat dat erg moeilijk wordt. Zijn antwoord was dat er diverse goede elementen te krijgen waren voor de TP16-1 arm. SME3009 armen staan her en der wel 2e hands te koop aangeboden.

;)

Deze meneer http://www.draaitafel.info/ heeft veel ervaring met andere armen op oude Thorens modellen (rega, sme).

Ik heb overigens nooit de Ortofon AS212 arm gezien op de Thorens. Wel kun je deze soms op ebay nog kopen. Volgens mij ook een middelzware arm. Triodedick is er een groot voorstander van (heeft er diverse gekocht volgens mij)

De TP16 MkI arm is tamelijk zwaar. Hij is te herkennen aan de taartschepvorm van de headshell. Een SME 3009 wordt wel eens op zo'n draaitafel gebouwd. Dat is een tamelijk lichte arm.

Als je er een andere arm op zet, dan zul je waarschijnlijk ook de mountingplate van de arm moeten vervangen. Waarschijnlijk dat Klaas je daarmee van dienst kan zijn. Op de Engelse Ebay is er wel iemand die passende mountingplates aanbiedt voor SME, Linn en Rega, maar ook blanco's zodat jezelf kan knutselen. Kosten: vanaf

De TP16 MkI arm is tamelijk zwaar. Hij is te herkennen aan de taartschepvorm van de headshell. Een SME 3009 wordt wel eens op zo'n draaitafel gebouwd. Dat is een tamelijk lichte arm.

Als je er een andere arm op zet, dan zul je waarschijnlijk ook de mountingplate van de arm moeten vervangen. Waarschijnlijk dat Klaas je daarmee van dienst kan zijn. Op de Engelse Ebay is er wel iemand die passende mountingplates aanbiedt voor SME, Linn en Rega, maar ook blanco's zodat jezelf kan knutselen. Kosten: vanaf