Jump to content

cdspeler slaat over als laser verplaatst

Dexter23
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Marantz CD-63 MK2 cdspeler gekregen die ongeveer om de 20 seconden overslaat bij het afspelen van een cd. Een vuile of versleten lens leek mij niet de oorzaak omdat dit probleem zich even vaak voordoet bij een originele cd als bij een kopie. De lens schoonmaken met alcohol heeft dan ook niet gewerkt.

Ik heb de cdspeler open gemaakt en de laserunit bekeken terwijl er een cd werd gespeeld. Het bleek dat de cdspeler hoorbaar overslaat op het moment dat de laser in een schok(je) verplaatst. Dit gebeurd dus ongeveer om de 20 seconden. Maar hoort een laser niet continu en geleidelijk naar de buitenkant van de cd te bewegen? Oftewel... zijn misschien de geleiderails aan een schoonmaakbeurt toe?

Het betreft hier een CDM 12.1 loopwerk. Zou ik zelf een poging kunnen doen om te reinigen en hoe?

Volgens mij is alleen de laser niet te vervangen, maar gelijk het hele loopwerk moet vervangen worden. Opzich ook wel een klusje dat ik zelf zou willen proberen. Maar dat is het laatste "redmiddel" dat ik zal doen. Het is goedkoper en ook leuker om zelf dit loopwerk te repareren. Als het gewoon een kwestie van schoonmaken en opnieuw smeren is, dan zou ik dat dus het liefst willen doen. Maar moet ik hiervoor het hele loopwerk er eerst uithalen? En wat kan ik gebruiken als smeermiddel?

Volgens mij is alleen de laser niet te vervangen, maar gelijk het hele loopwerk moet vervangen worden. Opzich ook wel een klusje dat ik zelf zou willen proberen. Maar dat is het laatste "redmiddel" dat ik zal doen. Het is goedkoper en ook leuker om zelf dit loopwerk te repareren. Als het gewoon een kwestie van schoonmaken en opnieuw smeren is, dan zou ik dat dus het liefst willen doen. Maar moet ik hiervoor het hele loopwerk er eerst uithalen? En wat kan ik gebruiken als smeermiddel?

Beste Dexter,

De laser is wel los te vervangen hoor.

Groeten,

Bas

Volgens mij verplaats het loopwerk zich in kleine stapjes. De laser verplaatst zich minimaal van links naar rechts. Wordt de afstand te groot, dan verplaatst de servo van de laserunit weer een klein stukje, zodat de laser weer even kan lezen. Als een CD niet goed gecentreerd is en dus minimaal van links naar recht beweegt, dan staat de servo-motor ook stil. de servo-motor zou het snelle naar links en recht bewegen ook niet eens bij kunnen houden.

Ik denk dat de geleiders smerig zijn en stroef lopen, of de servo-motor van de laser-unit werkt niet goed meer, waardoor hij na 20 seconden afslaat. De laser vangt die 20 seconden nog wel op, maar daarna moet de servo wel ingrijpen, Doet hij dat niet of slecht, dan kan de laser de CD niet meer uitlezen en slaat af.

Ps, je kunt beter een heel nieuw loopwerk kopen. Kost iets van 40 Euro en is veel makkelijker dan een laser vervangen. en je hebt voor een prikkie weer een niewe CD-speler in feite. Maar ik denk zowiezo dat je het loopwerk moet vervangen, omdat de geleiders of de servo-motor niet meer goed werkt. Maar ach, voor 40 Euro. :D Koop maar eens een Laser-unit voor een Sony ES speler, voor je het weet ben je al een paar honder Euro kwijt voor alleen de laser. En dan moet je hem er ook nog zelf inzetten en afregelen.

Het Marantz loopwerk is een flatcabel loshalen en 4 schroeven en je bent klaar. Je hoeft niets in te regelen, want dat doet de speler zelf. Wel even vermelden, dat je het CDM-12 loopwerk zoekt voor de CD-63. Want in de loopwerken zitten kleine upgrade-verschillen, waardoor ze net weer iets anders zijn.

Groeten

Edwin

Goed... loopwerk eruit gehaald. Wat teflon/olie-spul op een wattenstaaf gedaan en de geleiderail ingesmeerd. Weer ingebouwd... Hij werkt nu weer perfect :) Ik geloof overigens dat het verstandiger is om ander smeermiddel te gebruiken, maar ik hoop dat dit zal voldoen op de lange duur.

Goed... loopwerk eruit gehaald. Wat teflon/olie-spul op een wattenstaaf gedaan en de geleiderail ingesmeerd. Weer ingebouwd... Hij werkt nu weer perfect :) Ik geloof overigens dat het verstandiger is om ander smeermiddel te gebruiken, maar ik hoop dat dit zal voldoen op de lange duur.

Gelukkig is het dan toch de geleider geweest die smerig was en vetvrij, wat daardoor niet meer soepel liep. :)

De teflon-olie zal het wel een tijdje uithouden. Anders kun je misschien later een heel dun laagje naaimachine-olie aanbrengen. Rijwiel-olie volstaat ook {als je het maar heel dun aanbrengt}. Maar als de speler weer perfect werkt, dan zou ik er voorlopig niets meer aan doen, en de klus gewoon 'meenemen' met de volgende onderhoudsbeurt. :D

Groeten

Edwin